Møbler og underlag Avkobling, resonans, vibrasjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Afkobling/tilkobling afhænger af det enkelte set-up.

    Personligt har jeg god erfaring med tilkobling som dog kan føre til gulvet spiller med. Men så må den nød jo efterfølgende knækkes.
    Blød-afkobling taler imod det gamle evig-gyldige princip "stor masse sikrer HT står urokkeligt". Blød afkobling kan også medføre kabinet-vibrationer ikke kommer væk men forbliver i HT. Begge kan betyde mindre transient-respons (nok nemmere høre med pladespilleren, der har de samme problematikker som HT)

    Med hensyn til Spikes kan fordelen være de ikke slipper store bas-resonanser igennem sylespidsen (der er grænser for hvor store bas-vibrationer der kan gå igennem en lille nålespids). Fordelen går begge veje - kabinet-basresonanser går ikke i gulvet og gulv-basresonanser går ikke op i HT.

    Stive beton- eller marmor-fliser under HT kan ligeledes forhindre vibrationer i at komme væk, så stiller krav om vibrations-frie kabinetter.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Men hva er mykt og hva er hardt da? Jeg bruker noen puter fra Herbies Audio Lab for tiden, disse er harde til å være puter, men de gir etter hvis mann trykker på med litt makt med fingrene.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    @ Roberth.

    Hvis puderne dine er stive nok til ikke give efter for højttalerens vægt vil jeg mene de kan være egnet.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    @ Godalive.

    I din specifikke situation vil jeg mene du bør prøve med (eksempelvis) Fitness-gulv (fåes bl.a i størrelser på 40x60) under HT.
    Fitness-gulvetn kan også benyttes under Hifi-møblet. Dog mener jeg du under pladespilleren bør have fire stk spikes under et underlag du har pladespilleren placeret på (Ikea forhandler nogle spækbræt af Bambus som er fortrinlige have pladespilleren placeret på).
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal ikke fortelle noen om de liker tilkobling eller avkobling, men hva de forskjellige er burde være greit å vite.

    Ta en stemmegaffel og slå den i bordet.
    Så kan du sette den på bordet. Samme frekvensen, men nå er den tilkoblet og hele bordet svinger.

    Jeg vet hva jeg liker 😊
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ser ikke lige hvilken logik der er i forhold til en stor tung højttaler og sådan en tiny stemmegaffel. Synes faktiskt det er noget vrøvl.
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    0
    @ Godalive.

    I din specifikke situation vil jeg mene du bør prøve med (eksempelvis) Fitness-gulv (fåes bl.a i størrelser på 40x60) under HT.
    Fitness-gulvetn kan også benyttes under Hifi-møblet. Dog mener jeg du under pladespilleren bør have fire stk spikes under et underlag du har pladespilleren placeret på (Ikea forhandler nogle spækbræt af Bambus som er fortrinlige have pladespilleren placeret på).
    Takk for tips. Fitness-gulv (leser; treningsmatte) kan sikkert funke. De er temmelig kompakte og lett komprimerbare. Bare det ikke ser merkelig ut 🙂. Bambusplaten har jeg tro på, ser at mange leverer dempeplater med en eller annen type avkobling under for vinylspillere. Kan være spikes funker godt også, skal prøves!
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ser ikke lige hvilken logik der er i forhold til en stor tung højttaler og sådan en tiny stemmegaffel. Synes faktiskt det er noget vrøvl.
    Når du har stemmegaffelen er i handa di så er den koblet fra, når du setter den til bordet så er den koblet til bordet.
    100% likt med en høyttaler.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eneste «mekaniske diode» jeg omgås til daglig er skralla i Kamasa verkøyssettet. Den tillater bare bevegelse en vei.

    Man kan jo leke litt med tanken om hva som ville skjedd over noe tid hvis man virkelig hadde en spike som fungerte som mekanisk diode. Ville racket stoppet i kjelleren på vei nedover, eller ville det fortsette å vibrere seg videre nedover i fast fjell også?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Eneste «mekaniske diode» jeg omgås til daglig er skralla i Kamasa verkøyssettet. Den tillater bare bevegelse en vei.

    Man kan jo leke litt med tanken om hva som ville skjedd over noe tid hvis man virkelig hadde en spike som fungerte som mekanisk diode. Ville racket stoppet i kjelleren på vei nedover, eller ville det fortsette å vibrere seg videre nedover i fast fjell også?
    6300 km to the core of the earth.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Kan du beskrive stram bass for meg? Dette er nok vanskelig uten å spille av basstoner på et anlegg. Jeg vil tro at det blir like mange beskrivelser av hvordan bassen skal lyde som det er tilhørere. Antagelig er det ingen fasit, selv om alle tror det.

    Var til en koncert for en del år siden .
    Da vi træder ind i salen før koncerten starter ser jeg at trommesættet er ved at blive justeret ind.
    Jeg bemærker at der ligger en tyk jakke i hullet på stortrommen ?
    Får kontakt med ham og han fortæller at det giver et mere blødt anslag . Han ønsker ikke en stram bas.
    Ser for mig at en musik nyder prøver forgæves at få en stram bas med en indspilning hvor man prøver at få en blød bas.
    :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    @Drossel hvordan kan du si att det er slik att bassen ikke blir stram med blødt underlag?
    Mange som opplever det motsatte.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    @Drossel hvordan kan du si att det er slik att bassen ikke blir stram med blødt underlag?
    Mange som opplever det motsatte.
    Med mykt underlag så forsvinner jo bevegelsene fra kabinettet inn i det myke underlaget (bevegelsesenergi blitt til varme). Med tilkobling så fortsetter bevegelsene fra kabinettet over i underlaget og det tar da mye lenger tid å sette hele rommet i bevegelse enn ett (lite) kabinett. Rask aka stram bass vs sein aka myk bass.

    Eksemplet over med stortromma er jo for at det skal låte mykere, uansett. Det er en ønsket "sound" fra musikerne.
    På mine høyttalere så vil jeg at det i størst mulig grad spille som det er spilt inn. Så hvis trommisen vil ha hard/rask bass så skal jeg kunne høre det også så da kan jeg ikke ha "myk" bass i høyttalerne.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Kan ikke si jeg har hørt noen seriøse bass-rigger som ikke vibrerer eller fører til vibrering i rommet/huset. Har for så vidt myk avkobling selv, men det gjør ikke at speil i rommet utenfor ikke vibrerer. Tror det skal vanskelig la seg gjøre å dempe vibrasjoner fra mange små eller store elementer i normalt orienterte kasser. @Syncrolux sin kino er kanskje første stedet jeg har hørt såpass bra bass uten masse skrangling. :unsure: Da er vel "henge det i taket" løsningen på disse avkobling/tilkoblingsproblemene kanskje. :unsure:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    @Drossel hvordan kan du si att det er slik att bassen ikke blir stram med blødt underlag?
    Mange som opplever det motsatte.
    Tror kanskje der er mange ting som spiller ind. Det er efter min bedste overbevisning bedst med en tyk Granit eller cementflise under hvis på trægulv. Det har ihvertfald givet bedste resultat hos mig.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke si jeg har hørt noen seriøse bass-rigger som ikke vibrerer eller fører til vibrering i rommet/huset. Har for så vidt myk avkobling selv, men det gjør ikke at speil i rommet utenfor ikke vibrerer. Tror det skal vanskelig la seg gjøre å dempe vibrasjoner fra mange små eller store elementer i normalt orienterte kasser. @Syncrolux sin kino er kanskje første stedet jeg har hørt såpass bra bass uten masse skrangling. :unsure: Da er vel "henge det i taket" løsningen på disse avkobling/tilkoblingsproblemene kanskje. :unsure:
    Selv om man hadde klart å avkoble alt av vibrasjoner fra HT så vil man få vibrasjoner i rommet/huset. Det skyldes at energien/lydbølgene setter alt i sving, og det er jo ønsket.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Tror kanskje der er mange ting som spiller ind. Det er efter min bedste overbevisning bedst med en tyk Granit eller cementflise under hvis på trægulv. Det har ihvertfald givet bedste resultat hos mig.
    Jeg vil påstå at har du Membran areal nok og en forstærker der har godt fat i højttaleren ja så opnår du god basgengivelse uanset hvad højttaleren står på
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det er jo også forskelligt hvad den enkelte definerer som god basgengivelse. Da jeg flyttede ind i den her lejlighed for 21 år siden lød alt ad helvede til. Hele rummet spillede med. Jeg hørte stort set ikke musik de første 1-2 år.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hva er det man liker? Luftig stram bass, eller hard "stram" bass, hvor vibrasjonene snur i underlaget og går opp igjen i kassa?
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Det må da gå an å definere myk/bløt/stram/hard/etc bass via et definert musikkspor? Eller?
    Spurte om dette tidligere, men kun ett svar så langt.
    Jeg har akkurat nå "avkoblet" via dempeputer, men hadde tidligere "tilkoblet" via en tung sementflis under HT. Jeg opplever mindre bass fra dempeputene enn fra sementflisen. Helt klart.
    Men om den er strammere eller ikke har jeg ikke hatt tid til å forske på ennå. Veldig glad for musikktips som gjør det mulig å lett kunne oppleve forskjellen.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Selv om man hadde klart å avkoble alt av vibrasjoner fra HT så vil man få vibrasjoner i rommet/huset. Det skyldes at energien/lydbølgene setter alt i sving, og det er jo ønsket.
    Mulig vi har litt forskjellig definisjon av "sette alt i sving", det ønsker ikke jeg i alle fall. Kanskje jeg har feil utstyr til oppgaven musikk og hjemmekino da. :unsure:
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mulig vi har litt forskjellig definisjon av "sette alt i sving", det ønsker ikke jeg i alle fall. Kanskje jeg har feil utstyr til oppgaven musikk og hjemmekino da. :unsure:
    hehe, nei det løses med akustiske remedier som bassfeller etc :)
    Svingingene i lufta som lyd er vil påvirke flatene som treffes. Det kan absorberes, diffuseres eller reflekteres.

    Men tror vi er noenlunde enige, det er lyden fra elementene vi vil høre og ikke alle artefaktene som rommet etc bringer inn i historien om god lyd.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Selv om man hadde klart å avkoble alt av vibrasjoner fra HT så vil man få vibrasjoner i rommet/huset. Det skyldes at energien/lydbølgene setter alt i sving, og det er jo ønsket.
    Det er kun kasseresonanser et eventuel underlag dæmper. (som du selv er inde på forplanter lydbølgerne sig til gulvet gennem luften)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hvis højttalerne og anlægget er tungt nok, så medvirker det til dæmpning af gulvet, forudsat at der er god kontakt til gulvet. Her hjælper betong/granit fliser.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Som jeg ser det handler til/af-kobling om to ting.
    1. undgå kasseresonanser forplanter sig til gulvet på en måde gulvet spiller med og uønsket bas opstår.
    2. For bløde underlag kompenserer højttalernes bevægelser med mindre respons til følge. Derimellem også situationer hvor for hårde underlag forhindre kabinetsvibrationer i at udligne sig med gulvets vibrationer.

    Mine HT måler 40x60cm i bunden, vejer ca70kg stk og giver deres bedste resultat når HT står direkte på gulvet hvor kassernes vibrationer udlignes med gulvets vibrationer. Men har et problematisk gulv. Gammelt og blødt.
    Kompromisset blev Fitness-gulv under hver enkelte HT. Fungerer strålende i sammenhæng med dedikeret HT-opstilling ( "Sumiko Master Set-up", kan anbefales. Overflødiggører langt hen ad vejen aku-tiltag og EQ)
    Andre steder jeg har boet havde jeg HT placeret på fire alu-spikes (fire bedre end tre). Det åbnede op for et ekstra perspektiv fra gulvet og nedefter. Fjernede gulvet fra lydbilledet så jeg nærmest følte mig vægtløs og svævende i lyttepositionen :)
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Hvis højttalerne og anlægget er tungt nok, så medvirker det til dæmpning af gulvet, forudsat at der er god kontakt til gulvet. Her hjælper betong/granit fliser.
    Det første har du ret i. Største kontakt til gulvet får fysisk store HT dog når de står på gulvet med hele bunden i kontakt. Det eventuelle medspil fra gulvet må efterfølgende tages hånd om.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Men hva er mykt og hva er hardt da? Jeg bruker noen puter fra Herbies Audio Lab for tiden, disse er harde til å være puter, men de gir etter hvis mann trykker på med litt makt med fingrene.
    Funksjonelt vil jeg si at «mykt» underlag er så mykt at resonansen i svaien på HT ligger godt under pass-båndet til HT (dvs nedre resonansfrekvens i avstemmingen av bassen), gjerne 2-3-4 oktaver lavere. Hensikten er å minimere energioverføringen fra HT-kassen til gulvet (ei positiv bivirkning av dette dersom du bor i leilighet er at du også plager naboene litt mindre). Dersom resonansen i svaien er i passbåndet til HT så vil jeg si det underlaget er «stivt». Også med avkobling er det en fordel at forholdet mellom total masse og bevegelig masse i HT er så stort som praktisk mulig.

    Se f.eks. reklamemateriellet fra Sonic design (som dessverre ikke lengre har oppe sin svenske hjemmeside) : http://www.sonicdesign.co.uk/info.htm

    mvh
    KJ
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Fra tunge betongfliser til SD dempeputer testet av amatør. Tok meg en frihet og noterte følgende:

    Testplater på vinyl er Abbey Road remix av G. Martin, og Dark Side Of The Moon er en remaster fra 2016.

    AR er bra uansett, men en klart strammere og mere definert bass med puter. De dype tonene kommer klarere frem. Imponerende lp i seg selv men den ble mye mere detaljert også i øvre mellomtone. Kan det kalles roligere?

    DSOTM er en versjon jeg aldri har skjønt hvorfor er bra. Den ble mye mere definert. På grensen til «punchy» og fet. Her kom også bassens toner frem i lyset og borte ble den slamsete udefinerte helheten som har irritert meg hver gang jeg hørte på den. Til og med klokkespillintroen ble hørtbart for en med tinnitus.
    Putene er kommet for å bli!

    Sjekket en favoritt som har en tendens til å bli noe skarp i vokalen. Men her roet Robert Plant seg og kom inn i stuen. Spent på fortsettelsen
    Trodde det ble mindre bass på bassfattige plater, men det tror jeg ikke stemmer. Strammere, ikke mindre.
     
    Sist redigert:

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Funksjonelt vil jeg si at «mykt» underlag er så mykt at resonansen i svaien på HT ligger godt under pass-båndet til HT (dvs nedre resonansfrekvens i avstemmingen av bassen), gjerne 2-3-4 oktaver lavere. Hensikten er å minimere energioverføringen fra HT-kassen til gulvet (ei positiv bivirkning av dette dersom du bor i leilighet er at du også plager naboene litt mindre). Dersom resonansen i svaien er i passbåndet til HT så vil jeg si det underlaget er «stivt». Også med avkobling er det en fordel at forholdet mellom total masse og bevegelig masse i HT er så stort som praktisk mulig.

    Se f.eks. reklamemateriellet fra Sonic design (som dessverre ikke lengre har oppe sin svenske hjemmeside) : http://www.sonicdesign.co.uk/info.htm

    mvh
    KJ
    Hvem selger disse nå?
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Men pass på så vekt blir rett

    Men det bliver også lite-gran sludder med ordene, "vibrationer skal undgås komme i gulvet".
    Man må formode de (dem fra artiklen) mener vibrationer ikke skal i gulvet for så risikerer de kommer tilbage til HT.
    Men hvad hvis potentielle vibrationer slet ikke forlader kasserne? I såfald bliver de jo til stede i kassen i langt højere grad end de ville være hvis kassen havde udlignet det værste, ved stå direkte på gulvet på hele sin bundflade.

    Sidste år havde jeg haveflise (40kg) under hver HT og til at begynde med modtog jeg det godt (gulvet spillede ikke mere med så kraftigt det havde gjort hidtil).
    Men lidt efter lidt (og ganske utvetydigt) opfattede jeg lyden hård, klinisk i retningen af umusikalsk.
    Jeg foretog nogle primitive vibrationstest, med pegefingeren. Når HT stod på fliser mærkede jeg vibrationer på bånddiskant-modulets kasse øverst i systemet. Når HT står på gulvet, på tæppe eller som nu på Fitness-gulv mærker jeg ingen vibrationer.
    Tænker måske vibrationerne fjerner det øverste lag af sarte, delikate mikrodetaljer. Kunne i hvertfald være forklaring på den tiltaget hårdhed.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    Men det bliver også lite-gran sludder med ordene, "vibrationer skal undgås komme i gulvet".
    Man må formode de (dem fra artiklen) mener vibrationer ikke skal i gulvet for så risikerer de kommer tilbage til HT.
    Men hvad hvis potentielle vibrationer slet ikke forlader kasserne? I såfald bliver de jo til stede i kassen i langt højere grad end de ville være hvis kassen havde udlignet det værste, ved stå direkte på gulvet på hele sin bundflade.

    Sidste år havde jeg haveflise (40kg) under hver HT og til at begynde med modtog jeg det godt (gulvet spillede ikke mere med så kraftigt det havde gjort hidtil).
    Men lidt efter lidt (og ganske utvetydigt) opfattede jeg lyden hård, klinisk i retningen af umusikalsk.
    Jeg foretog nogle primitive vibrationstest, med pegefingeren. Når HT stod på fliser mærkede jeg vibrationer på bånddiskant-modulets kasse øverst i systemet. Når HT står på gulvet, på tæppe eller som nu på Fitness-gulv mærker jeg ingen vibrationer.
    Tænker måske vibrationerne fjerner det øverste lag af sarte, delikate mikrodetaljer. Kunne i hvertfald være forklaring på den tiltaget hårdhed.
    Jeg tror bare du vrøvler :) Blød afkobling omdanner jo vibrationer/energi.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Efter min mening findes ingen "One size fitts all".
    Der findes HT der bør have større eller mindre grad af tilkobling. Og der findes HT der bør have større eller mindre grad af afkobling.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn