Juss og økonomi Avdeling for tvilsom kundebehandling.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Har en Polar pulsklokke med tilhørende hjertemonitor. Nå har det oppstått et lite problem med at kommunikasjonen mellom klokka og hjertemonitoren ikke fungerer.

Sendte mail til kundeservice med spørsmål om hvordan den skal sendes inn for sjekk/reperasjon.

Svaret var fantastisk:

Kortversjon: Ikke send inn kjøp ny!

Joda det kan jeg selvsagt gjøre, men er det noen som innbiller seg at det vil bli samme merke?
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.508
Antall liker
862
Torget vurderinger
1
Har en Polar pulsklokke med tilhørende hjertemonitor. Nå har det oppstått et lite problem med at kommunikasjonen mellom klokka og hjertemonitoren ikke fungerer.

Sendte mail til kundeservice med spørsmål om hvordan den skal sendes inn for sjekk/reperasjon.

Svaret var fantastisk:

Kortversjon: Ikke send inn kjøp ny!

Joda det kan jeg selvsagt gjøre, men er det noen som innbiller seg at det vil bli samme merke?
Er det innanfor eller utanfor garantitida? Kundehandsamaren har kanskje erfaring med at ein eventuell reparasjon koster omtrent like mykje som å kjøpa ny.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Nå har jo ikke kundebehandler sett eller undersøkt utstyret så han kan jo knapt vite om det lar seg gjøre å fikse problemet.

Garanti var det ikke spørsmål om men det er vel snakk om en 3-4 år. Listeprisen var vel den gangen i underkant av 4K.

Nå er det heldigvis flere som leverer slikt utstyr slik at jeg ikke på noen måte er henvist til å måtte kjøpe dette merket.

Men jeg må si at den totale avvisningen jeg møtte gjorde meg "noe sur". For alt jeg vet kan det jo være en enkel bagatell?
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.965
Antall liker
6.051
Torget vurderinger
32
Det er jo bare å minne dem om at kjøpsloven gjelder i fem år, og at kommunikasjonen mellom klokka og hjertemonitoren neppe kan være å anse som en slitasje som kun er omfattet av garantitiden.

Roy
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Det er jo bare å minne dem om at kjøpsloven gjelder i fem år, og at kommunikasjonen mellom klokka og hjertemonitoren neppe kan være å anse som en slitasje som kun er omfattet av garantitiden.

Roy
Kjøpsloven i Norge gir deg 2 års garanti pluss 3 års reklamasjonsrett på "varige forbruksgoder". Hvor vidt en pulsklokke er ment å vare mer enn to år er noe som i dette tilfelle må klargjøres f. eks. gjennom forbrukerrådet.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.965
Antall liker
6.051
Torget vurderinger
32
Kjøpsloven i Norge gir deg 2 års garanti pluss 3 års reklamasjonsrett på "varige forbruksgoder". Hvor vidt en pulsklokke er ment å vare mer enn to år er noe som i dette tilfelle må klargjøres f. eks. gjennom forbrukerrådet.
Høyesterett har tidligere fastsatt at mobiltelefoner har fem års reklamasjonstid. Vil tro at pulsklokker ikke er beregnet å vare kortere enn en mobiltelefon.


Roy
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Det høres ikke ut som den kundebehandleren nøyer seg med en høyesterettskjennelse.;)
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.965
Antall liker
6.051
Torget vurderinger
32
Med mindre kundebehandleren mente at det ikke var noen vits å reparere den, men at han kunne kjøpe seg en ny (free of charge)

Roy
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Angående det med hvor lenge ting skal ha garanti/reklamasjon: På ting som åpenbart utsettes for brutal bruk, bades i svette, ristes og herjes mye med, så vil det nok være fullt mulig å få gjennomslag for at en pulsklokke ikke nødvendigvis kan forventes å leve betydelig lengre enn dette.
Dette gjelder nok i stor grad for all sportselektronikk vil jeg tro. F.eks en gopro som brukes til windsurfing eller som henger rundt halsen til bikkja di og er med på mye rare eventyr.

Så er jo også hvorfor den skal ha sluttet å kommunisere med hjertemonitoren.
Mistenker man at denne har blitt "brukt ihjel" eller er det bare at man ikke gidder å tenke på det og at man bare sier "næh, bare kjøp ny"?

Kan jo også være en standard første respons som sendes ut til alle som spør slik, og så vurderer man heller å svare mer skikkelig på de 20% som ikke synes det høres ut som en grei løsning, og satser på at de resterende 80% kjøper en ny.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Men er det ikke bare å koble pulsbeltet opp mot en annen enhet som første trinn på feilsøkingen?

Det ville jeg gjort i trådstarters situasjon og hvis beltet viser seg å være defekt ville jeg tatt den kostnaden selv men klokka ville jeg ha kranglet på.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Det er jo bare å minne dem om at kjøpsloven gjelder i fem år, og at kommunikasjonen mellom klokka og hjertemonitoren neppe kan være å anse som en slitasje som kun er omfattet av garantitiden.

Roy
Jeg mener å erindre at 5 års reklamasjonsrett går til butikk, mens fabrikken kun trenger å forholde seg til 2 års garanti. (de 3 årene får butikken og fabrikken finne ut seg imellom). Så hvis det er fabrikken forespørselen ble sendt til, så kan jeg da forstå at de sier kjøp ny. Deres forpliktelser er utløpt. Dog, de kunne jo vært litt høfligere hvis det var budskapet.

Er det butikken som sa dette så er det ikke bra i det hele tatt.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Dette var produsentens "kundeservice".
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
akk ja. produsenter misliker jo at produkter blir reparert. Det er bedre for dem at produktet går ut på dato etter x måneder og alle må kjøpe nytt.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
akk ja. produsenter misliker jo at produkter blir reparert. Det er bedre for dem at produktet går ut på dato etter x måneder og alle må kjøpe nytt.
Dessverre har du nok rett!
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Jeg tillater meg å låne tråden da tittelen antyder en samletråd?

En mine dingsebomser i et at mine anlegg begynte oppføre seg rart, så jeg sendte beskjed til butikken hvor den ble kjøpt med hendelsesforløpet og spørsmål om det var noe jeg kunne gjøre selv. De videresendte henvendelsen til serviceverksted som konkluderte med at den måtte sendes inn. Fikk denne informasjonen via butikken, så de var klar over det hele. Dingsebomsen var kjøpt ny i fjor og jeg kjøpte den brukt privat i løpet av fjoråret.

Etter at dingsebomsen var kommet tilbake fikset, henvendte jeg meg til butikken og ønsket mine utlegg i forbindelse med reparasjonen dekket og fikk blankt avslag. Jeg sendte da mail tilbake med henvendelse til lovverket hvor det står at jeg skal ha mine utlegg dekket og fikk svar tilbake at dette måtte jeg ta opp med tidligere eier, siden den var blitt kjøpt brukt. Ny mail tilbake til butikken med ny henvendelse til loven at siden tidligere eier brukte den privat, så falt kravet til forrige salgsledd. Fikk da til svar at de hadde kontaktet forbrukerrådet som hadde sagt at det var ikke slik loven var ment å bli tolket, men kunne aller nådigst få dekket mine utlegg til frakt med Posten, men ikke en sjans å få dekket mine utlegg i forbindelse med frakt til og fra inn/utleveringsted selv om jeg kjørte ens ærende både for å sende og hente. Dette beløpet har jeg fått overført.

Jeg sendte da en henvendelse til forbrukerrådet hvor jeg beskrev forløpet og fikk etter et par uker et utvetydig svar tilbake: "Alle tap som du kan dokumentere å ha blitt påført på grunn av mangelen kan du kreve dekket av selger", noe som er 100% i overensstemmelse med lovteksten. Dette var veldig forskjellig fra hva butikken hevdet og hva de påstod forbrukerrådet hadde sagt til dem, så jeg sendte dem (butikken) en mail med hva jeg hadde fått til svar. Dette fikk kundebehandleren i butikken til å tilte vinkel og lirer av seg setninger som at nå må jeg slutte å masse mer om dette osv osv, jeg hadde godtatt å få det det kostet med Posten og kunne dermed ikke kreve mer i ettertid osv osv. Jeg nevnte ingenting om at jeg ønsket å få alle min utlegg dekket, nevnte ikke penger i det hele tatt, jeg ønsket bare å opplyse dem om at mitt svar var i 100% samsvar med lovteksten og nærmest totalt forskjellig fra det de hevdet at de hadde fått vite fra forbrukerrådet. Da jeg opplyste dem om hensikten, har jeg ikke fått noe mere svar...

Hvorfor bruke så mye tid og energi med å vri seg unna loven de har å forholde seg til når det med all tydelighet viser at avsender kjenner til disse? Er det verdt å påstå at teksten i loven egentlig ikke betyr det som står, men noe helt annet? Er det slik man utvikler et godt kundeforhold? Kommer jeg til å handle der i fremtiden?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg skal gå glipp av mange tusen før jeg begir meg ut på kundeservice. D.v.s: Jeg tar utgangspunkt i at det jeg kjøper ikke virker.
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Dessverre altfor mange "kundebehandlere" og faktisk også innehavere / drivere som enten faktisk ikke vet hva kjøprsloven sier, og/eller direkte forsøker å lure seg unna lovens forpliktelser. Jeg har hatt et par slike saker selv, - nå for en tid tilbake.... Fanden skal da gi seg for slike.... :cool:
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Jeg kjøpte bruktbil av en forhandler på Kongsberg for noen få år siden, og etter å ha eid bilen en liten stund merket jeg at den lakk diesel når tanken var full. Reiste opp for å få det fikset, og kundebehandleren spurte:

"Vil du at jeg skal sette opp et tilbud på det til deg?"

Som om dette var noe jeg skulle betale for selv. Jeg svarte:

"Nei, dette er en reklamasjon".

Da ble det ikke mer snakk om tilbud og jeg fikk det dekket, men hvis jeg hadde vært litt mer tafatt eller uopplyst, så kunne det blitt dyrt for meg. Bytte av tank tok nesten en hel arbeidsdag. Dessuten var dette noe de egentlig burde ha oppdaget og fikset før salg, siden selger sa at alle bilene deres ble gjennomgått og sjekket teknisk, og dermed skulle være i orden.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
^
Samme opplevde jeg med et merkeverksted i Skien hvor motorlampe indikerte motorfeil innenfor garantitid, de fant feilen og spurte om de skulle sette opp et tilbud og svaret mitt er at det er garantisak. Som om kunder er totalt uvitende...
 
X

X186841

Gjest
Jeg mener å erindre at 5 års reklamasjonsrett går til butikk, mens fabrikken kun trenger å forholde seg til 2 års garanti. (de 3 årene får butikken og fabrikken finne ut seg imellom). Så hvis det er fabrikken forespørselen ble sendt til, så kan jeg da forstå at de sier kjøp ny. Deres forpliktelser er utløpt. Dog, de kunne jo vært litt høfligere hvis det var budskapet.

Er det butikken som sa dette så er det ikke bra i det hele tatt.
Forbrukers krav mot bakenforliggende salgsledd
I noen tilfeller kan det hende at forbrukeren vil retter mangelskravet sitt mot et omsetningsledd før den som leverte varen. Dette kan for eksempel skje når den som leverte varen er konkurs, eller fordi forbrukeren simpelthen ønsker å rette kravet mot noen andre.

Forbrukerens rett til å gjøre dette følger av

Reglene er ikke ukompliserte, men enkelt sagt er det to tommelfingerregler som gjelder:

  1. Forbrukeren kan rette kravet bakover til alle omsetningsledd inntil forbrukeren når det leddet hvor mangelen oppsto. Dersom mangelen f.eks. knytter seg til feil informasjon fra selger, kan ikke forbruker rette krav mot bakenforliggende omsetningsledd - dette leddet har ikke omsatt en leveranse med mangel. Dersom mangelen imidlertid gjelder en produksjonsfeil, kan forbrukeren rette kravet sitt mot alle ledd til og med produsenten.
  2. Forbrukerens reklamasjonsfrist følger av forbrukerkjøpsloven og starter å løpe når forbrukeren overtar leveransen, uavhengig av hva tidligere omsetningsledd har avtalt om dette og uavhengig av når leveransen er omsatt i tidligere ledd. Dersom en vare eksempelvis har ligget seks år på lager hos en selger før varen ble solgt videre til en forbruker, er forbrukerens reklamasjonsfrist mot bakenforliggende salgsledd ikke utløpt, selv om selgerens reklamasjonsfrist mot dette omsetningsleddet er utløpt.
 
Topp Bunn