authentic`s kjellerkino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Skal visstnok være ekstremt lette/følsomme drivere så det blir spennende å se og siden det er 12" burde det vel kanskje funke til musikk også?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    4 slike så blir det jo litt membranareal også. 12stk 12tommere burde være kapabelt til å dytte litt luft, men det kommer helt an på følsomheten til søylene og til hvilken frekvens de er tunet. Så litt på dem i fjor, de virker veldig spennende til kjøpesub å være.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tenkte mer på selve høyttalerene... Men subbene ja, lette element og med god forsterker er viktig. Sitter og lurer fælt på om jeg skal ut å male noen vegger nå. Værmeldingen ser ok ut. Veggene er dekket med plastik. Det regna noe sinnsykt her rundt kl 16 igår. Men veggen kjennes tørr ut. Har ikke fuktmåler. Mulig jeg må på Claes en tur...

    OT så det holder!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Og hvordan står de Cinema høyttalerene seg opp imot Divigne... Mye spennende som skjer hos XTZ fortiden.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    4 slike så blir det jo litt membranareal også. 12stk 12tommere burde være kapabelt til å dytte litt luft, men det kommer helt an på følsomheten til søylene og til hvilken frekvens de er tunet. Så litt på dem i fjor, de virker veldig spennende til kjøpesub å være.

    12x12 burde vel funke litt, kassen disse står i skal være optimert ifht til driver og følsomheten til disse. XTZ skryter jo fælt av dette på siden sin. De proklamerer med at om høy SPL og renest respons i gitt frekvensområde skal være mulig må kassen inneha ett viss volum - derav størrelsen og de forteller at dette dreier seg om ren fysikk noe som høres logisk ut.

    Hva mener du med hvilken frekvens de er tunet til ?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Tenkte mer på selve høyttalerene... Men subbene ja, lette element og med god forsterker er viktig. Sitter og lurer fælt på om jeg skal ut å male noen vegger nå. Værmeldingen ser ok ut. Veggene er dekket med plastik. Det regna noe sinnsykt her rundt kl 16 igår. Men veggen kjennes tørr ut. Har ikke fuktmåler. Mulig jeg må på Claes en tur...

    OT så det holder!

    Jeg har brent meg på dette og anbefaler at veggen for tørke helt ut før maling påføres, er du i tvil er den ikke tørr nok :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tenkte mer på selve høyttalerene... Men subbene ja, lette element og med god forsterker er viktig. Sitter og lurer fælt på om jeg skal ut å male noen vegger nå. Værmeldingen ser ok ut. Veggene er dekket med plastik. Det regna noe sinnsykt her rundt kl 16 igår. Men veggen kjennes tørr ut. Har ikke fuktmåler. Mulig jeg må på Claes en tur...

    OT så det holder!

    Jeg har brent meg på dette og anbefaler at veggen for tørke helt ut før maling påføres, er du i tvil er den ikke tørr nok :)
    Jaja.. hva pokker skal jeg finne på da i ferien?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    4 slike så blir det jo litt membranareal også. 12stk 12tommere burde være kapabelt til å dytte litt luft, men det kommer helt an på følsomheten til søylene og til hvilken frekvens de er tunet. Så litt på dem i fjor, de virker veldig spennende til kjøpesub å være.

    12x12 burde vel funke litt, kassen disse står i skal være optimert ifht til driver og følsomheten til disse. XTZ skryter jo fælt av dette på siden sin. De proklamerer med at om høy SPL og renest respons i gitt frekvensområde skal være mulig må kassen inneha ett viss volum - derav størrelsen og de forteller at dette dreier seg om ren fysikk noe som høres logisk ut.

    Hva mener du med hvilken frekvens de er tunet til ?

    Hvis driverne er følsomme så henger sjeldent dette sammen med lang slaglengde, noe som resulterer i at det er begrenset hva man kan gjøre for å EQ'e dem nedover under tuningfrekvensen siden de ikke har så mye slaglengde å gå på. Disse er vel portet i tillegg, så da faller det enda bråere, så hvor dypt i frekvens de er tunet vil ha noe å si på hvor lavt du kan presse dem til å gå rent til film. Så elementspecs og kassetuning er litt kritisk mtp på implementering for min del ihvertfall.

    Til musikk så er det nesten utelukkende mange drivere og høy følsomhet som gjelder for meg tilfelle, Føler heller ikke at jeg mangler noe punch ned til 40hz overhodet, men det er selvsagt forskjellige meninger ute å går her og ikke bare mine.
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Tenkte mer på selve høyttalerene... Men subbene ja, lette element og med god forsterker er viktig. Sitter og lurer fælt på om jeg skal ut å male noen vegger nå. Værmeldingen ser ok ut. Veggene er dekket med plastik. Det regna noe sinnsykt her rundt kl 16 igår. Men veggen kjennes tørr ut. Har ikke fuktmåler. Mulig jeg må på Claes en tur...

    OT så det holder!

    Jeg har brent meg på dette og anbefaler at veggen for tørke helt ut før maling påføres, er du i tvil er den ikke tørr nok :)
    Jaja.. hva pokker skal jeg finne på da i ferien?
    Slappe av ? Nyte anlegget ? Dra på hi-fi sjapper og bruke feriepenger ? ;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tenkte mer på selve høyttalerene... Men subbene ja, lette element og med god forsterker er viktig. Sitter og lurer fælt på om jeg skal ut å male noen vegger nå. Værmeldingen ser ok ut. Veggene er dekket med plastik. Det regna noe sinnsykt her rundt kl 16 igår. Men veggen kjennes tørr ut. Har ikke fuktmåler. Mulig jeg må på Claes en tur...

    OT så det holder!

    Jeg har brent meg på dette og anbefaler at veggen for tørke helt ut før maling påføres, er du i tvil er den ikke tørr nok :)
    Jaja.. hva pokker skal jeg finne på da i ferien?
    Slappe av ? Nyte anlegget ? Dra på hi-fi sjapper og bruke feriepenger ? ;)
    Slappe av... Neppe: Snev av ADHD her så er allerede urolig i beina.
    Anlegget i 2kanaler fungerer fint. Trenger noe mere krefter til surround delen.
    Dra på hifi sajpper: Nope, er ikke noe jeg trenger, og hifikontoen er bortimot tom.
    Feriepenger; hva er det? tror de gikk med til maling av huset... :mad:

    Har kjøpt en fuktighetsmåler, og den viser på det våteste (målte 8 plasser på hver vegg ) 12% på det våteste. Det tørreste viste 6% så da setter jeg igang med rulle og børste...
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Har du fått noe mer teknisk svar fra han på XTZ om hvorfor han trodde at subbene ble for mye for rommet ditt? Synes dette var en rar påstand og skulle gjerne hatt en teknisk begrunnelse fra han som sa det, ettersom det jeg har vært borti har det ikke vært noe problem å putte masse membranareal i et rom.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Tenkte å starte en egen tråd om dette, så alle kloke hoder kan bidra. Skal få gjort det litt senere idag ... :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.909
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gode de der, og Revolution er også fine. Har alltid likt lyden av de, så kanskje jeg også skal si at de kanskje er mine neste høyttalere...? 8)
     

    Gradient Helsinki 1.5

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2004
    Innlegg
    396
    Antall liker
    64
    Sted
    Elverum
    Torget vurderinger
    2
    Screenshot_2015-02-13-22-36-56.jpg
    koster litt ser det ut til. Men ligger noen linker på denne siden også.
    De hadde magisk fantastisk lyd.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Bruker yadIS og Dune 3D.

    Den Zappati spilleren virker som en interresant spiller og Realtek 1195 chipsetet er vel en av de kraftigste på markedet pr d.dato. Det finnes billigere alternativer med samme chipsetet men det virker som om de sliter noe med endel bugs som tar tid og fikse.

    EWEAT EW902 4K media player look promising - AVS | Home Theater Discussions And Reviews


    Aliexpress.com : Buy 2014 newest EW902 Realtek1195 HDMI IN+ HDMI OUT gigabit ineternet 3.5"HDD 4K 3D media player android tv box from Reliable hdmi output to rca input suppliers on Eweat Technology Co.,Ltd | Alibaba Group

    Ser dog ikke helt linkingen mellom Dune og denne spilleren, vet ikke om du har mer info?

    Er foreløpig godt fonøyd med Dune spilleren men hadde handshake problemer med NAD receiveren som gjorde at jeg ofte måtte restarte spilleren når jeg skulle slå den på. Nå med Marantz prosessoren er dette problemet borte. Jeg klappet inn en 3.5" intern disk i spilleren og da begynte viften i spilleren å gå, jeg syntes støynivået på denne viften er litt i overkant men glemmer dette fort når film eller musikk blir avspilt men skulle gjerne sett at nivået på denne var lavere. Bortsett fra dette er jeg meget fornøyd og kombinert med yaDIS og kablet nettverk skjer start og stopp av 1:1 BD filmer umiddelbart. Skulle gjerne ha hatt Netflix støtte i Dunen og ser Zappati spilleren leverer dette. 4K upscaling er jeg skeptisk til da der jeg har sett slik oppskalering har det også medført endel artefakter som ikke har vært like bra. Litt som når jeg overdriver Reality Creation på mine Sony HW50 prosjektor. Jeg syntes også interfacen til yaDIS er hakket vassere enn Zappati med de tweaking mulighetene med forskjellige templates og coverart. Jeg har bare prøvd Zappati interfacen en gang så kan være det er blitt annerledes med tid og stunder.
    Skulle også gjerne sett støtte for wi-fi AC standaren da N-protokollen neppe klarer 1:1 streaming 50mbit > + men AC ville nok vært godt innenfor med en stabil overføring. Har en leieboer som gjerne skulle ønske det kom en slik mediaspiller boks med AC hastigheter...;)
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    hvordan bassløsning er det du bruker? ser knallbra ut!
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk for svar! Skal lese meg opp på de spillerne du nevner også. Linkinigen mellom dune og spilleren var kanskje litt lang - men når jeg trykte på dealers og kikket litt så linket de fleste til dune spillere. Sånn i ettertid ser jeg at jeg 4K spilleren ikke har kommet enda, så muligens derfor.

    Brukes også yaDis, men sliter litt med den nå da jeg har filmene i to mapper og tvserier i to mapper. Spilleren klarer kun å spille av det fra den ene disken, får failure på url selv om adressen som kommer opp på skjermen er riktig. Trykker jeg add to favorites på fjernkontrolleren, går til favoritter og spiller av filen fra der fungerer det utmerket. Har spurt på yaDis forum nå.

    Grunnen til at jeg spurte om Zapitti var at jeg fant ett gammelt skjermbilde fra deg hvor du hadde tre faner å velge i på oppstarten - movies/tv shows/concerts, jeg får bare opp de to første på min, tenkte derfor du brukte noe annet en yaDis.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Takk for svar! Skal lese meg opp på de spillerne du nevner også. Linkinigen mellom dune og spilleren var kanskje litt lang - men når jeg trykte på dealers og kikket litt så linket de fleste til dune spillere. Sånn i ettertid ser jeg at jeg 4K spilleren ikke har kommet enda, så muligens derfor.

    Brukes også yaDis, men sliter litt med den nå da jeg har filmene i to mapper og tvserier i to mapper. Spilleren klarer kun å spille av det fra den ene disken, får failure på url selv om adressen som kommer opp på skjermen er riktig. Trykker jeg add to favorites på fjernkontrolleren, går til favoritter og spiller av filen fra der fungerer det utmerket. Har spurt på yaDis forum nå.

    Grunnen til at jeg spurte om Zapitti var at jeg fant ett gammelt skjermbilde fra deg hvor du hadde tre faner å velge i på oppstarten - movies/tv shows/concerts, jeg får bare opp de to første på min, tenkte derfor du brukte noe annet en yaDis.

    Hvor ligger de to mappene, ligger de på samme share eller på forskjellige lokasjoner ?

    Og har du forandret lokasjonen på den eksporterte yaDIS mappen og ligger denne på samme share som der du har filmene ? Jeg vet det er en issue om du kjører 2 forespørsler over SMB protokollen igjennom programmet der mappen fra yaDIS er på samme share som filmene du har lagret. Fikk samme feilmelding som deg men når jeg flyttet den ene mappen over på en annen share på nettverket funket dette fint.

    Grunnen til at jeg spurte om Zapitti var at jeg fant ett gammelt skjermbilde fra deg hvor du hadde tre faner å velge i på oppstarten - movies/tv shows/concerts, jeg får bare opp de to første på min, tenkte derfor du brukte noe annet en yaDis.
    Du kan customize headeren og legge til flere bulker her alt etter hva du ønsker. Da høyreklikker du "filmen" i programmet og velger at filme skal vises i headeren du har valgt/laget. Headeren lager du inne i programmet. :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Fungerte strålende slik som du sa - takk!


    Customizere header var ett strålende tips, det var jeg ikke klar over :) Da har jeg litt å pusle med i kveld. Driver å kikker litt på forskjellige templates på yadis forumen nå.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk! Da har jeg laget en ny fane som heter music og byttet template. I tillegg hadde jeg glemt den "saga" funksjonen så nå blir det opprydding i kveld.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.576
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hva med et SA møte i kjeller din snart? Det har skjedd en del siden osten og jeg var på besøk:)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Takk for hyggelige ord gutter!

    En rask oppdatering er som følger; inn kom Marantz 8801, knallbra prosessor som også benyttes til 2-kanals lytting og fungerer bra her. Til film er prosessoren helt rå og gjør filmopplevelsen til en heseblesende opplevelse om kilde materiale er top-notch. For å drive det hele er det en Cary amp 7x125W som driver 7.2 oppsettet. Har byttet ut SVS`ene med 2 stk 3x12 fra XTZ, de gjør en glimrende jobb og spiller ikke bare høyt men rent og godt i mine ører.












    Med lerretet ned og i film modus :)



     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.909
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ser ut som en herlig hule det der, authentic! 8)
    Jeg pusser opp soverommene til ungene nå, og da jeg rev ned et par vegger så jeg hvor bra lytteloft jeg kan få når ungene flytter ut ;D ;D ;D
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Ser ut som en herlig hule det der, authentic! 8)
    Jeg pusser opp soverommene til ungene nå, og da jeg rev ned et par vegger så jeg hvor bra lytteloft jeg kan få når ungene flytter ut ;D ;D ;D
    Takker, ja liker oss godt her nede og det er overraskende mye i bruk. Nokså populært i nabolaget blant ungene (og noen av de voksne ;D)

    Blir spennende å se hva du klarer å få ut av loftstuen, er den stor ?
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Rålekkert. Lyttetreff kreves :)


    Lenge siden jeg har oppdatert her men slik ser det ut hos meg nå :)


    [/QUOTE
    Skal prøve og komme på besøk hos deg authentic , pokker denne hjemmekinoen din var fet. Og det jeg liker også med dette , at mange kan kombinere hjemmekino med 2 kanals musikk med en multi prossesor , særlig av den typen du bisitter Marantz. Og etter litt tenking kommer det nok av 8802 inn min , trur ikke mange slår disse til prisen av 8802 koster nesten 40000 kr ny men det driter jeg i. Det koster og bygge hifi og er man på jakt etter god lyden så ja koster det penger. Hvor stort er rommet ditt authentic , og hva har du brukt til demping akustiske tiltak også videre. For lyd kurven du la ut av rew målingen er ikke akkurat noe og klage på.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Hyggelig at du liker den. Dette rommet ligger i enden i en stor enebolig der stuen ligger i den andre så jeg har gode muligheter for å dra litt på når jeg ønsker. Jeg er dog begrenset noe når kvelden kommer da soverommet ligger ikke langt unna kinoen, har også en leieboer som ligger vegg i vegg med kinoen men han er lite hjemme (heldigvis) Vi har prøvd å innrede kinoen slik at den i tillegg til å være akustisk regulert også ser bra ut noe jeg føler vi har klart. Dette ilag med størrelsen av rommet (20m2) innebærer noen kompromisser med akustikken og lysreguleringen i rommet. Rommet er ikke 100% lysregulert men det blir veldig bra bra uansett syntes jeg. 106" lerret over en Sony HW-50 gir ett godt bilde og kinofølelse i massevis.

    Angående akustikk er det ca 19plater a 60x60 (4 stk er noe større) str og 2 stk bassfeller fra GIK Acoustic, dette fungerer meget bra og gjør rommet behagelig uten at det blir for dødt. Har gode målinger og egentlig overraskende lite etterslep i bassen så regner med at jeg er heldig med rommet ifht hvor jeg sitter.

    Nå sikler jeg på en 4K prosjektor fra Sony men syntes de blir noe dyre å kjøpe nye så har lagt ut en annonse her på sentralen, dere for gi meg ett lite vink dersom dere vet noen som skal selge!

    Så da havner muligens min "gamle" HW-50 ut for salg :)

    Imagine du for gi beskjed litt i forveien dersom du er i disse trakter om du vil ha en demo.


     
    Sist redigert:

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Dette må jeg si var rålekkert authentic! Har sett et par bilder tidligere av rommet, men ikke før nå at jeg virkelig ser hvordan det ser ut hos deg. :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Meget flott kino dette ja.
    Skjønner godt at dette er populært i nabolaget :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn