Audiophysics venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Både Virgo III og Avantera III er fremdeles der på Audio Physic sinde websider :unsure:
    Stemmer. Men @Skink_123 nevnte i en dialog med meg i vår at Virgo er på vei ut og at Avantera er sluttsolgt. Det etterlater jo et par relativt store hull under Cardeas. Den som lever får se…
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Jeg har 4 stk Audio Physic Rhea II og nå har 3 av 4 forsterkere begynt å melde seg ut mere eller mindre
    - En forsterkerer er fullstendig røket og gir bare kraftige pipelyder
    - På en forsterker virker ikke auto on/off, men den spiller når den blir slått på, men går aldri av....
    - En forsterker slår seg alltid av uansett hva som kommer av signal (altså ALLTID auto off)
    - En av forsterkerene ser ut til å fungere mere eller mindre slik den skal.

    Nå er det lite aktuelt for meg å sende 3 forsterkere til reparasjon for å risikere at de ryker på nytt kort tid etter...

    Forsterkeren i Rhea II er en 250 watt @ 4 ohm klasse D, egentlig ikke spesielt heftige saker, kan vel byttes i en Hypex ncore FA251, denne er 250 watt 4 ohm og spiller nok vesentlig bedre også enn det som er i Rhea II, med en pris på €269 ex moms så diskvalifiseres vel reparasjonsalternativet av seg selv.
    Hypex ncore FA501 som er 500 watt i 4 ohm ligger på €372 ex moms, så det er ikke så grumsomt det heller ...

    Spørsmålet mitt, er det noen som har byttet forsterkere i Rhea II?
    Noen erfaringer herfra?
     

    Lostx9

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    98
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    7
    Er det noe som har erfaring med Audio Physic og Adyton og dele.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Noen her som har prøvd isoacoustics gaia på ap? Erfaring?
    Jeg brukte Gaia II på Tempo 25+ og de ga mye mer enn VCF som jeg brukte først. Særlig strammere bass, men også forbedringer oppover i registeret. Jeg er ikke i tvil om hvilke av disse som fungerer best.
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Jeg har et par Audio Physics Padua høyttalere. Var det to ulike versjoner av disse? Jeg ser at noen omtales som RR. Hvordan ser jeg om mine er RR eller ikke om det var to versjoner av dem?

    Red. Jeg ser at jeg i et tidligere innlegg har skrevet at mine er RR, men er altså ikke sikker.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.349
    Antall liker
    5.830
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har et par Audio Physics Padua høyttalere. Var det to ulike versjoner av disse? Jeg ser at noen omtales som RR. Hvordan ser jeg om mine er RR eller ikke om det var to versjoner av dem?

    Red. Jeg ser at jeg i et tidligere innlegg har skrevet at mine er RR, men er altså ikke sikker.
    Vil anta RR står for ringradiator diskant (den med spiss i midten) og de med dom diskant er ikke RR (vanlig rund dom)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Jøss, er det fortsatt liv i Audio Physics?!
    Sparks’ene ser jo ganske så like ut som de orginale fra rundt 30 år tilbake. Bortsett fra at de er 2-3 ganger så store i volum. Sammen med Tempo og Virgo var vel Spark den opprinnelige Audio Physics familien til Joachim Gerrard? Er det fortsatt liv i han?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Samme metode han brukte allerede tidlig med AP.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Ser Han har flere stativhøyttalere, deriblant denne som heter Darling.
    Litt morsomt at den av utseende er ganske lik den opprinnelig Audio Physics Step i motsetning til den nye Audio Physics Step. :rolleyes:

    Darling-scaled.jpg


    66627.jpg
     

    magnus1992

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2016
    Innlegg
    8
    Antall liker
    16
    Noen som har peiling på om Virgo 25 til Virgo 3 blir en vesentlig oppgradering eller er det bedre å bruke pengene et annet sted? Virgo 3 finnes det noen få par igjen av for rundt 100 000 kroner. Virgo 25 må nok selges til maks 30 000 så oppgraderingsprisen er jo nokså vesentlig.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Noen som har peiling på om Virgo 25 til Virgo 3 blir en vesentlig oppgradering eller er det bedre å bruke pengene et annet sted? Virgo 3 finnes det noen få par igjen av for rundt 100 000 kroner. Virgo 25 må nok selges til maks 30 000 så oppgraderingsprisen er jo nokså vesentlig.
    Av det jeg har hørt på Virgo 3 på OHC, så spiller de sykt bra .... om det rettferdiggjør oppgradering, vanskelig å si men hvis man har pengene :)

    Det jeg har hørt fra Virgo 3 synes jeg er bedre enn de nyere Codex (av det jeg har hørt så langt)
     
    Sist redigert:

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Det kommer jo an på hva resten av anlegget består av også. 70000kr er penger som man kan kjøpe mye fint for!
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.482
    Torget vurderinger
    2
    Bruk 70 000 på romkorreksjon i stedet kanskje … Jeg har Virgo 2 og har ennå ikke hørt en Audio Physic høyttaler som slår den, uansett pris..



    Virgo 25 er jo bra greier uansett



    Prøv og sammenligne hjemme før du avgjør
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.456
    Antall liker
    9.752
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hei,

    apropos Virgo 2, og Audio Physic generelt, er det noen spesiell forsterkermatch dere vil fremheve? Noe som funker spesielt bra?

    Har tidligere brukt røramp og det funket fint, men er nå på jakt etter et alternativ uten rør, i alle fall ikke rør i effekttrinnet. Hybrid med rørpre er OK.
    McIntosh har alltid vært i kikkerten, men koster litt mer enn jeg ønsker å bruke, selv på brukten.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.482
    Torget vurderinger
    2
    Anlegget (som jeg har lånt til min far ) består av Virgo 2 og SAT Amplifix ( nå Bladelius) det var en klassisk kombinasjon OHC solgte.
    Jeg drev også Virgoene med Cayin 860 36watt i triodemodus, en 5watter SE gav lyd men ble for lite. Ville nok hatt en 100+ watt med solid strømforsyning . Tipper en Benchmark AHB2 ( eller hva den heter ) til 30k eller en Vera kan passe om man vil ha noe moderne, men de er sluttforsterkere ikke integrert.

    Ville også sett på NAD M23 og C298. Har ikke hørt dem på Virgo , så dette er kun basert på effekt og tekniske data
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Virgo er ikke vanskelige, har hørt svært vellykkede demonstrasjoner med bla.a Densen. Som BC skriver, de liker litt strøm ,men det gjelder jo det meste av kvalitetshøyttalere. Densen er spretten lyd, litt som Naim og Rega. Av forsterkere som ikke er hinsides kostbare går mitt tips til Rega Elex-R. Den er latterlig god til prisen. Kanskje du kan få låne en hos Soundgarden?
     

    magnus1992

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2016
    Innlegg
    8
    Antall liker
    16
    Det kan jo godt være at jeg bare oppgraderer for å ha noe å kjøpe hehe

    Stuen er ganske vanskelig da er et karnapp hvor høyttalerene står usymmetrisk plassert mtp bakvegg og sidevegg. Venstre høyttaler står ved en stor åpning som går videre ut til kjøkkenet.
    IMG_0757.jpeg

    Jeg har allerede satt opp en del akustikktiltak, da Artnovion plater i tak og Vicoustic diffusjon/absorbsjon på bakvegg. Noe jeg gjerne sikkert skulle kjøpt en en bassfelle til ett av hjørnene hvor det er ledig plass.
    IMG_0780.JPG

    Bildene viser plassering av HT med en blanding av Midex og Virgo på bilder.

    Ellers består anlegget av:
    Bel Canto Black EX Dual Mono
    Bel Canto Black EX DAC (enn så lenge T+A DAC 8 DSD)
    ISOTEK Aquarius V5
    Isovolt 3k
    REL812s subwoofer
    Alt av kabler (strøm, signal ht) er Burmester
     

    Vedlegg

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Bel Canto Black EX Dual Mono
    Bel Canto Black EX DAC (enn så lenge T+A DAC 8 DSD)
    ISOTEK Aquarius V5
    Isovolt 3k
    REL812s subwoofer
    Alt av kabler (strøm, signal ht) er Burmester
    Med så mange tiltak og flotte komponenter er det jo litt urettferdig at Sentralen gir deg status "Fersking" under profilbildet. :)

    Du må jo grave litt i sjelen din for å finne ut om det er noe du savner. Det beste er jo alltids muligheten til å deponere/hjemlån og sammenligne selv.
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Virgo er ikke vanskelige, har hørt svært vellykkede demonstrasjoner med bla.a Densen. Som BC skriver, de liker litt strøm ,men det gjelder jo det meste av kvalitetshøyttalere. Densen er spretten lyd, litt som Naim og Rega. Av forsterkere som ikke er hinsides kostbare går mitt tips til Rega Elex-R. Den er latterlig god til prisen. Kanskje du kan få låne en hos Soundgarden?
    Har også kjørt Virgo, men da på Burmester 011 og 036. Flott lyd med spretten bass, etter det jeg husker. (Dette er vel snart 10 år siden...)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.482
    Torget vurderinger
    2
    @magnus1992 Med så mye lekkert utstyr og akustikk tiltak og en asymmetrisk stue vil jeg tro en form for aktiv DSP "rom optimalisering" *er neste sted å bruke penger mht oppgradering, selv om Virgo 3 sikker er gode, kan de ikke gjøre stort med rommets egenskaper og effekt. Du får en brukt Trinnov for 60k, for en lavere sum får man Dirac eller Audiolense om man tåler en PC i kjeden... Verdt å sjekke ut tenker jeg

    * sofaen tyder på at du ser ut til å sitte og lytte nær bakvegg? vil antagelig gi en bassheving og resonnanser det er verdt kontrollere med DSP. Selv en enkel EQ i Roon kan gjøre nytten...

    PSSS, hvor fikk du tak i listen for å dekke kablene ved dørlisten? hendig sak
     
    Sist redigert:

    magnus1992

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2016
    Innlegg
    8
    Antall liker
    16
    Takk for mange svar! Jeg skal tenke meg litt om før jeg kjøper noe ekstra nå uansett hvor fristende det er.

    PSSS, hvor fikk du tak i listen for å dekke kablene ved dørlisten? hendig sak
    Den kjøpte jeg bare på Clas Ohlson. Bred og lav, med teip/lim på undersiden. Får plass til både ht-kabel, strømkabel og REL subwooferkabel inni :)

    Du har rett i sofaplassering og nærhet til bakvegg. Jeg merker stor forskjell av å sitte en halvmeter lenger fremme, det blir mye mindre boom da. Dessverre er det nå slik at jeg ikke kan trekke frem sofaen til ønsket posisjon uten at det blir lagt merke til av min kone... Jeg tenker jeg skal titte litt på Trinnov ST2 hifi (korrekt?) og forhøre meg, med meg selv, om det egentlig er noe jeg savner. Tross alt brukes jo anlegget mest til TV og film og det er jo kanskje litt overkill med enda et sett nye høyttalere. Pluss, Trinnov'en er enklere å gjemme vekk - høyttalere neppe.

    Nå vet jeg at dette er et AP forum, men er det noen som har testet Piega Coax 711 opp imot AP?
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Takk for mange svar! Jeg skal tenke meg litt om før jeg kjøper noe ekstra nå uansett hvor fristende det er.



    Den kjøpte jeg bare på Clas Ohlson. Bred og lav, med teip/lim på undersiden. Får plass til både ht-kabel, strømkabel og REL subwooferkabel inni :)

    Du har rett i sofaplassering og nærhet til bakvegg. Jeg merker stor forskjell av å sitte en halvmeter lenger fremme, det blir mye mindre boom da. Dessverre er det nå slik at jeg ikke kan trekke frem sofaen til ønsket posisjon uten at det blir lagt merke til av min kone... Jeg tenker jeg skal titte litt på Trinnov ST2 hifi (korrekt?) og forhøre meg, med meg selv, om det egentlig er noe jeg savner. Tross alt brukes jo anlegget mest til TV og film og det er jo kanskje litt overkill med enda et sett nye høyttalere. Pluss, Trinnov'en er enklere å gjemme vekk - høyttalere neppe.

    Nå vet jeg at dette er et AP forum, men er det noen som har testet Piega Coax 711 opp imot AP?
    Testet og testet...jeg har hørt 711 mange ganger under kontrollerte forhold, det samme gjelder for noe eldre utgaver av Virgo og Avanti. Har også hørt Avantera, men ikke de nyere Midex og Codex.
    For egen del må jeg si at både Avantera og C711 er blant mine favoritthøyttalere. De spiller begge veldig stort selv om de tar lite plass i stua. Mitt inntrykk er et Avantera gir et bredere lydbilde og kanskje enda mer spretten dynamikk, men sikkert litt avhengig av rom og forsterkere. C711 har en helt utrolig mellomtone og veldig luftig fremtoning. Den har i tillegg imponerende bassresurser, både artikulert og dypt. Men noe trangere sweetspot muligens. Duet har C711 i demo i Oslo så den bør være mulig å få et inntrykk av der.
    Både Virgo og Avantera er utgått fra produksjon, og jeg forstår det som at de skal erstattes. Det kan bli veldig spennende, AP trenger jo å fylle hullet mellom Codex og den tre ganger dyrere Caldera. Caldera i siste versjon skal være meget bra, har ikke hørt denne selv.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    @Balle Clorin – Hvor kilne er Virgo på plassering? Jeg har jo lest om, og prøvd, JGs plasseringsmetode, og den er jo ganske ekstrem. Resultatet er kjempetøft lydmessig, med tilnærmet surround-lyd, men praktisk er det ikke i et vanlig flerbruksrom. Virgo er en høyttaler jeg må få prøvd en gang, men hvis de er optimalisert for plassering omtrent midt i rommet, så er det lite aktuelt ...
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Bruk 70 000 på romkorreksjon i stedet kanskje … Jeg har Virgo 2 og har ennå ikke hørt en Audio Physic høyttaler som slår den, uansett pris..



    Virgo 25 er jo bra greier uansett



    Prøv og sammenligne hjemme før du avgjør
    Audio Physic Virgo 2 og det Audio Physic driver med nå har jo ingenting til felles, annet enn at de heter Audio Physic.
    Virgo 2 er designet av Joachim Gerhard, mens senere modeller er designet av Manfred Diestertich, som har helt andre verdier og prinsipper
    Jeg har desverre aldri hørt Virgo 2, men har hørt Virgo 3 (de opprinnelige fra 2000 tallet) drevet av monokoblede Burmester 956. Det var Geir Tømmervik som kjørte dette showet og det er noe av det villeste jeg har vært med på.

    Jeg kjører gamle Audio Physic Avanti III (også designet av Gerhard) drevet av Adyton Cordis 1.8 signature, og jeg er også usikker på om nåværende Audio Physic har noe mere å gi i forhold til disse, jeg er aldri blitt overbevist om dette ennå.... jeg har tidligere altså vært svært positiv til nyere Virgo 3, men jeg lurer på om Avanti III er ennå bedre :cool:

    Joachim Gerhard tilbyr forøvrig oppgradering av eldre modeller, inklusive Virgo 2, disse kan oppgraderes til "moderne standard" for rundt €1000, høres ut som en utrolig god deal
     
    Sist redigert:

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Det er svært sjelden jeg ser noe til AP Padua RR, ble det solgt få av disse?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Jeg har nylig kjøpt Trinnov Amethyst fra @Skink_123 og anser det som kanskje den beste oppgraderingen jeg har gjort noensinne… den store forskjellen ligger vel ikke i håndtering av rom men stålkontroll på tid/fase/sub. Kanonkontroll på sub integrasjon.

    Alle kurver kan justeres i sanntid.

    Såvidt jeg vet er det kun Trinnov som kan dette 😍
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn