Avmagnetisering av PU

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Her er et lite tips

Noen som har erfaring med slikt, og finnes det andre greie måter?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.571
Torget vurderinger
1
emotikon skrev:
Her er et lite tips
...
Noen som har erfaring med slikt, og finnes det andre greie måter?
Til ære for oss som sitter bak en overivrig brannmur, kan du fortelle litt om hva den youtube linken viser?

Iht. van den Hul så er anbefalingen vedr avmegnetisering -> ikke gjør det!

mvh
KJ

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Den viser avmagnetisering ved å ta ut rca pluggene som går fra arm til riia og sette dem bort i hverandre.
"Pinne mot kappe"

Hva er det vd Hul sier om avmagnetisering?
(har ikke fått med meg det)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Høyre pinne mot venstre kappe og visa versa? Bare kortslutte et øyeblikk?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.571
Torget vurderinger
1
emotikon skrev:
Den viser avmagnetisering ved å ta ut rca pluggene som går fra arm til riia og sette dem bort i hverandre.
"Pinne mot kappe"
...
Med eller uten signal? For å være ærlig så forstår jeg ikke at en slik kortslutning vil ha noen effekt ift. avmagnetisering av spolene til PU.

...
Hva er det vd Hul sier om avmagnetisering?
(har ikke fått med meg det)
Van den Hul sin Phono FAQ Q20 på side 16. Jeg leser det slik at van den Hul her hensviser til elektrisk avmagnetisering av spolen til PU (dvs ved å sende et egnet signal igjennom spolene på PU).

Cardas har ei testskive med et spor som angivelig skal bidra til avmagnetisering av spolene i PU. Rent subjektivt så synes jeg den gir en positiv men kortvarig effekt - litt friskere og renere reproduksjon etter en runde eller to med det sporet. Om dette skyldes reell avmagnetisering eller ei vet jeg ikke, det kan vel så mye være an lettelse over at de «fæle lydene» på det sporet ikke lengre torturerer min yndede PU, eller at sporet bidrar til «oppvarming» og «trimmig» av trommehinnene, eller noe helt annet f.eks. ren og skjær innbillning.

mvh
KJ

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Stiften skal være i rillene på gående platespiller.

Jeg har ikke testet dette selv.
Lurte på om noen hadde testet.

S

slowmotion

Gjest
Hvis man avmagnetiserer PUen så blir den vel ødelagt......

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.571
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
Hvis man avmagnetiserer PUen så blir den vel ødelagt......
Ref. van den Hul sin FAQ, som henvist til over. Om ikke direkte ødelagt (destruktivt), så oppfatter jeg at van den Hul mener at kvaliteten på PU kan bli redusert med (gjentatt) elektrisk avmagnetisering av spolene/generator.

Å spille med kortsluttet spole vil ikke ha den samme virkningen. I de fleste tilfeller (praktisk talt alle?) vil dette være forholdsvis uproblematisk, med få om noen varige men for PU.

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Jeg kan ikke se noen som helst fare ved å kortslutte signalene fra en PU. Men jeg kan ikke se at det kan ha noen positiv effekt heller. Hva er det i en PU som trenger avmagnetisering? Ikke magnetene i hvert fall. Spolene er vel viklet av kobber eller sølv og er umagnetiske.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
563
Sted
Stockholm
Prøvde akkurat nå, og lyden ble litt klarere.
Men når jeg tenker etter, kan det like gjerne komme av at ørelegen min sugde ut et par klumper med ørevoks -på størrelse med noen små erter, av ørene mine tidligere i dag.. :p

S

slowmotion

Gjest
Cundis skrev:
Men når jeg tenker etter, kan det like gjerne komme av at ørelegen min sugde ut et par klumper med ørevoks -på størrelse med noen små erter, av ørene mine tidligere i dag.. :p
you think? ;D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Cundis skrev:
Skikkelig oppgradering på lydfronten altså? :)
Grattis Pål! 8)

Om slikt ikke funker av seg selv, er det en god invistering å få ordnet det hos ørelege.

Men altså:
Ingen som har trua på dette med "avmagnetisering av PU" som et seriøst tema?

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
563
Sted
Stockholm
Jeg skal gi tweaket en skikkelig tjangs; prøver igjen om noen uker og hører om det er noen forskjell igjen da.

Dette var faktisk et seriøst førsøk i går, men jeg glemte rett og slett at jeg hadde tweaket ørene litt tidligere på dagen.. ;D

Når det gjelder f.eks. bruk av Densen's DeMag cd, så er jeg av typen som hører forskjell, men det er ikke på alle høyttalere forskjellen er en forbedring syns jeg.

Topp Bunn