Audion på besøk hos Proffen

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Proffen skrev:
Hehe, ja, jo det var jo din jeg tenkte på......
Hva er den "stooore" forskjellen mellom PP og SET?
Er jo stadig innom Audiogon og ser etter godsaker, og der dukker det fra tid til annen opp VAC...
Men det er jo mange gode alternativer, totalt sett da......

mvh
Proffen
Jeg synes vel ofte forskjellen mellom PP og SET overdrives en smule. Det er etter min mening større forskjell mellom de forskjellige merkene. Jeg har både 300B blokker og en 50 watt PP hjemme (som forøverig er til salgs :)) og forskjellene er ikke store. Litt mer mellomtone-nærvær på SET men PP forsterkeren kommer veldig nær. Når det gjelder kontroll nedover er selvfølgelig PP forsterkeren bedre.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Erland skrev:
Proffen,

Jeg synes det blir litt dumt å måke ut med forslag til kombinasjoner jeg ikke har hørt, men en tanke slo meg.........

Cary 805C eller Aniversary edt av samme.

50W SET magi fra 845 rør med 300B som driver.

Disse monoblokkene har en stor vennekrets rundt i verden og ligger på A-listene til blader og anmeldere. Ikke uforskammet dyre på bruktmarkedet heller.

Kanskje verd å tenke på?
Da skulle det jo igrunnen bety at en kan spille SETmed nær sagt hvilken som helst forsterker, forutsatt at den er SET da, uten å være avhengig av 300B...........? ;D Kanskje et dumt spørsmål, men har fakta ikke tenkt over det. Er mer opptatt av å prøve å kose meg med musikken......... ;D

mvh
Proffen
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Proffen skrev:
Erland skrev:
Proffen,

Jeg synes det blir litt dumt å måke ut med forslag til kombinasjoner jeg ikke har hørt, men en tanke slo meg.........

Cary 805C eller Aniversary edt av samme.

50W SET magi fra 845 rør med 300B som driver.

Disse monoblokkene har en stor vennekrets rundt i verden og ligger på A-listene til blader og anmeldere. Ikke uforskammet dyre på bruktmarkedet heller.

Kanskje verd å tenke på?
Da skulle det jo igrunnen bety at en kan spille SETmed nær sagt hvilken som helst forsterker, forutsatt at den er SET da, uten å være avhengig av 300B...........? ;D Kanskje et dumt spørsmål, men har fakta ikke tenkt over det. Er mer opptatt av å prøve å kose meg med musikken......... ;D

mvh
Proffen
Det er vel ofte 300B røret som fremheves som 'magisk'
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Riktig det, Proffen. SET, eller single ended triode, er ikke knyttet til 300b-røret, men du må selvfølgelig bruke et trioderør. Andre muligheter er 845 eller 211-røret. Hva som passer best hos deg, må du rett og slett finnne ut selv. Ellers er jeg på linje med de som fremhever SET-forsterkere for deres renhet, tilstedeværende lyd og magiske melomtone. I min bok er 300b fremst her, mens 845 for eksempel har mer baller og evne til å drive vanskeligere laster. Alt handler om matching, utstyret forøvrig og om å finne noe som synger med komponentene du har. Har du et budsjett på dette prosjektet, forresten? Gode SET-forsterkere, eller gode rørforsterkere i det hele tatt, er jo slett ikke gratis..en annen ting er jo at det finnes gode integrerte SET-saker. Da kan du jo selge preampen din, evt.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.792
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Presidenten i Sonus faber Club International trakk sine Guarneri H med en 845-sak. Det låt etter sigende ikke så verst.
(Så kjøpte han Extrema. Det var match fra helvete, så inn kom det noen hvite Gryphon-greier. Så ble han separert og det er triste saker.)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Jau, jau.........
Har fått litt å tenke på nå, ja.........
Det dukker stadig opp nye gode tips, og det blir sikkert flere til...
Eneste jeg kan håpe på i så måte, er at tipsene inkluderer looks... ;D
Tror ikke sjefen vil godkjenne hva som helst av utseende på en forsterker, men det "kan jo løses"........... ;D

@impulse: Er det stor forskjell i kostnad på rørskift mht hhv 300B, 211 og 845?

mvh
Proffen
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
300B koster fra 1200,- til 6000,- for for paret
211 finner jeg i priser fra $49 til $799,-
finner 845 fra $39 (ja du leste riktig) og oppover.

Generelt kan man si at 300B ligger høyere i pris enn de to andre. Dette har selvfølgelig kun med etterspørsel å gjøre.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Heisan sveisan!
I går kveld fikk jeg litt å tenke på....
Var ny lyttekveld i lauget, med masse snadderutstyr.
Det som kanskje forundret mest, var hvor kraftfullt og stort 2 stk DPA monoblokker med 9w 300B spilte på høytalere som har omtrentlig samme specs som mine BKS`er....
Eller hva sies om Revel Performa R30, følsomhet 87 db, impedans 6 ohm (ikke under 3 ohm)

Det spilte atskillig høyere og mer kraftfullt enn jeg selv opplevde på mine BKS`er med Audion.

Noen som har lyst å komme med en "kvalifisert" gjetting på hvorfor det kan være slik?

Er det delefilteret i BKS`ene mine som suger effekt? Iflg BKS-konstruktør Sørensen skal ikke mine dippe særlig under 3 ohm i impedans...............

mvh
Proffen
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg har hatt BKS på test hjemme. Det fungerte katastrofalt dårlig selv med SET monoblokker på 20 w. Kanskje er det filteret, uansett, BKS er ikke SET-vennlig. Til sammenligning fungerte Totem Model 1 Signatur, 4 ohm/87 dB usannsynlig mye bedre.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
du kommer aldri i mål med bks.
kjøp en av de høyttalerne impulse nevnte over her, eller aller helst et par living voice avatar obx-r2.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Den skulle stått på lista den også, men jeg glemte den rett og slett..... ;)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Helt enig, Proffen, at det låt kraftfullt, men verten selv gjorde oppmerksom på at det begynte å klippe når det ble dradd på litt...m.a.o. låt også dette anlegget best på moderate lyttenivåer.
På den annen hånd skal du ikke se bort fra at det virkelig kan være en mismatch mellom BKS og SET.
mvh
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
tkr skrev:
Helt enig, Proffen, at det låt kraftfullt, men verten selv gjorde oppmerksom på at det begynte å klippe når det ble dradd på litt...m.a.o. låt også dette anlegget best på moderate lyttenivåer.
På den annen hånd skal du ikke se bort fra at det virkelig kan være en mismatch mellom BKS og SET.
mvh
Så enig så enig, og ja, jeg la merke til det verten gjorde oppmerksom på. Skrudde faktisk ned på et par av kuttene jeg satte på........
På den andre siden; det spilte nok atskillige db høyere på lørdag enn hos meg, før klippingen gjorde seg gjeldende....

@impulse & joaqin: ikke usannsynlig at BKS ikke er SET-vennlig.... Skal maile til BKS-Sørensen og spørre ham litt ut....

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Da er det omsider et par Audion-blokker på vei hem til meg! ;D
At jeg må ha nye høytalere, er det tatt høyde for, selv om jeg i skrivende stund ikke verken har solgt BKS`ene eller bestemt meg for hva som skal komme i stedet... Det tar jeg ved tid og leilighet.

Først skal jeg få blokkene i hus og kose meg litt med dem; men BKS`ene blir nok lagt ut for salg snart, ja....... ;D

mvh
Proffen
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
grattis proffen.
ble det silver night monoblokker? mk1 eller mk2? pp eller pse?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ble Silver night mono`s ja.... mk 1 og pse.........

10k SEK er vel ikke gale pris heller..........? ;D

mvh
Proffen
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Din gærning! Det er jo faen meg landeveisrøveri! Gratulerer!
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
impulse skrev:
Din gærning! Det er jo faen meg landeveisrøveri! Gratulerer!
Joda, tror det skal være en meget ok pris. Så et par mk 2 til salgs, de skulle han ha 15k for..........
Litt spent på rørene de leveres med da...
Ikke sikkert at det er top notch...............
Men det er jo halve moroa... ;D
Og så skal jeg ha meg matchende knotter foran, de leveres med sorte sådanne, og de kommer også uten tresidene som Kjoenik har... (hans "skyld" at jeg bare "måtte ha".......... ;-)

mvh
Proffen
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
10k er en meeeeget fin pris, proffen.
vær obs på at audion ikke var verdensmester på kvalitetskontroll under 90-årene, og at enkelte mandagseksemplarer er ute og lusker. bortsett fra det, så synes jeg de skrur noen alldeles fantastisk vellydende forsterkere.
audion har karakter og personlighet, i likhet merker som ear yoshino, audio note, border patrol, m.fl.
noe særegent og gjenkjennelig, en slags huslyd.

for meg handler audion om letthet, flyt, uanstrengthet og tempo.
graver kanskje ikke dypest i bassen, men har PRaT i bøtter og spann.
lyden preges av friskhet og lys, men likevel med en gyllen og flott tekstur.

dette sa folk om den gamle mk1 push pull:

"They've got to be one of the best, if not the best buy around."
- Chris Beeching, Hi-Fi News

"Amplifier of the year." - Diapason D'Or, France

A-Rated; "These are truly extraordinary amplifiers."
- Sam Tellig, Stereophile Magazine


mk2 er hardwired tvers i gjennom og låter litt renere og fastere, men mk1 er heller ikke til å kimse av.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Spørs om du ikke må få deg en bedre preamp nå da, proffen.... ;) Ellers er jeg, nærmest som vanlig, enig med laugsbror Joaquin. Ord for ord. Audions 300B SET er en fantastisk vellydende forsterker. Skal se om jeg finner den alldeles utrolig grenseløst over-the-top-positive omtalen i Audio fra 1991. Det var faktisk den som fikk meg hekta på SET....
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
audio? fidelitys forgjenger?
husker du hvem som skrev testen, impulse?

jeg husker en test av black shadow, som var veldig godt skrevet.
lurer på om det ikke var enten deg eller vidar mørch som skrev den.

jeg kjøpte på et tidpsunkt de black shadow'ene som var gjenstand for testen.
hadde dem i et år.
angret omtrent dagen etter at jeg solgte dem.
jeg fatter ikke hva audion holder på med, byggekavliteten virket flimsy, forsterkerne veide ingenting, men lydmessig var de overlegne cary 805c, som en kompis hadde på den tiden.
musikken fløt mye mer uanstrengt med audion, cary virket baktungt i forhold.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Proffen skrev:
impulse skrev:
Din gærning! Det er jo faen meg landeveisrøveri! Gratulerer!
Joda, tror det skal være en meget ok pris. Så et par mk 2 til salgs, de skulle han ha 15k for..........
Litt spent på rørene de leveres med da...
Ikke sikkert at det er top notch...............
Men det er jo halve moroa... ;D
Og så skal jeg ha meg matchende knotter foran, de leveres med sorte sådanne, og de kommer også uten tresidene som Kjoenik har... (hans "skyld" at jeg bare "måtte ha".......... ;-)

mvh
Proffen
Fyren som hadde mkII'ene til salgs var ikke noen hvem som helst. Det var nemlig Erik Andersson ;)

Nå er du på sporet Proffen!!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
joaquin skrev:
audio? fidelitys forgjenger?
husker du hvem som skrev testen, impulse?

jeg husker en test av black shadow, som var veldig godt skrevet.
lurer på om det ikke var enten deg eller vidar mørch som skrev den.

jeg kjøpte på et tidpsunkt de black shadow'ene som var gjenstand for testen.
hadde dem i et år.
angret omtrent dagen etter at jeg solgte dem.
jeg fatter ikke hva audion holder på med, byggekavliteten virket flimsy, forsterkerne veide ingenting, men lydmessig var de overlegne cary 805c, som en kompis hadde på den tiden.
musikken fløt mye mer uanstrengt med audion, cary virket baktungt i forhold.

Hehe.. Så det var du som kjøpte dem, ja... ;D Da var jeg eieren før deg! Jeg angrer også enda. Og joda, det var jeg som skrev Black Shadow-testen. Vidar hadde ikke begynt på den tiden. Hyggelig at du likte den! Den tidlige Audion-testen ble skrevet av Olle Linder. En pasjonert skribent uten begrensningsforståelse hva sideantall angikk. Han gikk helt av hengslene. Tror det var første gang han hørte en SET-forsteker.

Jasså, Kjoenik, det var far sjøl som solgte dem!? Da kan du regne med at de har vært i de beste hender, Proffen. Ikke alle som handler verdensklasseforsterkere for småpenger....av konstruktøren selv ! ;) Ikke noen hvemsomhelst, denne Anderson. Det er han, hans gamle kompanjong i Audio Innovations, Peter Qvortrup, og det franske røroraklet Jean Hiraga som regnes som ansvarlige for at rør ble populært igjen på slutten av åttitallet.
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Gratulerer med nydelige forsterkere Proffen. Dette blir bra! Spent på hvilke høytalere du ender opp med...

Får ta en tur ut til deg snart for å se på herligheten.

mvh
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
impulse skrev:
Den tidlige Audion-testen ble skrevet av Olle Linder. En pasjonert skribent uten begrensningsforståelse hva sideantall angikk. Han gikk helt av hengslene. Tror det var første gang han hørte en SET-forsteker.
Hehe, hadde vært morsomt å lese den testen
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
impulse skrev:
Jasså, Kjoenik, det var far sjøl som solgte dem!? Da kan du regne med at de har vært i de beste hender, Proffen. Ikke alle som handler verdensklasseforsterkere for småpenger....av konstruktøren selv ! ;) Ikke noen hvemsomhelst, denne Anderson. Det er han, hans gamle kompanjong i Audio Innovations, Peter Qvortrup, og det franske røroraklet Jean Hiraga som regnes som ansvarlige for at rør ble populært igjen på slutten av åttitallet.

tror de proffen kjøpte er mk1 og kommer ikke fra ea.
ea var visst mannen som hadde mk2 for salg.
right, kjoenik?

btw, du glemte tim dp, william zane johnson, og herrene william conrad og lewis johnson, i oppramsingen din.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jo, jeg ser den. Men Peter Q og Hr. Andersson gjorde rør tilgjengelig for massene i langt større grad enn de andre herrene, IMHO.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
impulse skrev:
Jo, jeg ser den. Men Peter Q og Hr. Andersson gjorde rør tilgjengelig for massene i langt større grad enn de andre herrene, IMHO.

mener du at det ble solgt flere forsterkere av audio innovation, audion og audio note, enn audio research og conrad johnson på 80-tallet?
det er mulig du har rett, jeg har ikke tallene, synes bare det høres rart ut.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det tror jeg faktisk, selv om det kke var poenget mitt. Audio Innovations gjorde rørbaserte forsterkere tlgjengelig for langt flere på grunn av lave priser. De fikk folk hekta på rør som ikke ville tatt seg råd tidligere.Det førte til mye interesse fra pressen, særlig den britiske, selvfølgelig. Og mer salg. Dermed sto de for en demokratisering, på sett og vis. Bare tenk på den klassiske integrerte AI s-300, en klasse A-tiwatter som de gamle Audiogutta gikk helt i taket av, og som har budsjettlegendestatus enda. Til 4.500,- 1987-kroner. Sånt drev ikke akkurat Tim dP, cj-kameratene eller William Z med....
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
impulse skrev:
Det tror jeg faktisk, selv om det kke var poenget mitt. Audio Innovations gjorde rørbaserte forsterkere tlgjengelig for langt flere på grunn av lave priser. De fikk folk hekta på rør som ikke ville tatt seg råd tidligere.Det førte til mye interesse fra pressen, særlig den britiske, selvfølgelig. Og mer salg. Dermed sto de for en demokratisering, på sett og vis. Bare tenk på den klassiske integrerte s-300, en klasse A-tiwatter som de gamle Audiogutta gikk helt i taket av. Til 4.500,- 1987-kroner. Sånt drev ikke akkurat Tim dP, cj-kameratene eller William Z med....
ok, kjøper den.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
joaquin skrev:
impulse skrev:
Jasså, Kjoenik, det var far sjøl som solgte dem!? Da kan du regne med at de har vært i de beste hender, Proffen. Ikke alle som handler verdensklasseforsterkere for småpenger....av konstruktøren selv ! ;) Ikke noen hvemsomhelst, denne Anderson. Det er han, hans gamle kompanjong i Audio Innovations, Peter Qvortrup, og det franske røroraklet Jean Hiraga som regnes som ansvarlige for at rør ble populært igjen på slutten av åttitallet.

tror de proffen kjøpte er mk1 og kommer ikke fra ea.
ea var visst mannen som hadde mk2 for salg.
right, kjoenik?

btw, du glemte tim dp, william zane johnson, og herrene william conrad og lewis johnson, i oppramsingen din.
Joda, jeg er klar over det. Jeg fikk selv antydninger til horn da jeg leste annonsen om mkII'ene. Kunne jeg sluppet unna med det mon tro...? Hadde vært morsom å bi-ampet litt...
Til slutt fant jeg ut at jeg definitivt ikke ville sluppet unna med det ;D
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
SOA skrev:
Gratulerer med nydelige forsterkere Proffen. Dette blir bra! Spent på hvilke høytalere du ender opp med...

Får ta en tur ut til deg snart for å se på herligheten.

mvh
Det årnær vi, vøtt... ;D
Men kanskje skal få nye høytalere på plass først. Er fortsatt litt i det blå mht hva jeg skal gå for... Har fått noen tips, men tar gjerne imot flere...

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
joaquin skrev:
10k er en meeeeget fin pris, proffen.
vær obs på at audion ikke var verdensmester på kvalitetskontroll under 90-årene, og at enkelte mandagseksemplarer er ute og lusker. bortsett fra det, så synes jeg de skrur noen alldeles fantastisk vellydende forsterkere.
audion har karakter og personlighet, i likhet merker som ear yoshino, audio note, border patrol, m.fl.
noe særegent og gjenkjennelig, en slags huslyd.

for meg handler audion om letthet, flyt, uanstrengthet og tempo.
graver kanskje ikke dypest i bassen, men har PRaT i bøtter og spann.
lyden preges av friskhet og lys, men likevel med en gyllen og flott tekstur.

dette sa folk om den gamle mk1 push pull:

"They've got to be one of the best, if not the best buy around."
- Chris Beeching, Hi-Fi News

"Amplifier of the year." - Diapason D'Or, France

A-Rated; "These are truly extraordinary amplifiers."
- Sam Tellig, Stereophile Magazine


mk2 er hardwired tvers i gjennom og låter litt renere og fastere, men mk1 er heller ikke til å kimse av.
Blir jaffal spanande å få dem i hus!
Har heldigvis en kamerat som er mer enn teknisk kompetent, dersom det skulle dukke opp noe kødd.
Han fixer og skrur og forbedrer hele tiden... ;D

mvh
PRoffen
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Helt enig! Dette er ikke høyttalere som dukker opp ofte, og jeg kan vanskelig tenke meg en bedre match til en 300B SET.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
HC skrev:
joaquin skrev:
Dette kan være mine (og dine) gamle i oppgradert versjon. Proffen bør vite sin besøkstid her og hoppe på

det er nok det, hc.
tror proffen vil ha noe høyttalere som ser konvensjonell pene ut (gulvstående søyler), men da går man ofte glipp av god lyd.
spesielt dersom det at høyttalerne skal være lettdrevne er et poeng.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
joaquin skrev:
HC skrev:
joaquin skrev:
Dette kan være mine (og dine) gamle i oppgradert versjon. Proffen bør vite sin besøkstid her og hoppe på

det er nok det, hc.
tror proffen vil ha noe høyttalere som ser konvensjonell pene ut (gulvstående søyler), men da går man ofte glipp av god lyd.
spesielt dersom det at høyttalerne skal være lettdrevne er et poeng.
Tynne søyler låter ofte som tynne søyler, tynnt og søylete :) AN er ikke de penest høyttalerene som finnes men de kan jo med fordel gjemmes bort i hjørner. Mitt tips: Kjøp AN høyttalerene, send de til en møbelsnekker og få de profesjonellt finert, plasser de i hjørnene av stua, koble på 300B og spill :) :)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
HC skrev:
joaquin skrev:
HC skrev:
joaquin skrev:
Dette kan være mine (og dine) gamle i oppgradert versjon. Proffen bør vite sin besøkstid her og hoppe på

det er nok det, hc.
tror proffen vil ha noe høyttalere som ser konvensjonell pene ut (gulvstående søyler), men da går man ofte glipp av god lyd.
spesielt dersom det at høyttalerne skal være lettdrevne er et poeng.
Tynne søyler låter ofte som tynne søyler, tynnt og søylete :) AN er ikke de penest høyttalerene som finnes men de kan jo med fordel gjemmes bort i hjørner. Mitt tips: Kjøp AN høyttalerene, send de til en møbelsnekker og få de profesjonellt finert, plasser de i hjørnene av stua, koble på 300B og spill :) :)

Hei ja!
Takker for alle tips!
Mulig AN er det jeg burde ha, men WAF`en er jo ikke skyhøy.
Har både mulighet og lyst til å prøve Carlsson OA 58, samt at det også finnes andre interessante alternativer. Skal nok kunne overleve den tiden det tar å finne "den rette"............... ;D

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Sånn ser jeg ut om dagen!

Har nemlig fått i hus mine Audion-blokker; og ja, det spiller så bra!
Det er så rent, så stort, så mektig som det aldri før har vært i mitt oppsett.
Og bakgrunnen er så sort, så sort, sort som svarte natta!
Har ennå ikke fått hørt spes mye på mer enn moderat volum; men ser seff frem til det.
Men går alt rundt og tenker/vurderer om jeg virkelig trenger å gå for mer lettdrevne høytalere. Synes merkelig nok det virker som det er mer trøkk i gjengivelsen, enn hva tilfellet var da Kjoenik kom forbi med sine babyer... Mulig hukommelsen svikter meg, men TROR ikke det da. Anyway; kan være at forskjellen ligger i hvilken ohm-tapning en henter signalet fra blokkene til høytalerne...?

Er alt bare fryd da? Ja, egentlig! MEN (og det ER alltid et men!): Aner jo at potensialet kan utnyttes ennå bedre med litt grommere rør. Sitter nemlig noe Edicron 300B, Sovtek 6922 og JAN Philips 5687 i nå. Særlig de to første rør-typene kan nok med fordel oppgraderes, og Kjoenik har seff vært ute med tips og anbefalinger... ;D

Så da setter jeg meg heller i godstolen, hiver inn noen cd`er til, lener meg tilbake og fortsetter slik:
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

to be continued.....

mvh
Proffen
 
Topp Bunn