Aura Fidelity. Ny norsk forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.950
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ser produsenten har postet en "forklaring" til testen i Fidelity:

TEST av AURA fidelity i Fidelitys siste nr.

Forsterkeren som fidelty testet hadde en feil i "jordingsplan" dette skyldtes en noe isolerende eloksering i noe kabinetter av
    den første produksjonsserien. Dette ble oppdaget etter at forsterkeren ble levert til testing.
    Fidelity ble gjort oppmerksom på dette og det ble avtalt å bytte ut den med ett eksemplar hvor dette var
    rettet opp. Pga sommel fra min side fikk ikke Fidelity den nye eksemplar tidsnok til testing. De brukte den
    defekte. Det var selfølgelig klønete av meg.
    - At det kan skje feil i produksjon, spesielt første serien, er forståelig.
    - At det ikke oppdages før varene leveres tyder på dårlig kvalitetskontroll.
    - At produsenten ved første test i Nordens største hifipublikasjon ikke får somlet seg til å levere nytt eksemplar er ubegripelig.

Når han avslutter med:
    Jeg lover at forskjellen er stor.
    De ankepunktene som kom fram i testen : "redusert lydbilde", "noe nedsatt basskontroll" og "lite drama" er klart
    forbedret i forhold til testeksemplar.
    ...vel, da blir det bare dobbelt ubegripelig og en smule pateteisk.

- Hvis forskjellen er stor, - hvordan kunne han unngå å oppdage det ?
    - Hvis han ikke klarte å levere ny til Fidelity, - hva kan en vanlig kunde forvente ?

Jeg er i utgangspunket sympatisk innstilt til nye norske gründere, men det er å gjøre dem en bjørnetjeneste å ikke stille samme kvalitetskrav som til hvem som helst andre. Dette minner meg hvordan John Atkinson sånn omtrent hvert annet år eller så må gjenta Stereophiles policy til nye produsenter som ønsker tester. Bl.a. at de må være tilgjengelig et visst antall utsalgssteder i USA....altså at de må vise at de er modne for å delta i markedet som en proffesjonell kommersiell aktør og forhåpentligvis har kommet seg opp av de fleste førstegangsfellene....som fx. at første produksjonsbatch bør vies ekstra nøye kvalitetskontroll og slett ikke sendes som testobjekt til ditt viktigste "utstillingsvindu". Som JA sier; han har ingen intensjoner om å være gratiskonsulent for nye produsenter.

Aura har ihvertfall mistet meg som potensiell kunde allerede i startblokken.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Det er vanlig med oppstartproblemer på nye produkter. Densen hadde også problemer med de første versjonene av Densen B410 cd spillere. Men dette blir alltid rettet opp etterhvert. Produktene oppgraderes hvert år.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.080
    Torget vurderinger
    1
    Unnskyld meg, men kommer ikke alle produsenter med nye produkter med mer eller mindre jevne mellomrom? -meg bekjent har flere blader fått test-eksemplarer som ikke alltid har fungert som de skulle.

T

timc

Gjest
    bjornh skrev:
    Unnskyld meg, men kommer ikke alle produsenter med nye produkter med mer eller mindre jevne mellomrom? -meg bekjent har flere blader fått test-eksemplarer som ikke alltid har fungert som de skulle.
    Jeg siktet kun til årlige oppgraderinger. Endeløs rekke med mk2, mk3, mk4 osv.

Når mk1 blir betegnet som kompromissløs, for så å bli etterfulgt av en oppgradert versjon, setter det mk1 i ett dårlig lys.

Selv har jeg vært med på design av "Verdens Beste Høyttaler mk2" i sommer/høst. Ser du ikke ironien?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.080
    Torget vurderinger
    1
    Jo, jeg ser ironien. Men ta en titt på surround-markedet. Årlig utskifting av mange modeller. For noen år siden var det opptil to utskiftinger pr. år husker jeg av surround-recievere.Det er ikke noe unikt i norsk sammenheng heller.

Men det de fleste glemmer av, er at de fleste produkter er produkter på grunnlag av en mengde kompromiss: alt skal jo koste noe, og kundene må jo ha råd til å betale.

T

timc

Gjest
    Receievere synes jeg havner litt på siden. Der betaler man mer for funksjoner enn kvalitet. Kundene skal jo hele tiden ha de nyeste mulighetene for oppsett, tilkobling, og innstillinger.

foo

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.06.2005
    Antall liker
    17
    Vel..det ser ihvertfall norsk ut. Hvem andre ville finne på å produsere kabinetter i furu?

Ok, jeg ser at det ikke er furu, men det har uansett et definitivt hyttepreg.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.950
    Torget vurderinger
    4
    timic & bjornh, det dere diskuterer er nye modeller, enten det er produktutvikling eller sesongens nye kolleksjoner. Det er noe ganske annet enn produksjonsfeil som i dette tilfellet. En produksjonsfeil som iflg. produsenten selv medførte en stor (!) lydmessig forskjell ift. feilfritt produkt.

Kjendis forsvarer slikt med at "Det er vanlig med oppstartproblemer på nye produkter"...tenk, - selv Densen B410 hadde problemer må vite! Det er greit at Kjendis gjerne stiller som betalende prøvekanin, men jeg forventer å slippe. Jeg forventer faktisk et velfungerende produkt...fra første stund.

Ja, da er det vel betryggende at du kan fortelle at "dette blir alltid rettet opp etterhvert". Hvilken grenseløs naivitet ! Dersom slikt ikke blir avdekket og gjort kjent i hifi-pressen kan jeg love deg at det er mange hifibokser rundt omkring som er av en ganske annen kvalitet enn tilsiktet. En ting er når noe faktisk ikke fungerer fysisk. En annen ting er når feil "bare" medfører dårligere lyd.Produsentene vet jo så aktfor godt at de aller fleste kundene ikke har sammenligningsgrunnlag nok til å kunne si det er en feil på produktet. Da er det så utrolig mye billigere for en liten produsent å la det passere enn å ta produktene inn til utbedring for egen regning. Forresten er det vel ingen grunn til å tro større produsenter er særlig bedre.

Dette er ikke ment som en generell beskyldning for hele bransjen, men å avfeie det med at "dette blir alltid rettet opp etterhvert" er for drøyt.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.080
    Torget vurderinger
    1
    timc skrev:
    Receievere synes jeg havner litt på siden. Der betaler man mer for funksjoner enn kvalitet. Kundene skal jo hele tiden ha de nyeste mulighetene for oppsett, tilkobling, og innstillinger.
    Eller..? -nye kondensatorer, mindre endringer på printet, dyrere internkabling osv. -spørs om det forandrer så mye. Men en hver produsent må jo få lov til å bruke superlativer i sin markedsføring.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.080
    Torget vurderinger
    1
    Trane skrev:
    timic & bjornh, det dere diskuterer er nye modeller, enten det er produktutvikling eller sesongens nye kolleksjoner. Det er noe ganske annet enn produksjonsfeil som i dette tilfellet. En produksjonsfeil som iflg. produsenten selv medførte en stor (!) lydmessig forskjell ift. feilfritt produkt.

Kjendis forsvarer slikt med at "Det er vanlig med oppstartproblemer på nye produkter"...tenk, - selv Densen B410 hadde problemer må vite! Det er greit at Kjendis gjerne stiller som betalende prøvekanin, men jeg forventer å slippe. Jeg forventer faktisk et velfungerende produkt...fra første stund.

Ja, da er det vel betryggende at du kan fortelle at "dette blir alltid rettet opp etterhvert". Hvilken grenseløs naivitet ! Dersom slikt ikke blir avdekket og gjort kjent i hifi-pressen kan jeg love deg at det er mange hifibokser rundt omkring som er av en ganske annen kvalitet enn tilsiktet. En ting er når noe faktisk ikke fungerer fysisk. En annen ting er når feil "bare" medfører dårligere lyd.Produsentene vet jo så aktfor godt at de aller fleste kundene ikke har sammenligningsgrunnlag nok til å kunne si det er en feil på produktet. Da er det så utrolig mye billigere for en liten produsent å la det passere enn å ta produktene inn til utbedring for egen regning. Forresten er det vel ingen grunn til å tro større produsenter er særlig bedre.

Dette er ikke ment som en generell beskyldning for hele bransjen, men å avfeie det med at "dette blir alltid rettet opp etterhvert" er for drøyt.
    Det er helt riktig. Facelift eller ikke..! Men det det har hendt at jeg har handlet Hi-Fi der det har vært feil på den rett ut av eska, og jeg nevner i fleng merker jeg personlig har opplevd det med etter å ha kommet hjem fra butikken: NAD, EC, Meridian... -og jeg tror ikke de lager dårlige produkter, men feil kan forekomme. Det er derfor vi har garantier.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    foo skrev:
    Vel..det ser ihvertfall norsk ut. Hvem andre ville finne på å produsere kabinetter i furu?

Ok, jeg ser at det ikke er furu, men det har uansett et definitivt hyttepreg.
    Kanskje greit å sjekke hele tråden før du konkluderer ;)
    Sjekk svar 44 og gjør deg opp en mening hvor mye treverk du ser, fåes også i matt sølv/alu.

Mvh.KW

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    bjornh skrev:
    timc skrev:
    Eller..? -nye kondensatorer, mindre endringer på printet, dyrere internkabling osv. -spørs om det forandrer så mye. Men en hver produsent må jo få lov til å bruke superlativer i sin markedsføring.
    Tja.... Flere kanaler; høyde front og sidekanaler, ny forbedret romkoreksjon med flere funksjoner, ny surroundprosessor, ekstra sub utgang med individuell kalibrering, flere hdmi kontakter, 3D etc etc...... Blir ikke helt som forskjellen på en to-kanals effekt mk1 og mk2

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.080
    Torget vurderinger
    1
    Men er Golf gen. 6 egentlig bare en facelift med små forbedringer ellers? Og det samme med Passat? -om en produsent gjør endringer, så er det vel kjekt om dette annonseres? Elles sitter det kanskje mange etter hvert med forsterkere som går under samme navn men som ikke er identiske i forhold til innmat? Da begynner kanskje årganger og serienummer å spille inn..!

Om en produsent ønsker å "Mk. 2'e" en av sine konstruksjoner så er det helt legitimt, dersom det er endringer i produktet. Ingen regel sier noe om størrelsen av endringer før man kan kalle det oppgradering...

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.362
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Men er Golf gen. 6 egentlig bare en facelift med små forbedringer ellers? Og det samme med Passat? -om en produsent gjør endringer, så er det vel kjekt om dette annonseres? Elles sitter det kanskje mange etter hvert med forsterkere som går under samme navn men som ikke er identiske i forhold til innmat? Da begynner kanskje årganger og serienummer å spille inn..!

Om en produsent ønsker å "Mk. 2'e" en av sine konstruksjoner så er det helt legitimt, dersom det er endringer i produktet. Ingen regel sier noe om størrelsen av endringer før man kan kalle det oppgradering...
    Produktutvikling, oppdateringer og liknende er da helt fin ... bare ikke bruk kundene dine som betatestere med mindre de ettertrykkelig godtar det opplegget. Det samme gjelder tydeligvis om å bruke den kulørte pressen som betatester.

mvh
    KJ

T

timc

Gjest
    Så da velger jeg å inkludere spikes til MK2. øke prisen kraftig, og sier vi har innført Quantum induced vibration controll.

Noen synes sikkert det er greit. Jeg kaller det svindel og bedrag.

Jeg ser hvor du vil Bjornh. Tror bare jeg har en mye lavere grense for hvor jeg sier stop.

EiK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Antall liker
    748
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    Det å ikke kvalitetssikre en forsterker som skal til test er ikke bra.

Men det er ikke uvanlig hvis vi leser utenlandske hifiblader. Det er menneskelig å feile, noe vi alle har erfart. Problemet er hvis man ikke tar lærdom av det.
    Dette er en nystartet bedrift med et imo spennende konsept. Synes ikke man skal kappe hånden av mannen for en feil.

Designet var absolutt ikke noe "hyttedesign". Dette er vel en smakssak, men her har man brukt kvalitetsmaterialer med gode dimensjoner.
    Lydmessig synes jeg også den absolutt har noe å komme med i forhold sine konkurrenter. Men den bør høres under mer kontrollerte forhold (her var det bl.a.et dårlig rom) før man kan si noe helt klart.

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Er det noen her ute som faktisk har erfaring med produktene til Aura? Mye negativt her i tråden, kunne vært fint å få den inn i det konstruktive hjørnet.

McLaren

KnutD

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    6
    Jeg startet denne tråden for å gi uttrykk for min begeistring for disse forsterkerne. Jeg hadde den versjonen som ble testet i Fidelity, dvs en versjon som var korrigert for "jordfeil". Jeg har skrevet om den i første innlegg. Jeg har senere oppgradert til dual monoversjonen. Den har dobbel strømforsyning. Den er vesentlig forbedret. Mer drama, bedre holografi, større lydbilde og mer slagkraft i bunnen. Det kostet meg 17.000kr og er verd pengene synes jeg. Det som er "house"signaturen til Aura er et meget detaljert og behagelig lydbilde. Den fremstår i min stue som nøytral. Lite lyttetretthet. Det er ikke noen imponatoreffekter i form av overdreven bass eller fokus på diskantområdet.
    Jeg har brukt den sammen med Duevel bella luna diamante, Forsman vss4 og Gallo ref 3.5. Kilder er Minimac via M2tech Evo evt Weiss Dac 2 til Lampizator dac.
    Jeg kan bekrefte at det eksemplaret som ble testet i Fidelity(med "jordfeil") er dårligere enn den versjonen jeg hadde tidligere. Jeg har hørt dem side ved side i lokalene til Aura. Testeksemplaret hadde mindre lydbilde, mindre liv og noe dårligere kontroll i bassen.

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    God aften.

Hmm, etter å lest en del av svarene / innleggene her må jeg bare si at jeg er mildt sagt trist og ikke minst oppgitt over den berømte norske janteloven, sjalusien og misunneligheten !!!

Her er det en nordmann som både tør å designe en forsterker basert på noen spesielle prinsipper som jeg ikke kjenner til, men ikke dermed sagt at det er dårligere eller bedre enn hva jeg kjenner til / prefererer, og tom markedsføre den, og la Fidelity teste den. Dessverre var det en feil på den, men når han på toppen av det hele prøver å beklage / forklare det så blir han korsfestet også ??? Skjerp dere folkens !!!!!! Jeg skulle ønske at de som har slengt med leppa her hadde hatt 1 dvs EN promille av Fragosos mot til å realisere et såpass risky prosjekt som dette...... En forts. vakker & fredelig aften ønskes dere alle.

Mvh

PS stå på Fragoso, og ikke la deg kneble av dette ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn