Møbler og underlag Avkobling, resonans, vibrasjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Prøv at bevise din egen påstand. Jeg tillader mig at stole på ørerne.
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    0
    Teorien forstår jeg slik: (-- har riktignok bare skutt med luftgevær selv😆) -- fyrer man av en pistol, vil kulen gå ene vegen, og pistolen den andre. Avhengig av forskjellen i masse. Støper man pistolen fast i en betongblokk først vil den ikke bevege seg så mye, og kulen vil få høyere fart og nøyaktighet. Utfordringen i et hus er vel at det finnes så mange variabler at det ikke kan sementeres (!) en fasit. Det hele er et samspill mellom komponenter, rack, høyttalere, rom og preferanser. En vinylspiller og en streamer vil vel ha forskjellige vibrasjonsutfordringer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Teorien forstår jeg slik: (-- har riktignok bare skutt med luftgevær selv😆) -- fyrer man av en pistol, vil kulen gå ene vegen, og pistolen den andre. Avhengig av forskjellen i masse. Støper man pistolen fast i en betongblokk først vil den ikke bevege seg så mye, og kulen vil få høyere fart og nøyaktighet. Utfordringen i et hus er vel at det finnes så mange variabler at det ikke kan sementeres (!) en fasit. Det hele er et samspill mellom komponenter, rack, høyttalere, rom og preferanser. En vinylspiller og en streamer vil vel ha forskjellige vibrasjonsutfordringer.
    Støper man fast pistolen i en betongblokk som også er støpt fast til fjell sitter den jo ganske godt, men det er en annen historie hvis den betongblokken i stedet er festet til en fleksibel membran på 15-20 kvadratmeter med resonansfrekvens på 30-40 Hz + overharmoniske, ofte kjent som et tregulv. Da blir lignelsen mer som stolen på en akustisk gitar som også oversetter små bevegelser i en lett nylonstreng til en hel masse lyd fra gitarlokket, bare litt større.
     
    Sist redigert:

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    0
    en fleksibel membran på 15-20 kvadratmeter med resonansfrekvens på 30-40 Hz + overharmoniske, ofte kjent som et tregulv. Da blir lignelsen mer som stolen på en akustisk gitar som også oversetter små bevegelser i en lett nylonstreng til en hel masse lyd fra gitarlokket, bare litt større.
    ... Horror show.... 😱.. Takker! Det blir spennende (og helt nødvendig) å finne ut av dette. Alt for musikken!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    En platespiller med flytende oppheng tåler det meste. Blir så og si ikke påvirket av vibrasjoner.
    Er jo en tanke å ta med seg i diskusjonen.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Trenger ikke bevise noe som helst.
    Fysikk er fysikk.
    Det er bare å begynne å lese.
    Men steinost. Hvis du ikke kan legge litt teori bak utsagnet ditt er jo heller ikke dette annet enn en påstand.

    Jeg er av samme oppfatning og tror altså du har rett, men du sitter jo på fasiten forstår jeg.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Jepp, masseforhold er vel ett stikkord.

    Det var argumentasjonformen jeg stusset på, og som jeg synes vi bør styre unna.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Stram bas får man ikke hvis underlaget er blødt.
    Det der er helt feil!
    Faktisk kunne en mini vannseng vært perfekt, eller isolasjon med luft.( luftdekk halvt oppblåst)
    Selv står to av mine fire subber på baser med skumisolasjon, så på podier med myk bevegelig membran som gjør at de "flyter" på underlaget.
    Du har ikke hørt bassen her @Drossel! Men den vil få deg til å spise ordene dine, og svømme baklengs ned til danmark i skam.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Selv om dette er reklame inneholder den noe fakta:
    Der er andre løsninger end de her to. Jeg mener min er den bedste. Har prøvet de andre. Granitflisen har kontakt til gulvet via 4 mm filt. Det fungerer bedst hos mig.
    Ikke at jeg vil udelukke at andre kombinationer kræver andre løsninger.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men steinost. Hvis du ikke kan legge litt teori bak utsagnet ditt er jo heller ikke dette annet enn en påstand.

    Jeg er av samme oppfatning og tror altså du har rett, men du sitter jo på fasiten forstår jeg.
    Litt forklaring rundt det som er fakta.
    Hva bruker mann ellers for å fjerne vibrasjoner?
    Jo bevegelig avkobling som støtdempere, fjærer og gummidempere på på motorfeste.
    Som du også ser i reklamen som Vidar la ut.
    Dette stemmer helt.
    Hvis du ikke ønsker vibrasjoner til å forplante seg til andre omgivelser kan mann ikke bruke fast tilkobling. Dette blir målt og bevist i flere sammenhenger.
    Selv høytalerkassa vibrerer mindre med myk avkobling.
    Men liker mann att ting skal vibrere med så er det helt ok for meg.
    En gitarkasse skal vibrere, men en ht skal helst ikke gjøre det.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det jaggu like før jeg kjøper iso-acoustic Gaia.. bare for å prøve. Har ikke funnet patentet med det er rett og slett en kanalformet gummiforing som er trang /fastere for sideveis bevegelser og tillater mer bevegelse/ demping rett fram og tilbake.
    Har de originale gummiknottene på mine høyttalere. Jeg er rimelig trygg på at myk avkobling er bedre enn spikes for oss med tregulv
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Nå er det jaggu like før jeg kjøper iso-acoustic Gaia.. bare for å prøve. Har ikke funnet patentet med det er rett og slett en kanalformet gummiforing som er trang /fastere for sideveis bevegelser og tillater mer bevegelse/ demping rett fram og tilbake.
    Har de originale gummiknottene på mine høyttalere. Jeg er rimelig trygg på at myk avkobling er bedre enn spikes for oss med tregulv
    Der findes en tredje løsning.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Der findes en tredje løsning.
    Myk kobling mellom elementene og kassen i tillegg lage en kasse som absorberer all lyd som genereres av membranens bakside. Da blir det ikke mye vibrasjon igjen i kassen som kan forplantes videre 😁
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Myk kobling mellom elementene og kassen i tillegg lage en kasse som absorberer all lyd som genereres av membranens bakside. Da blir det ikke mye vibrasjon igjen i kassen som kan forplantes videre 😁
    Omtrent sådan er mine kabinetter lavet.Fuld matrix med elastisk bindemiddel. Desuden beklædt med filt etc. for at kabinettet egenlyd isoleres
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Myk kobling mellom elementene og kassen i tillegg lage en kasse som absorberer all lyd som genereres
    av membranens bakside. Da blir det ikke mye vibrasjon igjen i kassen som kan forplantes videre 😁
    Er jo til dels enig i det. Men hvilken butikk ht er slik?
    Kun vi som er i DIY miljøet klarer dette (nesten)
    Men dette handler jo om generelt om avkobling.
    Ble jeg vrien/vanskelig nå Vidar:=)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Det kunne man vel også. Mine står på tyk Granit med filt under. Tror ikke det bliver nemt at gøre bedre.
    Joda, en kan gjøre som jeg har gjort. Sette høyttaler direkte oppå subben uten noe som helst mellom. Middbasselementene henger i en tynn skranglet plate.
    Fantastisk lyd likevel.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Tror det bliver vanskeligt at drage paralleller mellem vore anlæg. De er vildt forskellige.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Ja nettopp, derfor er det ikke en riktig fasit på hva man bør gjøre. Den som betaler velger kompromissene.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Har testet mye vibrasjonsdemping. Hang en periode opp alle komponenter i strikk. Det endret mye, men skjedde mye negativt. Jeg forstod da at egen vibrasjon og luftbåren vibrasjon er like ille som direkte overført vibrasjon fra høyttalerne. Jeg endte opp med skreddersydd 250kg stereobenk i corian materiale. Har aldri vært mer fornøyd enn når den kom i hus.. Tung og resonans død og adskilt fra gulvet med isoacustic cronos. 😃
     

    Vedlegg

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Det er gutten som steller pent med komponentene sine det, syns jeg så noen Shakti stener på noen topplokk der også'?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Er jo til dels enig i det. Men hvilken butikk ht er slik?
    Kun vi som er i DIY miljøet klarer dette (nesten)
    Men dette handler jo om generelt om avkobling.
    Ble jeg vrien/vanskelig nå Vidar:=)
    Jeg vet ikke, men jeg har heller ikke i nærheten av full oversikt over hva som finnes der ute 😁
    Hvis det ikke er noe å avkoble blir jo jobben enkel:ROFLMAO:
    Vrien og vanskelig har du alltid vært:LOL:
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er helt enig med at det ikke finnes en fasit på dette!
    De fleste av oss har forskjellig gulv, noen har tregulv, andre har laminatgulv eller parkett.
    I Norge er det ikke mange som har sementgulv eller teppe på gulvet.

    Noen høyttalere er godt avstivet, andre har en «tynn kasse» som resonnerer som en gitarkassa.

    Nå vil jeg uttale meg om mine forsøk.
    Jeg har Atacama stativer fylt med Atabites og litt sand, disse står på «gjennomslagsgummi» kjøpt hos Biltema.
    Alt dette står på et tregulv, med planker på ca 110mmx20mm.
    Under høyttalerne brukte jeg først originale Atacama gelépads, deretter kjøpte jeg SD-puter, og det ble en forbedring.
    På torsdag kjøpte jeg Isoacoustics OREA Indigo, og jeg opplevde enda en forbedring, selv om jeg ikke trodde det var mulig.
    Lydbildet ble større på noen innspillinger jeg kjenner godt, og diskanten mer presis.
    Bassen ble også mer presis, det trodde jeg heller ikke var mulig, pga ikke-optimal plassering i stuen.
    Selvfølgelig har jeg ikke fått testet altfor mye enda, men selv trodde jeg at det var komponentene/forsterkeren i anlegget som nå var begrensningen.

    På 90-tallet brukte jeg spikes, som veldig mange andre på den tiden.
    Nå har jeg troen på myk avkobling, som de fleste andre.

    Townshend sine isolasjonplattformer er nok veldig bra på gulv som jeg har, om en har gulvstående høyttalere.
    Selv om Isoacoustics Gaia sikkert også er bra.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Har testet mye vibrasjonsdemping. Hang en periode opp alle komponenter i strikk. Det endret mye, men skjedde mye negativt. Jeg forstod da at egen vibrasjon og luftbåren vibrasjon er like ille som direkte overført vibrasjon fra høyttalerne. Jeg endte opp med skreddersydd 250kg stereobenk i corian materiale. Har aldri vært mer fornøyd enn når den kom i hus.. Tung og resonans død og adskilt fra gulvet med isoacustic cronos. 😃
    DCA bruger de der Corian til forplader på højttalere. Det er et meget dødt materiale.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Finnes det en typisk låt man kan høre forskjell på myk eller stram avkobling?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Avkobling er myk, kobling er hard. Prøv noe rytmisk musikk med "impulsiv” og dyp bass, som ellers er ”fløyelsmyk” oppover i frekvens registeret.

    Mvh
    KJ
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Dette er et tilbakevendende tema som det meste annet. Lett polarisert i fra de som forholder seg til de fysiske lover og til de som har sitt eget alternative univers, og selvfølgelig et vidt mellomspekter. Vibrasjonsdemping har vært utført siden tidenes morgen, i sin enkleste form som hengekøyer på seilskutene. I dag er det helt vanlig der ute i den virkelige verden til industri og laboratorier, til sjøs i luftfart og i verdensrommet ! For å unngå å spenne titusenvis av kronasjer på hexeremedier med eller uden keramikkugler , er det lurt å se nettopp ut i den virkelige verden. Det er reell konkurranse og tiltakene må virke, det er ikke avansert fysikk dette. Stikkord: Fjærkonstanter, masse, resonans osv.... . Og de koster ikke allverden. Vibrasjoner er vibrasjoner enten de kommer fra en høyttaler, tungtrafikk eller en maskin. Selv om den danske illusjonist Lars K i Anzus har et annet syn på det.

    Her er et eksempel på en katalog fra firma som leverer et vidt spekter av slike produkter og som driver med teknisk rådgiving innenfor feltet. Det er en liten innledning som forklarer litt rundt problematikken. Har ingen som helst forbindelse med nevnte firma. Prøv å Guggle vibrasjonsdemping selv.

    Microsoft Word - 4C84AB58-53BF-08534F.doc (bjt.no)

    Men som alt annet vi "velger sjøl den gjørma vi vil drukne i." (Nøkken, Bergensk band på -80)

    Dr.E
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Finnes det en typisk låt man kan høre forskjell på myk eller stram avkobling?
    Nytt forsøk:
    Kan noen foreslå en (1) stk låt hvor man tydelig hører forskjell på kobling og avkobling av høyttaler?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Prøv Elephants on skates fra Brian Bromberg. En av mine faste demospor.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DCA bruger de der Corian til forplader på højttalere. Det er et meget dødt materiale.
    Jeg har stor tiltro til vindmøllevinger. De er produceret i carbon. Der var en person der solgte rester deraf tilskåret. Jeg har desværre ikke hans navn mere.
    Jeg har det under to Holton monoblokke og det er en forbedring.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn