Digitale avspillere Aune X1 Pro DAC - erfaringer?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Vel, etterhvert som det settes sammen alternative rigger til mine forskjellige bopæler (egentlig bare to, en på Karmøy og en i Bergen), så innser seg at det trengs mer enn en DAC i mitt eie. Opp til tre kan bli aktuelt. Alle kan i alle fall ikke være dyre, om noen i det hele tatt. Tilbudene på Black Friday gjorde meg oppmerksom på et merke jeg ikke har noen erfaring med i det hele tatt, Aune.

DSD er blant egenskapene jeg gjerne ønsker meg i en ny DAC. Denne kan tilby både det og hevder å være bygget opp av kvalitetskomponenter. I tillegg setter jeg pris på hodetelefonforsterker med volumpot. Den trenger ekstern strøm, men er liten nok til å være med på lengre reiser også.

Er det noen som har fått testet ut denne saken? Til en så lav pris er jeg kanskje litt skeptisk, DSD og alt, men jeg har blitt overrasket tidligere.
Håper noen av dere har gjort dere opp en mening om den ut fra lytting.

Aune X1 Pro - Mala Audio

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Har eid X1 mk1, og har nå Mk2. Har vært veldig fornøyd med begge disse til den lave prisen. De innehar jo også er bredt spekter med funksjoner som kan være praktisk. Som hodetelefonforsterker føler jeg de heller litt mot det lyse. Som dac kanskje noe mer nøytral.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Har eid X1 mk1, og har nå Mk2. Har vært veldig fornøyd med begge disse til den lave prisen. De innehar jo også er bredt spekter med funksjoner som kan være praktisk. Som hodetelefonforsterker føler jeg de heller litt mot det lyse. Som dac kanskje noe mer nøytral.
Det er bra, og litt helling i retning av det lyse for hodetelefon kan jeg leve med når prisen tas med i betraktning. Hvis jeg ikke skulle komme over et tilbud på AKG K701 til en svinebra pris. Men da er det jo bare å finne en hodetelefonforsterker som er mer passende.

Kan flere skrive under på at denne DAC-en er å anbefale? Dreier det seg om ekte DSD-avspilling? Har ikke så stor peiling på DSD-DAC, men har sett at noen legger vekt på "ektheten", eller native som det kalles.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.743
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hadde noe sånt en gang i tiden. Ble vel strengt tatt kjøpt mest for å fungere som headamp.
Lett å like, oppløst og fin i klangen er vel det som sitter igjen i minnet.
Og til den prisen er det jo ikke all verden å tenke på.
Mala pleier vel ellers å være greie mtp hjemlån....

mvh
Proffen

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Den ble "lys" på mine HiFiMAN klokker. Til AKG er den en drøm !

Her et dårlig bilde av min tidligere kombo jeg fant flytende rundt på nett (orginalbilde ligger i bedre kvalitet på bortjemt hd) MK1 dette her og Q701.

Vedlegg

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Antall liker
148
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
16
Den nye Aune S16 er nok også verdt å vurdere, prisen er dog litt høyere.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Q701 har vel ikke samme tendens til å miste dybde og pondus som gamle K701 når de fores med for svak forsterker, stemmer ikke det? Uansett tror jeg den vil fungere godt med de to fra AKG som jeg har i dag, K490NC og K530. Selve DAC-en ser det ut til at alle til nå gir tommelen opp for, med et forslag om å se på en større modell fra Aune i tillegg. Meget bra, folkens. :)

Topp Bunn