Audiophysics venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Har alle Audio og Fidelity og husker godt veien du og Vidar tok med Audio Physics høyttalerne.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.331
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Hei Vidar,
    Det var jo du som inspirerte meg til denne oppgraderinger - jeg ringte deg sikkert og maste vettet av deg også om jeg ikke husker feil.

    Det er i grunn en fin påminnelse om hvor mye glede jeg har hatt av denne hobbyen opp igjennom årene. Det var deg og Petter jeg følte hadde samme preferanser som meg - og selv om du sikkert lurte meg ut på litt tull (Bybee++) så hadde jeg enorm glede av anlegget på den tide. Det var før familie også - så spilte 2-3 timer hver dag.

    Som en liten hyllest til Leif i dag (som jeg også ringte og maste vettet av) - her er mitt nesten helnorske anlegg for ca 15 år siden hvor DP var ryggraden - og her er det mye tweaks.
    • AP Avanti III med nytt delefilter, haugevis med Bybee i filteret og jordede element chassis.
    • BASE drivverk med extra plattformer
    • DP Dac med Mundorf kondiser, linolje og batteripower,
    • DP preamp (husker ikke om jeg hadde skaffet bedre power/batteripower til den)
    • 2 x DP A1.
    • Alt stående på vekttilpassende Base plattformer, med bluetac for å lime komponentnee fast
    • FAT LMC og nettfilter fra Liern.
    • SILK og Black magic kabler fra PM om jeg ikke husker feil
    Vis vedlegget 826679

    Vis vedlegget 826680
    Vis vedlegget 826681
    Good times 🤘🏻Husker mange og hyggelige samtaler - ingen plagsomme 😊
    Og ja, Bybee var nok tidenes villspor.
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    282
    Sted
    Fredrikstad
    Hei. Fikk du liv i denne? Hva var evt feil? Spør da jeg er i samme situasjon…
    De byttet plateforsterker og da fungerer den. Men, min andre Rhea sviktet selvfølgelig igjen i forrige uke….

    Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå, med bytte av to forsterkere på to suber allerede. Det sitter langt inne å reparere mer nå.

    De er jo flotte når de fungerer, men dette begynner å bli dyrt.
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.930
    Antall liker
    4.479
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje ikke high-end, men på Fretex Alnabru står det et par Yara 2 Evolution med prislapp 3000,-
    Sikkert litt prutemonn på dette.....
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Heisann lurer på classic 8 har krell kav 300il er dette noe som matcher? Setter pris på innspill
    En av de tingene jeg liker med AP(disclaimer, jobber hos importør) er hvor langt de kan strekkes på skikkelig elektronikk som din Krell. Send gjerne en melding :)
     

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    35
    Antall liker
    27
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Noen som har tips til oppgradering? Jeg hadde et par Yara II superior som spilte meget bra men manglet en del i bassen. Bytta de til et par Dynaudio Contour s3.4 og de gjør det meste mye bedre enn Yaraene. Bortsett fra trikset med å forsvinne i lydbildet og lage skikkelig stort rom i lyden. Jeg savner dette og har ikke klart å komme bært med Dynaudioene, selv med masse flytting rundt i stua. Hva kan være en AP oppgradering fra Yaraene som matcher lyden på Dynaudioene? Er gamle Virgo/Virgo II en mulighet? Jeg handler stort sett utelukkende brukt utstyr.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Brukte Virgo gikk for 12k for noen år siden sist jeg så dem på Finn , for å få samme ytelse på ny høyttaler idag må man betale 10-100 ganger mer, og det er slett ikke sikkert man får noe så bra heller.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Brukte Virgo gikk for 12k for noen år siden sist jeg så dem på Finn , for å få samme ytelse på ny høyttaler idag må man betale 10-100 ganger mer, og det er slett ikke sikkert man får noe så bra heller.
    1 200 000 som i 1,2 miljoner alltså för att få samma ytelse som en brukt Virgo? :rolleyes:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det finnes nok av millionhøyttalere som ikke kan måle seg med Virgo 2, over 100K er ikke lengre pris noen som helst indikator på kvalitet
    1665759227539.png


    Kef Blade Meta til ca 300k er omtrent på samme nivå som Virgo
    1665759476924.png


    Wilson til 1.5 Mill NOK, med stygge skavanker

    1665759683053.png


    PS og hva kostet diskantelementet til Virgo den gang da for ca 20 år siden? 430kr for Vifa diskant, Pris er ikke alt.
     
    Sist redigert:

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    35
    Antall liker
    27
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Ser det ligger et par Virgo II på finn nå. Hvor gammel kan Virgo II være, fra tidlig 2000-tallet? Kan de være en mulighet for å bytte ut Dynaudioene (de er fra 2011-2012)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Virgo II , syns ingen Audio Physic har vært bedre , inntil jeg hørte Cardeas på privat demo, (400k).
    At Virgo II kan være fra fra tidlig 2000 tall høres riktig ut. Mine ble kjøpt brukt i 2003 Prod året er uleselig

    9000kr for Virgo II er jo vanvittig bra lyd for pengene. Men større dyrere høyttalere kan nok levere mere bass for bassfreaks
     
    Sist redigert:

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.331
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Virgo 2 og enda bedre: Avanti 3 er milepæler i høyttalerhistorien etter min mening.
    EAR Yoshino 509 silver jubilee monoblokker, Bladelius Gondul med innebygget pre, Avanti 3 (modifisert delefilter av Frode Steen (Dynabel) og Jormas den gang dyreste kabler er det beste oppsettet jeg noen gang har hatt.
    Brukte Virgo 2 i god stand, som nå går for rett i overkant av 10 000 et sted er skamløst mye høyttaler for pengene. Men de er kilne på god plass mot sidevegg og nyter veldig godt av stålføttene de kom med, fremfor mdf plata som er standard.
     

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    35
    Antall liker
    27
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Takk for info, jeg sliter litt med plassen da om jeg skulle prøvd Virgoene. Får bare ca 40-50cm til sidevegg på ene siden pga planløsningen i stua. På andre siden er det masse plass. Skjønner jeg det riktig så vil det fungere dårlig med Virgo da? Hadde litt samme opplegget med Yaraene, de låt best midt på gulvet men jeg fikk til 95% av lyden med plassering innafor lovlig (godkjent av fruen) området i stua.
     

    idarr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2009
    Innlegg
    136
    Antall liker
    292
    Sted
    Fitjar Hordaland
    Solgte mine Virgo II, med stålføtter, i sommer og er fremdeles på leting etter erstattere.

    Angrer nok litt, men slet med plasseringen. De låt aldeles nydelig omtrent midt ute på stuegulvet, en plassering husstanden forøvrig ikke var videre imponert over. :D
    Var inne på tanken på brukte virgo men hadde vel blitt et ramaskrik mtp på plasseringa😃
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.331
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Takk for info, jeg sliter litt med plassen da om jeg skulle prøvd Virgoene. Får bare ca 40-50cm til sidevegg på ene siden pga planløsningen i stua. På andre siden er det masse plass. Skjønner jeg det riktig så vil det fungere dårlig med Virgo da? Hadde litt samme opplegget med Yaraene, de låt best midt på gulvet men jeg fikk til 95% av lyden med plassering innafor lovlig (godkjent av fruen) området i stua.
    Er god grunn til at Joachim Gerhard, konstruktøren, var tilhenger av å spille med høyttalerne langs langveggen ja. Tror du skal slite litt med å få god balanse i lydbildet med så stor asymmetri.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Har høyttalerne plassert på filt, de skyves inntil veggen når det ikke spilles og trekkes frem på gulvet ved finlytting/nytelse ( usynlig tape kan eventuelt markere riktig plassering )
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Virgo 2 har jeg fryktelig lyst til å prøve, men er redd de ikke vil få plasseringen og plassen de fortjener.

    Hva slags elektronikk liker de? Varm, nøytral? Mye kraft?
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.331
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Virgo 2 har jeg fryktelig lyst til å prøve, men er redd de ikke vil få plasseringen og plassen de fortjener.

    Hva slags elektronikk liker de? Varm, nøytral? Mye kraft?
    De kan drives med måtelig kraft, men liker seg med mye og vokser med mye kraft. Funker med nøytralt utstyr og stortrives med noe som heller hårfint mot det varme.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    De kan drives med måtelig kraft, men liker seg med mye og vokser med mye kraft. Funker med nøytralt utstyr og stortrives med noe som heller hårfint mot det varme.
    Ja, da er de utelukket både med hensyn til rom og forsterker.

    Har lest at de har elektrolytter i delefilteret. Da er det muligens på tide med en utskiftning av dem siden de begynner å dra på årene.
     

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    35
    Antall liker
    27
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Så hvis Virgo II ikke går i min stue så må vil vel ikke de andre AP høyttalerne med sidebasser heller funke noe særlig? Ser de har noen modeller med intern bass, kan det være et alternativ? Ligger et par Classic 20 på finn, men er de en nedgradering iforhold til Dynaudioene mine?
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Takk for info, jeg sliter litt med plassen da om jeg skulle prøvd Virgoene. Får bare ca 40-50cm til sidevegg på ene siden pga planløsningen i stua. På andre siden er det masse plass. Skjønner jeg det riktig så vil det fungere dårlig med Virgo da? Hadde litt samme opplegget med Yaraene, de låt best midt på gulvet men jeg fikk til 95% av lyden med plassering innafor lovlig (godkjent av fruen) området i stua.
    Virgo 25 er uendelig lettere både å drive og plassere enn II
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.368
    Sted
    Interiore Simplicitate
    De kan drives med måtelig kraft, men liker seg med mye og vokser med mye kraft. Funker med nøytralt utstyr og stortrives med noe som heller hårfint mot det varme.
    +1 til den. (y)

    Virgo 25 er uendelig lettere både å drive og plassere enn II
    Virgo 25 har vært og er på lista. En kompis har dem, og jeg har hørt dem der og ikke i egen stue. De spiller flott, og er nok mer potente i bassen enn Virgo II var tror jeg. Mellomtonen derimot...etter det jeg har hørt så langt mangler noe av magien fra Virgo II, men igjen kan det være bare at jeg ikke har hørt dem hjemme, stilt opp slik jeg ville hatt dem.
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    282
    Sted
    Fredrikstad
    Plateforsterkeren tilbake fra service. Endelig full utnyttelse igjen, av en topp sub og det sammen med Virgo 25. En meget god kombo.
    Vis vedlegget 859887
    Har du byttet plateforsterker i Rhea II-en din til en Hypex? (Antar det er det?) Har byttet to AP plateforsterkere allerede, og må kanskje i gang en tredje gang, så litt usikker på hva jeg skal gjøre.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Ja, da er de utelukket både med hensyn til rom og forsterker.

    Har lest at de har elektrolytter i delefilteret. Da er det muligens på tide med en utskiftning av dem siden de begynner å dra på årene.
    Snakket med en høyttaler produsenten Marten ang kondensatore type og levetid i delefilter. Han sa kort og godt at det er 0.0 å bekymre seg for. Lite effekt lite varme og ingen slitasje, ikke tenk mer på det.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Ja, da er de utelukket både med hensyn til rom og forsterker.

    Har lest at de har elektrolytter i delefilteret. Da er det muligens på tide med en utskiftning av dem siden de begynner å dra på årene.
    Pussig konklusjon, jeg har spilt på Virgo med 5 watts rørforsterker . 5 watt vil klippe på høyt volum men, 90watt transistor forsterker holder i massevis. Høyttaleren har en effektivitet på 90dB/2.8Volt . 4ohm så en bra forsterker skader ikke selvsagt.
    Hvilken forsterker har du nå?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Pussig konklusjon, jeg har spilt på Virgo med 5 watts rørforsterker . 5 watt vil klippe på høyt volum men, 90watt transistor forsterker holder i massevis. Høyttaleren har en effektivitet på 90dB/2.8Volt . 4ohm så en bra forsterker skader ikke selvsagt.
    Hvilken forsterker har du nå?
    Rega Elex-R. 72 W i 8 ohm, og 114 W (tror jeg) i 4 ohm, men den liker nok litt lettere laster. Nå spiller jeg aldri grisehøyt heller, så det blir kanskje feil å si at forsterkeren min er utelukket, men det finnes nok bedre alternativer. Det er heller høyttalerplasseringen som Virgo II er optimalistert for, som er det største aberet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Ja AP låter spesielt flott med bred oppstilling og flyttet fram da vegg, akkurat som nesten alle andre høyttalere , vi ikke si at Virgo er vanskeligere enn andre å plassere, eller ikke fungerer i andre oppstillinger , men man bør jo prøve hjemme helst da, bassresponsen inntil vegg varierer stort mellom høyttalere

    Enig i at 74 watt ikke er stort..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn