Audiophysics venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Det kan jo godt være at jeg bare oppgraderer for å ha noe å kjøpe hehe

    Stuen er ganske vanskelig da er et karnapp hvor høyttalerene står usymmetrisk plassert mtp bakvegg og sidevegg. Venstre høyttaler står ved en stor åpning som går videre ut til kjøkkenet.
    Vis vedlegget 784869

    Jeg har allerede satt opp en del akustikktiltak, da Artnovion plater i tak og Vicoustic diffusjon/absorbsjon på bakvegg. Noe jeg gjerne sikkert skulle kjøpt en en bassfelle til ett av hjørnene hvor det er ledig plass.
    Vis vedlegget 784870

    Bildene viser plassering av HT med en blanding av Midex og Virgo på bilder.

    Ellers består anlegget av:
    Bel Canto Black EX Dual Mono
    Bel Canto Black EX DAC (enn så lenge T+A DAC 8 DSD)
    ISOTEK Aquarius V5
    Isovolt 3k
    REL812s subwoofer
    Alt av kabler (strøm, signal ht) er Burmester
    TØFT SOM FA’N
     

    jaybill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    173
    Sted
    Øvre Avløs
    Torget vurderinger
    3
    Det er svært sjelden jeg ser noe til AP Padua RR, ble det solgt få av disse?
    Det ble i alle fall solgt 1 par 👍🏾 som jeg hadde til for ca 3 år siden, fikk aldri helt bassen til å sitte. Nå spilles det på Virgo III, der sitter alt som det skal 🔊 pluss et par RheaII helt i bunn 😉
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Det ble i alle fall solgt 1 par 👍🏾 som jeg hadde til for ca 3 år siden, fikk aldri helt bassen til å sitte. Nå spilles det på Virgo III, der sitter alt som det skal 🔊 pluss et par RheaII helt i bunn 😉
    Jeg har også et par, kjøpte de som demo/brukt fra OHC for ca 15 år siden. For øyeblikket er de ikke i bruk, de kommer snart for salg.
     

    magnus1992

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2016
    Innlegg
    8
    Antall liker
    16
    Du får en brukt Trinnov for 60k, for en lavere sum får man Dirac eller Audiolense om man tåler en PC i kjeden... Verdt å sjekke ut tenker jeg
    Har du peiling på forskjellen på ST2 HIFI vs PRO? Pro'en koster meg ganske mye mindre enn hifi-versjonen. 79 000 for svart Trinnov HIFI, Pro ca 45-50 000...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.219
    Antall liker
    9.446
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke så mye om det PRO har vel kun XLR inn og utganger. Og dermed 6volt ut. HIFI har i også RCA og kanskje lavere utgangs volt på RCA. Spør Trinnov og etterforsk i manualene.
    Pro har kanskje ikke Wizzard meny for å sette opp og kalibrere?
    Min Amethyst har XLR ->+18dBu/6Vrms og RCA->+12dBu/3Vrms
    og streamerfunsjon( mottaker for Roon osv). Det er høyere en standard CD på 2V.

    Men Pro XLR vil utgangsignalet ditt kreve lite forsterkning, har du mye kan det -avhengig av din forsterker - gi dårligere signal støyforhold ( 6db dårligere enn RCA) Jeg bruker forsterker gain redusert fra 28 til 16db og XLR6Vrms for minimal støy, men det høres ikke noe støy på 28db heller, men økt sus i diskant med Max vol og øret 2cm fra diskanten.

    Sier ikke at dette med utnivå er noe problem , men nerder som meg vil dytte støygulvet langt under det hørbare som mulig
     

    Flying Tiger

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.11.2008
    Innlegg
    56
    Antall liker
    62
    Sted
    Dalsbygda
    Defekt forsterker i Reha2.
    Har noen tips om kompetanse for reperasjon eller evt bytteforsterker.
    Evt "selvbygger" forsterker av grei kvalitet som kan passe.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Jeg har 3 stk halvveis defekte forsterkere (3 av fire forsterkere i Rhea II hangler) En er helt defekt, to er halvveis defekte....
    Jeg kommer til å gå for ekstern forsterker, jeg lurer på denne: Lab gruppen pdx-3000 eller denne uten dsp: Lab gruppen pd-3000
    (En forsterker til å drive 4 subwoofere)

    Jeg har Trinnov så jeg trenger ikke dsp i forsterker, men hvis man ikke har det så tror jeg nok pdx-3000 er glimrende
    Men dette er kanskje dyrere enn det du hadde tekt....

    Jeg er i loop med Evenstad musikk i Grimstad, de hevder de kan matche alle priser som er på markedet (Ger4music, Thomann...)

    Men, det er alvorlige problemer nå med leveringstider..... PÅ ALT
     
    Sist redigert:

    Flying Tiger

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.11.2008
    Innlegg
    56
    Antall liker
    62
    Sted
    Dalsbygda
    Jeg har 3 stk halvveis defekte forsterkere (3 av fire forsterkere i Rhea II hangler) En er helt defekt, to er halvveis defekte....
    Jeg kommer til å gå for ekstern forsterker, jeg lurer på denne: Lab gruppen pdx-3000 eller denne uten dsp: Lab gruppen pd-3000
    (En forsterker til å drive 4 subwoofere)

    Jeg har Trinnov så jeg trenger ikke dsp i forsterker, men hvis man ikke har det så tror jeg nok pdx-3000 er glimrende
    Men dette er kanskje dyrere enn det du hadde tekt....

    Jeg er i loop med Evenstad musikk i Grimstad, de hevder de kan matche alle priser som er på markedet (Ger4music, Thomann...)

    Men, det er alvorlige problemer nå med leveringstider..... PÅ ALT
    Jeg har 3 stk halvveis defekte forsterkere (3 av fire forsterkere i Rhea II hangler) En er helt defekt, to er halvveis defekte....
    Jeg kommer til å gå for ekstern forsterker, jeg lurer på denne: Lab gruppen pdx-3000 eller denne uten dsp: Lab gruppen pd-3000
    (En forsterker til å drive 4 subwoofere)

    Jeg har Trinnov så jeg trenger ikke dsp i forsterker, men hvis man ikke har det så tror jeg nok pdx-3000 er glimrende
    Men dette er kanskje dyrere enn det du hadde tekt....

    Jeg er i loop med Evenstad musikk i Grimstad, de hevder de kan matche alle priser som er på markedet (Ger4music, Thomann...)

    Men, det er alvorlige problemer nå med leveringstider..... PÅ ALT
    Takk for tipset. Ser ut som forsterkeren på disse er ett svakt punkt. Tenkte på å få montert inn igjen en plate forsterker. Ser det er noen utgaver av Hypex og Dayton på nettet her. Har lite kjennskap til modellene og hvilken det lønner seg å prøve seg på. Likedan, hvem av dem som gir mest lik lyd i subben att.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tipset. Ser ut som forsterkeren på disse er ett svakt punkt. Tenkte på å få montert inn igjen en plate forsterker. Ser det er noen utgaver av Hypex og Dayton på nettet her. Har lite kjennskap til modellene og hvilken det lønner seg å prøve seg på. Likedan, hvem av dem som gir mest lik lyd i subben att.
    Det du trenger en forsterkermodul som passer og er egnet til å drive elementet. Den jobber ikke i et område som betyr noe, tonalt sett. Du trenger først og fremst nok krefter tilpasset elementets impedans.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Takk for tipset. Ser ut som forsterkeren på disse er ett svakt punkt. Tenkte på å få montert inn igjen en plate forsterker. Ser det er noen utgaver av Hypex og Dayton på nettet her. Har lite kjennskap til modellene og hvilken det lønner seg å prøve seg på. Likedan, hvem av dem som gir mest lik lyd i subben att.
    Har hørt fra Gene Dellasalla i Audioholics at han har byttet plateforsterkere oftere enn han klipper håret. Og det gjelder uansett merke, Veldyne, JL Audio, SVS ... hans erfaring er at plateforsterkere er det svakeste punktet i hele elektronikkverden idag .... jeg sier ikke at det er slik men at gutta i Audioholics har hatt de erfaringene .... derfor ikke noe flere plateforsterkere her i huset ...

    Den forsterkeren som står i Rhea II er klasse D og gir 250W i 4 ohm, regner da med at elementet er nominelt 4 ohm.
    Hvis du ser etter noe tilsvarende plateforsterker fra Hypex; så er det denne, koster €266 ex mva på Audiophonics


    Jeg ville kanskje vurdert 500w versjon istedet? :unsure:
     
    Sist redigert:

    Flying Tiger

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.11.2008
    Innlegg
    56
    Antall liker
    62
    Sted
    Dalsbygda
    Har hørt fra Gene Dellasalla i Audioholics at han har byttet plateforsterkere oftere enn han klipper håret. Og det gjelder uansett merke, Veldyne, JL Audio, SVS ... hans erfaring er at plateforsterkere er det svakeste punktet i hele elektronikkverden idag .... jeg sier ikke at det er slik men at gutta i Audioholics har hatt de erfaringene .... derfor ikke noe flere plateforsterkere her i huset ...

    Den forsterkeren som står i Rhea II er klasse D og gir 250W i 4 ohm, regner da med at elementet er nominelt 4 ohm.
    Hvis du ser etter noe tilsvarende plateforsterker fra Hypex; så er det denne, koster €266 ex mva på Audiophonics


    Jeg ville kanskje vurdert 500w versjon istedet? :unsure:
    Prøver en 500w no så får jeg høre om ber blir bra!
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Er det noen beskrivelser tilgjengelig på hvordan man gjør dette? Har en AP Rhea 2 inne for håndspåleggelse (reparert for et år siden før den døde igjen), men er noe pessimistisk.

    (Personlig synes jeg OHC burde gi meg et veeeeeldig godt tilbud på Impetus :)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Audio Physic har jo nå fullstendig glemt hva subwoofere er 🤬

    men man har jo Perlisten 🧐
    Som er i et push-pull oppsett som vistnok reduserer forvrengning med 10 dB+

     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.205
    Antall liker
    5.155
    Hei. Er det noen her som kjenner til Audio Physic Yara II Classic? Når ble den solgt i Norge, hva er nypris og hva er en fair pris på bruktmarkedet? Og finnes det noen omtaler noe sted, det er merkelig lite å spore opp av informasjon om denne modellen på nettet.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.641
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Spørs om jeg har en ny favoritthøyttaler, men det koster jo som bare :censored:




    Audio Physic fra Brilon i Sauerland presenterte sin nye superhøyttaler Medeos på High End.

    Den høyere, tredelte modellen som veier rundt 200 kilo har åtte basshøyttalere, hvorav fire er konstant aktive, mens de andre – avhengig av smak og romakustikk – kan legges til via en bryter eller gi passiv støtte.

    Stjernen i ensemblet er imidlertid en ny type mellomtonedriver hvis superlette foliemembran stabiliseres av en spesiell matrise som er laget i en 3D-printer. Messestjernen Alan Parsons (r.), som gjorde utmerkelsen, ga kjendisstøtte under den imponerende demonstrasjonen.

    Medeos koster fra 150 000 euro paret, og mer hvis du har spesielle fargeønsker.
     
    Sist redigert:

    TLG

    Medlem
    Ble medlem
    20.05.2022
    Innlegg
    7
    Antall liker
    13
    Sted
    Hamar

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.340
    Antall liker
    5.815
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Så nettopp gjennom bildereportasje av Høvdingen fra messedag 3.
    Bilde 416-418 ligner først en Codex, men viser seg ved nærmere ettersyn å være en splitter ny utgave av Avantera. :love:
    Dette har tilsynelatende gått under radaren?
    Ikke sett noen skriverier om disse enda.

    (Bildet er sakset ut herfra: https://www.hifisentralen.no/forume...fra-hi-fi-messen-i-munchen-2022-dag-3.104708/)
    Vis vedlegget 819811
    Disse ser virkelig ut som et møbel som passer inn i en stue, ser at de bruker Primare elektronikk😊
     

    TLG

    Medlem
    Ble medlem
    20.05.2022
    Innlegg
    7
    Antall liker
    13
    Sted
    Hamar
    Disse ser virkelig ut som et møbel som passer inn i en stue, ser at de bruker Primare elektronikk😊
    Enig. Langt flottere enn nye Cardeas, etter min mening.
    Kjører selv Midex på Primare-effekt, kan skrive under på at det er en god kombo!(y)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Så nettopp gjennom bildereportasje av Høvdingen fra messedag 3.
    Bilde 416-418 ligner først en Codex, men viser seg ved nærmere ettersyn å være en splitter ny utgave av Avantera. :love:
    Dette har tilsynelatende gått under radaren?
    Ikke sett noen skriverier om disse enda.

    (Bildet er sakset ut herfra: https://www.hifisentralen.no/forume...fra-hi-fi-messen-i-munchen-2022-dag-3.104708/)
    Vis vedlegget 819811
    Takker, jeg har hørt rykter om en my Avantera, men har ikke sett noe mere, blir sikkert mere info når OHC gutta kommer tilbake fra München... noe mere å komme med her @Skink_123 ?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Er AP-høyttalerne etter Joachim Gerhards tid også laget med tanke på den litt spesielle og plasskrevende plasseringen han gikk for?
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.461
    Antall liker
    4.653
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Ja, hele jobben ble satt bort til Frode Steen på Eltek.

    Største forbedringen var vel bassen som fikk mye mer attack. Også ble det vel renere og mer oppløst hele veien opp!
    Artig, halvgammel post å komme over 😊
    Frode gjorde den første slike jobben på mine VirgoII da jeg skrev for Fidelity (eller var det Audio?), og senere på mine Avanti III. Ble helt rå og er fortsatt savnet. Særlig Avantiene!
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Artig, halvgammel post å komme over 😊
    Frode gjorde den første slike jobben på mine VirgoII da jeg skrev for Fidelity (eller var det Audio?), og senere på mine Avanti III. Ble helt rå og er fortsatt savnet. Særlig Avantiene!
    Hei Vidar,
    Det var jo du som inspirerte meg til denne oppgraderinger - jeg ringte deg sikkert og maste vettet av deg også om jeg ikke husker feil.

    Det er i grunn en fin påminnelse om hvor mye glede jeg har hatt av denne hobbyen opp igjennom årene. Det var deg og Petter jeg følte hadde samme preferanser som meg - og selv om du sikkert lurte meg ut på litt tull (Bybee++) så hadde jeg enorm glede av anlegget på den tide. Det var før familie også - så spilte 2-3 timer hver dag.

    Som en liten hyllest til Leif i dag (som jeg også ringte og maste vettet av) - her er mitt nesten helnorske anlegg for ca 15 år siden hvor DP var ryggraden - og her er det mye tweaks.
    • AP Avanti III med nytt delefilter, haugevis med Bybee i filteret og jordede element chassis.
    • BASE drivverk med extra plattformer
    • DP Dac med Mundorf kondiser, linolje og batteripower,
    • DP preamp (husker ikke om jeg hadde skaffet bedre power/batteripower til den)
    • 2 x DP A1.
    • Alt stående på vekttilpassende Base plattformer, med bluetac for å lime komponentnee fast
    • FAT LMC og nettfilter fra Liern.
    • SILK og Black magic kabler fra PM om jeg ikke husker feil
    2007.jpg


    drivverk.jpg

    PM.jpg
     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.860
    Antall liker
    17.393
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Er det noen beskrivelser tilgjengelig på hvordan man gjør dette? Har en AP Rhea 2 inne for håndspåleggelse (reparert for et år siden før den døde igjen), men er noe pessimistisk.

    (Personlig synes jeg OHC burde gi meg et veeeeeldig godt tilbud på Impetus :)
    Hei. Fikk du liv i denne? Hva var evt feil? Spør da jeg er i samme situasjon…
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn