Avgifter? -regjeringen øker

krash

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2008
Antall liker
0
maestro skrev:
krash skrev:
Tubesnake skrev:
krash skrev:
Tilbud og etterspørsel. Øker etterspørselen, så blir tilbudet også bedre ;)
Da må det være dårlig etterspørsel etter både skole og helsetjenester her i landet. :p
Vi har ett av verdens beste skolesystem, og et av verdens beste helsevesen. Men vi har et land fullt av sutrepaver, som aldri blir fornøyd.
Vi bruker noe nær mest penger i verden på skole og helse, uten at det blir bedre av den grunn. Mange undersøkelser viser at vi ligger langt bak i leksa på kvalitet. Hva tror du det kommer av?
Jeg tror det kommer av at vi har for mange sutrepaver i dette landet, som tror at alt kommer servert på et fat til dem. Det hjelper ikke å ha verdens beste lærer, dersom eleven er mest opptatt av playstation og hvilket merke det er på buksa si. Det hjelper ikke å ha fine lærebøker, dersom du er mer opptatt av å lese tekstmeldingene på mobiltelefonen. Helsevesenet holder jevnt over meget høy kvalitet.

Vi har aldri hatt det bedre enn nå, hver eneste nordmann er pr. definisjon millionær. Likevel sutrer vi om hvor tungt livet er, og er ulykkelige over trivielle ting som ikke er slik en ønsker. Helt uforståelig. Jeg er en ganske gj.snitts nordmann, og har et hus til 3 mill og stereo til 30k. Har nettopp fått et lønnsoppgjør hvor jeg steg 25k i året i lønn. Jeg har det godt, og er født med en sølvskje i munnen i form av å være nordmann.

M

maestro

Gjest
krash skrev:
Vi har aldri hatt det bedre enn nå, hver eneste nordmann er pr. definisjon millionær.
Om tilstanden i norsk skole.

Jeg er også muligens millionær hvis vi regner med oljeformuen - som jeg etter all sannsynlighet aldri kommer til å få noen glede av. Uten den er jeg lønnsmottaker med betydelig gjeld og null formue. Og jeg har vært yrkesaktiv i over 40 år. Ifølge de siste rapporter har det også blitt 10 000 fler nordmenn som lever under fattigdomsgrensen etter at de rødgrønne overtok, enda Kristin Halvorsen etter å ha inntatt flere flasker Møllers tran proklamerte at de skulle utrydde fattigdommen med et pennestrøk! Jeg må virkelig si vi har gode politikere, heia heia!

P

pondus200

Gjest
Pink_Panther skrev:
Helt grusomt med en økning på 5 øre literen. Jeg får en merutgift på 60 kroner neste år.
(20000 km/år)
Avgifter greit nok hvis det hadde gått til utbedring av usikre veier. I dag tar staten inn nærmere 50 MILLIARDER KRONER i bil avgifter og kun 10 MILLIARDER går tilbake til vei og veisikkerhet. Hensikten skulle i sin tid være å dekke inn slik at bilene betalte veiene selv. DET GJØR MAN IKKE I DAG. Jeg har ikke tatt med bompenger som bare i Oslo vil beløpe seg til 2,5 MILLIARD KRONER innen 2010 ?

krash

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2008
Antall liker
0
Jeg er også lønnsmottaker, med høy gjeld og ingen papirformue. Men jeg har det godt. Selvsagt kunne jeg ønsket meg mer, men samtidig kunne jeg hatt mye mindre. Faktum er at dersom alle på denne jordkloden skulle ha samme levestandard og matrielle ting som meg og deg, så hadde denne kloden gått dukken raskt. Er ikke det et paradoks? Hvorfor tror du dieselen din har økt med 50 øre literen? Det er jo ikke fordi K. Halvorsen sitter som finansminister. Det er jo fordi en milliard kinesere prøver å oppnå samme levestandard som deg og meg.

Norge er idag styrt av byråkrater. Disse byråkratene lar politikerne få rammebetingelser til å sette sin signatur på f.eks den økonomiske politikken. Det er derfor politikere i opposisjon kan slå om seg med tomme floskler, men når de kommer i posisjoner må de forholde seg til virkeligheten. Tror du siv jensen kunne gjennomført alle sine gode ideer i regjering? Neppe (og takk og lov....)

Z

Zomby_Woof

Gjest
HifiLURIUM skrev:
Pink_Panther skrev:
Helt grusomt med en økning på 5 øre literen. Jeg får en merutgift på 60 kroner neste år.
(20000 km/år)
Avgifter greit nok hvis det hadde gått til utbedring av usikre veier. I dag tar staten inn nærmere 50 MILLIARDER KRONER i bil avgifter og kun 10 MILLIARDER går tilbake til vei og veisikkerhet. Hensikten skulle i sin tid være å dekke inn slik at bilene betalte veiene selv. DET GJØR MAN IKKE I DAG. Jeg har ikke tatt med bompenger som bare i Oslo vil beløpe seg til 2,5 MILLIARD KRONER innen 2010 ?
Når det gjelder trafikksikkerhet har vel ingen sagt det bedre enn The Doors: "Keep your eyes on the road and your hands upon the wheel".

Holder du deg sånn noenlunne i nærheten av fartsgrensene i tillegg, er mye gjort.

M

maestro

Gjest
krash skrev:
Jeg er også lønnsmottaker, med høy gjeld og ingen papirformue. Men jeg har det godt. Selvsagt kunne jeg ønsket meg mer, men samtidig kunne jeg hatt mye mindre. Faktum er at dersom alle på denne jordkloden skulle ha samme levestandard og matrielle ting som meg og deg, så hadde denne kloden gått dukken raskt. Er ikke det et paradoks? Hvorfor tror du dieselen din har økt med 50 øre literen? Det er jo ikke fordi K. Halvorsen sitter som finansminister. Det er jo fordi en milliard kinesere prøver å oppnå samme levestandard som deg og meg.

Norge er idag styrt av byråkrater. Disse byråkratene lar politikerne få rammebetingelser til å sette sin signatur på f.eks den økonomiske politikken. Det er derfor politikere i opposisjon kan slå om seg med tomme floskler, men når de kommer i posisjoner må de forholde seg til virkeligheten. Tror du siv jensen kunne gjennomført alle sine gode ideer i regjering? Neppe (og takk og lov....)
Joda, sammenlignet med den gjennomsnittlige borger i Øst-Timor har også jeg det sikkert ganske bra, jeg har til og med 2 kanaler på TVen! Kanskje jeg skulle flytte dit så ikke kontrasten ble så slående, og så slapp alle å si at jeg lever i verdens rikeste land?

(Jeg vil ellers få bemerke at kineserne nok har forsøkt å oppnå høyere levestandard adskillig lenger enn fru Halvorsen har sittet som finansminister. - - En plutselig innskytelse: Minister må da vitterlig være et kjønnsdiskriminerende ord? Hvordan kan hun finne seg i det?)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Da ville du ikke en gang hatt noe å klage på, Maestro. Pass blodtrykket!

M

maestro

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Da ville du ikke en gang hatt noe å klage på, Maestro. Pass blodtrykket!
Nei, det er et poeng! Du kjenner Einar Schanckes vise? (- Nå går det rett på dunken, - det er mye deilig depresjon i det - osv.)

Z

Zomby_Woof

Gjest
;D

Jeg jobber/utdanner meg i staten. Her om dagen hadde vi en gjesteforeleser fra departementet. Han sa "vi måler hvor ofte vi mislykkes" eller noe i den duren. Det er nok gyldig for alt statlig.

I vår iver etter å forbedre, glemmer vi alt for ofte at vi har noe å tape. Det er greit å leve i 'verdens rikeste' land. Ikke perfekt, men riktig koosjlig for de fleste av oss.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hold nå opp med den fattigdomsgrensa. Det er en subjektiv størrelse. Fattigdommen i pottitlandet er relativ. Sultne barn i Afrika er fattige i absolutt forstand.

Kjøper du mat for sosialstønaden, blir du mett. Det er ikke sånn alle steder i verden. Dessverre er det ikke alle som lar seg hjelpe.

M

maestro

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Hold nå opp med den fattigdomsgrensa. Det er en subjektiv størrelse. Fattigdommen i pottitlandet er relativ. Sultne barn i Afrika er fattige i absolutt forstand.

Kjøper du mat for sosialstønaden, blir du mett. Det er desverre ikke alle som lar seg hjelpe.
Det holder ikke bare med mat, du må f.eks. bo også og kanskje forflytte deg dann og vann? Kanskje må du ha medisiner, sko, klær osv?
Les linken jeg henviste til.

Sitat:

"LØFTET: I Soria Moria-erklæringen heter det: «Regjeringen vil legge fram en helhetlig plan for avskaffelse av fattigdom». En handlingsplan ble levert sammen med statsbudsjettet for 2007.

DEFINISJON: De rødgrønne bruker nå OECDs definisjon av fattigdom.Du er fattig dersom du har mindre enn 50 prosent av medianinn- tekten i Norge. For en enslig i 2006 var fattigdomsgrensa 101.000 kroner. For en enslig forsørger med ett barn var grensa 151.000 kroner.

EU: EU har en videre definisjon av fattigdom, som blant annet ville gjort alle Norges minste- pensjonister til fattige."

Vil du ikke si at det er en falitterklæring at vi har 200 000 fattige i verdens rikeste land?

bjornh skrev:
Vi frustreres av hvordan skatter og avgifter eksisterer om hverandre. Jeg vil nå lage en ny tråd som omhandler hvordan skatte- og avgiftssystemet bør være: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,23426.new.html#new
Ok, vi kommer ingen vei likevel.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Her er en kommentar til grensene og hvor de settes: http://www.dagbladet.no/kultur/2004/09/20/408765.html

Tjener du mindre enn medianen, tjener du mindre enn halvparten av borgerne. Tjener du mindre enn halvparten av borgerne, tjener du mindre enn medianen. Er det medianinntekten som avgjør om noen er fattige?

Snakker om meningsløs statisikkøvelse!

G

Gjestemedlem

Gjest
Den beste måten å rette statistikken på blir å sørge for at ingen får lov til å tjene mer enn 200.000 i året. Da vil fattigdomsgrensen synke ned til godt inder 1G eller noe slikt, og fattigdomen er avskaffet.

All den tid Norge går kanonbra og de fleste tjener gode penger ... vil fattigdommen øke.. per definisjon.

M

maestro

Gjest
Da la dere kanskje også merke til at det står f.eks:

"Tiltaksplan mot fattigdom (2002-2003) kan likevel karakteriseres som et statistisk mesterstykke i bortforklaring av fattigdommen i Norge. Meldingen er en katastrofe for de fattige fordi regjeringen nå, i realiteten, presser inntekten til store husholdningsgrupper ned mot sin egen fattigdomsgrense, paradoksalt nok uten at det blir flere fattige (les; fattigdefinerte).

Reell fattigdom rammer flere i Norge enn også EU-tallene viser. 25 prosent av husholdningene i Norge, 500 000 husholdninger, har svært lav inntekt (gjennomsnittlig 105 000 kroner i årsinntekt). De nest fattigste 25 prosent har ikke mer enn 210 000 kroner.

Fattigdomsgrensen gir signaler om hva politikerne mener er akseptable levekår i et gitt land. Fattigdomsgrensen misbrukes følgelig fordelingspolitisk. Siden minstepensjonistene ikke er fattigdefinerte i Norge, så får ikke disse glede av noen «fattigdomsbekjempende tiltak».

Men vi gir vel blaffen uansett.

krash

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2008
Antall liker
0
Hvordan vil du løse fattigdomsproblematikken, maestro? Noen konkrete forslag?

M

maestro

Gjest
krash skrev:
Hvordan vil du løse fattigdomsproblematikken, maestro? Noen konkrete forslag?
Jeg er heldigvis ingen politiker som blamerer seg med svulstige løfter. Og jeg har heller ikke stort annet enn forakt til overs for slik uredelighet. Politikere er sjelden ålreite dyr.

krash

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2008
Antall liker
0
Politikerforakt kan jeg til en viss grad forstå, da de prater mye tull og tøys, og bruker svulstige floskler som er mest egnet til å spille bullshitbingo (ref. skjerven i typisk norsk) med. Det finne mange ting i det norske samfunn som kunne vært forbedret, og det skjer forferdelige ting hver eneste dag.

Politikere i opposisjon har alltid geniale løsninger på det meste, og har en overflod av penger å strø ut. Den virkeligheten treffer dem hardt i hodet når de inntar posisjoner, og det sitter høyt utdannete byråkrater og forklarer dem konsekvensene av det de ønsker å gjennomføre. Da må man plutselig føre en ansvarlig politikk.

Det er fort gjort å glemme at vi hovedsakelig lever i en overflod av matrielle goder, som ikke er forbeholdt annet enn toppsjiktet av verdens befolkning. Blir vi noe lykkeligere av den grunn? Nei, vi sitter og syter over de små tingene i livet som ikke betyr en dritt. Det burde nesten vært obligatorisk å sende halvfeite/late nordmenn på statens regning, til krigs- og sultherjede områder i verden, slik at en kan oppleve hva lidelse er.

En må passe seg at en ikke blir en sur/ gammel grinebiter. Fokusere på positive ting i livet, istedet for å grave seg ned i negativiteten. Da får man det mye bedre med seg selv, og andre får det bedre med deg.

G

Gjestemedlem

Gjest
krash skrev:
Politikerforakt kan jeg til en viss grad forstå, da de prater mye tull og tøys, og bruker svulstige floskler som er mest egnet til å spille bullshitbingo (ref. skjerven i typisk norsk) med. Det finne mange ting i det norske samfunn som kunne vært forbedret, og det skjer forferdelige ting hver eneste dag.
Politikerforakt er litt merkelig all den tid Norge er et av de beste landene i verden å bo i, og dette har IKKE skjedd helt av deg selv, men er en direkte følge av godt politisk håndtverk av de regjeringene og de stortingene vi har hatt. Politikerforakt hører hjemme i land som Italia, Hviterusland, Zimbabwe og Haiti.

Man kan gjerne forakte alle de politikerene som ikke tar dette inn over deg og som kun sprer galle, misnøye og redsel hos de lettlurte og lettskremte. De er reservene som det aldri var bruk for på laget, og som egentlig burde spilt i en helt annen divisjon i utgangspunktet. Treningsøktene foreslår 4. divisjon, eller en helt annen sport som gjørmebryting og orientering for handicappede.

M

maestro

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Man kan gjerne forakte alle de politikerene som ikke tar dette inn over deg og som kun sprer galle, misnøye og redsel hos de lettlurte og lettskremte.
Jeg forakter heller dem som sitter i posisjoner og har makt til å gjøre noe med det som er for jævlig, men som pga. egen makelighet og manglende moralsk samvittighet heller ser den andre veien og velger det behagelige. Og de som plutselig får det travelt med å handle så snart ting dukker opp på TV-skjermen, da kan det plutselig angå deres egen velgermasse. Fysj, jeg gremmes! Ikke dermed sagt at det er noe bedre i mange andre land, de fleste politikere er generelt så tykkhudet at de kan holde seg oppreist uten ryggrad.
Hva skal man si om dem som vel vitende sitter og juger på TV og etterpå soler seg i egen selvtilfredshet i trygg forvissning om folks glemsomhet - jeg skal ikke nevne navn, det burde være tydelig nok selv i vår politiske andedam.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Det må være Carl Ivar & Co du sikter til her...

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Tenkte mere på det med makelighet og manglende sosial samvittighet. Han er jo mye i Spania, og har brukt mye av de tildelte partipengene på reiser og fester.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Gjest skrev:
Tenkte mere på det med makelighet og manglende sosial samvittighet. Han er jo mye i Spania, og har brukt mye av de tildelte partipengene på reiser og fester.
Tullpreik, det er ført regnskap for hver ei krone og alt er brukt til partirelaterte aktiviteter.

;D ;D ;D

M

maestro

Gjest
Gjest skrev:
Det er selvfølgelig kritikkverdig. Men hva med dem som styrer landet, Carl Ivar har jo ingen innflytelse på noe som helst selv om han liker å fremstå som statsmann?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Iallefall en fryd å se at de øker diesel-avgiften. Kanskje vil nabolaget kakle og skrangle mindre, og ose mindre av kvalmende diesel og traktor om en stund, og kanskje får vi færre fartsdump-til-fartsdump-racere i 30-sonene hvor barn leker og løper rundt; folk som er vant å kjøpe 1.3L bensin og som for første gang i sitt liv har fått en bil som faktisk klarer å akselere noe på 100 meter og elsker det. I 30-sonene! Kanskje.

Mvh Vidar P

M

maestro

Gjest
Vidar P skrev:
Iallefall en fryd å se at de øker diesel-avgiften.
Ja, det gleder meg! Kanskje kan jeg også snart leve på sosialen og slippe å yte noe!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.878
Rare greier, man skulle tro at verden gikk under på grunn av en økning på under 1 % på drivstoffprisen. Få dere et Trumfkort så får dere 2-3 % rabatt på drivstoff og 1% på dagligvarer. ;D

Og så vil jeg støtte Vidar, turbodiesel og 18" er lastebil, de har ingenting i boligområder å gjøre.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Pink_Panther skrev:
Rare greier, man skulle tro at verden gikk under på grunn av en økning på under 1 % på drivstoffprisen.
Er det bare en eneste gang drivstoffprisen har økt siden tidenes morgen? :p

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.878
Hva er problemet ? All lønnsøkning rammer forbrukeren.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
De rødgrønne synes vel etterhvert langt rødere enn hva de er grønne; om ikke grønt er fargen for tragi-stupid da.

Jeg støtter fint lite de gjør forsåvidt, siden det er så talentløst; men dieselavgiftsøkningen er svært velkommen. Håper som sagt på et mindre sotete, kaklende og plagsomt nabolag.

PP; all lønnsøkning rammer forbrukere til sist, men også mer dramatisk; investeringsviljen i norsk næringsvirksomhet; kanskje vi skulle snuse på en union med f.eks Kina istedet for EU?

Mvh Vidar P

Topp Bunn