Azur 840C up-sampling CD player

cox

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
371
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Ser at den fikk gullmedalje i sin prisklasse i HifiChoice. Hadde vært spennende å høre.

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Antall liker
3
For de som måtte lure havnet den på 9998,- hos klubben.

Lapavoni

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2006
Antall liker
0
Er det noen som har testet denne spilleren? Hvordan er den sammenlignet med Marantz SA-15S1, NAD M5 eller Hegel CDP2A?

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
30.575
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Litt annet spørsmål i samme gaten.. Hva er en up-sampling spiller kontra en vanlig cd-spiller??

K

kbwh

Gjest
Du finner begrepsforklaringer på Tech-hjørnet, HoJ.

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Litt annet spørsmål i samme gaten.. Hva er en up-sampling spiller kontra en vanlig cd-spiller??
Konverterer bitstrømmen fra CD-en til en høyere sample rate / bitoppløsning. Tilsvarer å filme TV-skjermen din med et høyoppløslig kamera, dvs netto kvalitetsgevinst = 0.

K

kbwh

Gjest
Ikke nødvendigvis. Man kan lage et enklere analogfilter og det kan gi lydmessige gevinster.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.139
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Har prøvd det ut. Hadde en Perpetual Technologies P3 +P1 A + strømforsyning.
Det låt veldig "snilt". Det en fikk igjen i form av noe som virket som bedre oppløsning og mindre flising i diskanten, tapte en på dårligere dynamikk, imo.
mvh

K

knutinh

Gjest
totalt bortkastet penger altså?
Ikke nødvendigvis. Men markedsføringsjippoen rundt "upsampling" er litt som å markedsføre biler med "ekstra sterke skruer". Javisst er skruer en bra ting å ha i en bil, og hvis de er for dårlige kan mye rart skje. Men det er ikke nødvendigvis den viktigste eller mest relevante parameteren ved valg av bil.

Ved å se på hele DAC som en sort boks så gjør ikke "upsampling" noe unikt nytt. Ingen nye høye frekvenser blir gjenskapt, ingen trappetrinn blir omskapt til glatte åser i større grad. Man skaper uansett en kontinuerlig analog kurveform fra et digitalt signal. Ved å gjøre noe av prosesseringen digitalt (auau - man multipliserer digitale tall, det mååå jo gi avrundingsfeil...) så kan man bruke mindre penger på analoge komponenter.

Analoge komponenter har flere ulemper - de blir ikke billigere for hvert år på samme måte som digitale, de er følsomme for temperatur og andre miljøfaktorer, og det er praktisk umulig å implementere veldig komplekse funksjoner.

-k

B

bender

Gjest
enda en overdimensjonert jævel av platesnurrer.
dvdspillere til 2-3k så flate og lette som mulig.. men legg på noen tusen og de kaster penger i dass på idiotisk store kabinetter og trafoer.. eller har de ikke teknologi til å få det inni en 640 kanskje hm

det værste som finnes er dvdspillere på 20kg fra denon, makan.

Lapavoni

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2006
Antall liker
0
Det var da voldsomt da. Kjøper man dyre produkter så må det jo være skikkelig byggekvalitet. Komponenter under 10 kg slipper ikke inn i racket mitt ;->

K

knutinh

Gjest
Det var da voldsomt da. Kjøper man dyre produkter så må det jo være skikkelig byggekvalitet. Komponenter under 10 kg slipper ikke inn i racket mitt ;->
Gjelder det kabler også?=)

-k

K

kbwh

Gjest
Finnes det samsvar mellom byggekvalitet og vekt for hifikomponenter?

N

nb

Gjest
I følge den kulørte pressen: Ja.

Uten noensinne ha bygget en eneste HiFi-dings, vil jeg anta at ting som fysisk layout, kretsdesign, loddinger, skjerming av ting som skjermes skal osv er betydelig viktigere enn vekt.

For forsterkere operer vel Fidelity med en rimelig kilopris på ca tusingen.

Lapavoni

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2006
Antall liker
0
Jeg vil tro at det er en korrelasjon der ja. Så klart små kabinetter med god byggekvalitet vil jo veie mindre enn store kabinetter med samme byggekvalitet.

For ikke å spore tråden helt av her så kan jeg jo nevne at 840C veier 8,5 kg og 740C veier 6,4kg. 740C er 4,5 cm grunnere.

K

kbwh

Gjest
Elendig value for money fra Linn da. En Majik CD koster 25kkr og veier 4,9kg.

Enig med nb. Bombe.

K

knutinh

Gjest
I følge den kulørte pressen: Ja.

Uten noensinne ha bygget en eneste HiFi-dings, vil jeg anta at ting som fysisk layout, kretsdesign, loddinger, skjerming av ting som skjermes skal osv er betydelig viktigere enn vekt.

For forsterkere operer vel Fidelity med en rimelig kilopris på ca tusingen.
Av utsalgsprisen på elektronikk så vil jeg anta at den vektavhengige komponenten generelt er en moderat men merkbar faktor. En forsterker som er dobbelt så tung vil gi større fraktkostnader, men slår ikke ut i dobbelt kostnad for salg og produksent f.eks.

Dermed må man regne med at det er fullt mulig å lage dårlige, tunge konstruksjoner. Hvis kundene bruker vekt som viktig argument er det altså fullt mulig for kyniske leverandører (og de fleste må veø være det?) å lage dårlige, tunge og dyre produkter som de tjener rått på.

Jeg tror dette er en myte som delvis er fysisk begrunnet (enkelte komponenter som f.eks høyttalere kan tenkes å ha en tydeligere korrelasjon mellom kvalitet og vekt for en gitt kategori). Delvis skyldes den kanskje en romantisering av garasjeproduksjon som mangler økonomiserende bønnetellere og dermed "sløser" med råvarer hvor de strengt tatt ikke trengs. Dette som motsats til effektive japanere som kutter hvor det kuttes kan. Men denne mekanismen endres kanskje nå når bønnetellerne ser at kg gir mersalg...

-k

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Det er noe simpelt med den prisen. Hadde den kostet 2 kroner mer hadde jeg tatt den. Jeg liker runde tall. Nå kan det være det samme. No

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
he he he...... :-D Jada, tommelfingertjukke sølvkabler :-D
Kabel er vel ikke komponent. Kabel skal forbinde komponenter.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
For å gjenta en av mine "sayings";

Kan kona di fløtte på det. erre ikke HIFI!

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.580
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
En artig ting med 840C er at den har digitale innganger. Skulle vært veldig interessant å sammenligne den med løse DACer i samme prisklasse, f.eks fra RME, Lavry eller Benchmark. Etter jeg konverterte til HD-avspilling (Squeezebox) hadde jeg regnet med at jeg hadde kjøpt min siste CD-spiller, men hvis 840C kan måle seg med f.eks. Lavry DA10 i lydkvalitet når brukt som ekstern DAC for Squeezebox, og man får en CD-transport med på kjøpet, er det jo interessant.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
503
Torget vurderinger
14
Hei

Ser det er lenge siden det har vore aktivitet på denna tråden og då spør eg om det er noken som har lytta til denna spelaren nå da?? Erfaringar?

Mvh
T A F

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
7.080
Torget vurderinger
35
The Absolute Sound har testet denne i siste nummer, og Robert Harley hevder det er den beste spilleren under 5000 dollar, til tross for at den bare koster 1498 dollar i USA.

Roy

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Mest luft i de store kabinettene. Se på hva Linn klarer å skvise inn i de slanke kabinettene sine, og ingen vil vel påstå at kvaliteten er dårlig i forhold til en stor kasse fra Cambridge.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
coolbiz skrev:
En artig ting med 840C er at den har digitale innganger. Skulle vært veldig interessant å sammenligne den med løse DACer i samme prisklasse, f.eks fra RME, Lavry eller Benchmark. Etter jeg konverterte til HD-avspilling (Squeezebox) hadde jeg regnet med at jeg hadde kjøpt min siste CD-spiller, men hvis 840C kan måle seg med f.eks. Lavry DA10 i lydkvalitet når brukt som ekstern DAC for Squeezebox, og man får en CD-transport med på kjøpet, er det jo interessant.
Enig, spennende med digitale innganger på en cd-spiller, så får man (kanskje) oppgradert sb3 og dvd-spiller, Burmester og Quad har lignende løsninger, Burmester blir for dyrt for meg og Quad hadde ikke balansert utgang så da ble det DP dac på meg så får jeg heller finne meg i en boks til i racket....

...en ting til, har ikke sjekket spilleren vi snakker om her så nøye men går det an å slå av upsamplingen? Generellt synes jeg 192khz og oppover blir litt overpolerte, noe som passer på enkelte skiver men det er greit å ha muligheten å koble det bort...

eviltwin

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Ja, det der med digitale innganger er helt genialt. Det eneste som er dumt med cd-spilleren min (Cary) er at jeg ikke kan bruke den som drivverk og ekstern dac samtidig. Men bort sett fra det så er det helt suverent. Jeg spiller av musikk via Squeezebox, og min bedre halvdel foretrekker fremdeles cd'er. Både pose og sekk!

:);D

L

Ludo

Gjest
Noen som har flere meninger om denne? Har dere fått testet den der ute? :)

K

KindOfBlue

Gjest
Er blitt fortalt at upsamplingskretsene i denne er identiske med dem i Linns Klimax DS enhet - og med digital inngang her så er det jo fritt frem for å utnytte det, uten å måtte ut med 120.000 til Linn.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Dr.No skrev:
Det er noe simpelt med den prisen. Hadde den kostet 2 kroner mer hadde jeg tatt den. Jeg liker runde tall. Nå kan det være det samme. No
Det dummeste jeg noengang har hørt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

R

Rolf_Da!

Gjest
ixos_76 skrev:
Dr.No skrev:
Det dummeste jeg noengang har hørt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Takk

Tenkte akkurat det samme, dummeste innlegget på lange tider!

R

R

Rolf_Da!

Gjest
KindOfBlue skrev:
Er blitt fortalt at upsamplingskretsene i denne er identiske med dem i Linns Klimax DS enhet - og med digital inngang her så er det jo fritt frem for å utnytte det, uten å måtte ut med 120.000 til Linn.
Hva betyr dette?
Upsamplingskretsene er like, og så?

R

K

KindOfBlue

Gjest
Rolf_Da! skrev:
KindOfBlue skrev:
Hva betyr dette?
Upsamplingskretsene er like, og så?

R
A=A

S

R

Rolf_Da!

Gjest
?

Mener du å si at lydkvaliteten fra Linn og Cambridge brukt som DAC-er for pc vil være identisk?

R

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hehe. Rolf Da; det blir omtrent like meningsfylt som å si at alle forsterkere som bruker grønne printplater låter likt. Eller alle med KT88-rør låter like bra :)

Den nye Sugden cd-spilleren må i så fall iht denne logikken låte veldig 80-talls og dårlig, siden den bruker en slik gammel Philips bitstream-dac.

Mvh Vidar P

Topp Bunn