Avstemning: For eller mot DAB-radio.

Er du enig i at FM skal nedlegges, og at DAB skal overta.

  • JA

    Stemmer: 0 0.0%
  • NEI

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Radio er en del av statsmakten sitt informasjonsapparat. Sivilt og militært beredskapsarbeid gjør at man avhengig av å nå ut til folk ved en krise. Da er DAB ok når det gjelder kvalitet, men til musikk er det ubrukbart. Problemet med DAB er at for få har det. Myndighetene vil ikke skru av FM før dekningsgraden i befolkningen er stor nok. Staten har ved NRK evnen til å sette dagsorden og påvirke befolkningen med et norsk kulturtilbud. Denne kontrollen er det ingen politiker som vil gi fra seg.
Ulempen med DAB er at kundene har skjønnt at man ikke får noe vesentlig bedre tilbud ved å kjøpe systemet. Tilleggs funksjonene man eventuelt kunne fått med DAB er tilgjengelig i mye større grad med en internett tilgang. Vi har 100 vis av radio kanaler selv på Playstation Portable, slik at å kjøpe en DAB mottaker blir bortkastet.

Så det den beste måten å beholde FM på er å ikke kjøpe DAB radioer.

kW
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.796
Antall liker
21.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Det mest iørefallende ved FM er støy og forvrengning. Mulig dette også behager øret.
;D
Like før Audiomix bytter frå røyr til klasse-D no.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Så vidt meg bekjent har dette enda ikke blitt motbevist.
Sitat Sverre Holm:
DABs stereokoding fungerer som en bil med fire gear, og målingene viser at stereoproblemene kommer av at den må ned i det laveste gearet ved 128 kbit/s. Dette er siste gear før koderen gir opp og går over i mono. Da er høyre og venstre kanal så og si like for all lyd over 3 kHz. Undersøkelsen er gjort på flere DAB-tunere, fra billig til toppklasse. Mer informasjon kan finnes på http://www.ifi.uio.no/~sverre/DAB/

Hovedpoenget i rapporten er altså at det ikke er vanskelig å høre og forklare problemer med lydkvaliteten selv når det på sendersiden brukes de mest raffinerte lydkoderne. Noen eksempler er:

Moox sendes på 80 kbit/s i mono og har ikke diskant over 11 kHz. Dette må være første musikkstasjon i mono siden 1975 her i landet.
P3 og P4Bandit går på 128 kbit/s og har øvre grense på ca 14 kHz
Alltid Klassisk sendes på 160 kbit/s og kutter ved 15 kHz

Til sammenligning kutter FM ved 15 kHz, men har best kanalseparasjon av alle. Særlig Moox, men også P3 og P4Bandit vil oppfattes som at diskanten høres gjennom en ullsokk. Skal man lytte på disse stasjonene i stereo så er det for tiden bare Alltid Klassisk som det er verdt å høre på over DAB. Men lydkvaliteten er ikke bedre enn over FM med signal fra kabel eller god antenne. De andre stasjonene kommer bedre ut over FM (P3) eller internett/satellitt.
Sitat slutt
Mvh Rune
;)
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Audiomix skrev:
frans skrev:
Grunnene til å gå over til DAB er vel mest på produksjonssiden - lavere produksjons- og vedlikeholdskostnader?
Og plass. DAB har uendelig mye større kapasitet.
Siden det tydeligvis er mange som ikke har forstått at det er overbefolket på FM båndet (det er noen som bor utenfor de store byene ;)) må det være årsaken til den relativt store motstanden mot DAB. Alt er komprimert uansett. Derfor tror jeg mange ville gått i baret ved en blindtest. Det mest iørefallende ved FM er støy og forvrengning. Mulig dette også behager øret.

Kan du begrunne at FM i seg selv medfører mer støy og forvrengning enn DAB ?

up
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Kanskje noen entusiaster kan overta fmsenderne slik at jeg fremdeles kan høre på radio med Tandbergen min? Sende Eldorado og slik...........
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
DAB er serlve beviset på at lettvinthet er i vinden på bekostning av kvalitet.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
DAB er innført av to grunner.

1. Å påtvinge folk å kjøpe nye elektriske artikler
2. Å få plass til mer reklame
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.490
Sted
Holmestrand
BT skrev:
DAB er serlve beviset på at lettvinthet er i vinden på bekostning av kvalitet.
Hvor har denne ideen at FM er absolutt kvalitet kommet fra?
Har du prøvd å høre på P2 langs E-18? Kvalitet er det siste ordet du vil tenke på! Det suser, skurrer og skraper. I tillegg kan du oppleve å høre lokalsendinger (P1) fra Oslo, Østfold, Buskerud, Vestfold og Telemark uten å røre radioen mens du passerer Drammensbrua! RDS er en morsom ting når NRK/telenor får utfolde seg.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.490
Sted
Holmestrand
Jøgga skrev:
Jeg er rett og slett for radio, jeg. Derfor måtte jeg ha en enkel tuner da jeg gikk fra receiver til 'ordentlig forsterkning', og kjøpte en billig Cambridge T640 som har både FM og DAB. Faktisk syns jeg at begge låter bra, med unntak for støyen på FM. Jeg har ikke stor FM-antenne, og tror nok at dette ville vært det beste, men status idag er at jeg bruker DAB mest. Lyden er ikke helt i CD-klasse, men det er sannelig ikke prisen på tuneren heller. Og i en annen stue er det radio gjennom digital-TV som brukes, mest NRK Klassisk, og det er vel samme som DAB?

J.
Helt enig. Har en elendig radio fra en bokklubb på badet. dab på kjøkkenet, nettradio på kontoret, Quad-tuner på anlegget, og en MP3-spiller med DAB når jeg er på tur. Bilradioen alltid på P2. Koser meg med radio, og hører mye mer på radio enn på musikk.
 

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Innlegg
326
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
xerxes skrev:
BT skrev:
DAB er serlve beviset på at lettvinthet er i vinden på bekostning av kvalitet.
Hvor har denne ideen at FM er absolutt kvalitet kommet fra?
Har du prøvd å høre på P2 langs E-18? Kvalitet er det siste ordet du vil tenke på! Det suser, skurrer og skraper. I tillegg kan du oppleve å høre lokalsendinger (P1) fra Oslo, Østfold, Buskerud, Vestfold og Telemark uten å røre radioen mens du passerer Drammensbrua! RDS er en morsom ting når NRK/telenor får utfolde seg.
Så veldig enig med deg. F.eks. mot Fredrikstad og Hvaler er det vanvittig irriterende at Telemark hopper inn og ut. Har lurt på om det går ann å låse en av de, men har ikke fått det til. Kan ikke skjønne at det går ann å drive radio sånn, er det ingen som sier fra, skjønner de ikke hva de driver med.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det går an å slå av RDS funksjonen. Da er vi tilbake til tiden da vi måtte etterjustere etter hvert som vi kjørte.
For eller mot DAB?
Jeg har inntrykk at det like gjerne er en håpløs kamp for å beholde FM.
FM kan være bra. Men ikke SÅ bra.
Sjekk noen data for en god FM tuner.
S/N ved et aktuelt signalnivå.
Kanalseparasjon.
Distortion.
Er dette noe å bli imponert over sammenlignet med digitale kilder?
Husk at oppgitte data er målt på lab under ideelle forhold.
Hørt om MULTIPATH?
Hvem er ikke plaget med slikt?
Gode tunere kan være flinke til å plukke ut svake stasjoner og skille de fra nærliggende, men å skille flere signaler som kommer med forskjellig fase fra samme sender er ikke enkelt.
Nå er svenskene i ferd med å videreføre DAB..................
 

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Innlegg
326
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Det går an å slå av RDS funksjonen. Da er vi tilbake til tiden da vi måtte etterjustere etter hvert som vi kjørte.
For eller mot DAB?
Jeg har inntrykk at det like gjerne er en håpløs kamp for å beholde FM.
FM kan være bra. Men ikke SÅ bra.
Sjekke noen data for en god FM tuner.
S/N ved et aktuelt signalnivå.
Kanalseparasjon.
Distortion.
Er dette noe å bli imponert over sammenlignet med digitale kilder?
Husk at oppgitte data er målt på lab under ideelle forhold.
Hørt om MULTIPATH?
Hvem er ikke plaget med slikt?
Gode tunere kan være flinke til å plukke ut svake stasjoner og skille de fra nærliggende, men å skille flere signaler som kommer med forskjellig fase fra samme sender er ikke enkelt.
Nå er svenskene i ferd med å videreføre DAB..................
Å slå av rds hjelper ikke i det tilfelle. Stasjonær gammel radio på Hvaler får også inn Telemark innimellom på samme frekvens som Østfold. Den derre Telemarksendern burde kanskje bombes?
Ellers, hjemme på Fjellhamar er det i motsetning til det "alle" sier veldig bra FM på kabelanlegget. Jeg vet ikke om det kan ha noe med at jeg bor like ved antennelagets mottakere? Har vel egentlig ikke lov til å si det, men DAB syns jeg også er knallbra her jeg bor. Jeg sitter der og prøver å høre hva som jeg ikke hører, altså det som er komprimert i hjel eller hva det heter. Ved f.eks. konsertopptak er alt mer tydelig og sort bakgrunn, gammel Zeppelin osv høres bedre ut enn på cd spillern. Jeg vet jeg tar feil, det er visst dårlig, men nå er det mitt eget hode som hører dette og det håper jeg det fortsetter med.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Vidar Bol skrev:
Har vel egentlig ikke lov til å si det, men DAB syns jeg også er knallbra her jeg bor. Jeg sitter der og prøver å høre hva som jeg ikke hører, altså det som er komprimert i hjel eller hva det heter. Ved f.eks. konsertopptak er alt mer tydelig og sort bakgrunn, gammel Zeppelin osv høres bedre ut enn på cd spillern. Jeg vet jeg tar feil, det er visst dårlig, men nå er det mitt eget hode som hører dette og det håper jeg det fortsetter med.
Du er ikke alene. Jeg har bare gode erfaringer med DAB. Med en Primare FM/DAB-tuner i stereoanlegget i ca. ett år før nettradio til slutt overtok showet, og Primaren ble solgt, foretrakk jeg DAB fremfor FM. Jeg er ikke noe god på lydbeskrivelser, men jeg syntes at lyden ble mer distinkt med DAB. Ryddigere og klarere. Mindre sløret – om man vil. Bedre bass og bedre diskant. Nærmere lyden fra CD.

Broren min har en Arcam FM/DAB-tuner, og også han foretrekker DAB – og det i et anlegg adskillig dyrere enn mitt. Dog skal det tilføyes at han tar signalene ut digitalt fra tuneren og kjører dem gjennom en av de bedre og dyrere DACene på markedet. Men at DAB skal være så forferdelig og så entydig mye dårligere enn FM, er ikke tilfelle. Det kommer an på ørene som hører.

For meg spiller ikke dette noen rolle lenger. Jeg har forlengst gått over til nettradio i mine tre musikkanlegg, og har solgt alle mine hifi-tunere. Vi har fortsatt en DAB-radio på kjøkkenet, og den er helt grei – den låter som kjøkkenradioer flest der den konkurrerer med kjøkkenviften og de andre kjøkkenlydene om oppmerksomheten.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Det er akkurat det svenskene har gjort,som bør gjøres i Norge også.VIDEREFØRE DAB.Altså IKKE fortsette med antikkDAB.Den omtalte svenske vidreføringen innebærer i virkeligheten et nytt DAB-system som faktisk KAN ha de kvalitetene som den norske utgaven mangler.Resultatet vil fortsatt bli at det svenske og norske systemet ikke blir compartible,og at norske bilradioer blir ubrukelige ved grensen.
Mvh Rune :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Vidar Bol skrev:
Å slå av rds hjelper ikke i det tilfelle. Stasjonær gammel radio på Hvaler får også inn Telemark innimellom på samme frekvens som Østfold. Den derre Telemarksendern burde kanskje bombes?
Hvem som skal bombes avhenger av hvilken side på fjorden en befinner seg ;)
Om noen år er de borte alle sammen. FM senderne altså.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.796
Antall liker
21.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Rune.U skrev:
Det er akkurat det svenskene har gjort,som bør gjøres i Norge også.VIDEREFØRE DAB.Altså IKKE fortsette med antikkDAB.Den omtalte svenske vidreføringen innebærer i virkeligheten et nytt DAB-system som faktisk KAN ha de kvalitetene som den norske utgaven mangler.Resultatet vil fortsatt bli at det svenske og norske systemet ikke blir compartible,og at norske bilradioer blir ubrukelige ved grensen.
Mvh Rune :)
En vanvittig situasjon i så fall. Brussel- og EBU-fór dette her.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ja - når du sier det slik, blir det jo bare tøys. Tenk deg så at du kjører videre til Danmark, Tyskland o.s.v. o.s.v - og at alle disse landene i sin tur gjør det på sin særegne måte....... Ender det opp med at nettradio blir tingen i bilen også?
 

Robin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2007
Innlegg
173
Antall liker
36
Torget vurderinger
3
Hvis FM blir lagt ned betyr det at Radionette'n min fra ca 1965 på kjøkkenet slutter å virke. Sammen med de andre klassikerne i samlingen. Det vil jeg ikke ha noe av!

Sinnet koker allerede når jeg tenker på hvor mange gamle perler som har blitt kastet fordi folk uvitende har drasset hjem noe nytt retro-designet tivoli-lignende DAB-plastræl. Hvis FM legges ned blir vel dette bare enda værre.

Nei, radio er uansett ikke for seriøs musikklytting, da kan man heller la FM være så folk kan beholde radioene sine. For ikke å snakke om miljøet hvis alle tunere, bilradioer osv må byttes ut...
 

kjellben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2004
Innlegg
433
Antall liker
290
Nei, over hodet ikke!!! DAB er noe forbannet "fettsjit". Lenge leve min Sølvsuper 75!!!

Mvh
Palle
 

Dig_it_all

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.09.2007
Innlegg
91
Antall liker
15
Tid for å legge ut avstemning igjen......
som et supplement til nedenforstående tråd "DAB er død".

Dig_it_all
 
O

Omar

Gjest
Vi får stå sammen å sen de resultatet til de som bestemmer
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ja, når (i skrivende stund) 142 audiofile har stemt mot DABradio, er nok det et tungtveiende argument i den politiske debatten - hehe. Det er grunn til å anta at det blir adskillig mer fart i sakene når folk flest oppdager at de må bruke en haug med penger på radioer som de ikke hadde trengt å bruke penger på. Men den bølgen kommer ikke før det er like før. Nærmere - eller et stykke uti - 2014.
 

Dig_it_all

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.09.2007
Innlegg
91
Antall liker
15
Dette emnet er tydeligvis fortsatt aktuelt - så det er bare å fortsette å stemme.

Dig_it_all
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dig_it_all skrev:
Dette emnet er tydeligvis fortsatt aktuelt - så det er bare å fortsette å stemme.

Dig_it_all
Jeg får ikke stemt. Hva er det som er galt med denne avstemmingen? Har jeg stemt ved et uhell? Til opplysning vil jeg si at jeg er edru når jeg er logget på så tidlig på dagen... ;)
 
Topp Bunn