Diverse Audiofile nyttårsforsett?

Kva går hifibudsjettet til?

  • I år tar eg det med ro når det gjeld hifiinvesteringar - berre musikkjøp, altså.

    Stemmer: 44 36.4%
  • I år skal eg ha orden på streaming av musikk via nett.

    Stemmer: 15 12.4%
  • I år skal vinylriggen prioriterast.

    Stemmer: 25 20.7%
  • I år kjøper eg ny sølvplate- og/eller blåplatespelar.

    Stemmer: 4 3.3%
  • I år vert det heimekino med lerret og kringlyd.

    Stemmer: 3 2.5%
  • I år skal det verte ny forforsterkar.

    Stemmer: 14 11.6%
  • i år vert det ny(e) effektforsterkar(ar).

    Stemmer: 12 9.9%
  • No skjer det; nye høgtalarar. Endeleg!

    Stemmer: 13 10.7%
  • I året skal eg få orden på akustikken i lytterommet.

    Stemmer: 19 15.7%
  • I år lagar eg nytt lytterom.

    Stemmer: 9 7.4%

  • Totalt antall stemmer
    121

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Midlertidig bosted gjør at jeg tenker musikk-innkjøp primært.. Samt besøk hos mange andre.. Turer til Østfold og Trøndelag er noe som jeg har tenkt på og som blir noe av.. :)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
ikke kjøpe et minutt med musikk. Har mer enn nok
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
I år blir det nytt lytterom som gjelder. Eller det skal i hvert fall påbegynnes.
Aner ikke hvor lang tid det vil ta, eller hvor dyrt det vil bli. Bare dyrt. Da kan det bli lite penger til hifi en stund, men jeg har mye bra stående ubrukt så vi skal nok klare oss.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Jeg kan tenke meg 8 stk 10-tommere med tilhørende rørforsterker, men det blir ikke til stereoen...
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.404
Antall liker
102.419
Torget vurderinger
23
SlukGoals 2013

Få ferdig musikkrommet med permanent møblering, belysning, plassbygde rack's og bestemme PERMANENT HT plassering

Lage miniverksted i musikkrommet - type "opp med skapdøra og ned med klaffen"

Følge råd om å SELGE unna alt som strengt tatt ikke trengs til daglig illusjonsgjenskaping

Ferdigstille det permanente referansehøyttalersystemet

Få minimum TO vinylrigger på plass

Tælje til nødvendig kablasje etter bestemt plassering av komponenter

Bygging av ny RIPmonster rigg for 6 x CD rip, inkl. universalløsning for alle DAC varianter

Rippe rundt 2.200 CD'er som ligger på vent

Sortere ut en "grunnstamme" på 2-3.000 fra rundt 10.000 LP'er som skal plasseres i musikkrommet

Finne og implementere en plasseringsløsning for rundt 5.000 CD'er


Ta stilling til innkjøp av kvalitetsmåleutstyr/opparbeide kompetanse kontra innlede tjenester

LP salg... av dubletter og ikke lenger relevante saker!

Fortsatt kjøpe CD'er som en full sjømann

Audiofil "signingsferd" i Norge, til de som er long overdue...



Dette er alle basic saker som SKAL gjennomføres, ikke forhandlingsbart. No Bull. No excuse. Slå meg med store balltrær hvis jeg avviker fra denne sti!
Så kommer selvsagt alle drømmer, nice to have, nice to do etc. i tillegg, samt ting som måtte dukke opp underveis og som bør få fokus. Erfaringsmessig er det ALLTID noen slike saker, selv om en planlegger å IKKE rote seg oppi noe mer.. En slik liste kan f.eks. se ut omtrent slik:


Bygge et par-tre kl.A forsterkere sånn ca. rundt 30W eller så der

Bygge et par 250W SVIN av noen kl. A saker, Workhorse Edition

Bygge en DAC eller to..

Konstruere en høyttaler eller fem...

Legge ut et bilde eller tre på HFS



I tillegg til alt dette PRAKTISKE så håper jeg å kunne ta noen mer teoretiske, filosofiske og spirituelle grep i år, f.eks.:



Sterkere misjonering av de GODE sidene ved hobbyen vår

Slutte å slå ihjel de som ikke gjør som jeg sier ("Far, tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør...")

Legge ut på betraktninger rundt musikk, innspillinger og artist/komponistfavoritter i større grad

Mindre grad av gruff og mishagsytringer rundt alt mulig ikke hobby-relatert; YTING - ikke SYTING!




Sånn! Stort mer rekker vel ikke en stakkar over, skulle jeg tro..... Fortsatt godt år til alle!
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sluket: "Organisering er roten til all effektivitet"
(sitat: emotikon)

Virker som om du vet hva dette betyr. Kred.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.404
Antall liker
102.419
Torget vurderinger
23
Hehe.. takk for det, Emo.. er nok i besittelse av et ikke ubetydningsløst organisasjonstalent, men noen ganger er det for stort i forhold til gjenomføringsevnen og da har vi helvete løs.. Men det ER viktig å ha en viss oversikt, samt å brekke større mål ned i mindre delmål som faktisk er oppnåelige. Den virkelige kunsten består i å multitaske sakene slik at noe skjer parallelt og effektivt hele tiden! Dessuten, ginseng er roten til alt godt!
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kloke ord.
Jeg er vel det en kan kalle "littforflink" i idèfasen, men gjennomføringsevnen er det værre med til tider - gjør så godt jeg kan og i yrket mitt MÅ jeg jo vise til noe også med jevne mellomrom.
Vi mennesker er skapt forskjellig - heldigvis. Dumt hvis ingen hadde gjennomføringsgener. Og nettopp de trengs i denne hobbyen vår. Er glad jeg har folk rundt meg som har disse genene i fullt monn, både på jobb og i hobby.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
2013 blir året for bedre bruk av det utstyret jeg allerede har. Hirr hirr. Ny mjukvare blir det antakelig ganske mye av.
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
mulig å svare på...
Har vært en masse problemer og uforutsette regninger som har medført til en masse nedgraderinger.
Iallefall er det noen små delmål.
1. Å få fikset Dynaco ST-70'en
2. Få ordna med kabinett til pre-ampen.
3. Baffel-bass??
4. lage ett linjetrinn
5. ...og kombinere dette med en DAC...
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.285
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Sluket
pass på at ikke ambisjonsnivået tar rotta på deg........
har selv ofte hatt litt vel mange baller i luften på en gang, men hittil har gjennomføringsevnen vært brukbar
men med ht bytte hvert 12: e år skal jeg vel få plass til litt annet og......:rolleyes:

mvh
Leif
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.404
Antall liker
102.419
Torget vurderinger
23
Hehe... har kjørt litt feilsøking i dag og har funnet problemet! Du har luft i ballene - jeg har baller i luften! Faktorenes orden er IKKE likegyldig! ;) ;) :cool:
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Nå som ting spiller er det på tide å få diy til å se mindre diy ut.

Få cnc frest kabinett til dac - iverksatt
Nytt rack - iverksatt. Regner med deler til sidevangene er ferdig cnc frest i løpet av et par tre uker, og materialer til hyller er bestilt.
Få ferdig detaljene på høyttalere - under planlegging - regner med at plan er klar i løpet av et par tre uker.
Bygge dac, høyttalere til broderen, samt bygge nytt anlegg til kontoret.
 

Harbs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
52
Antall liker
2
Håper på å få tak i meg en platespiller. Har en del plater som har støvet lenge nok.
 

Classichifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2010
Innlegg
138
Antall liker
47
Torget vurderinger
2
Min VTL 7.5 er sendt til oppgradering, og har handlet inn en Garrard 401 med SME II til mitt Vintage anlegg som da begynner å bli klar til bruk. Kjøpe Vinyl!!
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
-Bedre akustikken i rommet
-Få ferdig F5


Det bør være gjennomførbart på 12mnd.


Blir det tid til overs går denne til
-Bygge videre på rørforsterker
-Bygge HD Super 12
-Prøve ut miniDSP
-Oppgradere vinylkilden


Det får holde, skal ha tid til å høre litt musikk også.
 

Even S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.11.2010
Innlegg
143
Antall liker
24
Torget vurderinger
3
Bytte til et dyrere strømselskap og ny fjernkontroll for bedre lyd.

Even
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.404
Antall liker
102.419
Torget vurderinger
23
Nå som ting spiller er det på tide å få diy til å se mindre diy ut.

Få cnc frest kabinett til dac - iverksatt
Nytt rack - iverksatt. Regner med deler til sidevangene er ferdig cnc frest i løpet av et par tre uker, og materialer til hyller er bestilt.
Få ferdig detaljene på høyttalere - under planlegging - regner med at plan er klar i løpet av et par tre uker.
Bygge dac, høyttalere til broderen, samt bygge nytt anlegg til kontoret.
Der ja! Da var første halvdel av Januar belagt! Hva med de øvrige 11,5 mndr.? Dvaske seg? Bare øl?
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
For meg gjelder det nå få mest mulig ut av oppsettet jeg har nå. lurer egentlig på hvor mye det er og hente med små twek etc. lånte hjem disse sorte koner fra nordost. Det var virkelig gøy.
Tror det bor veldig mye mer i oppsettet mitt enn det jeg får ut. Derfor tenker jeg i disse baner i stedet for oppgraderinger ellers. Tror mange andre også har mye og hente på det. Liker tanken på
å kunne tilpasse lyden mine preferanser uten at det koster forumer. Det er er litt det denne hobbyen handler om for meg. Jeg tenker egentlig ikke på hva som spiller. Nyter bare musikken.
Kan sitte i timesvis og bare kose meg. Det gir indre ro og velbehag.
Ønsker alle et godt nytt audiofilt år uansett nivå.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.343
Antall liker
10.950
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
-Invitere Burnt Island på en prøvelytt.
-Bygge nye mellombasser.
-Bygge nye basser.
-Lage nye Høyttalerkabler til basser og mellombasser.
-Lage nye linjekabler.
-Modifisere 300b blokker.
-Modifisere bassforsterkere.
-Lage nye nettkabler.
-Kjøpe nytt delefilter.
-Modifisere delefilter.

Tja da får vi bare gå igang da . . .
Gjort unna en allerede jo:). Takk for besøket. Mitt første møte med tad og tractrix. Vakre trehorn og en åpen og dynamisk lyd gav mersmak.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Nå som ting spiller er det på tide å få diy til å se mindre diy ut.

Få cnc frest kabinett til dac - iverksatt
Nytt rack - iverksatt. Regner med deler til sidevangene er ferdig cnc frest i løpet av et par tre uker, og materialer til hyller er bestilt.
Få ferdig detaljene på høyttalere - under planlegging - regner med at plan er klar i løpet av et par tre uker.
Bygge dac, høyttalere til broderen, samt bygge nytt anlegg til kontoret.
Der ja! Da var første halvdel av Januar belagt! Hva med de øvrige 11,5 mndr.? Dvaske seg? Bare øl?
neida, tenkte jo også å ta en helg og skifte kledningen på huset, samt noen nye vinduer.forer ut veggene når jeg først er i gang. Deretter blir det vel ferdigstilling av verkstedet med isolasjon, varme og få ut trefase, før jeg begynner å bygge meg det ultimate diy verktøyet . eller blir det nok mye ALE på meg. Tror braumeisteren må ta grep snart
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Jeg skal som alltid satse på en del besøk og i en usortert haug på toppen finner man diy-horngutta som i 2012 giret ned og ga gass:cool:
etter stemningsrapportene å dømme ser det ut som de
holder seg på veien, om veien er målet eller de er på vei til målet vites ikke, men spennende greier de sysler med er sikkert og vist.

Selv skal mine vaklevorne, men velspillende prototyper få en finere bekledning og selskap av ny bassløsning, med totalt 11 952cm2 og x-antall kilo vil dette selvsagt ta noe tid

Det viktigste er uansett å få nok lyttetid og muligens utvide musikkhorisonten, kanskje jeg skal prøve meg på klassisk en gang til………………….
+1, i sannhet.....
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Kvitte meg med hyllevarmere i musikksamlingen. Bruke mindre tid på lytting og mere tid på gøyale ting
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
2.737
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
I år blir det i hvertfall påbegynt å bygge lytterom i garasjen, men om det blir klart til bruk ila året er vel kanskje tvilsom da mye annet skal gjøres der i samme slengen (blir vel egentlig nesten helt ny garasje med lytterom på loftet).
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
Ta et skikkelig oppgjør med akustikken, da jeg har funnet et produkt som fungerer overraskende bra samt lett å håntere. Har allerede begynt så smått
Så blir det å fyre opp blekkboksen og øke besøksfrekvensen. Hornsystemer ligger øverst i bunken, hvis noen tar imot.
Det var det, til den audiofile kløe sniker seg innpå igjen. Kan jo høre på musikk i mellomtiden

Mvh
RBN
 

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Innlegg
955
Antall liker
650
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Hmmm.. Ny DIY NOS dac, eller Lynx Hilo og avprøve digital riaa.
Bygge triode monoblokker, kit eller fra bunden av.
Angre at jeg ikke hadde råd til "field coil Altec 604" selvom jeg kunne få dem til halv-pris lige før jul.
Spille mere ur-prog. Ta på klassiske konserter. Vække teenagerne i huset med Wagner og operaer søndag formiddage. Drikke mere rødvin og cognac.
mvh
Kjartan

P.s. Glemte en ting. Finne pu som passer bedre til Vpi end min moddede dl103, eller få den gamle Ortofon MC 20 Super retipped.
 
Sist redigert:
Topp Bunn