Avspilling fra MacAir 2015

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Trodde at det skulle være pluggogspill, men opplever litt hakking når jeg (eller maskinen) gjør enkle ting. Jeg vet selvsagt ikke hva maskinen finner på, men den kan plutselig hakke. Bruker Qobuz sin app og USB ut til dac for å få full oppløsning. Har i en lengre periode brukt en Windowsmaskin med en Asiodriver( etter råd fra noen her på S) Den har stort sett ikke hakket. Finnes det noen innstillinger i programvaren jeg kan bruke? OS'et er BigSur.
 

jmolnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.808
Antall liker
5.772
Eg var plaga med «hakking» ved avspeling frå MacBook Pro kobla til dac utan usb inngong. Brukte billig usb til spdif konverter kjøpt på eBay. Problemet vart løyst når eg kjøpte ein asynkron usb konverter.
 
Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.303
Antall liker
1.740
Sted
Bergen
Trodde at det skulle være pluggogspill, men opplever litt hakking når jeg (eller maskinen) gjør enkle ting. Jeg vet selvsagt ikke hva maskinen finner på, men den kan plutselig hakke. Bruker Qobuz sin app og USB ut til dac for å få full oppløsning. Har i en lengre periode brukt en Windowsmaskin med en Asiodriver( etter råd fra noen her på S) Den har stort sett ikke hakket. Finnes det noen innstillinger i programvaren jeg kan bruke? OS'et er BigSur.
Mange muligheter, har du rett USB driver? Antar du er koblet på nett, har du kontroll på nettet, dvs at Mac ikke har mange andre nettaktiviteter, evt at andre benytter nettet samtidig?
Er det highres filer som streamer og format er iht det dac håndterer? Dersom du er på nett, lenge siden du har rebootet ruter?, rebootet Mac?
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Ja, er på nett. Kona så på TV via en Ipad. Jeg er jo helt blank på Mac, så jeg trodde at jeg ikke trengte å gjøre noe ekstra, så nei, jeg vet ikke hvilken USB driver jeg har, eller hvordan jeg finner en annen og riktig. Jeg strimer fra Qobuz vie en iFi Pro. Den takler alle filer, spes gjennom USB inngangen. Qobuz har jo endel høyoppløst, men mye er CD oppløsning. Nå har jeg spilt mest i CD oppløsning. Routeren kan jeg jo kjapt starte på nytt, og Macen er nyformatert.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.429
Antall liker
12.525
Sted
Sørlandet
Qobuz bruker mye prosessorkraft sammenliknet med andre streamingtjenester. Har man en litt svak eller eldre laptop kan dette skje. Du ser dette i aktivitetsmonitoren.
 

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.303
Antall liker
1.740
Sted
Bergen
Til vanlig bruk behøver man ikke gjøre så mye. Enkelte leverandører av DAC har egne (USB)drivere - kanskje ikke så vanlig til Mac, men vanlig for Windows PC. Jeg var innom hjemmesiden til ifoPro (forøvrig imponerende DAC (Pro iDSD) for å se på brukermanual og den sier ingenting om USB drivere. Det ligger en nedlasting for USB driver til Windows på produktsiden, men ingenting til Mac. (Man må registrere serienummer for å få tilgang til alt som er tilgjengelig for nedlasting).

Det kan være oppsett på ifoPro som ikke er optimalt, her kan det være litt prøving og feiling med ulike oppsett

Dersom du har et (Wi-Fi) nett som har dårlig båndbredde kan TV titting og strømmetjenester få det litt knapt. Film/tv seeing på nett i HD krever minimum 25 MB nett (og (inter)nettet kan være lokalt ustabilt, sjekk driftsmeldinger fra nettleverandøren).
For å utelukke nettproblemer må du nesten teste om hakkingen er der når kun du er på nettet, evt koble Mac og DAC til nett ved ethernetkabel.
Sjekk om du har oppdatert programvaren (operativsystemet) til Macen, ser at du har BigSur og det kan være oppdateringer til denne.

Så kan det jo alltids være kabel/kontakt problematikk. Jeg har selv en DAC der USB kontakten er litt dårlig (innvendig) montert så jeg må sjekke at kabelen står rett i.
En annen streamer jeg hadde gikk i reboot etter kort tid og importøren finner ingen feil.

Jeg streamer kun lokal egen musikk fra lokalt nettverksdisker så problematikk ift. streaming fra det store nettet ved bruk av Tidal, SPotify og Qoubuz kan jeg ikke noe om. Men et tips kan være å teste ut streaming fra andre leverandører for å se om problemet er det samme.
Er det forskjell ved streaming av mp3, Flac, DSD format?
Jeg har en DAC med en den egenskapen at den lager en egen lyd ved skifte mellom DSD filer. Denne lyden opptrer ikke ved mp3, flac..
 

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.303
Antall liker
1.740
Sted
Bergen
Qobuz bruker mye prosessorkraft sammenliknet med andre streamingtjenester. Har man en litt svak eller eldre laptop kan dette skje. Du ser dette i aktivitetsmonitoren.
Aha, så en løsning for å unngå, uten å kjøpe ny PC..., kan være å koble PC/Mac til nettet ved kabel...
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.429
Antall liker
12.525
Sted
Sørlandet
Aha, så en løsning for å unngå, uten å kjøpe ny PC..., kan være å koble PC/Mac til nettet ved kabel...
Nei. Det er grensesnittet til Qobuz som er problemet. Du løser dette ved å kutte medlemskapet og bytte til feks Tidal. Evnt kan du også velge å abonnere på en annen mediaplayer som feks Audirvana
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
En windowsmaskin med Asiodriver funger fint på nettet med Qobus her. så jeg tror ikke at det er nettkapasitet. Det er mange mennesker rundt om i hele Europa som bruker Q, rart at det skulle være såpass problemer med grensesnittet.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.429
Antall liker
12.525
Sted
Sørlandet
Det er bare å sjekke kapasitetsmonitoren så skjønner du fort hvorfor vifta går og PC blir varm når du spiller musikk fra Qobuz. Dette og det dårlige utvalget var grunnen for at jeg kuttet ut Qobuz
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Den ligger rel høyt oppe ja. Sammenlignet med Tidal så er T delt i tre som bruker mye kraft til sammen, så jeg vet ikke. MEN tidal blir ikke påvirket når jeg starter Opera nettleseren og surfer. Det tåler ikke Qobuz, da harker og hoster den mye mer enn akseptabelt.

Nå har jeg oppgradert OS enda et hakk og da ble Q mer stabil, men som sagt, når jeg begynner å gjøre andre ting, da hakker den. Nå er meningen å bruke denne Macen kun til musikk, så det er ikke så farlig, men da den hakket av seg selv, da kunne jeg ikke brukt den.
 
Topp Bunn