"Avkoble" store kondiser med små....

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Duelund_Support skrev:
Store trafoer skaber mere uro i strømforsyningen ved opladning af kondensatorerne så det er en "gitar". Det giver noget og tager noget andet.

Hvor henter du dette fra? En stor kvalitetstrafo gir betydelig mer ro enn en spinkel stressa billigtrafo, det sier seg sjøl.


Mvh. RS
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
R.Solhaug skrev:
Duelund_Support skrev:
Store trafoer skaber mere uro i strømforsyningen ved opladning af kondensatorerne så det er en "gitar". Det giver noget og tager noget andet.



Hvor henter du dette fra? En stor kvalitetstrafo gir betydelig mer ro enn en spinkel stressa billigtrafo, det sier seg sjøl.


Mvh. RS
" En stressa billigtrafo" venligst definer det ! En stor trafo giver større ladestrømme og dermed mere uro det siger sig "sjøl". Og Sven Palvig troede på din teori men det gjorde absolut ingen forskel på hans DVD maskine. Pågrund af shuntmodstande blev det så heller ikke dårliger. Håber du ved hvad shuntmodstande vil sige ellers bare spørg.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Duelund_Support skrev:
R.Solhaug skrev:
Duelund_Support skrev:
Store trafoer skaber mere uro i strømforsyningen ved opladning af kondensatorerne så det er en "gitar". Det giver noget og tager noget andet.



Hvor henter du dette fra? En stor kvalitetstrafo gir betydelig mer ro enn en spinkel stressa billigtrafo, det sier seg sjøl.


Mvh. RS
" En stressa billigtrafo" venligst definer det ! En stor trafo giver større ladestrømme og dermed mere uro det siger sig "sjøl". Og Sven Palvig troede på din teori men det gjorde absolut ingen forskel på hans DVD maskine. Pågrund af shuntmodstande blev det så heller ikke dårliger. Håber du ved hvad shuntmodstande vil sige ellers bare spørg.

Billigtrafoer er hva du får i nær sagt alt serieprodusert utstyr, mer eller mindre. Min teori? Jeg har da ingen "teoeri" men framholder bare fakta, ikke rykter som du tydeligvis støtter deg til i denne sammenheng. (jeg leste innlegget ditt før du redigerte bort den delen :p)

Etter å ha bytta ut de rimelige og tynntrådete Danoterm-trafoene EC valgte grunnet moderat prissetting med et par av ypperste kvalitet fra Noratel (tidl. Ulveco) med "tilstrekkelig tråddiameter" sitter jeg med en forsterker som kan beskrives som voldsomt avslappet 8)

Mvh. RS
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Delle skrev:
Duelund_Support skrev:
Delle skrev:
Duelund_Support skrev:
Delle skrev:
Duelund_Support skrev:
Jeg er totalt modstander af at parallelkoble elektrolytter med andet end elektrolytter. I rørgrej gælder imidlertid andre regler end til transistorudstyr.
Interessant. Hvorfor det?

Mvh
I transistorudstyr har jeg registreret at lyden bliver uhomogen med fokusering på de øverste frekvenser. Endvidere bliver lydbilledet mere rodet. Tillige skal der i Rørgrej bruges andre kabler end i transistor do. Her kan silkeisoleret/linolie/solidcore ikke bruges.
Har du noen formening om hvorfor det blir slik; og hvorfor det forholder seg anderledes ved transistorutstyr enn ved rør?

Mvh
Nej jeg kan ikke give nogen forklaring som ikke ville provokere rørfolket.
Nå er vel ikke frykt for å provosere det som kjennetegner deg her på Sentralen; så prøv likevel.. ;D

Mvh
Hvem er disse rørfolkene som du er så bange for at du ikke engang makter å svare?

Mvh
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
@Høvdingen: Hva med å opprette en egen avdeling for "Teknisk Vrøvl"; så vet vi hvor vi har supporterne?

Mvh
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Delle skrev:
@Høvdingen: Hva med å opprette en egen avdeling for "Teknisk Vrøvl"; så vet vi hvor vi har supporterne?

Mvh
Då begynner vi bare å krangle om kva som skal kor. Vi som meiner at heilt vanlege plastisolerte kablar ikkje er dårlegare enn andre dielektikum, vil garantert bli forvist til teknisk vrøvl ;D
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Dette med å "avkoble" store kondiser...

Personlig kan jeg ikke forstå at et slikt uskyldig spørsmål kan føre til en slik kraftig meningsytring. Man har alle forskjellige erfaringer, og det er det bare å forholde seg til, ikke sant..?

Om DU lurer på effekten av dette tweaket, vil jeg anbefale deg å prøve. Liker du resultatet, lar du polypropene stå i, misliker du det eller merker null og nada, er det bare å plukke dem ut igjen. Prismessig vil de aller fleste komme over "tapet". Dessuten; alle hobbyer koster pæng! ;D

Litt bensin: Mitt aller aller første tweak, var nettopp dette. Jeg fikk idéen da jeg leste en artikkel i Audio Video (var det ikke det bladet het..?), hvor dette var gjort på en CD-spiller, med godt resultat forresten. Fersk som jeg var, ante jeg ikke hvilke lytter jeg burde prioritere i min nye Dacmagic 1. Jeg parallellkoblet derfor alle lyttene jeg bare klarte. Jeg var ikke engang redd for å ødelegge noe, for en ny Dacmagic skulle jeg vel alltids klare å skrape sammen til, he he...

Dette resulterte i at jeg trodde jeg kunne høre mer detaljer, samt at jeg muligens hadde fått en mer veldefinert bass. For å bli helt sikker, tilkalte jeg en kompis som hadde samme DAC. Vi gjorde vårt beste i å gi DACene like forhold, mht temperatur osv, før vi gikk i gang med lyttetesten. Merk at jeg på daværende tidspunkt ikke hadde fortalt hva som var årsaken til at jeg ønsket han på besøk med DACen under armen...

Vel i gang med lyttingen merket vi oss forskjellige parametre på testplatene våre, før vi skiftet DAC. Jeg hørte det med en gang, men sa ikke et ord, bortsett fra: "Hører du noen forskjell?" Kompisen svarte noe slikt: "Hvorfor spiller din DAC så mye bedre enn min? :eek:". 8)

Say no more, som vi sier på godt norsk. ;)

Etterpå skiftet jeg ut den interne kablingen med sølv, også med godt resultat.

(Utstyret ellers dengang: DP PA250-H, Thule PR200R, En eller annen opphauset CD-spiller fra Sansui, hjemmesnekra høyttalere basert på SEAS Argon, kabling fra Audioquest)
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
At avkopling av store kondiser med mindre har en gunstig effekt i mange tilfeller har vært kjent lenge, det er veldokumentert og som sådan ikke tema for diskusjon.
Men når en deltar i et forum, deler oppfatninger og erfaringer, må det forventes at en holder seg for god til å spre rundt seg med mer eller mindre sjikanøse kommentarer om andres meninger, utstyr og hva det nå måtte være.
Det fører også til stadige avsporinger fra det som opprinnelig er trådens tema, og dreier i retning av "hvems erfaringer er mest troverdige".
Hvis en ikke tåler å se at andres erfaringer divergerer fra ens egne uten "å se rødt" er det kanskje tid for å tenke over om andre kunne slippe å lese de kjekke formuleringene?
Og når en først har postet en oppfatning som andre finner interessant å høre noe mer om, så ser jeg det som en smule arrogant å bare la være å svare på høflig formulerte spørsmål. Da blir innleggene hengende i løse luften; og jeg oppfatter det i beste fall som synsing, i verste fall vrøvl.

Mvh
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det siste er jeg totalt uenig i ;)
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Neida - godt sagt.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Delle skrev:
Delle skrev:
Duelund_Support skrev:
Delle skrev:
Duelund_Support skrev:
Delle skrev:
Duelund_Support skrev:
Jeg er totalt modstander af at parallelkoble elektrolytter med andet end elektrolytter. I rørgrej gælder imidlertid andre regler end til transistorudstyr.
Interessant. Hvorfor det?

Mvh
I transistorudstyr har jeg registreret at lyden bliver uhomogen med fokusering på de øverste frekvenser. Endvidere bliver lydbilledet mere rodet. Tillige skal der i Rørgrej bruges andre kabler end i transistor do. Her kan silkeisoleret/linolie/solidcore ikke bruges.
Har du noen formening om hvorfor det blir slik; og hvorfor det forholder seg anderledes ved transistorutstyr enn ved rør?

Mvh
Nej jeg kan ikke give nogen forklaring som ikke ville provokere rørfolket.
Nå er vel ikke frykt for å provosere det som kjennetegner deg her på Sentralen; så prøv likevel.. ;D

Mvh
Hvem er disse rørfolkene som du er så bange for at du ikke engang makter å svare?

Mvh
Makter ??? Gider/orker er årsagen. Diskussionen bliver endeløs.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
R.Solhaug skrev:
Duelund_Support skrev:
R.Solhaug skrev:
Duelund_Support skrev:
Store trafoer skaber mere uro i strømforsyningen ved opladning af kondensatorerne så det er en "gitar". Det giver noget og tager noget andet.



Hvor henter du dette fra? En stor kvalitetstrafo gir betydelig mer ro enn en spinkel stressa billigtrafo, det sier seg sjøl.


Mvh. RS
" En stressa billigtrafo" venligst definer det ! En stor trafo giver større ladestrømme og dermed mere uro det siger sig "sjøl". Og Sven Palvig troede på din teori men det gjorde absolut ingen forskel på hans DVD maskine. Pågrund af shuntmodstande blev det så heller ikke dårliger. Håber du ved hvad shuntmodstande vil sige ellers bare spørg.

Billigtrafoer er hva du får i nær sagt alt serieprodusert utstyr, mer eller mindre. Min teori? Jeg har da ingen "teoeri" men framholder bare fakta, ikke rykter som du tydeligvis støtter deg til i denne sammenheng. (jeg leste innlegget ditt før du redigerte bort den delen :p)

Etter å ha bytta ut de rimelige og tynntrådete Danoterm-trafoene EC valgte grunnet moderat prissetting med et par av ypperste kvalitet fra Noratel (tidl. Ulveco) med "tilstrekkelig tråddiameter" sitter jeg med en forsterker som kan beskrives som voldsomt avslappet 8)

Mvh. RS
Korrekt det er tifældet i effektforstærkere. I Cd spillere er det nonsens med 400 W trafo.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Delle skrev:
At avkopling av store kondiser med mindre har en gunstig effekt i mange tilfeller har vært kjent lenge, det er veldokumentert og som sådan ikke tema for diskusjon.
Men når en deltar i et forum, deler oppfatninger og erfaringer, må det forventes at en holder seg for god til å spre rundt seg med mer eller mindre sjikanøse kommentarer om andres meninger, utstyr og hva det nå måtte være.
Det fører også til stadige avsporinger fra det som opprinnelig er trådens tema, og dreier i retning av "hvems erfaringer er mest troverdige".
Hvis en ikke tåler å se at andres erfaringer divergerer fra ens egne uten "å se rødt" er det kanskje tid for å tenke over om andre kunne slippe å lese de kjekke formuleringene?
Og når en først har postet en oppfatning som andre finner interessant å høre noe mer om, så ser jeg det som en smule arrogant å bare la være å svare på høflig formulerte spørsmål. Da blir innleggene hengende i løse luften; og jeg oppfatter det i beste fall som synsing, i verste fall vrøvl.

Mvh
Jeg ser det som at du ikke ønsker andre synspunkter end de alment accepterede. Jeg bruger ikke filmkondensatorer i mit udstyr og ingen absolut ingen har nævnt noget om manglende detaljer tværtimod. Der kan også blive detaljer for detaljernes skyld. Når man hører musik live er der ikke i nærheden af alle de detaljer som de fleste anlæg disker op med. Det siger ikke sss sss bum bum som på de fleste anlæg nu om dage.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Duelund_Support skrev:
Delle skrev:
At avkopling av store kondiser med mindre har en gunstig effekt i mange tilfeller har vært kjent lenge, det er veldokumentert og som sådan ikke tema for diskusjon.
Men når en deltar i et forum, deler oppfatninger og erfaringer, må det forventes at en holder seg for god til å spre rundt seg med mer eller mindre sjikanøse kommentarer om andres meninger, utstyr og hva det nå måtte være.
Det fører også til stadige avsporinger fra det som opprinnelig er trådens tema, og dreier i retning av "hvems erfaringer er mest troverdige".
Hvis en ikke tåler å se at andres erfaringer divergerer fra ens egne uten "å se rødt" er det kanskje tid for å tenke over om andre kunne slippe å lese de kjekke formuleringene?
Og når en først har postet en oppfatning som andre finner interessant å høre noe mer om, så ser jeg det som en smule arrogant å bare la være å svare på høflig formulerte spørsmål. Da blir innleggene hengende i løse luften; og jeg oppfatter det i beste fall som synsing, i verste fall vrøvl.

Mvh
Jeg ser det som at du ikke ønsker andre synspunkter end de alment accepterede. Jeg bruger ikke filmkondensatorer i mit udstyr og ingen absolut ingen har nævnt noget om manglende detaljer tværtimod. Der kan også blive detaljer for detaljernes skyld. Når man hører musik live er der ikke i nærheden af alle de detaljer som de fleste anlæg disker op med. Det siger ikke sss sss bum bum som på de fleste anlæg nu om dage.
Hvor i allverden har du det fra at jeg ikke ønsker andre synspunkter enn de alment aksepterte?
Hvis du leser det jeg skriver ser du at jeg etterlyser svar på direkte spørsmål. Om svaret så er alment akseptert er selvfølgelig ikke viktig, men en må kunne forvente et begrunnet svar, fremført på en måte som vitner om at du er oppvokst i et møblert hjem.
Blir en så fornærmet over manglende enighet, så får vi vel trekke litt luft, og tenke oss om til ting har roet seg litt.
Forøvrig setter jeg stor pris på erfaringsgrunnlaget du øser fra; men vær litt mer vàr for at andre meninger ikke er synonymt med idioti.

Mvh
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Hvordan vil gardere dig imod at strømforsyningen får nogle gigantiske peaks på impedanskurven ? Disse peaks er særdeles hørbare. Jeg synes også det er godt at parallelkoble store lytter med mindre. Det er først ved anvendelse af film der opstår meget hørbare unoder. Jeg har dog hørt det går godt engang imellem. De gange det er gået godt har været når filmkondensatorerne har været umetaliserede. Keramik og Silver Mica er værre end film. Men lyt dig frem og prøv. Jeg har gjort det adskillige gange med samme resultat. I øjeblikket sidder der dog Kp kondensatorer i såvel en af mine Amps som i min pre. Bemærk KP og ikke MKP.
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
441
Antall liker
173
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Duelund_Support skrev:
Hvordan vil gardere dig imod at strømforsyningen får nogle gigantiske peaks på impedanskurven ? Disse peaks er særdeles hørbare. Jeg synes også det er godt at parallelkoble store lytter med mindre. Det er først ved anvendelse af film der opstår meget hørbare unoder. Jeg har dog hørt det går godt engang imellem. De gange det er gået godt har været når filmkondensatorerne har været umetaliserede. Keramik og Silver Mica er værre end film. Men lyt dig frem og prøv. Jeg har gjort det adskillige gange med samme resultat. I øjeblikket sidder der dog Kp kondensatorer i såvel en af mine Amps som i min pre. Bemærk KP og ikke MKP.
De peakene som kan oppstå pga av lav impedangs( stor trafo )er etter min mening betydningsløse da de bare oppstår under påslag av forsterker og kanskje etter at strømforsyning er gått i kne.Det er riktig at en stor trafo er i stand til nærmest banke strøm inn i lyttbanken,men ikke før man har fått spenningsfall.Dette spenningsfallet oppstår ikke så lett med en stor trafo.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Takker for mange innspill og entusiasme her!

Duelund - "gigantiske peaker i impedansen".....??

Så vidtj egh ar forstått har kondensatorene i strømforsyningen 2 oppgaver:
1 Lagre energi + levere energi "raskt"
2 Redusere rippel

Hvis vi først ser på 1 så er det jo sånn at jo større kondisbank man har - jo mer energi lagrer man. Så på det området kan det jo bare være positivt jo mer kondiser man putter på - store som små.

Når vi skal se på 2 - så vil denne evnen påvirkes av impedansen som kondensatorbanken har mot jord (-). Igjen så kan jeg ikke skjønne annet enn at det å legge flere kondiser mot jord må redusere impedansen til jord og bedre strømforsyningens evne til å undertrykke ripple. På samme måte vil denne evnen til å "undertrykke" ripple også gi bedre evne til å levere strøm raskt. Altså også denne egenskapen skal bli bedre ved å legge til flere kondiser. jeg kan ikke skjønne at å legge til kondiser skal kunne gi peak i impedanskurven...?



Ellers prøver jeg å forholde meg litt endruelig til dette - selv om jeg også ønsker å skvise sitronene maksimalt...skal bli spennende å høre om et par uker da modden forhåpentlig er på plass!

Mvh
OMF
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Budda....
Du har jo noen Duelund kondiser liggende....har du bare brukt de i delefilter, eller har du prøvd de i elektronikk også...? Antallet du har taler vel for seg, men hadde like fullt satt pris på om du delte noen av dine erfaringer!

mvh
OMF
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
441
Antall liker
173
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
OMF skrev:
Hei!

Takker for mange innspill og entusiasme her!

Duelund - "gigantiske peaker i impedansen".....??

Så vidtj egh ar forstått har kondensatorene i strømforsyningen 2 oppgaver:
1 Lagre energi + levere energi "raskt"
2 Redusere rippel

Hvis vi først ser på 1 så er det jo sånn at jo større kondisbank man har - jo mer energi lagrer man. Så på det området kan det jo bare være positivt jo mer kondiser man putter på - store som små.

Når vi skal se på 2 - så vil denne evnen påvirkes av impedansen som kondensatorbanken har mot jord (-). Igjen så kan jeg ikke skjønne annet enn at det å legge flere kondiser mot jord må redusere impedansen til jord og bedre strømforsyningens evne til å undertrykke ripple. På samme måte vil denne evnen til å "undertrykke" ripple også gi bedre evne til å levere strøm raskt. Altså også denne egenskapen skal bli bedre ved å legge til flere kondiser. jeg kan ikke skjønne at å legge til kondiser skal kunne gi peak i impedanskurven...?



Ellers prøver jeg å forholde meg litt endruelig til dette - selv om jeg også ønsker å skvise sitronene maksimalt...skal bli spennende å høre om et par uker da modden forhåpentlig er på plass!

Mvh
OMF
Store lyttbanker tar lenger tid å lade og er hvertfall en av grunnene til at større ikke altid er bedre.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
budda skrev:
Store lyttbanker tar lenger tid å lade og er hvertfall en av grunnene til at større ikke altid er bedre.
Det spiller vel ingen rolle så lenge utstyret står på...?
Det kommer jo også først på tale hvis man øker lyttekapasiteten drastisk - å legge til noen småtasser påvirker jo ikke dette...

Mvh
OMF
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
441
Antall liker
173
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
OMF skrev:
Budda....
Du har jo noen Duelund kondiser liggende....har du bare brukt de i delefilter, eller har du prøvd de i elektronikk også...? Antallet du har taler vel for seg, men hadde like fullt satt pris på om du delte noen av dine erfaringer!

mvh
OMF
Jeg bruker duelund i delefilter å selv om de er fysisk store så er ikke verdien (uf)så stor.Dette er nok noe av det beste man får til dette.Tror ikke duelund har kondisser som er så små at de er praktike i elektronikk.(blir sikkert sitert om det er noe nytt på gang)
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
441
Antall liker
173
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
OMF skrev:
budda skrev:
Store lyttbanker tar lenger tid å lade og er hvertfall en av grunnene til at større ikke altid er bedre.
Det spiller vel ingen rolle så lenge utstyret står på...?
Det kommer jo også først på tale hvis man øker lyttekapasiteten drastisk - å legge til noen småtasser påvirker jo ikke dette...

Mvh
OMF
Det gjør de nok ikke.Det er jo heller ikke så dyrt.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.285
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det er vel stor forskjell på hurtigheten til "utlading " fra lyttebanken avhengig av om kondisene er mange små eller få store.....dette har jo Krell og mange andre innsett for lenge siden
mvh
leif
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
budda skrev:
OMF skrev:
Budda....
Du har jo noen Duelund kondiser liggende....har du bare brukt de i delefilter, eller har du prøvd de i elektronikk også...? Antallet du har taler vel for seg, men hadde like fullt satt pris på om du delte noen av dine erfaringer!

mvh
OMF
Jeg bruker duelund i delefilter å selv om de er fysisk store så er ikke verdien (uf)så stor.Dette er nok noe av det beste man får til dette.Tror ikke duelund har kondisser som er så små at de er praktike i elektronikk.(blir sikkert sitert om det er noe nytt på gang)
Duelund kondensatorerne er mindre velegnede til store Dc spændinger. Jeg har 2stk. 1 uf liggende af de nye Castkondensatorer så måske skulle jeg prøve til min dacs shuntregulerede analogdel. Her er spændingen ikke så høj. Man kan godt få dem lavet ned til 100 nf hvis man vil. Ham der laver dem bor i gåavstand fra mig ;D
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
OMF skrev:
Hei!

Takker for mange innspill og entusiasme her!

Duelund - "gigantiske peaker i impedansen".....??

Så vidtj egh ar forstått har kondensatorene i strømforsyningen 2 oppgaver:
1 Lagre energi + levere energi "raskt"
2 Redusere rippel

Hvis vi først ser på 1 så er det jo sånn at jo større kondisbank man har - jo mer energi lagrer man. Så på det området kan det jo bare være positivt jo mer kondiser man putter på - store som små.

Når vi skal se på 2 - så vil denne evnen påvirkes av impedansen som kondensatorbanken har mot jord (-). Igjen så kan jeg ikke skjønne annet enn at det å legge flere kondiser mot jord må redusere impedansen til jord og bedre strømforsyningens evne til å undertrykke ripple. På samme måte vil denne evnen til å "undertrykke" ripple også gi bedre evne til å levere strøm raskt. Altså også denne egenskapen skal bli bedre ved å legge til flere kondiser. jeg kan ikke skjønne at å legge til kondiser skal kunne gi peak i impedanskurven...?



Ellers prøver jeg å forholde meg litt endruelig til dette - selv om jeg også ønsker å skvise sitronene maksimalt...skal bli spennende å høre om et par uker da modden forhåpentlig er på plass!

Mvh
OMF
Disse peaks opstår på samme måde omtrent som ved delefrekvenserne på en højttaler. En kondensators impedans er jo forskellig afhængig af størrelse og type. Store elektrolytter har meget lav impedans ved lave frekvenser og høj ved... Parallelkobler du en sådan med en film eller flere som har impedansstigning nedefter og denne ligger samme sted som elektrolyttens opefter så opstår der en gigantisk resonans. Derfor gælder det at måle sin strømforsynings impedans hele vejen fra Dc til flere Mhz. En af mine tidligere bekendte der er prof. gjorde det altid ellers mente han at man kunne få nogle særdeles uheldige og hørbare resultater. Jeg kan ikke gøre det derfor vælger jeg den nemme løsning at holde mig til elektrolytter.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
budda skrev:
Duelund_Support skrev:
Hvordan vil gardere dig imod at strømforsyningen får nogle gigantiske peaks på impedanskurven ? Disse peaks er særdeles hørbare. Jeg synes også det er godt at parallelkoble store lytter med mindre. Det er først ved anvendelse af film der opstår meget hørbare unoder. Jeg har dog hørt det går godt engang imellem. De gange det er gået godt har været når filmkondensatorerne har været umetaliserede. Keramik og Silver Mica er værre end film. Men lyt dig frem og prøv. Jeg har gjort det adskillige gange med samme resultat. I øjeblikket sidder der dog Kp kondensatorer i såvel en af mine Amps som i min pre. Bemærk KP og ikke MKP.
De peakene som kan oppstå pga av lav impedangs( stor trafo )er etter min mening betydningsløse da de bare oppstår under påslag av forsterker og kanskje etter at strømforsyning er gått i kne.Det er riktig at en stor trafo er i stand til nærmest banke strøm inn i lyttbanken,men ikke før man har fått spenningsfall.Dette spenningsfallet oppstår ikke så lett med en stor trafo.
Ja du har nok ret! Min ide med den store trafos negative indflydelse var kun et oplæg til diskussion.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.285
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
med de prisene blir du vel hentet i limousine? ;D
mvh
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Duelund_Support skrev:
...
Disse peaks opstår på samme måde omtrent som ved delefrekvenserne på en højttaler. En kondensators impedans er jo forskellig afhængig af størrelse og type. Store elektrolytter har meget lav impedans ved lave frekvenser og høj ved... Parallelkobler du en sådan med en film eller flere som har impedansstigning nedefter og denne ligger samme sted som elektrolyttens opefter så opstår der en gigantisk resonans. Derfor gælder det at måle sin strømforsynings impedans hele vejen fra Dc til flere Mhz. En af mine tidligere bekendte der er prof. gjorde det altid ellers mente han at man kunne få nogle særdeles uheldige og hørbare resultater. Jeg kan ikke gøre det derfor vælger jeg den nemme løsning at holde mig til elektrolytter.
Dette avhenger i stor grad av hvordan man kobler tingene sammen. Noen centimeter tilkoblingsledning har som regel høyere impedans (induktiv) ved høye frekvenser enn mange tildels ganske store elektrolyttkondensatorer. Mange aktuelle plastfilmkondensatorerer begynner å få en «induktiv» imepdans (dvs den induktive komponenten i impedansen begynner å bli dominerende ift de capasitive og resistive komponentene) i området omkring 500K Hz. Så lenge impedansen i kondensatorbanken er lavere enn forsyningsimpedansen fra trafo, likeretter og tilkoblinger, så vil man uansett få en demping av støy og ulumskheter.

mvh
KJ
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Bombe : Jeg tror der overfokuseres på støjens betydning. Tror ikke den har så stor indflydelse på den resulterende lyd. Min bekendte opnåede virkeligt gode reultater med at vælge afkoblingerne med hensyntagning til impedansforløbet. Det var klart hørbart.
 
Topp Bunn