Avantgarde Duo Mezzo - "full range horn"....or not?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Bra og dra inn en rånebil for at OHC skal komme med et svar her.

    Hva med en egen tråd ?
    Ooops ser nå at etter å ha lest TS 1. post, at det ikke var helt passende så har fjernet den :)
    Uansett så dersom TS lurer på noe ifbm et produkt, så vil jo beste kilden være produsent fremfor en tråd i HFS :confused:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Syns det er kjekt med en tråd. Det er mange her inne med meeeeget god kompetanse og produsenter og forhandlere trenger være med på diskusjon om hvordan produktene egentlig fungerer. Avantgarde fremstår på sine nettsider som svært seriøse og de forklarer detaljert hvordan og hvorfor høyttalerneer er bygget slik de er. Det er forbilledlig. Terningkast 6 til AG.

    Jeg vil trolig bygge vinger som ligner Mezzo sine og derfor vil jeg prøve å finne ut mest mulig av tankegodset bak.

    Bransjeaktør-trådene er nettopp laget for at bransjeaktørene kan få mulighet til å både markedsføre sine produkter og svare på spørsmål, ser derfor frem til at OHC plutselig dukker opp i tråden :rolleyes:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.320
    Antall liker
    16.402
    Sted
    Østfold
    Et horn kan jo gjøre i prinsipp 4 ting.

    1: Det kan gi kontroll på loadingen til driveren og på den måten kontrollere båndbredden.
    2: Det kan forme bølgefronten ut av hornet, noe som kan ha en viss påvirkning på spredningsmønsteret opp gjennom frekvensene.
    3: Det kan sette opp stående bølger i lengderetningen av hornet.
    4: Det kan begrense spredningen ved hjelp av størrelsen.

    Så kan man eventuelt se på hva denne konstruksjonen faktisk gjør. Her kan vi se på både mellomtonen og bassen:

    1: Det virker ikke å være særlig loading på noen av dem, uten at det ville hatt enorm betydning for ytelsen i seg selv.
    2: Med så stor og åpen throat vil ikke bølgefronten bli konstant. Ved ulike frekvenser får man ulike former på bølgefronten. Hvor stor forskjellen er kan være vanskelig å si i tilstrekkelig grad til at det gir mening eller vurderingsgrunnlag.
    3: Ståenge bølger er ikke noe stort tema på så åpne horn som dette, spesielt ikke ved lave frekvenser på så korte horn.
    4: Det kan se ut til at vi i all hovedsak står igjen med spredningskontroll som funksjon av hornets størrelse. Mellomtonehornet er 670mm, og basseksjonen er noe smalere. Spredningskontroll er ikke særlig pålitelig og kan ikke holdes særlig konstant når bølgelengden begynner å bli større enn hornet bredde og høyde. På 670mm vil det si rundt 500Hz. Mange føler at de "tåler" å bruke hornet en oktav lenger ned, men spredningen blir da dramatisk bredere. Den totale energien som sendes ut off axis vil normalt øke med over 100%, men da er vi fortsatt bare ved 250Hz.

    Jeg er ikke helt sikker på hva de påberoper seg, og gidder heller ikke uttale meg om hvorvidt dette er bra greier eller ikke, om de er ærlige osv. Det får andre ta seg av. Imidlertid sier fysikkens lover at under 170Hz kan vi se helt bort fra 2, 3 og 4 med de aktuelle dimensjonene på disse hornene.


    Så for å koke det ned til beinet. Hornåpningen på Mezzo gjør altså absolutt ingenting fra 170 Hz og ned? Det er kun pynt?
    Det blir feil av meg å svare direkte på et slikt spørsmål.
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Mulig jeg er dum og/eller har misforstått, men det står i specs at hornet går ned til 170Hz, og at sub kan jobbe fra 500Hz og ned. Er diskusjonen på om full range er under 170Hz?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.320
    Antall liker
    16.402
    Sted
    Østfold
    Nei, poenget er at det hevdes at også suben er et horn. Spørsmålet var om produsenten kan stå inne for denne påstanden eller ikke.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Jeg syns hvit blank er fint jeg. Kanskje litt lite vågalt? :rolleyes:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Digger rødfargen og den mørkeblå! :)

    Avantgarde.jpg


    Men da helst med svarte kasser.

    Men, spørs om jeg ikke hadde valgt hvit eller sølv om jeg skulle kjøpt, da med tanke på gjensalg.... :)

    Velvel, blir smak og behag dette :)
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Løsningen her er vel ikke så helt ulik den som har blitt brukt på for eksempel Oris. Her ble det sagt at hornet foran bassdelen gjør integrasjonen mellom bass og topp lettere. I bassen blir det vel for lite til å ha noen særlig effekt.

    Frode

    HPIM5142.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Løsningen her er vel ikke så helt ulik den som har blitt brukt på for eksempel Oris. Her ble det sagt at hornet foran bassdelen gjør integrasjonen mellom bass og topp lettere. I bassen blir det vel for lite til å ha noen særlig effekt.

    Frode

    Vis vedlegget 405594


    Tror du har konkludert tråden :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    OHC sitt svar var iallefall kort.. :cool:. Invitere til messa kan de, men svare på ting vedr et nytt agentur tar de seg ikke bryet med..
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.001
    Antall liker
    1.326
    Torget vurderinger
    5
    OHC sitt svar var iallefall kort.. :cool:. Invitere til messa kan de, men svare på ting vedr et nytt agentur tar de seg ikke bryet med..
    Vel - siden Armin Krauss fra Avantgarde visstnok skal være til stede, burde det jo være en bra anledning til å få utdypet problemstillingen? Sikkert ikke alle spørsmål verken produsent eller fersk forhandler har lyst til å svare på i en forumtråd.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Mezzo er kanskje den flotteste AG har laget. At bassen ikke er hornladet skjønner man bare ved å se på konstruksjonen. Full hornlading i bassen ned til 20hz? Kom ann folks...vi som driver med horn vet vel at det omtrent er 7m langt og 3m i diameter? Mellomtonehornet lader ned til 240hz ifølge Armin Krauss. Her er en mail fra 2011 da jeg hadde en liten korrespondanse med han:
    [FONT=wf_segoe-ui_normal]
    Dear Chris,[/FONT]


    [FONT=wf_segoe-ui_normal]Thank you very much for your eMail. We do indeed not use compression drivers in the DUO midrange horns. DUO midrange drivers are 6.5 inch cone drivers with a central 4 inch dome, working into the 4 inch throat opening of the 67 cm mid horn.[/FONT]

    [FONT=wf_segoe-ui_normal]You are partly right, measured by free air conditions and -3 dB point standards, the DUO mid-horn goes down to 240 Hz. However, in "best practice", the room loading gives a different picture (which needs serious consideration for indoor use!), so that in the majority of installations (including the setups in our testing rooms) the subwoofer will "blend in" somewhere between 160 and 180 Hz, thus we state an average value.[/FONT]

    [FONT=wf_segoe-ui_normal]We appreciate your technical interest, and I hope we don't bother you too much when we'd like to know why you ask this question? [/FONT]

    [FONT=wf_segoe-ui_normal]Best regards[/FONT]

    [FONT=wf_segoe-ui_normal]Armin[/FONT]


    [FONT=wf_segoe-ui_normal]Armin Krauss[/FONT]
    [FONT=wf_segoe-ui_normal]Avantgarde Acoustic Lautsprecher Systeme GmbH[/FONT]
    [FONT=wf_segoe-ui_normal]Nibelungenstr. 349[/FONT]
    [FONT=wf_segoe-ui_normal]D-64686 Lautertal-Reichenbach[/FONT]
    [FONT=wf_segoe-ui_normal]Germany

    AG baserer seg vel på et Kugelwellen horn, som er en mellomting mellom Tractrix og Lecleach (RIP). Det kan muligens hende at cut-off på hornet er 240Hz som Armin påstår, men å dele helt nede ved cut-off er vel aldri heldig. Helst 2 oktaver over. Mulig det er anderledes med AG fordi de bruker en vanlig driver?
    Poenget med det over er at AG egentlig har et forklaringsproblem ift fysikken, både når det gjelder mellomtonen og bassen.
    Det var jo vingene du i utgangspunktet lurte på HEL. De er nok mest vinger, men det ser satans tøft ut, og det kan jo være noe i integrasjonen med mellomtonehornet? Uansett så får du trolig ikke noe svar hverken fra AG eller OHC.
    Forresten er dine egne kreasjoner på høyde (lydmessig nok bedre), men du må enten kline på noen vinger eller få på en skikkelig "Sluket-base". Da blir de enda mer macho :)



    [/FONT]
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    "Jag skal køpa vingar før pengarna..." Vinger har ikke all verdens for seg i tilfellet HEL :D - enten ordentlig mellombasshorn med korrekt komprimering eller så kan det være. "Sluket-base" er et must og vil løfte lyden, livskvaliteten og anseelsen generelt til nye og uante høyder! :cool:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    OHC sitt svar var iallefall kort.. :cool:. Invitere til messa kan de, men svare på ting vedr et nytt agentur tar de seg ikke bryet med..
    Vel - siden Armin Krauss fra Avantgarde visstnok skal være til stede, burde det jo være en bra anledning til å få utdypet problemstillingen? Sikkert ikke alle spørsmål verken produsent eller fersk forhandler har lyst til å svare på i en forumtråd.
    Kanskje noen av dere som skal dit kan spørre og legge ut svar?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Nå må du være smart Snickers og sikre deg patent! :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Artig, var i ferd med å poste akkurat samme bilde 8x :)
    Små, søte og nesten vektløse;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Apropos vinger, jeg synes det er overraskende at så få produsenter av hornhøyttalere bruker vinger i akryl for å lage hornene større uten at høyttalerne ser ut som låvedører.
    HELOB
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Artig, var i ferd med å poste akkurat samme bilde 8x :)
    Små, søte og nesten vektløse;)
    Veier vel totalt rundt 330 kg stk. og er modulbasert. Jeg erindrer godt første gang jeg var med på demontering av disse beistene. Har i hvert fall hatt den ene bassmodulen (90kg)oppå pekefingeren - første og eneste gang snekker Tor har hatt blå negl.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Fikk et hyggelig svar fra Oslo HiFi center på pm om at jeg var velkommen til messen hvor jeg kunne stille spm til to blad Avantgardere. Dessverre har jeg ikke anledning. Skulle gjerne vært der.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Tok en tur ned i lunsjen og fikk en hyggelig prat med en kar fra Avantgarde.

    Hørte på UNO-XD og det var jommen meg en solid forbedring fra tidligere modeller, det låt bra, DSP i bassen har sikkert mye å si. Han fortalte også at de hadde økt kvaliteten på driverne i hornene.

    Anyway. Jeg spurte om horneffekten i bassene til Mezzo og han sa at de selvfølgelig ikke hadde hornladning/spredning ned til 20 Hz. Han bekreftet at det aller viktigste var å forbedre overgang mellom mellomtone og bass og fortalte også at selv om den teoretiske cutoffen lå rundt 120 Hz (i et ekkofritt rom) så ga hornet en effekt ned til 80Hz pga drahjelp fra gulvet, fordi det er to drivere samt noe med den mekansk/akkustiske impedansen hornet gir, det siste forstod jeg ikke helt.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bra! God reklame for OHC og Avantgarde synest jeg! :)
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    så ga hornet en effekt ned til 80Hz pga drahjelp fra gulvet, fordi det er to drivere samt noe med den mekansk/akkustiske impedansen hornet gir, det siste forstod jeg ikke helt.

    Hei.

    Dette betyr at dersom gulvet er hardt nok så fungerer det som en speilkilde for basshornet. Det betyr at den akustiske strålingsimpedansen blir ekvivalent med om du hadde to basseksjoner ståene oppå hverandre i frifelt. Da blir dimensjonene til hornet stort nok i vertikalretnignen. For horisontalen (som er hovedproblemet) betyr det ikke så mye.

    Edit:
    Se side 19-20 her: http://www.umiacs.umd.edu/~ramani/cmsc828d_audio/828d_l20.pdf Overse det som stå på "assumptions". Det er ikke nøye for prinsippet.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Skjønner.

    Men for meg da? Som har dobbel midbass fra +/-100 til 600Hz. Jeg bør vel profitere mye mer enn Mezzo på en slik løsning, altså ikke vinger men komplett hornfront slik som Mezzo har? Jeg kan faktisk lage den modulbasert og bare skyve den mot midbasskassen.



    hornlyd 1 low rez.jpg
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Skjønner.

    Men for meg da? Som har dobbel midbass fra +/-100 til 600Hz. Jeg bør vel profitere mye mer enn Mezzo på en slik løsning, altså ikke vinger men komplett hornfront slik som Mezzo har? Jeg kan faktisk lage den modulbasert og bare skyve den mot midbasskassen.



    Vis vedlegget 406170
    Riktignok ikke helt på nivå med Duo Mezzo, men virkelig flotte høytalere du har der! Hva synes du lydmessig om UNO-XD mot dine egene?
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Skjønner.

    Men for meg da? Som har dobbel midbass fra +/-100 til 600Hz. Jeg bør vel profitere mye mer enn Mezzo på en slik løsning, altså ikke vinger men komplett hornfront slik som Mezzo har? Jeg kan faktisk lage den modulbasert og bare skyve den mot midbasskassen.

    Vis vedlegget 406170
    Er ikke 600 litt høyt når du har så stor avstand mellom elmentene? Nå anntar jeg at det er 15" basser.


    -Tim
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Skjønner.

    Men for meg da? Som har dobbel midbass fra +/-100 til 600Hz. Jeg bør vel profitere mye mer enn Mezzo på en slik løsning, altså ikke vinger men komplett hornfront slik som Mezzo har? Jeg kan faktisk lage den modulbasert og bare skyve den mot midbasskassen.



    Vis vedlegget 406170
    Riktignok ikke helt på nivå med Duo Mezzo, men virkelig flotte høytalere du har der! Hva synes du lydmessig om UNO-XD mot dine egene?
    Takker :)

    Jeg har fortsatt noe å gå på finpuss på rom og DSP. Mulig at vinger ikke gjør så mye fra eller til.

    AG låt veldig ryddig og fint, det er jo tross alt "bare" treveis ;)

    Mine har mer av alt, enormt headroom og slam samt mer utstrakt diskant.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Skjønner.

    Men for meg da? Som har dobbel midbass fra +/-100 til 600Hz. Jeg bør vel profitere mye mer enn Mezzo på en slik løsning, altså ikke vinger men komplett hornfront slik som Mezzo har? Jeg kan faktisk lage den modulbasert og bare skyve den mot midbasskassen.

    Vis vedlegget 406170
    Er ikke 600 litt høyt når du har så stor avstand mellom elmentene? Nå anntar jeg at det er 15" basser.


    -Tim
    Jo, litt høyt. Det er integrering ved 600 som er den største utfordringen. Krybben er justerbar på flere måter og jeg vinkler mellomtonehornet mot lytteposisjon for å redusere loobing. Det er 12" basser.

    Vet ikke hvor stor forskjell det er ved å dele lavere enn 600 Hz? Tractrix 200 horna er oppgitt til å takle 350 Hz. Kunne jo prøvd denne drivern? Overview
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn