Avantgarde Duo Mezzo - "full range horn"....or not?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg likar godt lyden av Avantgarde, og kunne forsåvidt klart meg lenge med eit oppsett derifrå. Sjølv om rommet mitt ikkje er ideelt, og det måtte arbeidast mykje før det ville fungert.

    Etter at Avantgarde var demonstrert på Hortenmessa siste gong Tor Aamodt var der, delte eg togsete med representanten frå Tyskland som demonstrerte. Han fortalde at det var lite "mystisk" med Avantgarde-horna. Men at det var mykje styr å lage eit produksjonsapparat og skaffe deler, så han argumenterte for kjøp av ferdigløysing.

    Eg var freista ei stund, men kona likte ikkje lyden (og kanskje heller ikkje fargane på tutane på monsteret. Ho spelar treblås, og har vel naturleg aversjon mot store tutar. Heldigvis går det an å greie seg utan horn også.....
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Den driveren kunne jeg tenke meg i mitt 200t-horn. Bruker 4590 i dag
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Jo, litt høyt. Det er integrering ved 600 som er den største utfordringen. Krybben er justerbar på flere måter og jeg vinkler mellomtonehornet mot lytteposisjon for å redusere loobing. Det er 12" basser.

    Vet ikke hvor stor forskjell det er ved å dele lavere enn 600 Hz? Tractrix 200 horna er oppgitt til å takle 350 Hz. Kunne jo prøvd denne drivern? Overview
    Det var avstanden mellom bassene jeg tenkte på. Siden det er 12" så er det ikke noe problem.

    Edit: Drivermessig kan jeg kanskje friste med denne: http://celestion.com/product/174/axi2050/
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Svar fra AG ang TS spørsmål:

    Admittedly this is a bit a question of definition. We claim "fully horn loaded" because all 3 ways of the speaker feature horn flares. Of course the flare of the bass is a bit too small for supporting the full frequency spectrum of this cabinet (20-170 Hz) with full horn loading. But still in practice (not anechoic), the loading of the horn flare and the room boundaries (floor for sure, walls depending on distance) will provide an effective loading down to 85-90 Hz. So it means that still 1 octave more downwards (170-85 Hz) is rendered with the "easiness" and resolution of horn technology.

    Below that the DSP-programmed feed forward compensation of our XD-1000 amp module will apply a compensation/EQ-ing. As this is based on our research on impedance fluctuations (that occur with long = deep frequencies in small horns), formerly known as ADRIC when we still had the analog compensation in our older G1 and G2 models, we made sure that this "boost" still preserves the homogeneity in tonality and dynamic behaviour, without exhibiting the often portrayed "subwoofer slam" that is actually not a homogeneous part of the sound.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    As usual, no free lunch. Kreativ bruk av ord og prinsipper, ja - men ikke av de verste i klassen. Godt å se at de forkllarer dette på en riktig måte. Og da er vi tilbake til DSP og EQ. Besnærende men/og farlig... Brukt med måte så kan det fungere helt ok og definitivt bedre enn om en begynner å tumle med subber i tillegg.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    As usual, no free lunch. Kreativ bruk av ord og prinsipper, ja - men ikke av de verste i klassen. Godt å se at de forkllarer dette på en riktig måte. Og da er vi tilbake til DSP og EQ. Besnærende men/og farlig... Brukt med måte så kan det fungere helt ok og definitivt bedre enn om en begynner å tumle med subber i tillegg.
    Det er aldri gratis lunsj. Horn helt ned blir digert. Kommer ikke unna Hoffmann, selvom vi iherdig prøver. Konene rundt om hadde nok blitt fornøyd om det var noen som klarte det gitt. Men digre greier er tøft spør du meg:cool:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Svar fra AG ang TS spørsmål:

    Admittedly this is a bit a question of definition. We claim "fully horn loaded" because all 3 ways of the speaker feature horn flares. Of course the flare of the bass is a bit too small for supporting the full frequency spectrum of this cabinet (20-170 Hz) with full horn loading. But still in practice (not anechoic), the loading of the horn flare and the room boundaries (floor for sure, walls depending on distance) will provide an effective loading down to 85-90 Hz. So it means that still 1 octave more downwards (170-85 Hz) is rendered with the "easiness" and resolution of horn technology.

    Below that the DSP-programmed feed forward compensation of our XD-1000 amp module will apply a compensation/EQ-ing. As this is based on our research on impedance fluctuations (that occur with long = deep frequencies in small horns), formerly known as ADRIC when we still had the analog compensation in our older G1 and G2 models, we made sure that this "boost" still preserves the homogeneity in tonality and dynamic behaviour, without exhibiting the often portrayed "subwoofer slam" that is actually not a homogeneous part of the sound.
    Vil noen forklare dette for meg?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Impedanse i denne sammenheng er mekanisk, ikke elektrisk. Motstanden elementet "ser" i luftsøylen hornet representerer. Fint å bortforklare med!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Hmm

    Hvis jeg f eks holder fingern på membranet i et vanlig høyttalerelement, eller drar i det. Så vil det påvirke spole/magnet interaksjonen slik at impedansen endres?

    Når en drivers membran pusher luft i et gitt horn så "føler" det motstand og da øker impedansen?

    Eller?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg liker ikke ting som pakkes inn i krøplete, vanskelige formuleringer slik at en selv virker som ekspert. Kritikk til bransjen!
    En spade er en spade!

    Kjapt wiki søk, så har impedans med elektrisk strøm å gjøre.
    Likevel fant jeg denne tilnærmingen mot den mekaniske verden.


    Analogier


    Det er ofte lettere å få begrep om kompliserte forhold hvis vi bruker analogier til mer dagligdagse ting som vi alt har en brukbar forestilling om. Her vil vi assosiere den elektriske spenningen med kraft og strømmen med hastighet. Analogien her er god fordi matematisk behandling av begge systemene frembringer de samme løsningene på differensialligningene. NB! Energibetraktninger er ikke gyldige i denne anlogien!
    Kapasitans kan vi assosiere med en spiralfjær. Vi lader kondensatoren = vi trekker ut fjæra (positiv spenning) eller stuver den sammen (negativ spenning). En høy kapasitet tilsvarer en slapp fjær. Når vi lar fjæra gå tilbake får vi energien tilbake.

    Induktans kan vi se på som en masse målt i kg. Vi tilfører den energi ved å flytte den høyere opp i rommet. En høy induktivitet tilsvarer en stor masse. Det er ikke energiforbruk ved dette; når vi senker massen får vi energien tilbake.

    Resistans tilsvarer friksjon. Det er bare ved friksjon vi kan tilføre omgivelsene varme.

    Resonans mellom induktans og kapasitans tilsvarer det å henge massen i fjæra (som på den andre siden er fast til en referanse) og så gi massen en dult i fjæras retning. Det er ved svingningene som oppstår at kraft og hastighet skifter periodisk på. Frekvensen øker for mindre masser og stivere fjærer, altså mindre induktiviteter og mindre kapasiteter.

    https://no.wikipedia.org/wiki/Impedans


    At det brukes EQ for å kompensere, er det ikke dette en bør jobbe seg vekk fra?
    At en bygger systemet slik at det ikke skal være nødvendig med bruk av EQ, men kan bruke EQ for å fikse evt ting som oppstår pga plassering og rom?

    First Watt + fulltone slaktes av flere pga en fikser en feil med en annen feil.
    Hva er dette da? Fikse en konstruksjon med EQ?

    Mulig jeg er på bærtur med hele innlegget mitt her men.....synest det må være lov å være kritisk når en høyttaler koster like mye som en ny Volvo V60, bilen jeg sparer penger til for å kjøpe en vakker dag.

    Mvh
    oks
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Hang ikke helt med på forklaringene her? :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hang ikke helt med på forklaringene her? :)
    Hehe! :)
    Leser mitt eget innlegg og skjønner det knapt selv.... ;)

    Men det var ment som kritikk for å pakke ting inn så til de grader at vanlig mann i gaten ikke skjønner bæret!
    En spade kan kalles for en "Diggius gravius flyttius moldus over i dongevisius" eller en kan kalle den for en spade og den er til å grave i jorden med :)
    Som Sluket nevner, det er en fin måte å bortforklare.

    Eneste jeg skjønner av det AG skriver er at det benyttes EQ for å kompensere for frekvensene som ikke er hornladet.

    Mvh
    oks
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Kjapt wiki søk, så har impedans med elektrisk strøm å gjøre.
    Hei.

    Det er feil. Impedans er et begrep som ikke er knyttet opp mot noe spesifikt fysisk domene. Impedans er enklest forklart som ett potensial, dividert med bevegelsen forårsaket av potensialet.

    Elektrisk: Spenning/strøm
    Akustisk: Trykk/Partikkelhastighet.
    Mekansik: Kraft/hastighet
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Hang ikke helt med på forklaringene her? :)
    Hehe! :)
    Leser mitt eget innlegg og skjønner det knapt selv.... ;)

    Men det var ment som kritikk for å pakke ting inn så til de grader at vanlig mann i gaten ikke skjønner bæret!
    En spade kan kalles for en "Diggius gravius flyttius moldus over i dongevisius" eller en kan kalle den for en spade og den er til å grave i jorden med :)
    Som Sluket nevner, det er en fin måte å bortforklare.

    Eneste jeg skjønner av det AG skriver er at det benyttes EQ for å kompensere for frekvensene som ikke er hornladet.


    Mvh

    oks
    Da skjønner jeg det :)


    Og...tilbake til min gøyttaler så vil jeg vel profitere noe på å ha vinger ifbm overgang mellomtonehorn og hvertfall ned til Schrøder. Dvs 600-250 hz.

    Da kan jeg lage en litt mer diskret hornfront som er ca 40 cm bred kanskje?

    dfg.jpg
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Da skjønner jeg det :)


    Og...tilbake til min gøyttaler så vil jeg vel profitere noe på å ha vinger ifbm overgang mellomtonehorn og hvertfall ned til Schrøder. Dvs 600-250 hz.

    Da kan jeg lage en litt mer diskret hornfront som er ca 40 cm bred kanskje?

    Vis vedlegget 407148

    Bare pass på å ha kontroll på modene som oppstår mellom hornhals og den delen av membranet som blit tildekket.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.407
    Sted
    Østfold
    Jeg synes ikke analogiene til kapasitans og induktans var kjempegode. La meg presisere hvordan jeg tenker (og det blir også mer gyldig mht energi):

    Når vi tilfører elektrisk ladning til en kondensator øker dennes elektriske potensiale. Dette kan sammenliknes med å komprimere en fjær. Dette potensialet kan tas ut ved å koble en last mellom polene på kondensatoren. Man kan på samme måte la fjæren utføre et arbeid. Dette arbeidet tilsvarer da den energien som krevdes for å komprimere fjæren. I sammenhengen impedans har dette en litt annen egenskap, nemlig at når man komprimerer fjæren så skjer dette uten forsinkelse. I det man begynner å tilføre kraft til fjæra får man umiddelbar respons av samme størrelse som den tilførte bevegelsen. Når fjæra begynner å komprimeres derimot, vil den tilførte kraften møte en større motstand, og fjæra vil dermed respondere med mindre bevegelse. Når kraften vendes vil derimot fjæra hjelpe bevegelsen i gang, og den vil komme i gang raskere enn den tilførte kraften tilsier. Når fjæra så strekkes vil den tilførte kraften igjen møte motstand og bevegelsen begrenses. Dette gjør at man både får en reduksjon i bevegelsen som følge av fjærens egenskaper, men bevegelsesmønsteret til systemet vil også ligge litt i forkant av den tilførte kraften. På denne måten vil en kondensator tilføre en negativ fasedreining (en akselrasjon av fasen) og størrelsen på denne effekten avhenger av hvor stor dempningen er. Vi vet fra delefilterteori at når en kondensator alene demper et signal 3dB vil den samtidig akselerere fasen med 45 grader, altså tilsvarende 1/8 signalperiode. I elektriske kretser tilsvarer den påtrykte kraften selve spenningen i det elektriske signalet, mens systemets respons tilsvarer strømmen. Det betyr at når en kondensator sitter i serie med kretsen vil den ha den egenskapen at den trekker mye strøm i starten på signalet, mens strømmen avtar etter hvert som kondensatoren lades opp. Det maksimale strømtrekket ligger dermed ikke på samme punkt i tid som den maksimale spenningen slik det gjør ved resistive laster.

    Om vi ser på induktans så kan vi si at ekvivalenten til masse er riktig, men vi må tenke oss dette for eksempel som en stein i verdensrommet. Man gir massen en dytt, og den beveger seg friksjonsfritt avgårde uten å endre retning eller hastighet. Det kreves en kraft for å stoppe denne bevegelsen. Dette betyr at når man tilfører en kraft så tar det tid før legemet oppnår samme hastighet som den tilførte kraften. Når dette først inntreffer beveger det seg villig videre, og når den tilførte kraften vender vil legemet motsette seg vendingen, og det tar tid før vendingen av kraften faktisk endrer retningen på legemet. På samme måte som for kapasitansen får vi et avvikende forhold mellom input og respons, men responsen er her forsinket. Det betyr at kraften (spenningen) som utøves på objektet/massen (induktansen) fører til at objektet responderer med en bevegelse (strøm) som ligger forsinket i forhold til kraften. På samme måte som kapasitansen vil dette gjøre at strømmen ligger 45 grader ute av fase ved -3dB.

    Siden disse to komponentene kan holde på hhv kinetisk og potensiell ennergi kan man koble to slike komponenter sammen og få dem til å kaste energi frem og tilbake mellom seg slik at den tilførte energien veksler mellom å være kinetisk og potensiell. Dette kaller vi en resonanskrets. En slik krets har det vi kaller høy Q-verdi, noe som betyr lite tap. Dersom man setter en motstand i kretsen vil denne omsette en del av energien til varme slik at energi tapes. Man får da lavere Q som følge av det økte tapet. Q forteller oss med andre ord noe om hvor lenge resonansen vil fortsette før den dør ut og havner under en gitt grenseverdi relativt til utgangspunktet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Hmm

    Hvis jeg f eks holder fingern på membranet i et vanlig høyttalerelement, eller drar i det. Så vil det påvirke spole/magnet interaksjonen slik at impedansen endres?

    Når en drivers membran pusher luft i et gitt horn så "føler" det motstand og da øker impedansen?

    Eller?
    Eller. :D Du må skille mellom den elektriske impedansen i spolen og den mekaniske "impedansen" en driver/element møter, som sagt den lufta som det jobbes mot. Enkelt forklart.

    Et ord kan ha flere betydninger..... Herr Ohm hadde en fortid innen motstandsbevegelsen :D Capiche?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kjapt wiki søk, så har impedans med elektrisk strøm å gjøre.
    Hei.

    Det er feil. Impedans er et begrep som ikke er knyttet opp mot noe spesifikt fysisk domene. Impedans er enklest forklart som ett potensial, dividert med bevegelsen forårsaket av potensialet.

    Elektrisk: Spenning/strøm
    Akustisk: Trykk/Partikkelhastighet.
    Mekansik: Kraft/hastighet
    Ok :)
    Vil det si at det gjennom port på bass dannes akustisk/mekanisk impedans variasjoner for de laveste frekvenser som kompenseres med EQ, samtidig som denne EQ bruken ikke går utover dynamikk og homogenitet, også uten at en får en "subwoofer" slam?

    Litt fritt oversatt det som står over i innlegg fra AG :)

    Kan en da heller enkelt si at en kompenserer med EQ for de frekvenser som ikke er hornladet, slik at en oppnår samme nivå på frekvenser som ikke er hornladet og de som er hornladet?

    Prøver bare å forstå det her. :)

    Mvh
    oks
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Det er jo det vio har sagt tidligere - hornet er ikke stort nok til å forsterke ved så lave frekvenser så da må det hardere lut til, EQ/Watt pluss gjerne også en eller annen form for DSP (men ikke nødvendigvis)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Skulle sikkert holdt meg vekke fra hele tråden..... :)
    Ser min begrensning :)

    Hmm

    Hvis jeg f eks holder fingern på membranet i et vanlig høyttalerelement, eller drar i det. Så vil det påvirke spole/magnet interaksjonen slik at impedansen endres?

    Når en drivers membran pusher luft i et gitt horn så "føler" det motstand og da øker impedansen?

    Eller?
    Eller. :D Du må skille mellom den elektriske impedansen i spolen og den mekaniske "impedansen" en driver/element møter, som sagt den lufta som det jobbes mot. Enkelt forklart.

    Et ord kan ha flere betydninger..... Herr Ohm hadde en fortid innen motstandsbevegelsen :D Capiche?

    Vil dette si følgende:
    OB: Lav mekanisk impedans
    BR: Høy mekanisk impedans
    Lukket kasse: Enda høyere mekanisk impedans
    AG Duo Mezzo: =BR + mek. impedans som oppstår i port
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Da skjønner jeg det :)


    Og...tilbake til min gøyttaler så vil jeg vel profitere noe på å ha vinger ifbm overgang mellomtonehorn og hvertfall ned til Schrøder. Dvs 600-250 hz.

    Da kan jeg lage en litt mer diskret hornfront som er ca 40 cm bred kanskje?

    Vis vedlegget 407148

    Bare pass på å ha kontroll på modene som oppstår mellom hornhals og den delen av membranet som blit tildekket.
    Hvordan gjør jeg det? :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.407
    Sted
    Østfold
    Hmm

    Hvis jeg f eks holder fingern på membranet i et vanlig høyttalerelement, eller drar i det. Så vil det påvirke spole/magnet interaksjonen slik at impedansen endres?

    Når en drivers membran pusher luft i et gitt horn så "føler" det motstand og da øker impedansen?

    Eller?
    Eller. :D Du må skille mellom den elektriske impedansen i spolen og den mekaniske "impedansen" en driver/element møter, som sagt den lufta som det jobbes mot. Enkelt forklart.

    Et ord kan ha flere betydninger..... Herr Ohm hadde en fortid innen motstandsbevegelsen :D Capiche?
    Den mekaniske impedansen skinner tvers gjennom driveren og slår ut på alle mulige rare måter på den elektriske impedansen.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Hmm

    Hvis jeg f eks holder fingern på membranet i et vanlig høyttalerelement, eller drar i det. Så vil det påvirke spole/magnet interaksjonen slik at impedansen endres?

    Når en drivers membran pusher luft i et gitt horn så "føler" det motstand og da øker impedansen?

    Eller?
    Eller. :D Du må skille mellom den elektriske impedansen i spolen og den mekaniske "impedansen" en driver/element møter, som sagt den lufta som det jobbes mot. Enkelt forklart.

    Et ord kan ha flere betydninger..... Herr Ohm hadde en fortid innen motstandsbevegelsen :D Capiche?
    Den mekaniske impedansen skinner tvers gjennom driveren og slår ut på alle mulige rare måter på den elektriske impedansen.
    I rekyl på en måte?
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Hvordan gjør jeg det? :)
    Nå spør du vanskelig synes jeg ;)

    Men seriøst. Har ikke noe godt fasitsvar på det. Personlig prøver jeg å unngå denne type design, nettopp pga denne problematikken. Men prøver likevel på noen enkle kjøreregler.

    1. Kompresjonsforhold. Ikke for mye, ikke for lite men akkurat passe. (rimelig diffust, men noe å passe på)
    2. Dimensjoner (i absolutt forstand). Kommer moder i passbåndet til elementet?
    2. Behandlig/utforming av kammeret som oppstår mellom element og hornhals. Kanskje litt abosbsjon for å redusere modene?

    -Tim
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Et spørsmål til hornalliansen her: Jeg har hørt AG Uno ved 2 anledninger og har hatt gleden av å både hørt den helt nye (på Høstmessa til OHC) og den eldre versjonen hos Lyric hifi (Veldig trist at Tor gikk bort så tidlig - svært hyggelig person).

    Som vanlig er dynamikken helt rå - og jeg vurderte seriøst å gå for AG for 2 år siden. Jeg reagerer derimot på et opplevd avvik mellom bass og resten av lydbildet. Hos OHC så var dette etter min mening vesentlig forbedret siden siste versjon - men det er fortsatt noe som ikke sitter 100% i integrasjonen.

    Er dette et "avvik" som kan fikses ved å rigge rommet og møbler? Jeg vil tro at det er vanskelig å få disse til å samkjøre - og regner med at det er mye rom og lyd-refleksjoner inn i bildet her. Jeg synes som sagt at det var en markant forbedring i det nye oppsettet, så noe er kanskje gjort siden sist?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan gjør jeg det? :)
    Nå spør du vanskelig synes jeg ;)

    Men seriøst. Har ikke noe godt fasitsvar på det. Personlig prøver jeg å unngå denne type design, nettopp pga denne problematikken. Men prøver likevel på noen enkle kjøreregler.

    1. Kompresjonsforhold. Ikke for mye, ikke for lite men akkurat passe. (rimelig diffust, men noe å passe på)
    2. Dimensjoner (i absolutt forstand). Kommer moder i passbåndet til elementet?
    2. Behandlig/utforming av kammeret som oppstår mellom element og hornhals. Kanskje litt abosbsjon for å redusere modene?

    -Tim
    Takk

    Nå ble jeg plutselig skeptisk til hornfront
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Et spørsmål til hornalliansen her: Jeg har hørt AG Uno ved 2 anledninger og har hatt gleden av å både hørt den helt nye (på Høstmessa til OHC) og den eldre versjonen hos Lyric hifi (Veldig trist at Tor gikk bort så tidlig - svært hyggelig person).

    Som vanlig er dynamikken helt rå - og jeg vurderte seriøst å gå for AG for 2 år siden. Jeg reagerer derimot på et opplevd avvik mellom bass og resten av lydbildet. Hos OHC så var dette etter min mening vesentlig forbedret siden siste versjon - men det er fortsatt noe som ikke sitter 100% i integrasjonen.

    Er dette et "avvik" som kan fikses ved å rigge rommet og møbler? Jeg vil tro at det er vanskelig å få disse til å samkjøre - og regner med at det er mye rom og lyd-refleksjoner inn i bildet her. Jeg synes som sagt at det var en markant forbedring i det nye oppsettet, så noe er kanskje gjort siden sist?

    Den tror jeg til og meg jeg kan svare på :)

    Langslags 12 tommers basser som spiller helt ned som skal overlappet et horn ved 300 Hz. Ikke ideelt spør du meg.
    Men jeg synes allikvel UNO XD låt så bra at skulle jeg hatt noe enkelt ville jeg valgt de fremfor det aller meste som er å få kjøpt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn