Audiolab 8200CD

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En versatil spiller fra Audiolab denne gang, nye 8200CD leveres med flere digitale innganger; 2x coax, 2x optisk og 1x USB. Denne bruker samme 32-bits ESS-chip som flere veldig dyre spillere, herunder f.eks modeller fra Chapter og Simaudio.

    Lanseres i UK til £700 og ledsages av en 8200CDQ til £900 som er samme cdp bare med en innebygd aktiv klasse A preamp med 3 analoge innganger. Signal inn i disse inngangene holder seg i analogdomenet til utgang. Begge modellene kommer med fire digitale filteropsjoner, og begge leveres (heldigvis!) i sort.

    http://www.audiolab.co.uk/index.php

    Spennende produkter dette, og dersom de låter like bra som Audiolab-produkter har pleid å gjøre, og være like solide teknisk så bør de jo finne mange hjem.



    Et bilde av 8000CD for å illustrere sort;
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    8200CDQ hørtes veldig interessant ut for min del! :D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skulle vært interessant å vite hvilken av preamdesignene de har bygd inn; om det er det gamle fra 8000A og C eller det nyeste fra 8000S. 8000Q-designet får nok rett og slett et plassproblem, og det er kanskje vanskelig å få til med £200 selv uten mye psu-regulering. Evt om det kanskje er et nytt design (heller tvilsomt vel).
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er enig. Det skulle jeg gjerne likt å vite. Smekket en slik på en rør-amp, det tror jeg vil kunne bli bra.

    Men de ser i alle fall stilrene ut, de spillerne.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Neida, de skal ikke inn i røramper de der apparatene, iallefall ikke i min mening  :) 

    Ikke det at det er noe galt med røramper, men det blir gjerne kulturkollisjon med Audiolab, og mangelfull synergi. Man får spille på de styrkene man har, og med Audiolab så er det en usedvanlig distinkt ren åpen og innsiktsfull lydtype, og så får man imo finne forsterkere med samme styrker så man får med seg de beste sidene ved Audiolab-kildene. Audiolabs egne forsterkere faller naturlig i så måte; så får man bevart både stilrenheten og lydkvaliteten nedstrøms.

    Se der, så uenige kan man være om så lite. Om man virkelig vil. Er det noe rart det blir krig i verden :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Ja, og det er derfor 40mm Boforsen min i garasjen rulles ut, bombekastere, raketter og noen kontainere med håndvåpen nå klargjøres..!! ;D

    -nei jeg skjønner hva du mener. Mange produsenter kan med sine produkter fungere godt i synergi med andres, men de blomstrer i samarbeid med sine egne.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    40mm… hahaha. Jeg har skutt med disse håndvåpenene i min militære løpetid, søte små kaliber og det er jo sjarmerende og fruevennlig med så lite rekyl da. Men kaliberet er vel omlag 1/10-del av det du møter i Dicke Bertha på gårsplassen her, så jeg anbefaler å tegne gode forsikringer først :)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Bertha_(howitzer)
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    U won't even see it, når jeg låner med hjem en av de MLRS'ene stallet borti høgget her, med 40Km rekkevidde her, så skal jeg desimere hele nabolaget dit med 12 stk. rokisser med cargo-ammo i slengen før du engang får ladet!!!!!



    -håper du pakker de Naimene dine godt inn! ;D
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jo jeg mente å legge til dette med god systemsammensetning; som i mine øyne går på det at et apparat gir sin partner muligheten til å vise sine beste sider. Og ikke at man forsøker å finne noen form for kompromiss mellom egenskaper hvor alle spissegenskapene fra de respektive partnere drukner.

    Jeg har prøvd Audiolab cdp med rørforsterkere (flere av sorten for den del) men det ender med et resultat som er helt iht teorien; nemlig at man kan ikke korrigere bort en feil med en annen, eller man kan ikke få et godt resultat med to apparater med styrker og svakheter på hver sine områder.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg regnet med at du hadde erfaringer med Audiolab siden du poengterte nettopp det. Mine erfaringer ligger tilbake til den tiden da det het TagMcLaren, og da hadde jeg bl.a. de mono-blokkene på hjemlån i en periode. Jeg likte dem meget godt.

    Men her den nye spilleren:
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Flott den der. Det er forresten samme bilde som er i siste nr av Hifi News (oct 10 intet mindre) som kom i posten igår. Min erfaring med Audiolab er fra UK-tiden, dvs pre-TAG. Etter dette har jeg hørt fint lite og kun sporadisk, men jeg har da fortsatt noen sett av div Audiolab-bokser, herunder 8000T, CDM, DAC, Q, M, S, C, P, A og T.

    Noen av disse boksene er i daglig drift på kontoret, hvor de driver et sett Naim Allae høyttalere med bravur.



    Dum som jeg var så solgte jeg riaa'en 8000PPA for en tid tilbake. Uansett; jeg har eid Audiolab-apparater én mass sammenhengende siden 80-tallet, og er erklært tilhenger av produsenten. Gleder meg dersom de klarer å overleve i et marked hvor bells & whistles synes vel så viktig som den substans Audiolab-produktene har.
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg burde kanskje kjøpt meg Audiolab 8000M.... -men det kan se ut som at de er i ferd med å rulle ut en ny serie nå: 8200.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    bjornh skrev:
    Jeg burde kanskje kjøpt meg Audiolab 8000M.... -men det kan se ut som at de er i ferd med å rulle ut en ny serie nå: 8200.
    Ja det gjenstår å se. Hadde jo vært moro. Audiolab-apparatene (8000-serien) fungerer veldig godt som helhetlig system (me like!!) og jeg lever iallefall lykkelig med de mer enn 20 år etter at jeg først traff de.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    @VidarP
    Har dine komponenter samme type "strømtilkobling" som den på bilde?
    Jeg er vant med at det nå til dags leveres med flere typer strømkabler, men min 8000PPA kom bare med UK strømkabel. (Kjøpt på nettet)
    "Vanlige" strømkabler passer ikke til Audiolaben min.
    Du skulle ikke vite hva betegnelsen er på en kabel som passer Audiolab og norske støpsler?
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er samme "dock" i apparatene ja. Det er kun enden mot veggen på kabelen som er forskjellen på UK og EURO strømkabler, og du kan bruke enhver kabel til dette apparatet. Enhver nettbutikk (og sikkert dine egne kjellerboder) er fulle av slike.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Det er samme "dock" i apparatene ja. Det er kun enden mot veggen på kabelen som er forskjellen på UK og EURO strømkabler, og du kan bruke enhver kabel til dette apparatet. Enhver nettbutikk (og sikkert dine egne kjellerboder) er fulle av slike.
    Problemet var at "vanlig" ikke passet. Var litt ivrig etter å få testet den så det kan være jeg var litt kjapp der og da. Får dobbelsjekke når jeg kommer hjem.

    -Minutten
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Er det ikke vanlig med 3 "pinner" på eu modeller? Den på bildet og min (tror jeg) har bare 2.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er to eller tre i apparat-"docken", varierer endel, ettersom apparatet er dobbeltisolert eller beregnet for jording.

    Euro-modeller har begge deler ettersom. Men det er klart at en to-pinners plugg ikke passer inn i et trepinners stikk. Det er likedan for alle slags euro-modeller også det.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Disse nyhetene ser riktig spennende ut. Hvis det låter bra kunne CD/DAC/preamp-modellen passe meg ypperlig i familiens stueanlegg. Ja takk, og til under 10k !
    Og begge tar high-rez digital input, se bare her:
    • 32-bit/84.672MHz oversampled/upsampled, 512 element, multibit array DAC (four DACs per channel)
    • 1920x oversampling with 44.1kHz source from CD/USB
    • Asychronous USB supporting 24-bit/96kHz with driverless remote control of PC/Mac media player (via HID support)
    • 2x 24-bit/192kHz coaxial S/PDIF digital inputs
    • 2x 96kHz optical digital inputs
    • 3x 2Vrms analogue line-level inputs (CDQ only)
    • Low jitter optical and coxial S/PDIF outputs
    • Selectable analogue or digital preamplifier mode (CDQ only)
    • High-current, single-ended and balanced, discreet Class A output stage
    • High-performance, direct-coupled, discrete Class A headphone amplifier (CDQ only)
    .........
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Det er to eller tre i apparat-"docken", varierer endel, ettersom apparatet er dobbeltisolert eller beregnet for jording.

    Euro-modeller har begge deler ettersom. Men det er klart at en to-pinners plugg ikke passer inn i et trepinners stikk. Det er likedan for alle slags euro-modeller også det.

    Nesten sikker på at alle mine kabler har 3, så da får jeg kjøpe meg en ny. Siden du har hatt 8000PPA, vil du "synse" noe om strømkabel til denne? Dvs mener du det det er noe å hente ut over en vanlig standard kabel?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Minutten skrev:
    .. Siden du har hatt 8000PPA, vil du "synse" noe om strømkabel til denne? Dvs mener du det det er noe å hente ut over en vanlig standard kabel?
    Synsing; jeg synes dyre strømkabler til mine Naim-bokser, og sikkert til mye annen hifi, er noe tøv. Plenty penger til ingen nytte (har ikke prøvd Naim PowerLine). I den grad de gjør noe, så er det iallefall ikke sporbart bedre lyd. Med mindre jeg lar meg henfalle til ønske om bedre lyd da, og lar placeboen velte innover lytterommet.

    Men til Audiolab-boksene mine synes jeg faktisk at Supra LoRad med sin gode kvalitet kabel og skjerming hadde en anelse hvassere og mer dynamisk lyd, antakelig pga den uskjermede kabelsalaten med lavnivåsignal bak disse multiple boksene.
    Andre og mye dyrere strømkabler har hos meg med Audiolab ikke vært noe bedre enn Supra LoRad.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg googlet en stund, men finner kun valg mellom eu uk osv på støpsler.
    Ingen som gir valg av apparatkontakter, noen som har en link?

    -Minutten


    PS:har sendt en mail til eltek, får se om de svarer.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Apparatkontaktene er da de samme på alle, men noen har to og andre har tre pinner (jord eller ikke). Er det noe jeg misforstår her?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Det er slik Vidar skriver her.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Apparatkontaktene er da de samme på alle, men noen har to og andre har tre pinner (jord eller ikke). Er det noe jeg misforstår her?
    Beklager å kaster bort tiden din, du har selvfølgelig rett. En liten kortslutting her. :-\
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjære deg, kaste bort tiden min gjør nå selv da i så fall den er bortkastet (hvilket den ikke er) :)  Det er jo nettopp slike oppklaringer og andre som forumet er til for :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Ser slik ut ja. Men det var på tide. Dette kunne vært noe for meg...
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dette er jo egentlig et interessant produkt; med et sett gode aktive høyttalere, et par balanserte i/c'er og en computer f.eks via Airport Express, så sitter man faktisk med ett alt-i-en-boks-system av høy kvalitet, også for nettradio.

    Finner man attpåtil noen aktive høyttalere som passer godt med lyden, f.eks ATC SCM20, så er jo alt komplett.

    http://www.atcloudspeakers.co.uk/scm20slat.php

     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Denne synes jeg er en elegant løsning:http://free-speakers.com/index.php?page=1
    En aktiv høyttaler produser av PCM med mulighet for å plassere en Airport, eller enda bedre en Sonos inne i høyttaleren. Nå som Sonos fikk Spotify klient har du Musikksamlingen(digital)/Radio/Spotify tilgjengelig og ingen synlige bokser. Kan betjenes fra egne Sonos fjernkontroller, IPhone/Ipad eller PC/MAC, eller Appels løsning om du går for Airport. Hadde jeg hatt behov for et anlegg nr.2 hadde jeg vurdert denne. Velger du Sonos kan du og supplere med Sonos egne aktive høyttalere (eller andre) til f.eks soverom, kjøkken, terrasse osv (opptil 32 soner)
    Kan selvfølgelig også kobles til denne fra Audiolab slik som ATC.

    -Minutten
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Så reklame for baksiden av dette apparatet, på baksiden av siste hifi choice.
    Virker som et meget fint alternativ også for de av oss som primært er ute etter en god dac. Det gjør jo ikke noe å få kjapp access til cdsamlingen heller. Merkelig at flere ikke har laget cdspillere på denne måten. Stello har vel en modell over samme lest, men utover den kommer jeg ikke på andre alternativer?

    Kanskje det kommer et riaatrinn i samme serie snart? :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er akkurat det; en elegant helhetlig løsning og attpåtil for en rimeligere penge enn hva man burde forvente.

    Nå til dags er det jo blitt legitimt for en audiofil å bli sett med, eller sågar kjøpe et, alt-i-ett-system. Man skal ikke mange år tilbake før dette var tabu. Banebrytende produkter for sin tid som Arcam Solo, Linn Majik og Naim Uniti er blant pilotprosjektene som har forandret dette. Nå er det plutselig ikke bare kjekt men sågar "in" å ha færrest mulig bokser for maksimal kredibilitet.

    Audiolab'en føyer seg fint inn i denne rekken, byr på en prisfordel og friheten til å velge høyttalere uten tanke på kapasiteten i den innebygde forsterkeren. Et ypperlig produkt spør du meg. Ang riaa så er vel 8000PPA fortsatt en av de beste riaaene i produksjon, så for platespillerbrukere vil jo den passe suverent, under det fortsatt gyldige mottoet at den analogen kilden kan aldri bli for god.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke godt å si; det var jo NAT inntil nylig. Finner de ikke igjen på hjemmesidene til Audiolab;



    I fall det ikke er noen så er det jo ikke nødvendigvis noen ulempe; dette betyr jo at man kan kjøpe uhindret av en utenlandsk distributør uten å tenke på et norsk avanseledd i tillegg.
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    haber skrev:
    Hvem er forhandler for Audiolab her i Norge?
    Jeg fant ingen da jeg skulle kjøpe riaa, er en forhandler i Danmark men jeg kjøpe fra England.

    -Minutten
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    8200DQ ser lovende ut for Squeezebox-folket. Ryktene antyder en pris på rundt £500.

    I've been recently working more closely with the guys in the UK offices of AudioLab and they are really a great bunch of people - the issues are literally further a field...! however, now that’s stock has started to slowly arrive in the UK, and the communications channels have been established these issues you have experienced well resolve themselves in due course. The 8200CD, CDQ & DQ are Audiolab’s first new designs for many years… I have full faith in AudioLab UK supporting the products, they are extremely professional and competent group – the issue well be one of shortage of units, and that’s a very real concern. Component shipment dates are shooting though the roof in Asia – cannot really understand why… apparently due to the iPad and the like!!!

    Talking about the iPad, you can use the 8200CD,CDQ & DQ with the iPad using the USB input and the Apple iPad “Camera” adaptor – currently Apple only supports 16Bits up to 48KHz, but it is Bit accurate (with the correct settings), and makes the best media player I can think off!! Word on the street says Apple well remove the 16 Bit restriction, not that the most of us have any easy excess to higher Data rate Audio – or at least to any kind of Music we would normally listen too – there’s only so many times you can listen to the “Scottish Highlands Fisherman’s Wives Nose Flute Quartet” recorded at full 24/96…

    The DQ should be in the UK in next couple of months (I’m not 100% sure, but expect retail around GBP500), the smaller footprint MDAC released just after Christmas, around GBP399 - Digital only form... (No Analogue Line Level Pre)

    There’s couple of DQ’s floating around, I well hunt one down and take some pictures. They are basically the CDQ but without the CD… but with a nice volume control knob on the front panel – I hate pressing buttons to adjust Volume…
    (http://www.pinkfishmedia.net/forum/showpost.php?p=1129113&postcount=54)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Siste pressemelding som går ut til UK presse sier at 8200CD/Q har asynkron dac. Dette er jo er en fordel ved computeravspilling da datastrømmen klokkes av masterklokka i dac'en heller enn i computeren som er den digitale kilden, noe som reduserer jitterproblematikk især ved USB-tilkobling.

    De sier videre at dac-chip'en er en 32-bits Sabre-chip fra ESS, som jo er sjelden å se i rimeligere hifi men som gjerne brukes i svært dyre apparater. Videre kan de fortelle at for de som bruker mediaspillere både fra pc og Mac så kan de styres via Audiolab sin fjernkontroll til denne spilleren.

    Denne spilleren/dac'en/pre'en ser svært interessant ut fra mange betraktingsvinkler!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn