Bil, båt og motorsykkel Automatgir ...

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Jeg har en Volvo V60 med D2-motor og automatgir.
Alt er stort sett såre vel, men av og til napper den litt når jeg kjører i gang, kanskje spesielt i forbindelse med parkering, og man skal LITT fram. Da tar den av og til litt mer tak enn jeg setter pris på.
Mer bilkyndige enn meg nikker megetsigende og sier at gearkassa må flushes.
Jeg vet det ble byttet olje, og muligens flushet da jeg kjøpte bilen for 3 år siden, men etter å ha googlet litt så virker det som at enkelte spesialverksteder mener de er bedre på dette enn andre.
F eks Smørepunkt.no.
Er det noen grunn til å gå et slikt sted, eller er det bare å be om å få dette gjort i forbindelse med vanlig service på merkeverksted?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.501
Antall liker
7.493
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Flushing er jeg skeptisk til fordi de fleste som tilbyr flushing ikke tømmer converteren samtidig og ordet "flushing" er ikke et ensbetydende begrep ettersom mange verksteder har forskjellig mening om hva ordet betyr.
Et fullt oljeskift inkl filter og pakningsbytter samt tømming av converter er og anbefale.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Har flushet kasse på en Saab 9-5 Hirsch tunet bil, og på nåværende C-klasse.
Ved kun oljeskift på automatkassa blir det igjen mye olje. Men det er allikevel delte meninger om flushing, da det kan oppstå sluring på gamle, slitte kasser.
Saaben hadde litt samme symptomer som din bil, og ble bedre. Utført hos Saab spesialist.
Mercedesen var smooth fra før, men ble enda bedre. Utført på merkeverksted.
Men, verkstedet må ha riktig utstyr for flush og være nøye med oljespesifikasjonene for DIN bil. (Jeg har fått feil olje en gang som førte til sluring i transmisjonen)

Om du bruker bilen til mye småkjøring og/eller kjører den veldig pent, så kan det også hjelpe med en langtur til fjells f.eks.
Har også opplevd mer smooth kasse etter litt «cruising» på Autobahn;)
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.520
Antall liker
885
Torget vurderinger
1
Det ein skal sjå etter er ein verkstad som bruker maskin og fortrinnsvis rensestoff ved flushing. Då er ein sikker på at ein får skifta ut olja i både girkasse og converter i tillegg til at ein fjerner eventuelle avleiringer. No har eg ein del erfaring med dette sidan me selger både maskiner og tilsetninger til dette, frå BG.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Det ein skal sjå etter er ein verkstad som bruker maskin og fortrinnsvis rensestoff ved flushing. Då er ein sikker på at ein får skifta ut olja i både girkasse og converter i tillegg til at ein fjerner eventuelle avleiringer. No har eg ein del erfaring med dette sidan me selger både maskiner og tilsetninger til dette, frå BG.
Det er det smørepunkt.no som jeg så vidt har kikket på forteller at de gjør.
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.520
Antall liker
885
Torget vurderinger
1
Det er det smørepunkt.no som jeg så vidt har kikket på forteller at de gjør.
Ser ut til at dei ikkje brukar additiver? Eg har vori med å flusha girkassen på ein Volvo XC90 som eit år tidlegare hadde vori flusha utan rens, olja som kom ut såg ut som gjørme :). Etterpå gira bilen mykje jamnare og dieselforbruket gjekk kraftig ned. Du bur sikkert ikkje i Bergens-området så eg tener ikkje noko på at du bruker BG, men du kan ta ein kikk på dette :


Berre for å ha det på det reine, eg jobber i Relekta.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Spørsmålet er jo hvor langt bilen har kjørt.
Det er heller ikke nødvendigvis vanlig at man flusher kasse, det er ikke i service programmet engang til alle bilmerker. Om den lugger litt kan det like godt være en vacumklokke som styrer giringen som kan være lekk, når denne er fikset så går giringen i fart jevnere også og ikke bare på start/stopp.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.974
Antall liker
11.819
Sted
Hus
Flushing er jeg skeptisk til fordi de fleste som tilbyr flushing ikke tømmer converteren samtidig og ordet "flushing" er ikke et ensbetydende begrep ettersom mange verksteder har forskjellig mening om hva ordet betyr.
Et fullt oljeskift inkl filter og pakningsbytter samt tømming av converter er og anbefale.
Det er derfor de flusher, for de fleste biler med automatgir har ikke tappeplugg i converten som det var før.....
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.501
Antall liker
7.493
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Det er derfor de flusher, for de fleste biler med automatgir har ikke tappeplugg i converten som det var før.....



Mnja, det var vel en veldig forenkling av det hele....... det er vel ikke bare pga manglende tappe mulighet at man "flusher" en kasse. Såakllt flushing skal jo forestille en rensing av kassen....... men en flushing av en gearkasse kan også være uheldig. En jeg kjenner driver et automat overhalings verksted (han var den som overhalte og serviserte gearkassen i dragracing teamet vi var i for 35 år siden)...... han sier at spesielt på MB og Jaguar kan flushing være direkte skadelig da det må settes trykk på som gamle pakninger ofte ikke tåler og resultatet kan fort bli veldig dårlig. Jeg snakket med ham om flushing av en MB kasse i en 13 år gammel bil jeg har sist sommer og han sa HELL NO, hvorpå det kom en lang tirade om hvorfor det ikke skulle flushes noesomhelst der i gården, der skulle oljekjøler, converter og kasse byttes olje på vanlig måte, det var ikke snakk om noe annet. Hva andre gjør får være opp til dem, men jeg følger hva folk med peiling sier jeg skal gjøre.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.974
Antall liker
11.819
Sted
Hus
Mnja, det var vel en veldig forenkling av det hele....... det er vel ikke bare pga manglende tappe mulighet at man "flusher" en kasse. Såakllt flushing skal jo forestille en rensing av kassen....... men en flushing av en gearkasse kan også være uheldig. En jeg kjenner driver et automat overhalings verksted (han var den som overhalte og serviserte gearkassen i dragracing teamet vi var i for 35 år siden)...... han sier at spesielt på MB og Jaguar kan flushing være direkte skadelig da det må settes trykk på som gamle pakninger ofte ikke tåler og resultatet kan fort bli veldig dårlig. Jeg snakket med ham om flushing av en MB kasse i en 13 år gammel bil jeg har sist sommer og han sa HELL NO, hvorpå det kom en lang tirade om hvorfor det ikke skulle flushes noesomhelst der i gården, der skulle oljekjøler, converter og kasse byttes olje på vanlig måte, det var ikke snakk om noe annet. Hva andre gjør får være opp til dem, men jeg følger hva folk med peiling sier jeg skal gjøre.
Så enkelte bilmerker krever teknologien at en demonterer girkassen i bilen for å skifte oljen. Sønnen min hadde en A6 Q med automat, og den måtte flushes pga manglende tappeskrue i converter. Prisen den gangen for ca åtte år siden var ca. seks frognertiere. Glad jeg ikke har automat i bilen, men six on the floor :)
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.520
Antall liker
885
Torget vurderinger
1
Mnja, det var vel en veldig forenkling av det hele....... det er vel ikke bare pga manglende tappe mulighet at man "flusher" en kasse. Såakllt flushing skal jo forestille en rensing av kassen....... men en flushing av en gearkasse kan også være uheldig. En jeg kjenner driver et automat overhalings verksted (han var den som overhalte og serviserte gearkassen i dragracing teamet vi var i for 35 år siden)...... han sier at spesielt på MB og Jaguar kan flushing være direkte skadelig da det må settes trykk på som gamle pakninger ofte ikke tåler og resultatet kan fort bli veldig dårlig. Jeg snakket med ham om flushing av en MB kasse i en 13 år gammel bil jeg har sist sommer og han sa HELL NO, hvorpå det kom en lang tirade om hvorfor det ikke skulle flushes noesomhelst der i gården, der skulle oljekjøler, converter og kasse byttes olje på vanlig måte, det var ikke snakk om noe annet. Hva andre gjør får være opp til dem, men jeg følger hva folk med peiling sier jeg skal gjøre.
Tja, det er då ein del merkeverkstader som har flusher ;)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.501
Antall liker
7.493
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Bare som en liten sidekommentar...... det kom frem tidligere i tråden at en automatkasse ble flushet og at det kom tjukk graut ut av kassa og etter flushing virket den helt smooth....... det høres ut som skikkelig abrakdabra....... hvis en automatkasse er full av graut inni finnes det ikke nok flushing i hele verden som kan få den rein uten og demontere den helt, blandt annet hvordan i alleste dager skal man få rengjort ventilhuset på den måten ? Flushing kan ha noe for seg på en kasse som har gått 2-300,000 km hvor oljen fremdeles er tyntflytende, men er oljen tjukk guffe er det bare og ta den ut og overhale den.
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.520
Antall liker
885
Torget vurderinger
1
Bare som en liten sidekommentar...... det kom frem tidligere i tråden at en automatkasse ble flushet og at det kom tjukk graut ut av kassa og etter flushing virket den helt smooth....... det høres ut som skikkelig abrakdabra....... hvis en automatkasse er full av graut inni finnes det ikke nok flushing i hele verden som kan få den rein uten og demontere den helt, blandt annet hvordan i alleste dager skal man få rengjort ventilhuset på den måten ? Flushing kan ha noe for seg på en kasse som har gått 2-300,000 km hvor oljen fremdeles er tyntflytende, men er oljen tjukk guffe er det bare og ta den ut og overhale den.
Olja såg ikkje ut som graut før flushinga, berre litt misfarga. Må hugse på at det skal ikkje alltid så mykje snusk til før det ser ille ut. Fargen var som graut etter renseprosessen, grå, men den var jo omtrent like flytande. Den tidlegare flushinga var gjort av verkstaden og mekanikaren som hadde bilen me demonstrerte på. Etter dette har dei kjøpt maskin og bruker additiver når dei flusher, så resultatet har vori greit.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Er det ikke enklere å bare ta hyppige oljeskift selv? Hvis man er nøye på å ikke søle samt måle opp hva du tapper ut og fyller på så er det grei skuring på konvensjonell autolat.

Man må uansett følge med på oljen, det er fort at den blir dårlig lenge før intervallen for bytte kommer.

red. Anbefaler ikke metoden for moderne dobbel clutch girkasser.
 
Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.623
Antall liker
1.487
Sted
Sunndalsøra
Ikke noe annet enn orginal type automatolje skal inn i kassa. Så ikke noen annen veske skal blande seg inn hær. Viktig å passe på intervallene og at en har riktig kjøling. Jeg har skiftet på 40-50 tusen. og filterskifte hver gang. Har 3 biler med automat. En annen metode som er brukt i steden for bruk av flush maskin, er å koble en slange på utgangen på kjøler(radiator) og ned i en panne. Tappe inn noe ny automatolje og kjøre bilen på tomgang og presse ut den gamle oljen ut av converter, til den nye kommer klart ut. Er vist på Youtube. Det er vanligvis'' oldschool'', da man har tappelugg på oljen.
Det er ikke sikkert at disse flush maskinene er skikkelig rengjort. Det har vært forskjellig type olje gjennom disse. Ikke noe å stole på. Det er svært viktig at det ikke kommer inn uorginal type olje inn i automatkassa.
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Jeg var innom hos Smørepunkt i Tønsberg i går.
Der fikk jeg forklart at girkassa i min V60, ikke har konverter, men et er en såkalt DCT (dobbel clutch girkasse).
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.520
Antall liker
885
Torget vurderinger
1
Jeg var innom hos Smørepunkt i Tønsberg i går.
Der fikk jeg forklart at girkassa i min V60, ikke har konverter, men et er en såkalt DCT (dobbel clutch girkasse).
Mellom 2012 til 2015 modell altså. Gått mange kilometer sidan oljeskift på kassen?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Mellom 2012 til 2015 modell altså. Gått mange kilometer sidan oljeskift på kassen?
Ikke helt sikker, men jeg er helt sikker på at det er på tide.
Jeg vet det ble byttet på 80.000, usikker på at det er gjort siden, og den har gått 150 nå.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En kan ikke bare tappe olja og fylle på ny - en må bytte filteret i kassa også.

Johan-Kr
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Forutsatt at man har filter, SAAB 9-5 som nevnt har ikke noe filter man bytter ved oljeskift.

Ved flushing så mener man vel at man med en ekstern pumpe kjører olje feil vei gjennom girkassen?

Hvis ikke kunne man vel bare koblet fra en slange ved oljekjøler og fylt på tilsvarende det som pumpes ut mens bilen går på tomgang.
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.520
Antall liker
885
Torget vurderinger
1
Det finnest fleire måter å flushe på. Det vår maskin gjer er å skifte ut litt av olje med rensestoff og så sirkulere olja i systemet i ein periode slik at alle avleiringer løysner. Når denne prosessen er ferdig vert ny olje fylt på gjennom maskina og den gamle olja vert pumpa ut. Totalt går det ca det dobbelte av oljekapasiteten med olje slik at vi er sikker på at det er kun rein olje som er igjen i girkassen.
 
Topp Bunn