Azur 640 v2 eller kina-spiller?

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Trenger første omgang en ny cvd-spiller.

Alternativene er nyeste versjonen av Cambridge-spilleren, eller en kina-spiller til maks 5 lapper.

Vurderingen er å kjøpe trygt og greit hos hifiklubben, eller å ta sjansen på kina-spiller jeg ikke helt vet om holder mål...

Har senere planer om en ny dac.

Hilsen

Bjarte Eliassen
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ikke for å være noen party-pooper, men jeg har denne Cambridge'en selv, og den er god. Men ikke god nok til å brukes på slike fine høyttalere som du har.
Den fungerer fint på et sett KEF'er av rimelig type vi har, også på MA S1 og liknende høyttalere; men kræsjer på større, høyoppløste designer som f.eks mine MA Studio 20SE. Der blir den for vassen og "billig" i lyden, og høyttalerne kan MYE mer om de får et bedre signal.

Mvh Vidar P
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
Hvis alternativet er en spiller til maks 5 lapper så.....ifølge Fidelity så må du langt over den summen for å finne noe som er markant bedre. Enig med Vidar P men skal du allikevel kjøpe Dac så er den sikkert mer enn god nok. Har en slik selv og bruker den sammen med Dac. fungerer greit det
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.580
Antall liker
2.780
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Eastsound får du hos fyndborsen.se for ca 4000,- SEK tror jeg. Aner ikke hvordan den låter, men den ser ok ut.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.580
Antall liker
2.780
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
sorry, var ikke hos fyndborsen............
Noen som kan hjelpe belia med forhandler av Eastsound?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hva med Arcam CD73T? Lurer på den selv. Koster 6K og skal i følge L&B nesten ha highend kvaliteter....

http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=43659&kategori=67Z68Z47Z68Z86Z68Z&testid=1610
Det kaller jeg et godt råd, dersom man ikke skal mye lengre opp i pris.
Arcam-spilleren er vanskelig å finne lyter på, og byr på et raffinement, nøytralitet og klangmessig eleganse som denne Cambridge'en ikke kan varte opp med.
Forskjellen er i mine ører såpass stor, og især med så fin forsterker og høyttalere vil jeg tro, at rådet bør vurderes nøye.

Mvh Vidar P
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
sorry, var ikke hos fyndborsen............
Noen som kan hjelpe belia med forhandler av Eastsound?

Det er noen svensker som har en import sjappe, men prisen er nok litt stivere; 8745,- SEK.
http://www.akkelisaudio.com/esound.htm
Spilleren har fått mye skryt på ulike brukerforums. og hvis 5K er grensen, ville jeg kjøpt direkte fra kina, ingen tvil. Det kan tenkes at Eastsound er litt vanskligere tilgjengelig, men Coem kan sikkert skaffe. For rundt 5k kan du feks kjøpe denne:

http://www.nysound.com/exec/servlet...=productdetail&itemID=org-2108-01005&formID=0

eller denne:

http://www.nysound.com/exec/servlet...=productdetail&itemID=org-2108-01007&formID=0
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Det er noen svensker som har en import sjappe, men prisen er nok litt stivere; 8745,- SEK.
http://www.akkelisaudio.com/esound.htm
Spilleren har fått mye skryt på ulike brukerforums. og hvis 5K er grensen, ville jeg kjøpt direkte fra kina, ingen tvil. Det kan tenkes at Eastsound er litt vanskligere tilgjengelig, men Coem kan sikkert skaffe. For rundt 5k kan du feks kjøpe denne:

http://www.nysound.com/exec/servlet...=productdetail&itemID=org-2108-01005&formID=0

eller denne:

http://www.nysound.com/exec/servlet...=productdetail&itemID=org-2108-01007&formID=0
Vil ikke det bli litt ekstremsport? Er vel heller få som bruker disse her på berget?

Bjarte
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Da har jeg fått tilbud om en Arcam CD73. Hvor mye bedre (om den er bedre) er den enn en Azur 640 V2?

Er det noen som vet noe om drivverket til disse, og hvorvidt noen av de egner seg til drivverk?

Bjarte
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.037
Antall liker
6.285
:eek:  :eek:  :eek:

Så lavt budsjett på spiller til så habile høyttalere?
Det gjør meg nesten vondt.
Virgoene burde vært reddet. Død eller levende. ;D
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Vil ikke det bli litt ekstremsport? Er vel heller få som bruker disse her på berget?

Bjarte
He-he, ekstremsport tror jeg ikke jeg vil kalle det... ;-) Ville vært mye mer skeptisk til å kjøpe en av "top of the line" spillerene til de kinesiske produsentene. I denne prisklassen her mener jeg det er rimelig trygge kjøp (hvis vi tenker value for money). Ellers er vel intrykket mitt at mange som kjøper direkte fra Kina velger Original, spesielt i Sverige. Bruker selv en A8t, denne kostet meg under 4k da jeg kjøpte fra Coem ferdig fortollet. Dette er på ingen måte verdens beste spillere, men jeg har vel en magefølelse på at du må på bruktmarkedet for å få like bra lyd for pengene. Uansett, bare eksempler på kandidater fra min side, hvilke type prioriteringer som er riktig for deg vet bare du ;-)
 

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
117
Antall liker
0
Min bror har kjøpt Original og jeg Shengya cd spillere fra Kina . Ingen av oss angrer på dette og kan vel egentlig anbefale dette . Må du ha garanti og er bekymret for å tape penger bør du vel heller kjøpe noe her hjemme.
 
R

Rojoh

Gjest
Velger du Arcam CD-73T, som forøvrig er en fin spiller, så er det noe å hente ved å bruke dempeplattform hvis du ønsker litt strammere og punchy lyd samt mer ro og kontroll. Arcam'en er vel ikke det jeg vil kalle for "fyldig" i klangen, så du bør ha et anlegg som tåler en kjapp og spenstig spiller. Arcam kan i tillegg oppgraderes til Diva 192 hvis jeg ikke husker feil. Kanskje du slipper å bry deg for mye om separat DAC?

Mvh. Johan
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Arcam CD-73 kan jeg absolutt anbefale til prisen..
Den er en tanke varm i lydbilde, men den tryller frem de vakreste toner til prisen.. Stort rom og holografi.. Meget gode musikalske egenskaper.. Engasjerende lyd..
Meget godt drivverk..
Har selv kjørt Arcam CD-73 på Theta DAC og det var en utrolig bra kombinasjon..

Legger du til litt mer penger, så kan du få deg en brukt Vincent CD S6, ser de ligger på ca 5,500,-
Bytter du ut det originale 12AU7 røret med et E82CC rør av beste kvalitet, så trenger du ikke DAC..
Bedre spiller skal du lete LENGE etter..

Har selv Vinent CD S6MK (den nye modellen) og E82CC rør, kjører balansert rett i pre..
Den lyden du får da, får alt det tekniske til å forsvinne som dugg for solen..
Jeg ble bare sittende å måpe å bare nyte lyden..
Du kan vel nesten ikke beskrive lyden, for det spiller bare naturlig, rent og en tanke varmt med STOOORT rom..
Da er det bare å finne frem platesamlingen å lytte til alt på nytt ;)

Vincent CD S6MK med E82CC rør på utgangen har min varmeste anbefaling..

Så mitt råd er å glemme DAC i første omgang å heller finne deg en skikkelig bra CD spiller, hvertfall når du har så godt anlegg fra før.. Det fortjener en bedre start enn en billig spiller med DAC..
En DAC kan ikke trylle, gir du den digitalt skitt, så gir den analog skitt ut.. Dette blir så forsterket hele veien og du oppnår ikke en ekte musikk-glede..
 

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Innlegg
236
Antall liker
0
tull.
dac gir langt mer lyd for pengene enn en integrert cdspiller ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Johan; stemmer det med oppgradering, Arcam kan oppgradere CD73T til den suverene CD192, det koster £500 i UK.

Jeg har jo lekt meg rundt med separate dac'er og integrerte cd-spillere omtrent siden disse kom, og har flere varianter av temaene selv.
Jeg er iallefall ikke like overbevist som us3 at man nødvendigvis får mest for pengene ved separat dac. Tror ikke det er noen absolutt sannhet her, og jeg tror at den dac/rimelig drivverk som vil spille mye bedre enn f.eks en cd192 til prisen skulle jeg likt å se.

Jeg tror ikke man gjør noe galt enten man går for en elegant integrert løsning eller en mer fleksibel løs dac.

Mvh Vidar P
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Takker for mange svar.
Ikke lett å bli klok på dette.
Løsningen for meg blir nok i første omgang å kjøpe en Azur 640 V2. Da kan guttungen sammen med Arcamen få anlegg om noen år:) Jeg har en god platespiller, og tror kanskje jeg bør legge mer penger i forsterkning før jeg ev går for high-end cd-spiller.
Azuren er også konevennlig med høy waf.
 

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Innlegg
236
Antall liker
0
Dette kaller jeg et godt begrunnet innlegg.
klarer vel å tenke litt selv? ett større chassis, eget påkostet unødvendig drivverk. ganske logisk!
alle sammenligninger jeg har hørt er dac overlegent integrert til samme pris. end of story ;)
vidar p bruker kanskje en eldre dac med dårlig jitterhåndtering. nye integrerte kretser og overklokking gjør en 2-300kr spiller til en super musikkavleser.

noen som vil påstå ECD-1 ikke gir mye mer lyd for penga enn EMC-1 f.eks??
Abrahamsen sa selv at den gir 90% av EMC-1 til under halve prisen. med et enkelt drivverk. og denne ec konstruksjonen har ikke det siste av computerteknologi.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
tull.
dac gir langt mer lyd for pengene enn en integrert cdspiller ;)
Mitt poeng er at det lønner seg å bruke 5000 på spiller nå å spare seg opp til en DAC senere..

Kontra en billig spiller nå å 'tro' at en DAC gjør mirakler, for det er HELT feil..

Vi er en liten gjeng som har testet 3 forskjellige spillere på 3 forskjellige DAC'er..
Resultatet var nærmest sjokkartet.!
Drivverk har utrolig mye å si på lyden..
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
klarer vel å tenke litt selv?  ett større chassis, eget påkostet unødvendig drivverk. ganske logisk!
alle sammenligninger jeg har hørt er dac overlegent integrert til samme pris. end of story ;)
vidar p bruker kanskje en eldre dac med dårlig jitterhåndtering. nye integrerte kretser og overklokking gjør en 2-300kr spiller til en super musikkavleser.

noen som vil påstå ECD-1 ikke gir mye mer lyd for penga enn EMC-1 f.eks??
Abrahamsen sa selv at den gir 90% av EMC-1 til under halve prisen. med et enkelt drivverk. og denne ec konstruksjonen har ikke det siste av computerteknologi.
Vil du med dette påstå at 90% av lyden sitter i DAC.?

Eller påstår du at for eksempel en DVD spiller til 300,- med ECD-1 har 90% av lyden til EMC-1.?
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Eller du kan gjøre som jeg gjorde. Solgte 640C min og kjøpte en Meridian 506.20 for ca 5000,- Du verden for en oppgradering. Anbefales.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Eller du kan gjøre som jeg gjorde. Solgte 640C min og kjøpte en Meridian 506.20 for ca 5000,- Du verden for en oppgradering. Anbefales.
Høres svært trolig ut. Dette med kildekvalitet blir imho tatt ALT for lett på i deler av norsk hifikultur; og mange bruker masse penger på høyttalere og forsterkere til å spille et (relativt) kjipt signal på.

Det er ikke slik at dersom en spiller, i dette tilfellet Cambridge 640C, er god til en lav pris og i en budsjettkontekst, at den dermed har en naturlig plass i et highend anlegg; og det overrasker meg ikke det grann at en eldre spiller av høy kvalitet gir oppgraderinger som fører til kommentarer som "du verden!".

Her synes jeg norsk hifipresse burde ha vært klarere, og ikke "lurt" folk til å tro at man alltids slipper unna med billigspillere, enn hvor god de måtte være til sin lave pris.

Mvh Vidar P
 
Topp Bunn