Aus der Reihe - begynn med klassisk; anbefalte plater!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
John Rutter; Requiem - Timothy Seelig et al.

R.E.S. skrev:
Da har jeg bestilt rubbel og bit. Du blir dyr for meg, Vidar  ;D

Kona skulle gjerne hatt noe kormusikk, har du noe sånt oppi ermet også?

Roy
Takk for vennlige ord alle sammen. RES; dette blir vel strengt tatt ikke dyrere enn en ussel interconnectkabel av "audiofil" streetcred.. men mye mer moro?

Klart jeg har noe kormusikk å hente fra ermet; jeg skal ikke si så mye om denne, men det er en av de musikalske innertierne fra plateselskapet RR; John Rutters Requiem er noe de aller fleste vil ha glede av å høre! Kyrie-satsen (Requiem aeternam) er jo en for alle tider, og celloen som åpner den påfølgende satsen er jo "to die for".

Jeg hadde så smått tenkt på å omtale noen verker av kormusikk grundigere, og det kommer, men det er jo så mye å velge i. Ymse requiem'er av divergerende natur fra Mozart, Verdi, Britten, Faure, Brahms blant mye annen kormusikk, etc etc... men den som følger tråden er sikret å komme over kormusikk samt annen musikk av ypperste kaliber i sesongene som kommer.

Enn så lenge så kan man finne verre å kose seg med enn Rutters Requiem med mindre kjente Turtle Creek Chorale og Womens Chorus of Dallas; dirigert av Timothy Seelig; som ble innspilt i 1993 og utgitt på Reference Records som RR-57; det er vel verdt å vurdere selv brukte cd'er (selv har jeg LP'en).

Selv om det kanskje vil komme musikalsk sett rikere innspillinger til overflaten i årene som kommer, så er dette en innspilling med folk som har denne musikken under huden og synger/spiller med stor forståelse; halvamatører som de enn måtte være; det er noe genuint og direkte ved fremførelsen som ikke levner mye å ønske. Siden det er et audiofilt orientert plateselskap så er også lydkvaliteten også helt i øverste liga.



Ta den endelig for det den er ment å være; ingen egentlig ordinær Aus der Reihe-innspilling; men like fullt en outsider anbefaling for de som gjerne vil høre noe spennende og flott blant mer moderne kormusikk.

Som nye er de ganske dyre nå til dags, så å snuse opp en brukt CD er nok ikke det dummeste.

http://www.amazon.com/gp/offer-list...?ie=UTF8&qid=1235942047&sr=8-1&condition=used

Mvh Vidar P
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
En oversikt har vært etterlyst, et forsøk på en sådan er å finne under. Har tatt med solist, dirigent, orkester og label – så skal det være mulig å raskt finne ut hva man mangler. Der flere innspillinger er anbefalt er begge inkludert, i rekkefølgen fra tråden. De som har vært litt på siden av de egentlige anbefalingene har jeg valgt å ikke ta med i listen. Link til Vidar Ps glimrende beskrivelse er også inkludert for hvert verk.

Om du vil ha det i tråden er det bare å bruke det der du vil, Vidar – vil du ha det bort lar det seg selvsagt også ordne. Og om du vil ha en slave til å spare deg for litt husarbeid som dette i tråden stiller jeg frivillig.

J.S. Bach – Suitene for solo cello BWV 1007-1012 – Janos Starker – Mercury Living Presence
Beethovens Fiolinkonsert
Alternativ 1: Heifetz – Munch/Boston Symphony Orchestra – Living Stereo
Alternativ 2: Schneiderhan – Jochum/Berliner Philharmoniker – Deutsche Grammophon

Beethoven – Symfoni nr. 5 – Kleiber/Wiener Philharmoniker/Deutsche Grammophon
Beethoven Symfoni nr. 6 "Pastoral" – Otto Klemperer/Philharmonia Orchestra – EMI
Brahms Pianokonsert nr. 1
Alternativ 1: Pollini – Böhm/Wiener Philharmoniker – Deutsche Grammophon
Alternativ 2: Curzon – Szell/London Symphony Orchestra – Decca

Canteloube – Songs of the Auvergne
Alternativ 1: Victoria de Los Angeles – Jean-Pierre Jacquillat/Lamoureux Concerts Association Orchestra – EMI
Alternativ 2: Dawn Upshaw – Kent Nagano/Orchestra de l'Opera National de Lyon – Erato

Chopin – The Nocturnes – Arrau – Philips
Elgars Cellokonsert – du Pré – Barbirolli/London Symphony Orchestra – EMI
Francks fiolinsonate – Ashkenazy/Perlman – Decca
Haydn – The Piano Trios – Beaux Arts Trio – Philips
Goreckis Symfoni nor. 3, «Symphony of Sorrowful Songs» – Dawn Upshaw – David Zinman/London Sinfonietta – Nonesuch
Grieg – Peer Gynt – Sigurd Jorsalfar – Neeme Järvi/Göteborgs Symfoniker – Deutsche Grammophon
Mahlers Symfoni nr. 1 – «Titan» – Rafael Kubelik/Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks – Deutsche Grammophon
Mozart – Eine kleine Nachtmusik – Orpheus Chamber Orchestra – Deutsche Grammophon
Mozarts klaverkonsert nr. 20 og 21. – Mitsuko Uchida – Jeffrey Tate/English Chamber Orchestra – Philips
Mussorgsky/Ravel – Pictures at an exhibition – Reiner/Chicago Symphony Orchestra – Living Stereo
Purcell – Dido & Aeneas
Alternativ 1: Susan Graham – Haïm/Le Concert d'Astrée – Virgin
Alternativ 2: Janet Baker – Lewis/English Chamber Orchestra – Decca

Erik Satie – Pianomusikk – Pascal Roge – Decca
Schumanns symfoni nr. 4 – Furtwängler/Berliner Philharmoniker – Deutsche Grammophon
Sibelius' fiolinkonsert – Heifetz – Walter Hendl/Chicago Symphony Orchestra – Living Stereo
Tchaikovsky – Manfred-symfonien – Prévin/London Symphony Orchestra – EMI
Vivaldi – Four Seasons – Neville Marriner/Academy of St. Martin-in-the-Fields – Decca
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Beethoven symfoni nr.6 "Pastoral"

Man begynner gjerne med sentrale komponister som Beethoven, Mozart, Haydn og andre; om teknikken hadde stått oss bi så hadde dette fortsatt vært trådens første verk og post som det var i over et år. Nå er den flyttet hit, men ikke mindre aktuell av den grunn.

Denne gang så er det altså Ludwig van Beethoven (1770-1827) sin Symfoni nr.6 "Pastoral" som får lov å berike serien. Ferdigstilt av mesteren i 1808 selv om skisser var påbegynt allerede 1802, dette var en av komponistens få eskapader inn i deskriptiv programmusikk; verket ble opprinnelig titulert "Tanker tilbake til mitt landsens liv" (Recollections on my country life).


(Beethoven i 1820)

Beethoven elsket landet og naturen i Tyskland og Østerrike, og tok regelmessige landsens opphold. 6.-symfonien Pastoral (som kan oversettes med "landlig" eller noe liknende) gir oss en beskrivelse av 5 scener fra et landlig liv, i hver sin sats;

1. Erwachen heiterer Empfindungen bei der Ankunft auf dem Lande (Awakening of cheerful feelings upon arrival in the country)

2. Szene am Bach (Scene at the brook)

3. Lustiges Zusammensein der Landleute (Happy gathering of country folk)

4. Gewitter. Sturm (Thunderstorm; Storm)

5. Hirtengesang. Frohe und dankbare Gefühle nach dem Sturm (Shepherds' song; cheerful and thankful feelings after the storm)

http://en.wikipedia.org/wiki/Symphony_No._6_(Beethoven)

Man kan finne langt verre versjoner enn Otto Klemperer sin legendariske innspilling for EMI med engelske Philharmonia Orchestra. Jeg synes Klemperer er spesielt lyrisk og tro mot Beethovens skissering av scenene, og overtolker ikke, drar ikke langt vekk fra partituret og har i det hele tatt en veldig hensiktsmessig fokus på essensen i musikken. Dette er så standard repertoire at det skal mye til at det kommer nye innspillinger som har noe nytt å bidra med. Men det fins en bråte alternative innspillinger for de som vil ha flere, eller som ikke liker Klemperer. Jeg vil fremheve dirigenter som Wilhelm Furtwängler (enorme tolkninger som alltid, men redusert lydkvalitet pga alder), H Karajan (partallssymfoniene var ikke hans styrke imo), Bernhard Haitink i sin nye innspilling på LSO etc etc. Det er en myriade av innspillinger.

Szene am Bach med Karajan;


Jeg velger meg allikevel Klemperer/Philharmonia på EMI, produsert av orkesterets grunnlegger Walter Legge i 1957 som den aller beste jeg har kommet over.

..The story goes that when Klemperer's producer, Walter Legge, asked if he didn't think Klemperer took the Sixth Symphony's scherzo a little too slowly, Klemperer replied, "You will get used to it." Well, we've had more than 50 years to get used to it, and I suspect it has by now pretty much grown on us. Klemperer's performance continues to be one of the most relaxed, leisurely, bucolic interpretations ever put to disc. It has not and will not find favor among the Toscanini crowd, but it has delighted most everyone else since it was recorded in 1957..


Fås på MDT; http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//5679652.htm

og billig & bra på cduniverse; http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=5732634&style=classical


(Beethovens barndomshjem i Bonn)

Gjør for ordens skyld oppmerksom på at a) på MDT er det priser uten VAT som er interessante for oss, og b) vi kan bestille plater for inntil nkr 200,- (for å få billigere frakt pr stk) uten å betale MVA.
Priser på plater forandrer seg hele tiden; linkene i denne tråden behøver slett ikke være billigst på det tidspunktet du leser tråden; generelt gjør jeg rutinemessig vanligvis en sjekk på disse sidene før jeg trykker på bestillingsknappen;

www.mdt.co.uk

www.amazon.co.uk

www.amazon.com

www.amazon.de

www.amazon.fr

www.cduniverse.com

www.prestoclassical.co.uk

www.europadisc.co.uk

www.broinc.com

www.jpc.de

Flere plater kommer i sesong 3; watch this space.

Mvh Vidar P
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg har laget en (nesten) komplett spilleliste i Spotify basert på kronologien i denne tråden.

Håper at trådstarter kan tillate at jeg legger denne ut her da det er Vidar P som skal ha all ære for dette.


Intro til klassisk
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
tore_v1 skrev:
Jeg har laget en (nesten) komplett spilleliste i Spotify basert på kronologien i denne tråden.

Håper at trådstarter kan tillate at jeg legger denne ut her da det er Vidar P som skal ha all ære for dette.


Intro til klassisk
Takk skal du ha. Nå har jeg en liste jeg kan dele med de som spør meg om et standardutvalg for begynnere. Det er skikkelig folkeopplysningsarbeid, Tore. :)
 
V

vredensgnag

Gjest
tore_v1 skrev:
Jeg har laget en (nesten) komplett spilleliste i Spotify basert på kronologien i denne tråden.

Håper at trådstarter kan tillate at jeg legger denne ut her da det er Vidar P som skal ha all ære for dette.


Intro til klassisk
!!!
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
tore_v1 skrev:
Jeg har laget en (nesten) komplett spilleliste i Spotify basert på kronologien i denne tråden.

Håper at trådstarter kan tillate at jeg legger denne ut her da det er Vidar P som skal ha all ære for dette.


Intro til klassisk
Imponerende arbeid. Men dersom dette skal introdusere klassisk musikk til ungdommen burde det muligens vært noe mer enn bare besteforeldrenes musikk. Unge mennesker er sensitiv for slikt og listen hadde kan hende stått seg med noe nyere og tilgjengelig musikk som f.x. Reich (Different Trains m/ Pat Metheny), Schnittke (Strykekvartetter - Kronos), Messiaen (Éclairs sur l'Au-delà – Chung/Bastille), eller “The Yellow Shark” for den saks skyld. Den siste er faktisk et columbi egg i denne sammenheng, supert opptak er det også, dynamisk og flott balansert orkester!
 
D

Danke

Gjest
Jeg liker Glenn Goulds JS Bach Goldberg variations, ellers kan jeg godt anbefale Truls Mørk Bach Cello Suites og Rolf Lislevand Vivaldi Musica per mandolino e liuto. Men dette er sikkert nevnt før. Barokkmusikk er min favorittperiode.
 

daglarssen

Medlem
Ble medlem
09.02.2013
Innlegg
13
Antall liker
1
Takk for en god tråd. Vi må ta vare på den udødelige musikken.
Men siden vi nå er på et Hi-Fi forum så har jeg liten forståelse for at man blir anbefalt å kjøpe CD-plater. Nå er det vel vinyl som gjelder?
Derfor lurer jeg på hvor man i Norge i dag kan få kjøpr f.eks. Beethovens symfonier og pianokonserter i nyutgivelser på vinyl?
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Takk for en god tråd. Vi må ta vare på den udødelige musikken.
Men siden vi nå er på et Hi-Fi forum så har jeg liten forståelse for at man blir anbefalt å kjøpe CD-plater. Nå er det vel vinyl som gjelder?
Derfor lurer jeg på hvor man i Norge i dag kan få kjøpr f.eks. Beethovens symfonier og pianokonserter i nyutgivelser på vinyl?
Noe av poenget med denne tråden er vel anbefalinger av musikalsk gode innspillinger av klassiske verker. Derfor synes jeg det blir litt sneversynt å ikke ha forståelse for at man anbefaler kjøp av CD. Skal man ikke få vite om gode musikalske utgivelser dersom de ikke finnes på vinyl?

At man etterlyser butikker i Norge hvor man kan få kjøpt klassisk musikk på vinyl har jeg derimot forståelse for.
 
D

Danke

Gjest
Henning Kraggerøds best of Naxos CD utgivelse synes jeg hadde sykt god lyd til å være nettopp Naxos....
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takk for en god tråd. Vi må ta vare på den udødelige musikken.
Men siden vi nå er på et Hi-Fi forum så har jeg liten forståelse for at man blir anbefalt å kjøpe CD-plater. Nå er det vel vinyl som gjelder?
Derfor lurer jeg på hvor man i Norge i dag kan få kjøpr f.eks. Beethovens symfonier og pianokonserter i nyutgivelser på vinyl?
Noe av poenget med denne tråden er vel anbefalinger av musikalsk gode innspillinger av klassiske verker. Derfor synes jeg det blir litt sneversynt å ikke ha forståelse for at man anbefaler kjøp av CD. Skal man ikke få vite om gode musikalske utgivelser dersom de ikke finnes på vinyl?

At man etterlyser butikker i Norge hvor man kan få kjøpt klassisk musikk på vinyl har jeg derimot forståelse for.
Det er mange av oss her inne på disse klassisktrådene som i stor grad gir beng i lydkvalitet og format. Musikkene og tolkningene av dem kommer i første rekke. God lyd og fine innspillinger er selvfølgelig en grei bonus.
 
Sist redigert:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Klassisk låter bedre på CD enn på vinyl. Men den diskusjonen hører ikke hjemme i denne flotte tråden, hvor det er musikken og ikke transportmåten som er det vesentlige.
 
D

Danke

Gjest
Jeg liker å høre på klassisk til helgemiddagen, med litt rødvin og cognac og kaffe vet jeg ikke om noen annen musikk som passer bedre. Meditasjon og klassisk hører naturlig sammen. Jeg har falt spesielt for Barokken, oppdaget vel klassisk en eller annen gang i 20 årene. Det første som satt seg var faktisk ALBINONI merkellig nok også dette fra en film. Filmen "Sofies Verden" hadde Albinonis Oboe Concerto Op. 9 no 2. Jeg legger ut youtube linker. For navn på stykkene er noe klassiske komponister kunne gjort bedre..... Her er første jeg hørte og likte ordentlig. Versjonen jeg har er Naxos Adagio Albinoni.


Det er jo greit etterhvert å lete etter god musikk, når man har helt oppheng på Barokken, og kanskje har begynt med den minst kjente. Hva er det som fenger med Barokken? Det lyder så pompøst og behagelig, med vakre harmonier osv, også var det jo laget for konger og adelen! Det naturlige skrittet lenge etter å ha vært innom Mozart osv, ble VIVALDI.. Dette var som Albinoni, bare mye bedre totalt sett!

Rolv Lislevand er Norsk, spiller Mandolin og lutt og denne CD har meget god kvalitet og lyd etter min mening. Anbefales på det sterkeste, og milevis bedre enn Naxos utgivelser..


Etter dette fulgte Bach, som kanskje er den beste komponisten fra Barokken..

Her Glenn Gould Goldberg Variations.. De fleste har sikkert hørt den. Jeg har den remastrede unge versjonen fra 1955.


Så tilbake til Norge.. Truls Mørk, også sikkert kjent for de fleste, Bach Cello Suites. Truls spiller langsommere, men med mye bedre intensitet, sjel og lyd. Så jeg synes denne versjonen er litt bedre enn den overnevnte Cello suites. Men det er min smak. Man hører selvfølgelig inn og utpust, det hører med Cello.


Det er ingenting som slår et gammelt musikkstykke, laget for konger, spilt av et geni, nytes sammen med en veldig gammel Cognac eller vin. Ren nytelse og meditasjon...
 
Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Leser jeg deg slik at du synes Naxos generelt har dårlig lyd? Det rimer ikke helt med min erfaring, og såvidt jeg kan huske har de også fått endel god omtale nettopp på grunn av god lyd. Eller kanskje det er det hersens uttrykket om igjen: Lyden er god - til prisen. Enten er lyden god - eller så er den ikke.
 
D

Danke

Gjest
Leser jeg deg slik at du synes Naxos generelt har dårlig lyd? Det rimer ikke helt med min erfaring, og såvidt jeg kan huske har de også fått endel god omtale nettopp på grunn av god lyd. Eller kanskje det er det hersens uttrykket om igjen: Lyden er god - til prisen. Enten er lyden god - eller så er den ikke.
Nei, nei vil ikke si dårlig, men kanskje mer variabel i både utførelse og kvalitet. Det jeg mener er at Rolf Lislevand er mye bedre enn Naxos versjoner av Vivaldi. Ellers finnes det gode eksempler på godlyd hos Naxos også, har noen eksempler som spesielt utmerker seg. Henning Kraggerud, Vivaldi Vinteren Largo og Adagio Albinoni synes jeg er glimrende.
 
Sist redigert:

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Får jeg foreslå, at man leser trådens åpningsinnlegg, og bemerker seg overskriften "Aus der Reihe - Vidar P's anbefalte plater". Dette er således ikke en generell diskussjonstråd for 'begynn med klassisk', denne tråden finnes klistret rett under "Aus der Reihe". Innleggene fra 2013 bør etter min mening flyttes til diskussjonstråden.
 
D

Danke

Gjest
Ok alle forslagene jeg kom med er på Cd. Var Sef ikke meningen å svare på spørsmålet jeg fikk av Steinar Lund, bare gammel vane...
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.266
Antall liker
11.005
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Får jeg foreslå, at man leser trådens åpningsinnlegg, og bemerker seg overskriften "Aus der Reihe - Vidar P's anbefalte plater". Dette er således ikke en generell diskussjonstråd for 'begynn med klassisk', denne tråden finnes klistret rett under "Aus der Reihe". Innleggene fra 2013 bør etter min mening flyttes til diskussjonstråden.
Enig med deg der.

Tråden er en anbefaligstråd fra en bruker, høyt verdsatt gjennom tid, og spikres som det.
Diskusjoner om denne er kjekt, så det er det allerede laget en egen tråd for.

Det er flott med nye innspill, og nye brukere, og forslagene her er absolutt fine.
Og så er det lov å lage egne nye tråder. Vi kan ikke få for mye av det på Klassisk.

Jørgen
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Som nevnt over, og idet man hilser og takker nye og veldig velkomne bydragsytere/deltakere på HFS så er dette en av de litt "rare" trådene hvor man best holder seg til premissene for ikke å vanne ut tråden; og jeg setter pris på om man lar tråden stå som den er, og heller diskuterer hva man liker/ikke liker av klassisk musikk (evt innspillinger) i andre og mer egnede tråder.
 
Topp Bunn