Alt til hus og bolig Avfukter til garasje.

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.548
Antall liker
3.060
Torget vurderinger
2
Lurer på å isolere garasjen til neste vinter og tar imot tips om en god avfukter.
Garasjen er ca 50m2 inkludert loft.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Vi har en Wood avfukter som har stått i grovkjelleren vår med uisolerte murvegger/gulv i snart 20 år. Gitt at den fortsatt fungerer og drar ca 2,5 liter vann i døgnet våger jeg anbefale den. Ser at Elkjøp har Wood i sortementet sitt men vår ble i sin tid kjøpt hos en bygghandel.

Modellen har en 5 liter tank, — eller man kan montere en kupling for å koble til en slange for kontiuerlig tømming.
Jeg bruker nå tanken og samler vann til bruk i ultralydvasker.

Har lekt med tanken på en fast installasjon. Men tenker Murphyes lov da vil gjelde og sakene feiler med ditto kostnader.
1678090170073.png
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.377
Antall liker
1.271
Torget vurderinger
1
Hva med varmepumpe, ettersom garasjen skal isoleres? Ev VP har også avfukterfunksjon.
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.548
Antall liker
3.060
Torget vurderinger
2
Har vært innom tanken på varmepumpe men har landet på at avfukter er det som passer best for meg.
Det er å holde minusgradene ute som er grunnen for isolering.
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.344
Antall liker
1.844
Det blir vanskelig å bruke varmepumpen både til avfukting og varme samtidig. Fysisk umulig.
Prøv heller noe slikt: Så får du byttet ut luften, samtidig som mesteparten av varmen holder seg i garasjen.
Miniventilasjon Mitsubishi VL-100 | Bedre Inneklima AS (bedre-inneklima.no)
Har kombinert en sånn med en liten varmepumpe i min garasje. Setter du på varme i garasjen er det helt enorme
mengder med fukt som skal ut, om en kjører inn en bil med snø på.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.957
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Siden du skal isolere regner jeg med at også har varmekilde også...isolasjon alene holdet det jo ikke frostfritt...
 

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
819
Antall liker
257
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Hvilken temperatur har garasjen etter at den er isolert?
Den laveste temperaturen.

Sonicfrontiers
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.548
Antall liker
3.060
Torget vurderinger
2
Det er en ny garasje, ikkje byggesett, med asfaltplater og vindsperre.
Vestlandsklima kyst, ca 14 dager i året med minusgrader i garasjen uisolert.
Det er ikkje et mål at garasjen skal ha behagelig temp, kun unngå frost.
Det står 2 store frysere i garasjen som avgir litt varme pluss eventuelt bruksvarme fra avfukter.
 

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
819
Antall liker
257
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Ved lave temperaturer er det adsorpsjonsavfukter som er tingen.
Noen kaller det også sorpsjonsavfukter.

Sonicfrontiers
 

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
819
Antall liker
257
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Rotasjonsavfukter er også det samme som Adsopsjonsavfukter som også er det samme som Sorpsjonsavfukter.
Hvis Forsvaret bruker det er det vel bare å gå for det da.

Sonicfrontiers
 

Pittar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
91
Antall liker
35
Torget vurderinger
6
Bruker en AllTemp handy, sorpsjonsavfukter i min garasje på ca 35 m2. Drenering tilkoblet en 70 l dunk under arbeidsbenk. Holder verktøy fri for rust.

Har brukt større større avfuktere, men AllTemp Handy holder fuktigheten under 60 % uten problem, har surret og gått i over 5 år uten problem.

Pittar
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.722
Antall liker
1.951
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Vi har en Wood avfukter som har stått i grovkjelleren vår med uisolerte murvegger/gulv i snart 20 år. Gitt at den fortsatt fungerer og drar ca 2,5 liter vann i døgnet våger jeg anbefale den. Ser at Elkjøp har Wood i sortementet sitt men vår ble i sin tid kjøpt hos en bygghandel.

Modellen har en 5 liter tank, — eller man kan montere en kupling for å koble til en slange for kontiuerlig tømming.
Jeg bruker nå tanken og samler vann til bruk i ultralydvasker.

Har lekt med tanken på en fast installasjon. Men tenker Murphyes lov da vil gjelde og sakene feiler med ditto kostnader.
Vis vedlegget 899053
Slår et slag for denne, min har stått på kontinuerlig i 10år. Kvalitetsprodukt
 

Pittar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
91
Antall liker
35
Torget vurderinger
6
Problemet med Woods avfuktere er at de ikke fungerer under 5 grader, dvs de fungerer, men den fryser på kjøleribbene bak. I en garasje uten oppvarming fingerer den dårlig. Been there done that.

Reiste på jobb offshore og kom tilbake til en garasje full av vann på gulvet , avfukteren bulte ut bak med en stor iskake.

Pittar
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.117
Antall liker
3.236
Torget vurderinger
1
I min naivitet må jeg spørre, hvorfor ha avfukter i en garasje?
 

Pittar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
91
Antall liker
35
Torget vurderinger
6
I min naivitet må jeg spørre, hvorfor ha avfukter i en garasje?
En garasje blir ofte brukt til oppbevaring av verktøy etc, metall ruster ved luftfuktighet over ca 65 %, stoff, skinn mygler, sopp dannelse rett under 60 %.
Har selv veteranbil, verktøy, deler, elektronikk etc. oppbevart i garasjen

Pittar
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.117
Antall liker
3.236
Torget vurderinger
1
Mulig det er geografiske forskjeller, men har aldri opplevd hverken mugg eller rust på ting som blir oppbevart i garasjene jeg har brukt opp igjennom årene. "Hovedgarasjen" her er isolert og det flyter med vann på gulvet stort sett hele vinterhalvåret fra snø og slaps som kommer fra bilene som parkeres der. Har samtidig et (hus)stereoanlegg og masse verktøy der som ikke ser ut til å ta noen skade av det. Hadde også noen puter fra forrige eier som hadde en sittebenk der, men som jeg fjernet for å utvide verktøybenken. Putene har ligget der i over ti år før jeg kastet dem under en ryddeaksjon i fjor pga at de ble aldri brukt, men de så helt fine ut.
 

Pittar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
91
Antall liker
35
Torget vurderinger
6
Bor på Vestlandet, hurtig svinging i temperatur om vinteren, muligens litt høy fuktighet resten av året :unsure:.

Har prøvd med og uten avfukter, ting ruster og det dannes mugg uten.
All ventilasjon er stengt, luftavfukteren holder det stabilt under 60 % hele året.

Pittar
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.957
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
For oss som bor i sjøkanten har nok også saltgehalt i luften betydning sammen med fuktighet.... jeg prøver å ikke "glemme" verktøy i garasjen over tid....
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.722
Antall liker
1.951
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
men også viktig at det ikke blir for tørt slik at gummi etc tørker ut.
Stort sett ikke noe problem i en garasje som blir brukt, men ved feks vinterlagring av bil så bør man passe på
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har et par Woods avfuktere i kjelleren. La helt enkelt en stump hageslange til sluk for å bli kvitt kondensvannet. Det funker helt OK, men de er basert på et kjøleelement. På vinteren rimer de totalt igjen og må avfrostes, som Pittar også opplevde, eller så får man sette på litt varme og la temperaturforskjellen mellom inne- og uteluft gjøre jobben. Tommelfingerregel: 7 grader oppvarming fra ute til inne => mindre enn 50 % luftfuktighet.

Jeg prøvde å bytte til en portabel Meaco DD8L Zambesi absorpsjonsavfukter, men den gikk i stykker ganske fort. Sten død. Heldigvis fortsatt innenfor garanti, så jeg fikk en ny, men den døde også etter første sesong. Jeg ser at modellen fortsatt selges, forhåpentligvis utbedret utgave. Det sies at problemet er en termisk sikring som ryker hvis luftfilteret blir for tett, men det er litt dustete at maskinen selvdestruerer heller enn å sette av en alarm om å rense filteret.

I garasjen har jeg en Arial AES 200 absorbsjonsavfukter fra F-tech. Den bare fungerer, problemfritt. En annen fordel med det prinsippet er også at de ventilerer ut eventuelt radon fra grunnen, mens ulempen er at de drar en del strøm og blåser varm luft ut i omgivelsene. Tror kanskje ikke F-tech selger den modellen lenger:

I Sverige har jeg tilsvarende fra Corro-Venta i både kjeller (CTR300-TT2) og garasje (CTR STD-TT). De funker også helt fint, men har hatt litt servicebehov innimellom. Måtte bytte viftemotor på den ene, rotormotor på den andre.
 
Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
har en munters mg 50 stående å gå nede i kjeller. slange fra enheten til avløp for vann. den holder fuktigheten på 50-55%, og gir samtidig en liten varmelunk til kjelleren. jeg er ikke plaget med at det er gulvkaldt i stua over.

den passer seg selv.

 
Topp Bunn