På tide å rote frem denne tråden igjen kanskje ? Noen ganger får et produkt mye oppmerksomhet når det er nytt på markedet , men Vega'en fortjener absolutt ikke gå i glemselen selv om den ikke er helt fersk lenger. Tror fremdeles den har få konkurrenter i sin prisklasse , noe også alle tester som finnes på nettet bekrefter.
Har nå drevet å spilt på en Vega gjennom hele helgen, og den leverer absolutt.
Førsteinntrykk er dønn gjennomsiktig , uten å bli analytisk. Den balanserer veldig fint mellom å være et monitor-redskap og en musikkformidler. Noen synes den blir litt "frempå" , men det avhenger nok også hva du matcher den med - samt personlige preferanser. Jeg liker å bli presentert alt som er på opptaket , men på en "musikalsk" måte - og Vega'en kan være skremmende realistisk, men hele tiden i musikkens tjeneste.
Den har diverse filter-innstillinger , noe som jeg fryktet kunne føre til hi-fi nevroser , men de har takk og pris funnet en oppskrift som funker på det meste.
Det første filteret måler korrekt med helt flat frekvenskurve. Fungerer utmerket på veldig bra opptak og store orkesterverker , men kan bli litt flatt på eldre og dårlige opptak. Filter 2 og 3 runder av litt i toppen, og blir mere tilgivende på dårlige innspillinger. Du vil derimot miste litt definisjon i toppen på bedre opptak.
Filter 4 fungerer til det aller meste, og det er der de fleste har den stående (inkl. meg selv). Sammenliknet med filter 1 får man litt mere kjøtt på beinet ,
det låter kanskje litt mere "live" for å si det sånn.
Lyden er ellers svært homogen med super definisjon fra topp til bunn. Jeg har aldri hatt bedre bassrespons i oppsettet mitt, men den er allikevel ikke basstung. Det jeg fryktet før jeg kjøpte den var at lyden skulle bli for tynn - eller for analytisk. Den frykten var altså ubegrunnet.
Så - jeg har funnet en hovedkilde i anlegget jeg kan leve lenge med, og som ikke koster en bra bruktbil. Den tygger også alt av formater - og går ikke ut på dato med det første. Herved anbefalt på det varmeste !
Anlegget for øvrig består av Cary 306 SACD - Chord CPA 4000 / SPM 1200 C / Montana XP Custom. (Har sneket seg inn litt vinyl også siden bildet ble tatt.........)