Audiolab 8200CD

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17

    Erik.M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    4
    Hififreaks.dk i danmark kjøpte jeg Audiolab fra - de sier de har agenturet for Norge også
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Sikkert et håpløst spr å svare på (kanskje Vidar P kan si noe?), men hva er evt. likheter/forskjeller mellom Audiolab og Naim cd-spillere (tenker da på cd5)?
    Innser at jeg må kjøpe min aller siste cd-spiller snart, og vurderer litt Naim cd5 xs, men ser jo at en Audiolab 8200CD blir vesentlig billigere. Men sikkert vanskelig å vurdere disse to opp mot hverandre. Fordelen med Naim er at jeg tror jeg kan få til et hjemlån av den snart, mens Audiolab antar jeg evt bare må bestilles uhørt.

    PS! Har Audiolab vanlig skuff? Tenkte kanskje å prøve å unngå det, da skuffer har en tendens til å gå i stykker over tid (er i alle fall min erfarling)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vanskelig å svare på da jeg ikke har hørt 8200CD.

    Men generelt låter Naim-utstyr "feitere" og mørkere i målet enn Audiolab-utstyr, med en rikere sonoritet og suveren musikalsk flyt og driv. Og har mer naturlig uanstrengt kraft, energi og bounce i den rytmiske delen av presentasjonen. Veldig velklingende utstyr for all slags musikk. Kritikerne klager vanligvis over at ikke alle (imo komplett meningsløse) hifiparametre på hifinerde-lytteskjemaet kan hakes av uten videre, så som luft og englestøv.

    Audiolab på sin side låter generelt uvanlig åpent, distinkt, detaljert og tydelig artikulert for prisen. Litt mer hifi. Noen elsker den distinkte lyden som gir lag-på-lag med detaljer, herunder meg, mens kritikerne kan typisk synes det blir litt mer mekanisk og mindre rik klang enn med f.eks Naim.

    Ikke glem lateral kildematching; det er temmelig lurt å matche kildene nogenlunde til hverandre, slik at du uten å tenke over lydforskjeller kan ha full glede av alle kildene når du veksler mellom å spille både digitale og analoge formater.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Takk for svar Vidar. Tror kanskje en Naim-spiller bør fungere bra for meg, skal i alle fall få testet den når den blir tilgjengelig her i Trondheim. I en ideell verden skulle jeg gjerne testet Audiolab også, og kanskje Arcam, men ikke lett å få til i praksis dessverre.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    torem skrev:
    Takk for svar Vidar. Tror kanskje en Naim-spiller bør fungere bra for meg, skal i alle fall få testet den når den blir tilgjengelig her i Trondheim. I en ideell verden skulle jeg gjerne testet Audiolab også, og kanskje Arcam, men ikke lett å få til i praksis dessverre.
    Det er fryktelig mange gode spillere fra de Britiske øyene. Hadde Rega Saturn hjemme på lån forrige helg.
    Den falt veldig i smak hos meg, men alle disse nevnte produsentene er jo supere på hver sine måter :)
    Burde om mulig testes godt hjemme før evt kjøp.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Jo, hvis mulig.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Da har jeg sendt en mail til Audiolab med en forespørsel om forhandlerledd i Norge. Alternativet er jo å bestille denne uhørt fra Danmark ( Hififreaks.dk )
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Da fikk jeg svar etter 30 minutter. Det er Hififreaks i dk som er distributør for Norge.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da gjenstår bare spørsmålet; hvilke rent faktisk fysiske og ikke minst kontaktbare butikker i Norge distribuerer de til?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.231
    Antall liker
    4.853
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Vidar P skrev:
    Da gjenstår bare spørsmålet; hvilke rent faktisk fysiske og ikke minst kontaktbare butikker i Norge distribuerer de til?
    Ingen. Må bestille fra Danmark. Gratis frakt fikk jeg beskjed om.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    DQ (også kalt MDAC) er vel fortsatt på utviklingsstadiet, og avventer evt lansering.

    Må bestille fra Danmark gitt… jøss. Ikke akkurat imponerende distribusjon. Da kunne de like gjerne overlatt agenturet til en norsk faktisk distributør, så man kunne ha hørt på ting. Ellers kan man jo bestille på hvilken som helst nettbutikk man vil..
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Griffenfeldt skrev:
    Vidar P skrev:
    Da gjenstår bare spørsmålet; hvilke rent faktisk fysiske og ikke minst kontaktbare butikker i Norge distribuerer de til?
    Ingen. Må bestille fra Danmark. Gratis frakt fikk jeg beskjed om.
    Sparer sikkert stål på å bestille direkte fra øya. Lite poeng i å gå via Danmark og legge penger i et ekstra ledd.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    5195 dkr + 25% mva. Usikker på hva det vil koste å kjøpe fra UK, men jeg kan sjekke ( Evt noen andre )
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Griffenfeldt skrev:
    5195 dkr + 25% mva. Usikker på hva det vil koste å kjøpe fra UK, men jeg kan sjekke ( Evt noen andre )
    Jeg finner ikke 8200cd på den danske siden, men ser at prisen på 8000cd er 5995 dkr. Er det lov å spørre hvor du fant den prisen?
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Merkelig om 8200CD skulle være billigere enn 8000CD, all den tid den koster £200+ mer i UK.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg fikk prisen av den danske importøren. 8200cd koster mer enn 8000cd. 8200cd koster 700 Engelske Pund. I Danmark koster den ca 6500 Dkr - 20% dansk mva = 5200 + 25% norsk mva.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Synes danskene tar seg godt betalt ift UK (selv om prisen er omlag den samme) med tanke på at de ikke engang har forhandlere, demo osv som i UK, som jo også importerer de. Og så er det vel sikkert også et spørsmål om hvorvidt dette dekkes av norske forbrukerrettigheter, som jo også koster.

    Man burde kanskje ha grunn til å forvente at manglende forhandlertilbud skulle reflekteres enda mer i pris imo, iallefall når de har lagt slag på agenturet uten å ha et forhandlernett. Jeg forstår at UK er såpass dyre, det er jo kostbart å ha et salgsapparat, og de må jo også importere. Men summa summarum blir det kanskje bittelitt billigerefra DK pga den lavere UK momsen da.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17

    Den holdt faktisk på plassen fra ifjor. Ikke værst :)

    edit: tweaket som blir nevnt i videoen er i filteret. aka man kan oppgradere den selv via usb inngangen..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn