Azur 840C up-sampling CD player

K

KindOfBlue

Gjest
Før man kan si noe om dét så bør man vel stille dem opp ved siden av hverandre, tilkoblet samme høyttalere, og så forsøke å skille mellom dem.

Men begge har digitale innganger, tilsvarende upsampling. Det burde jo være riktig interessant for Fidelity.

T

Thomas1

Gjest
Den nye Sugden cd-spilleren må i så fall iht denne logikken låte veldig 80-talls og dårlig, siden den bruker en slik gammel Philips bitstream-dac.
den måler dårlig, men spiller som en drøm ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Thomas1 skrev:
Den nye Sugden cd-spilleren må i så fall iht denne logikken låte veldig 80-talls og dårlig, siden den bruker en slik gammel Philips bitstream-dac.
den måler dårlig, men spiller som en drøm ;D
Det er poenget mitt ja; den låter skikkelig bra; implementeringen av teknologien gjør forskjellen, ikke teknologi-valget per se.
En Cary 300B måler også svært dårlig; eller en Nagra for den del; og er usannsynlig gammeldags teknologi; men låter allikevel svært bra.
Det synes å være 1) noe vi ikke kan måle, og 2) temmelig optimistisk grensende til ingen mening i å forsøke å forutsi lydkvalitet ut ifra hvilken grunnteknologi som er brukt.

Mvh Vidar P

R

Rolf_Da!

Gjest
Vidar P skrev:
Det synes å være
1) noe vi ikke kan måle, og
2) temmelig optimistisk grensende til ingen mening i å forsøke å forutsi lydkvalitet ut ifra hvilken grunnteknologi som er brukt.
Helt enig Vidar

Allikevel synes det på HFS som om
1) Vi vet alt, og alt kan måles
2) Budsjettkomponenter som har noen teknologiske likheter med påkostede komponenter implementert låter så og si likt. (Fattigmannstrøst...)

R

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.914
Sted
Nøtterøy
Cambridgen er testet i siste "Hifi och Musik". Fikk bra test. Måtte se seg slått av en Lyngdorf CD1og en Naim CD5I spiller. Cambridge fikk 9 av 10 mulige når det gjalt "ljud" ;)

L

Ludo

Gjest
Har hørt litt på denne nå i helgen og har gjort følgende erfaring: Bra fundament i bass, den tegner opp et stort lydbilde og låter jevnt over rent og pent. Ingenting som stikker helt av selv om mellomtonen kan oppleves som skarp enkelte ganger. Den oppsampler og polerer dog lydbildet slik at det blir kjedelig. Glatt og fint, javisst. Men manko på råskap på stemmer og smekk på endel instrumenter gjør at den ikke kommer videre for min del...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ludo skrev:
Har hørt litt på denne nå i helgen og har gjort følgende erfaring: Bra fundament i bass, den tegner opp et stort lydbilde og låter jevnt over rent og pent. Ingenting som stikker helt av selv om mellomtonen kan oppleves som skarp enkelte ganger. Men oppsampler og polerer lydbildet slik at det blir kjedelig. Glatt og fint, javisst. Men manko på råskap på stemmer og smekk på endel instrumenter gjør at den ikke kommer videre for min del...
Du synes å ha kommet til omtrent akkurat samme konklusjon som HiFi World da de testet denne opp mot en av sine favoritter Naim CD5i. Og forresten omtrent samme som mitt korte møte gav meg et (upålitelig) inntrykk av også. Flott og fin; men ikke noen mester i ekspressivt musikalsk uttrykk, slik som f.eks Naim'en.

Mvh Vidar P

K

KindOfBlue

Gjest
Rolf_Da! skrev:
Vidar P skrev:
Det synes å være
1) noe vi ikke kan måle, og
2) temmelig optimistisk grensende til ingen mening i å forsøke å forutsi lydkvalitet ut ifra hvilken grunnteknologi som er brukt.
Helt enig Vidar

Allikevel synes det på HFS som om
1) Vi vet alt, og alt kan måles
2) Budsjettkomponenter som har noen teknologiske likheter med påkostede komponenter implementert låter så og si likt. (Fattigmannstrøst...)

R
Merkelig resonnement det siste, til tider er du ytterst banal med dine forutsigbare kommentarer.

Det er du selv som kommer med påstanden om at Klimax DS og Cambridge 840C låter likt. Jeg har kun påpekt at de har samme kretser for upsampling, og at det burde være av interesse for Fidelity å fastslå hvorvidt den lyden bladet skrøt til himmels, levert av Linn, er oppnåelig i billigere oppsett, eller om man i redaksjonens øyne må ut med 120.000 for å nå det forjettede lydnirvana.

Jeg syns nemlig dét er interessant, og har mine tanker om samme.

===

Ellers fint å se at andre er enige med meg om hva upsampling medfører - det blir en utglatting i de aller fleste tilfeller, som jeg har funnet jeg misliker. (Selv om jeg nå driver og upsampler lyden på koret som synger på NRK1 akkurat nå!)

R

Rolf_Da!

Gjest
KindOfBlue skrev:
Er blitt fortalt at upsamplingskretsene i denne er identiske med dem i Linns Klimax DS enhet - og med digital inngang her så er det jo fritt frem for å utnytte det, uten å måtte ut med 120.000 til Linn.
Bare sånn i tilfelle du hadde glemt hva du skrev. ;)

Hilsen Banale-Rolf ;) :D

R

Rolf_Da!

Gjest
KindOfBlue skrev:
Ellers fint å se at andre er enige med meg om hva upsampling medfører - det blir en utglatting i de aller fleste tilfeller, som jeg har funnet jeg misliker. (Selv om jeg nå driver og upsampler lyden på koret som synger på NRK1 akkurat nå!)
Ja, det blir penere og mer pyntelig.
Men frarøver plutselighet og råskap, desverre.

Synes dog Benchmark DAC1 (24/192) fungerte veldig bra.

R

K

KindOfBlue

Gjest
Rolf_Da! skrev:
KindOfBlue skrev:
Er blitt fortalt at upsamplingskretsene i denne er identiske med dem i Linns Klimax DS enhet - og med digital inngang her så er det jo fritt frem for å utnytte det, uten å måtte ut med 120.000 til Linn.
Bare sånn i tilfelle du hadde glemt hva du skrev. ;)

Hilsen Banale-Rolf ;) :D
;D
Husker da hva jeg skrev. Såvidt jeg er blitt fortalt er kretsene identiske - og man kan prøve å utnytte dette. Og senere i tråden, på direkte spørsmål fra deg om hvorvidt jeg mente de var like svarte jeg at det kan jeg ikke si uten å ha prøvd dem, side-by-side.

Vi får jo håpe at Linn har gjort mer enn å ta en Goldmundwrap rundt noen OEM kretser.

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
Skulle være lur og gå over til PC basert avspilling via Squeezebox. Cary 306SACD er derfor solgt og planen er å bestlille meg en ModWright transporter. CD-drev må jeg imidlertid ha slik at jeg har handlet meg en 840 + Duet for å komme litt i gang. Billig og greit tenkte jeg.

Fikk spilt noen timer på 840n i går, hmmm; dette var ikke noe Ferrari nei. Det er liksom et slør over det hele, sliter virkelig med å få noe fot, om i heletatt. Dette bringer meg tilbake til å føle at jeg spiller av musikk, mens på Caryen så kom musikkerene hjem til meg. Jeg har skrudd og skrudd crossover etc. og vinklet nanoene mine hele kvelden for å få dette til å åpne seg, men det løsner liksom ikke dette. Med fare for å provosere noen så høres dette nesten litt komprimert ut, i alle fall i forhold til mine preferanser.

Jeg viste jo at dette var noen av ankepunktene på denne spilleren. Har full respekt for forskjellig smak etc. men hadde aldri trodd dette skulle være så uttalt.

2 spørsmål; Er det mulig å koble ut upsamplingen på vanlig cd avspilling? Finner ikke dette i manualen. Og er det noen erfaringer rundt innspillingstid, skjer det mye endring her? Kjører balansert ut.

Tenkte å ha 840 som back up på CD og praktisk med digital inn etc. men er pr. nå blitt usikker. Og selv om flere selger Cary 306 om dagen så er den vikelig ett good bye, godt kjøp altså. Savner ikke rent lite den mere brautete amerikaneren. :D

Tips mottas gjerne. Her må det gjøres noen valg, har satt meg selv i en litt dum knipe nå. ::)

K

KindOfBlue

Gjest
Jeg går ut ifra at du bruker analog-ut fra 840C?
Som du ser i mitt første innlegg i tråden jeg linker til under så var ikke jeg så begeistret for det, sammenlignet med digital ut til forsterkerne. Det du kaller "slør" sammenfaller nok med min erfaring.

Etter det første innlegget har bedre ører enn mine vært inne og vurdert, og de kunne bekrefte min antagelse om at det er lagt et lite boost i upsampling-signalet ut. Jeg bruker de digitale inngangene, og digital ut til forsterkere.
Jeg bruker en blanding av pass-through og upsampling, har funnet at på korverk, o.l., så gir faktisk 24bit/96kHz upsampling av digitalsignalet en fin effekt.
Forøvrig følte de samme ørene, som jeg refererer til ovenfor, at selve avspillingen av signalet til digital ut var utmerket, etter sammenligning med opptak vedkommende selv hadde gjort.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22851.0.html

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
Hei,

Bruker analog ut ja. Som ren transport har jeg ikke fått vurdert denne enda. Kanskje den er bra nok det til feks å bruke den inn på en transporter. Vi får se. For å nyansere det jeg sier så er det jo mye funksjonalitet etc. for pengene, men det steget helt opp i virkelig high-end tar den nok ikke når den gjøres som siste digitale ledd.

K

KindOfBlue

Gjest
Jeg har tenkt å sammenligne den mot Puccini, for å vurdere forskjellene, brukt i ulike upsampling modes. Jeg har min som et supplement til min avspilling fra musikkserver, som jeg lagret min musikk på i lossless. Er faktisk meget fornøyd med hva jeg får ut via digital -- og det kan jo være at du har en matching-utfordring, gitt dine høyttalere? (Uten at jeg har innsikt i disses lydsignatur.)

Signalet fra min musikkserver går via digital inn/ut på min Azur 840C.

K

KindOfBlue

Gjest
Fin anmeldelse, sammenfaller med mine erfaringer, nå som jeg har hatt den i hus en stund og kunnet prøve den på ulike typer musikk og kilder.
Jeg har den også mer og mer stående i pass-through, så det er tydelig at den gjør kloke ting i det moduset. Samtidig naturligvis ironisk, siden jeg går ut ifra at Cambridge har brukt penger og ressurser på 24/384 upsamplingen.

Som han nevner til sist er det avgjørende hva man har av ytterligere komponenter, siden DACen han prøver sist ikke får utbytte av denne forskjellen mellom pass-through og upsampling.

Om jeg skal tillegge noe, så finner jeg at 24/96kHz upsampling - digital UT - er meget bra på korsang. Skaper en vakker og distinkt romopplevelse med presis plassering av stemmer. (Og interessant nok annerledes enn den 24/96 som utføres av mine høyttalere ...)

For de aller fleste andre musikktyper så bruker jeg nå pass-through UT -- men mitt oppsett er jo litt spesielt, siden det da skjer en upsampling i mine aktive høyttalere. Jeg brukte litt tid på å vurdere 24/96 ut fra Azur, versus pass-through og 24/96 utført av BL5, og er endt på siste alternativ.

Dette er en meget bra cd-spiller, transport og digital kildesorterer med DAC muligheter.

I anmeldelsen unnlater han å nevne en viktig ting, og jeg tror dette kan forklare en del av hva det er denne spilleren gjør: Cambridge har utstyrt den med buffring av det digitale signalet, og med native jitterkorrigering.
Jeg har eksperimentert med å kjøre digitale kilder direkte til mine høyttalere, utenom 840C, kontra å gå via -- og på en god del musikk, spesielt med mye detaljer, faller dynamikk og oppløsning, samt hvordan punktkildene går sammen i helhet, bedre på på plass. Jeg tror det skyldes feilsjekken som gjennomføres.

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
Genial post for meg nå Hagto. Her fikk jeg svar på mye jeg lurte på og som ikke fremgår klart i manualen. Har sakses meg følgene punkter som svært relevante:

‘The purists are right; the best sound is when the CD player does nothing to the signal except push it to the DAC, and the Azur sounds like it does absolutely nothing to the signal.’

‘The “Pass Through” mode to a refined sounding DAC is the highest expression of what the Azur 840C can do.’

The “Pass Through” function is available for normal playback as well. The Owner’s Manual is a bit confusing as it discusses “raw data” output, as it may lead the audiophile to conclude that a DAC is mandatory for the “Pass Through” feature. However, one can take the signal direct out via “Pass Through” to the pre/integrated of your choice. The resultant sound is the Zenith of the Azur 840C’s capabilities.

Da ser det i alle fall ut som om at det burde være grei som transport inn på min Modwright Transporter i bestilling som planlagt bruksområde er. Nå er det jo fornyet håp for den alene også når jeg fikk svar på at man skal kunne kjøre bypass på vanlig avspilling mot pre over XLR som han skriver er litt bedre enn over RCA. Så får jeg bare prøve hva som spiller best etterhvert, direkte eller via Transporter.

Merkelig at dette med 'pass through' ikke er bedre beskrevet i manualen etc. Hadde vel egentlig gitt oppe dette allerede jeg. Skjønt det er jo mulig at det er bla. oppsamplingen de vil selge på med denne modellen og derfor ikke ligger lavt rundt dette, ikke vet jeg. ::)
Mye av styrkene i pakke ligger jo i feature fleksibilitetene til denne prisen, hvorfor ikke forklare det skikkelig? Uten å ha gått over alle tidligere reviwer igjen, så tviler jeg på at alle er utført med test mht pass-through så dårlig det er forklart, da burde det vel stått noe klarere om det i konklusjonene

Takker igjen Hagto, synes faktisk det var en meget bra utført test. Har faktisk ikke brukt den siden sist, såpass flatt syntes jeg det var.. Skal testes ut i morgen.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Flott!
Blir spennende å høre erfaringene dine etterhvert når du får testet ut dette med pass-trough. Virker som en meget god og fleksibel spiller, og mye for pengene.
Bra når KOB sin erfaringer samsvarer med testerens, liker det.

K

KindOfBlue

Gjest
bobbob skrev:
Merkelig at dette med 'pass through' ikke er bedre beskrevet i manualen etc. Hadde vel egentlig gitt oppe dette allerede jeg. Skjønt det er jo mulig at det er bla. oppsamplingen de vil selge på med denne modellen og derfor ikke ligger lavt rundt dette, ikke vet jeg. ::)
Tror du er inne på noe. Spilleren er jo en multi-funksjon enhet, der de har gjort et nummer av upsamplingen -- samtidig er det jo generøst gjort å utruste den med pass-through og ulike upsampling-muligheter rund baut i de ulike formatene. Det gir jo noen valg, i forhold til hva man har av komponenter senere.

Merk at anmelderen gjør et stort nummer av spillerens nøytrale avspilling - det kan jo være dette du opplevde som flatt? Om du sammenlignet med en annen enhet med signatur?
Selv foretrekker jeg å ha det nøytralt ut, for så ev. å gjøre noe med signalet, så dermed fikk jeg ikke en tilsvarende kontrast til andre avspillingsmuligheter, kanskje ...

Jeg syns Cambridge har lagt inn så det holder i denne - jeg går litt i surr, men var det HiFi News i seneste utgave som mente man burde kjøpe en før Cambridge fant ut at den burde prises minst dobbelt så høyt?

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
KindOfBlue skrev:
Merk at anmelderen gjør et stort nummer av spillerens nøytrale avspilling - det kan jo være dette du opplevde som flatt? Om du sammenlignet med en annen enhet med signatur?
Selv foretrekker jeg å ha det nøytralt ut, for så ev. å gjøre noe med signalet, så dermed fikk jeg ikke en tilsvarende kontrast til andre avspillingsmuligheter, kanskje ...
Tror kanskje dette er en grei oppsummering av inntrykkene ved å få denne i hus. Gikk fra en Cary 306SACD som ikke akkurat er helt nøytral å regne, noen har endog beskrevet den litt som når kuer slippet ut på vår beite :eek:. Kjører ellers på AG Nano, Yamamoto 2W med 45 rør og rør i pre-amp fortiden en SLP05. Må nok innrømme at jeg trolig er overdreven glad i fart i svingene 8).

Nå har jeg testet kort med pass-through over XLR mot Pre og jeg stiller meg noe tvilende til at det er så fryktelig mye mer å hente der. I manualen står det flere steder at over analog ut så kjører alt på 384, 24 bit. Samme står det i displayet ved cd avspilling selv når det er satt til pass through. Har lest i white paper samme der, alt over analogt ut kjører slik er hva jeg kan finne.

Jeg hører ikke noe forskjell med den lille testen nå som i alle fall er nok til endre oppfatning over analog ut. Der er vel via digital han først har gode erfaringer med dette. Sier han ikke selv at spilleren i seg selv over de analoge var det dårligsete i den kvalitets stigen han testet seg igjennom? Mulig jeg overtolker hva han skriver av erfaringer over XLR. All dokumentajon og egen korte test nå får meg til å tvile på om det er noe særlig der om noe. Mulig jeg ikke har ører eller bra nok anlegg til å høre dette på anlog portene..., skal teste mer i morgen.

At den derimot er meget fleksibel rundt digital ut/inn portene, sikkert god nok for de aller fleste formål som CD transport og ellers en god spiller i deg selv til prisen, det er helt klart. Her ligger det en god porsjon egne preferanser til grunn rundt dette med nøytalt etc. slik at mine inntrykk får taes for det de er, dette må folk bare prøve ut selv.

Jeg kan imildertid ikke få dette til bare å ligge rundt det at den stiller så nøytralt. Det ligger som sagt føler jeg et slør over lyden, det slipper liksom ikke helt og bare 'er' i rommet, bla. micro dynamic er klart svakere her enn på foregående, totalen blir at jeg ikke får realismen og fot. Kan godt hende at jeg også liker nøytralt, men nøytralt må da kunne være bedre en det denne presterer alene? Hvis ikke så liker jeg ikke nøytralt ;). Nekter å tro at denne kjemper i toppen blandt nøytale spillere uten ekstern dac, kommer ikke på tale. Jeg ble ordentlig satt ut av overgangen fra forrige spiller. Skjønt, jeg bør kanskje ikke glemme hva det koster heller da, å si at det spiller til x ganger prisen har jo blitt ganske vanlige annmelder fraser.

Hvis noen andre kunne teste litt med dette rundt pass through på analog utgangene så post gjerne erfaringer så hadde det vært fint.

Uansett, jeg kommer til å beholde den i alle fall inntil videre, men vil teste den mot ekstern dacer. Som sagt før; driverk må jeg jo ha og der virker den god, bortsett fra en liten during på høyre side bak ved power supplyet. Noen andre som har det? Jeg mener alt slik skal være helt stille jeg.. er litt småhysterisk på støy i annlegget/komponentene.

bob

K

KindOfBlue

Gjest
bobbob skrev:
driverk må jeg jo ha og der virker den god, bortsett fra en liten during på høyre side bak ved power supplyet. Noen andre som har det? Jeg mener alt slik skal være helt stille jeg.. er litt småhysterisk på støy i annlegget/komponentene.

bob
Min er helt tyst ...

Topp Bunn