Avid Diva 2/Michell Technoarm: PU valg

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.169
Antall liker
1.385
Torget vurderinger
11
Jeg vil prøve meg på MC pick up for første gang til nevnte kombinasjon. RIIA er Accuphase innstikkskort AD50. Pris maks 11K. Har Hana ML i kikkerten. Tips mottas med takk=)
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.480
Antall liker
15.081
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
I Tecnoarmen så har jeg hørt Sumiko, Dynavector, Soundsmith og Benz med godt resultat. Tåler fint p.u opp mot 10-12k.
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.169
Antall liker
1.385
Torget vurderinger
11
Leser meg opp på disse. Har hørt at technoarm kan være noe lys i toppen pga sølvkabling og dermed bør matches med en pu som heller litt mot det varme, stemmer det?
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.641
Antall liker
1.368
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg vil prøve meg på MC pick up for første gang til nevnte kombinasjon. RIIA er Accuphase innstikkskort AD50. Pris maks 11K. Har Hana ML i kikkerten. Tips mottas med takk=)
hva med en soundsmith carmen? Ofte vi leverer med den komboen!
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.169
Antall liker
1.385
Torget vurderinger
11
Jeg vil prøve meg på MC pick up for første gang til nevnte kombinasjon. RIIA er Accuphase innstikkskort AD50. Pris maks 11K. Har Hana ML i kikkerten. Tips mottas med takk=)
hva med en soundsmith carmen? Ofte vi leverer med den komboen!
leste reviews av den, sterk kandidat, litt varm og musikalsk stil ville sikkert passe bra. Det må ikke være MC, moving Iron låter sikkert bra det også.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Er det ikke i all hovedsak en Rega RB250 med noen hull i armrøret (lavere effektiv masse) og en litt annerledes opphengt motvekt, da? Og jordleder splitta fra skjermen sånn at man antageligvis får mindre støy med denne enn Rega med en del pickuper.

Skulle tro at det meste som går i Rega også går i en Michell, og det vil si det meste. Vil du ha litt varme kan du se i retning av f.eks. en Dynavector, liker du litt mer rett på, så er kanskje noe fra Ortofon eller Audio Technica en mulighet. Tror du kan få mange forskjellige, men veldig gode forslag her.
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Gode råd florerer.

Men når du har prøvd Hana ML, går du aldri tilbake til andre alternativer innenfor prisklasse +3-ganger´n
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Hana ML virker varm. De fleste tester fremhever en fabelaktig pu. Vær varsom dog mot en for varm forsterker. Sjøl har jeg en rimelig varm forsterker-rigg, men erfarer ingen problemer det advareres mot.

Så jeg vil tro at en Hana ML hos deg, langt bedre enn hos meg, vil oppleves svært.

Jeg vil aldri gå tilbake til andre merker:cool:
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Gode råd florerer.

Men når du har prøvd Hana ML, går du aldri tilbake til andre alternativer innenfor prisklasse +3-ganger´n
Så enkelt er det ikke etter mitt skjønn. Ulike pickuper har ulike styrker og svakheter og ikke minst ulik karakter og spesifikasjon som gjør at resultatet vil avhenge av arm, spiller, riaa, stepup og anlegg forøvrig.

Hana ML er svært god til prisen, men den er på ingen måte i en annen liga i absolutt forstand og uavhengig av øvrig utstyr. Hos meg har jeg i hvert fall to pickuper til 1-1,5 ganger prisen av Hana ML som jeg nok liker minst like godt, når bare forholdene er lagt til rette.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.805
Antall liker
50.643
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Hana ML låt bra her men jeg likte Ortofon Cadenza red bedre. Men det er jo en annen arm enn trådstarter har så kanskje Hana gjør en like god jobb der:). Liker roen i Cadenza serien som jeg ikke har hørt i de andre jeg har eid.

O
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Ja, og jeg hadde Cadenza Blue, den var kjølig, presis og stram her men vekket aldri min entusiasme. Rent bortsett fra at den ikke fungerte helt galt i Thorens 521 med Jelco 12-tommer.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Og der ser du kanskje både gevinstene og problemene med å be om råd her inne.

Skal ikke legge meg opp i Hana mot resten av verden, annet enn at jeg ville blitt forbauset om det er mer enn ett av flere særdeles gode alternativer i den aktuelle prisklassen. Pickuper er som høyttalere preget av frekvensrespons, og må dermed holdes opp mot høyttalerne og deres interaksjon med rommet. Noen steder er det rett svar, andre steder ikke. Ut fra beskrivelsen som varm vil jeg tro at det er et interessant alternativ for de som ellers ville valgt f.eks. Dynavector, men i mindre grad for de som ellers ville gått i retning Ortofon/ Audio Technica/ Lyra og så videre.

Uansett var mitt hovedpoeng at Michell Technoarm neppe er noe å bekymre seg for med mindre man vurderer noe sært. Den har bedre jording enn Rega, antageligvis noe lavere effektiv masse på grunn av hullene i armrøret (kanskje også motvekten), antageligvis mindre stivhet i armrøret sånn av resonansene der ligger noe lavere i frekvens, kanskje litt mer spredd, og det er det.

Kanskje en pickup med så lav compliance at den er i grenseland med Rega slår feil med Michell? Ellers er det nok mer et spørsmål om å finne en pickup du liker enn en som passer.
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.169
Antall liker
1.385
Torget vurderinger
11
Og der ser du kanskje både gevinstene og problemene med å be om råd her inne.

Skal ikke legge meg opp i Hana mot resten av verden, annet enn at jeg ville blitt forbauset om det er mer enn ett av flere særdeles gode alternativer i den aktuelle prisklassen. Pickuper er som høyttalere preget av frekvensrespons, og må dermed holdes opp mot høyttalerne og deres interaksjon med rommet. Noen steder er det rett svar, andre steder ikke. Ut fra beskrivelsen som varm vil jeg tro at det er et interessant alternativ for de som ellers ville valgt f.eks. Dynavector, men i mindre grad for de som ellers ville gått i retning Ortofon/ Audio Technica/ Lyra og så videre.

Uansett var mitt hovedpoeng at Michell Technoarm neppe er noe å bekymre seg for med mindre man vurderer noe sært. Den har bedre jording enn Rega, antageligvis noe lavere effektiv masse på grunn av hullene i armrøret (kanskje også motvekten), antageligvis mindre stivhet i armrøret sånn av resonansene der ligger noe lavere i frekvens, kanskje litt mer spredd, og det er det.

Kanskje en pickup med så lav compliance at den er i grenseland med Rega slår feil med Michell? Ellers er det nok mer et spørsmål om å finne en pickup du liker enn en som passer.
Spennende lesning ,og oppløftende å vite at det er en arm som gir mange muligheter=)
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.169
Antall liker
1.385
Torget vurderinger
11
Hana ML virker varm. De fleste tester fremhever en fabelaktig pu. Vær varsom dog mot en for varm forsterker. Sjøl har jeg en rimelig varm forsterker-rigg, men erfarer ingen problemer det advareres mot.

Så jeg vil tro at en Hana ML hos deg, langt bedre enn hos meg, vil oppleves svært.

Jeg vil aldri gå tilbake til andre merker:cool:
Pylon og Accuphase sammen er vel det man kaller "varme siden av nøytral". Hana ML frister så absolutt.
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Alltid utfordrende å «slenge inn» et forslag her på forumet, det vet de som har prøvd. Hos enkelte får man konkrete forslag, men hos andre legges det bare frem mer eller mindre forståelige utsagn som i variernde grad gir praktisk hjelp.

Fra mitt ståsted forsøkte jeg i tråden her å gi en redelig beskrivelse av en god opplevelse jeg selv har erfart, med et konkret forslag. Jeg påstår på ingen måte at jeg har prøvd alt det som finnes av aktuelle alternativer, men jeg gir forslag ut i fra egne erfaringer og hva jeg har lest av kritikk gjennom uttalelser på HFS, feks, og i ulike hifiblader.

Hana ML var i et seriøst Hifiblad beskrevet som like god som enkelte pickuper til tre ganger prisen.

Enkelte i tråden her mener at det ikke er tilfelle, uten at det kommer frem konkrete alternativer.

Så da er det etter min oppfatning ikke noe mer å hente fra slike intetsigende råd.

Men at det finnes bedre alternativer enn Hana ML, sikkert.

Jeg har bare ikke prøvd dem, og jeg forsøker bare å beskrive min opplevelse.

Det er sånn jeg har lært å søke råd på HFS. Hos folk som på en god måte klarer å beskrive hva som lydmessig ligger i det ene (eller andre) valget, og hva som gjorde at de valgte det de gjorde.

Ut i fra råd på forumet har jeg, de facto valgt to forskjellige pu, en platespiller med en lang rekke oppgraderinger, en RIAA og en streamer. Veldig mye penger er lagt i dette, som likevel har gitt meg akkurat hva jeg ønsket meg og håpet på. Nettopp basert på at noen personer har vært særdeles flinke til å beskrive hva som kan forventes.

Så all ære går til disse karene som på en fortreffelig måte har maktet å formidle svært gode råd;)

Når man sitter et sted i Norge hvor det ikke bare er å springe ned på hjørnet, hente seg en ny dubeditt for uttesting, for så å levere den tilbake hvis man ikke er fornøyd, ja, så er det gjerne «Word of mouth» som fungerer;)

Uansett får du ha lykke til med ny pu, hva enn det måtte bli:cool:
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Alltid utfordrende å «slenge inn» et forslag her på forumet, det vet de som har prøvd. Hos enkelte får man konkrete forslag, men hos andre legges det bare frem mer eller mindre forståelige utsagn som i variernde grad gir praktisk hjelp.

Fra mitt ståsted forsøkte jeg i tråden her å gi en redelig beskrivelse av en god opplevelse jeg selv har erfart, med et konkret forslag. Jeg påstår på ingen måte at jeg har prøvd alt det som finnes av aktuelle alternativer, men jeg gir forslag ut i fra egne erfaringer og hva jeg har lest av kritikk gjennom uttalelser på HFS, feks, og i ulike hifiblader.

Hana ML var i et seriøst Hifiblad beskrevet som like god som enkelte pickuper til tre ganger prisen.

Enkelte i tråden her mener at det ikke er tilfelle, uten at det kommer frem konkrete alternativer.

Så da er det etter min oppfatning ikke noe mer å hente fra slike intetsigende råd.

Men at det finnes bedre alternativer enn Hana ML, sikkert.

Jeg har bare ikke prøvd dem, og jeg forsøker bare å beskrive min opplevelse.

Det er sånn jeg har lært å søke råd på HFS. Hos folk som på en god måte klarer å beskrive hva som lydmessig ligger i det ene (eller andre) valget, og hva som gjorde at de valgte det de gjorde.

Ut i fra råd på forumet har jeg, de facto valgt to forskjellige pu, en platespiller med en lang rekke oppgraderinger, en RIAA og en streamer. Veldig mye penger er lagt i dette, som likevel har gitt meg akkurat hva jeg ønsket meg og håpet på. Nettopp basert på at noen personer har vært særdeles flinke til å beskrive hva som kan forventes.

Så all ære går til disse karene som på en fortreffelig måte har maktet å formidle svært gode råd;)

Når man sitter et sted i Norge hvor det ikke bare er å springe ned på hjørnet, hente seg en ny dubeditt for uttesting, for så å levere den tilbake hvis man ikke er fornøyd, ja, så er det gjerne «Word of mouth» som fungerer;)

Uansett får du ha lykke til med ny pu, hva enn det måtte bli:cool:
Var innlegget myntet på meg? I tilfelle så synes jeg vel ikke du treffer helt.

Jeg skrev ikke noe sted at jeg var uenig i anbefalingen. Jeg ville bare nyansere uttalelsen din om at trådstarter garantert ikke ville bytte Hana ML i annen pickup inntil 2-3 ganger prisen. Poenget mitt var på ingen måte å rakke ned på, eller ytre annet enn at Hana ML er glimrende, for det er den, og det har jeg skrevet gjentatte ganger på forumet. Men, det er ikke slik at den utkonkurrerer alt annet i prisklassen (eller opp til 2-3 ganger prisen) i alle oppsett og etter alles smak.

Som en allrounder for bred musikksmak og i en arm med fast headshell ville jeg også valgt Hana ML i dette prissegmentet. Men for en arm med avtagbart headshell så ville jeg sterkt vurdert EMT TSD. Er den bedre? Kanskje ikke, men etter mine preferanser og i mitt oppsett så foretrekker jeg nok mellomtonen i EMT.

Igjen så vet jeg ikke om innlegget var myntet på meg. Og det er mulig du synes jeg er en av dem som skriver og skriver uten å gi konkrete råd. Jeg var mer konkret før, da jeg hadde mindre utvalg av utstyr, men jo flere kombinasjoner jeg har mulighet for, jo vanskeligere er det å være skråsikker i anbefalingene. I hvert fall opplever jeg det slik, og særlig med vinylrelatert utstyr, fordi matching har så mye å si. For meg kan to ulike riaatrinn eller trafoer føre til at jeg endrer syn på hvilken pickup jeg foretrekker. Derfor forsøker jeg, når jeg beskriver og mener noe, å gi en beskrivelse av hvordan en kjede eller kombinasjon fungerer, uten å være bastant på at dette er beste valget i absolutt forstand. Derfor anbefalte jeg heller ikke EMT TSD til trådstarter, fordi jeg kun har testet den i 12-tommersarmer, med separate trafoer med lav gain, og jeg ser at det kanskje ikke der trådstarter er.
 

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
593
Antall liker
726
Torget vurderinger
4
Hana ML virker varm. De fleste tester fremhever en fabelaktig pu. Vær varsom dog mot en for varm forsterker. Sjøl har jeg en rimelig varm forsterker-rigg, men erfarer ingen problemer det advareres mot.

Så jeg vil tro at en Hana ML hos deg, langt bedre enn hos meg, vil oppleves svært.

Jeg vil aldri gå tilbake til andre merker:cool:
Pylon og Accuphase sammen er vel det man kaller "varme siden av nøytral". Hana ML frister så absolutt.
Hei!

Åssen går det med valget ditt? Jeg synes Fosse har et poeng om å ikke være kategorisk i anbefalinger. Det kan være fristende å bli litt overivrig å anbefale ut fra eget eierskap og glemme litt at vi har våre ulike preferanse, ulike systemer og rom der vidunderet skal får boltre seg i sin skjønnsang.

Nå er jeg lykkelig eier av en Hana ML som jeg ikke kan få skamrost nok! ;) Jeg byttet opp fra en skamrost Hana SL. Flere grunner til byttet, men først og fremst fordi SLen er en lett PU som ikke matchet armen på min spiller optimalt. ML er en bedre PU enn SL. Det er det nok ikke tvil om. Jeg handlet SLen etter Rudis test av den for Audiophile.no. Stolte på hans og andre positive omtaler. Leste meg sef opp på tester av ML. I og med jeg kjente SLen fra eget anlegg, så var det nyttig å nettopp lese testene som sammenlignet dem begge. MLen ble dog et impulskjøp hos Mala. Skulle bare innom å kjøpe stiftrens til SLen. :)


DSC03899 (2).jpg



Min kommentar her er fordi jeg vil understreke Fosses bemerkning om utfordringene med å være konkluderende i råd til andre. Hos meg låter ikke MLen mørkt! Det har selvfølgelig sammenheng med de betingelsene den er gitt. Luxman PD-171A hevdes å helle mot det mørke. Min Karan og min LM hevdes å helle mot det mørke. Min Sutherland RIAA hevdes å helle mot det mørke. Mine Transparent Audio kabler hevdes å helle mot det mørke. Da er det nærliggende å tenke seg at det nærmer seg svarte natta. Det gjør det aldeles ikke. Rommet er verken glass, betong eller gips. Høyttalerne er Marten Miles 5. De mener mange er avslørende. Jeg oppfatter dem som oppløste og nøytrale. I sum synes jeg det låter aldeles fortreffelig.

Håper min villedning kan være til nytte!

Mvh Olav E
 
Topp Bunn