Audion Premier Phono Stage på besøk i Halden

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Fikk låne noen rørpar, og forkjellene var relativt små. Fikk nogså god lyd med mullard nos rør, men har kommet fram til at det ikke er noe for meg med mitt nåværende utsyr. Spiller med en cary slp90 og den er jo litt i det svusltige hjørnet selv, så mulig det er blir litt too much.

Jeg venter en Kora eclipse med innebygget riaa over helga og skal gjøre en siste test. Hvis det innebyge trinnet også slår audion, leverer jeg den tilbake.

Selv om den tvilsomt blir hos meg, betyr selvsagt ikke det at den ikke kan gjøre underverker hos andre. Spesielt hvis du føler anlegget trenger å fetes opp litt, tror jeg den kan låte riktig så fint. Bare å sende en mail til stereolab om å prøve så får du sikkert raskt og hyggelig tilbakemelding.

Huldra 10 er bygget om til ren pre med riaa, men nå brukes kun riaa delen. Det var en elektrokyndig kompis som utførte inngrepet så akurat hva han gjorde er jeg usikker på. Prinsippet var om jeg ikke husker feil å koble ut effektdeln og kjøre signalet via hodetelefondeln, som da ble tatt ut via rca som ble boret ut på baksiden. Det finnes en del info om hvordan man gjør dette på nett og har litt know how kan du få deg en satans artig sak ;) Riaa delen spesielt er beint fram fantastisk.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kora Eclipse har en meget kompetent riia. Får du den til å synge med resten så er du en heldig mann :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Tiltredes. Kora Eclipse er en veldig godt bevart hemmelighet som spiller fantastisk med det rette utstyret. Men den er sær som en italiensk diva på Prosecco-overdose.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Sær på matching mener du? Jeg bruker naim 250 som spiller fantastisk sammen det jeg har prøvd av rør, så det blir artig å høre om de kommer overens.
Har ingen erfaring med kora, men den ble så varmt ambefalt av en kompis at han tarn om jeg ikke likern.
Blir også spennende å høre riaa delen, som jeg leser er litt omdiskutert på andre forumer.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg hadde Eclipse og monoblokkene 100SB på test for mange år siden. Det spilte så fantastisk bra at det er en kombinasjon jeg savnet i årevis. Den flyttet grenser for meg mht hva man kunne forvente av forsterkeri til den prisen. Jean Hiraga mener det erv en av de beste kombinasjonene som noen gang er laget. "Jeg skulle ønske det var JEG som hadde konstruert dem!" uttalte han til en fransk hifi-journalist. Det sier jo ikke lite.

Men de er litt sære på matching, ja. Får håpe det sitter hos deg! Hva kritiseres det riaatrinnet for, da?

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Leste en tråd hvor det ble sagt at riaa delen ikke ble prioritert i særlig stor grad og at konskruktøren selv hadde bekreftet dette. Angivelig ment for den som ikke bruker vinyl som hovedkilde, men et relativt rimelig singel ended trinn så man har muligheten for enkel tilkobling.

Nå har jeg jo tre forskjellige trinn stående, så den skal få litt å bryne seg på. Har hatt litt av hvert på audition i det siste og håper virkelig kora dra det hele sammen. I en perfekt verden spiller det innebyge trinnet best og antal bokser kan reduseres. Det er lov å håpe :)

mekaniac

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.04.2007
Antall liker
1.581
Sted
Verdal
arnejustad skrev:
Leste en tråd hvor det ble sagt at riaa delen ikke ble prioritert i særlig stor grad og at konskruktøren selv hadde bekreftet dette. Angivelig ment for den som ikke bruker vinyl som hovedkilde, men et relativt rimelig singel ended trinn så man har muligheten for enkel tilkobling.

Nå har jeg jo tre forskjellige trinn stående, så den skal få litt å bryne seg på. Har hatt litt av hvert på audition i det siste og håper virkelig kora dra det hele sammen. I en perfekt verden spiller det innebyge trinnet best og antal bokser kan reduseres. Det er lov å håpe :)
Ja det er lov å håpe ,jeg håper koran havner hos meg ;D
Jeg har ønsket meg den helt siden impulse anbefalte meg den og 100SB mono-trinnene for noen år siden ,jeg angrer enda på at jeg ikke slo til den gang da og kommer jeg over noen nå så vil jeg strekke meg langt får å få prøvd dem ,nysgjerrigheten må slukkes.

Ellers må jeg legge til at Audion absolutt ikke var en positiv overraskelse det lille jeg fikk testet den....

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Kora på plass og skal den havna hos deg må du drepe meg først ;)

mekaniac

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.04.2007
Antall liker
1.581
Sted
Verdal
arnejustad skrev:
Kora på plass og skal den havna hos deg må du drepe meg først ;)
Hehe ,jeg driver å støper noen tøfler til deg i b30 til isfisketuren ;D

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Fin tråd, men lite liv. Er det noen som eier en Audion Premier Phono?

Førstkommende fredag skal jeg ha både Graham Slee Reflex M og Audion Phono på hjemlån. Fra tidligere har jeg testet en ASR Mini Basis mk3. Så får vi se...

L

Laban MK2

Gjest

Førstkommende fredag skal jeg ha både Graham Slee Reflex M og Audion Phono på hjemlån. Fra tidligere har jeg testet en ASR Mini Basis mk3. Så får vi se...
Me har Audion har hatt Reflex helt greie begge 2 :)

mvh

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Antall liker
15.528
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
15

Har haft, men sålde och köpte ASR minibasis exclusive mkIII. Premier var flott den och en utomordentligt god match till B&W CM9 som jag hade då och som jag uppfattade som litt slanka i de nedersta oktaverna rent generellt, men Premier gav fyllighet helt nederst som jag personligen saknade. Jag hade en potentiell köpare av Audion premier som efter en dags test upplevde den som en dålig match sammen med hans Audio Physic's (virgo tror jag det var). Han fick en alltför basrik upplevelse och valde att inte genomföra handeln. Skall också sägas att det inte var helt tyst i mitt oppsett. ASR är ju helt tyst. Bytte främst för att få flexibiliteten till ASR och bytte från MM pu till MC.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15

mvh
Kan du si litt om forskjellene på de to, sånn lydmessig? :)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15

Har haft, men sålde och köpte ASR minibasis exclusive mkIII. Premier var flott den och en utomordentligt god match till B&W CM9 som jag hade då och som jag uppfattade som litt slanka i de nedersta oktaverna rent generellt, men Premier gav fyllighet helt nederst som jag personligen saknade. Jag hade en potentiell köpare av Audion premier som efter en dags test upplevde den som en dålig match sammen med hans Audio Physic's (virgo tror jag det var). Han fick en alltför basrik upplevelse och valde att inte genomföra handeln. Skall också sägas att det inte var helt tyst i mitt oppsett. ASR är ju helt tyst. Bytte främst för att få flexibiliteten till ASR och bytte från MM pu till MC.
Hva kan du si om forskjellen mellom ASR Exclusive III og Audion?

L

Laban MK2

Gjest

mvh
Kan du si litt om forskjellene på de to, sånn lydmessig? :)
Husker ikke Reflex'n så godt lenger men brukte den med Elevator på en DV XX2mkII en gang i tiden på en Thorens 124 .
Oppsett var den gang Luxman M-05 / Infinity RSIIB . Reflex ble vel overflødig den dagen det kom rør inn i huset ( TerraSong Satori preamp med riaa danket den overlegent ut ) men dette var lenge siden :) Lykke til med test av begge .

Mvh

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Antall liker
15.528
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
15

Hej

Tror inte jag ska ge mig på någon ljudmässig förklaring om skillnader mellan de två, till det har jag allt för dåligt jämförelsesgrundlag. Jag brukte en billig Ortofon 2M red på Audion (förmonterad på Project) och Denon DL-304 low-output MC på ASR. I tillägg blev det köpt in nya HT samtidigt som ASR så blir helt hopplöst att komma med något förnuftigt :cool:. Men ASR är ett väldigt bra RIAA-steg och har inga problem med 0,2 mV output på Denon DL-304. Massa gain utan stöy :)plus alla lastmuligheter du nånsin har behov för i framtiden. Ser förresten att det ligger ett ute på brukten nu..

Mvh

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15

Hej

Tror inte jag ska ge mig på någon ljudmässig förklaring om skillnader mellan de två, till det har jag allt för dåligt jämförelsesgrundlag. Jag brukte en billig Ortofon 2M red på Audion (förmonterad på Project) och Denon DL-304 low-output MC på ASR. I tillägg blev det köpt in nya HT samtidigt som ASR så blir helt hopplöst att komma med något förnuftigt :cool:. Men ASR är ett väldigt bra RIAA-steg och har inga problem med 0,2 mV output på Denon DL-304. Massa gain utan stöy :)plus alla lastmuligheter du nånsin har behov för i framtiden. Ser förresten att det ligger ett ute på brukten nu..

Mvh
Nei, jeg skjønner det kan være en vanskelig sammenligning. Det fine er at jeg nå får testet både Reflex M m/ PSU1 og Audion Premier her hjemme. Og faller ingen av de to i smak, så blir det vel en ASR Mini Basis mk3.

L

Laban MK2

Gjest

Hej

Mvh
Nei, jeg skjønner det kan være en vanskelig sammenligning. Det fine er at jeg nå får testet både Reflex M m/ PSU1 og Audion Premier her hjemme. Og faller ingen av de to i smak, så blir det vel en ASR Mini Basis mk3.
Svarer bra på rør bytte den Audion pcc88 ecc88 exsempelkandusipåenmåte :D

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Premier MM er halvbra sammenskrudd, fanger opp masse støy hvis man er uheldig med plasseringen og er vel ikke verdens stiligste boks, men DÆVEN RØSKE SÅ TØFT DEN SPILLER! Elsker min!

kjetil80

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.03.2009
Antall liker
49
Premier MM er halvbra sammenskrudd, fanger opp masse støy hvis man er uheldig med plasseringen og er vel ikke verdens stiligste boks, men DÆVEN RØSKE SÅ TØFT DEN SPILLER! Elsker min!
Godt å høre;) går med planer om å kjøpe en slik selv.

L

Laban MK2

Gjest
Min støyet før rør bytte det satt russer rør som standar de støyet ille , etter bytte helt tyst :)

S e o p p f o r l ø s e s k r u e r i den Qa på audion ikke helt på stell :)

Mvh

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Russerrørene er blant de stilleste i min, men jeg tipper det varierer fra rør til rør. Jeg tredde nedpå et par sånne gitter rundt rørene fra ebay, og det hjalp.

den støyer jo ikke når den bare står i fred og spiller, så det er et ikke-problem, men med mikrofoniske rør kan den brumme litt hvis noen holder hånda borttil rørene, f.eks.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Etter ett par dager med innspilling, så låter den veldig bra. Spesielt bra synes jeg mellomtonen er, men jeg synes bassen er litt vel dominant. Jeg synes den overskygger litt mye for en eller god diskant og mellomtone. Min har og en del brum. Det som er litt rart er at om jeg tar hånda nærme rørene, så støyer det enda mer!? Aldri opplevd med rør på noe annet. Så prøvde jeg å bytte ut 12AX7 røra med helt nye 12AX7 fra LM Audio som jeg har liggende. De ville ikke Audion tenne i det hele tatt. Da jeg byttet tilbake til originalrøra, så hadde det skjedd noe med lyden. Støyen litt mindre og bassen var plutselig vesentlig strammere.

Jeg har og en Graham Slee Reflex M koblet til en Xindac MC-10 step up, og den komboen er i en litt annen klasse. Men skal gi Audion flere sjangser. Synd at man ikke kan bytte rør på den da??

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Etter ett par dager med innspilling, så låter den veldig bra. Spesielt bra synes jeg mellomtonen er, men jeg synes bassen er litt vel dominant. Jeg synes den overskygger litt mye for en eller god diskant og mellomtone. Min har og en del brum. Det som er litt rart er at om jeg tar hånda nærme rørene, så støyer det enda mer!? Aldri opplevd med rør på noe annet. Så prøvde jeg å bytte ut 12AX7 røra med helt nye 12AX7 fra LM Audio som jeg har liggende. De ville ikke Audion tenne i det hele tatt. Da jeg byttet tilbake til originalrøra, så hadde det skjedd noe med lyden. Støyen litt mindre og bassen var plutselig vesentlig strammere.

Jeg har og en Graham Slee Reflex M koblet til en Xindac MC-10 step up, og den komboen er i en litt annen klasse. Men skal gi Audion flere sjangser. Synd at man ikke kan bytte rør på den da??
12AX7 er feil rør i denne. 6922/6dj8/E88cc kan du bruke.

Bra riaa dette. Jeg har hatt min i noen år nå. Aldri noe kluss med den.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Hvordan er den på støy/ brum med andre rør? Hvilke rør anbefales for å stramme opp bassen og bevare mellomtonen?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Hvordan er den på støy/ brum med andre rør? Hvilke rør anbefales for å stramme opp bassen og bevare mellomtonen?
D må prøve deg fram med rør som skal være til denne.
Det er egentlig ikke sånn kjempeforskjell på de. Bare bruk riktige rør som Audionen er bygd for.

Jeg bruker EH 6922 nå. Billige greie rør som spiller åpent og fint hos meg. Men det avhenger av hva slags utstyr du ellers bruker også.
Phillips EQ er også bra. Men dyre. Tungsram EC88 er også veldig bra i riaan.

Bruker du riktige rør tror jeg nok problemet med med støy/brum forsvinner.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
I kveld begynner det å skje ting. Bassen er langt strammere! Og den nydelige mellomtonen er enda litt luftigere. Den har ikke den presise oppløste diskanten til Reflex M, men veldig deilig analogt begynner det å låte. Holografien er også mye bedre enn i går og høyttalerne forsvinner mer. Kanskje er den på vei opp til å bli favoritt??....

L

Laban MK2

Gjest
Audion mangler ikke diskant , gi den tid rull litt rør så pengepungen blør :D

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Hehe, ja jeg skal gi den mer tid :) Det er ikke det at jeg tror Audion mangler diskant, men den har vesentlig mer bass enn Graham Slee Reflex M. Men som jeg sier, det kommer seg virkelig. Mitt låneeksemplar var fabrikksny også, så den må få noen timer til. Gøy er det å sitte å koble om mellom to knall-gode Riaa og bytte headshell og MC picup'er:)

Topp Bunn