Audiofil ethernet Cables

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Kabeldelen av forumet er virkelig ikke ett sted for folk dagen derpå!
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.944
Antall liker
1.280
Torget vurderinger
2
Husk å plugg den riktig vei ellers blir signalet forvirret...

DIRECTIONALITY: All audio cables are directional. The correct direction is determined by listening to every batch of metal conductors used in every AudioQuest audio cable. Arrows are clearly marked on the connectors to ensure superior sound quality. For best results have the arrow pointing in the direction of the flow of music. For example, NAS to Router, Router to Network Player.
I verste fall kommer vel 1 tallene og 0 ene i omvendt rekkefølge? Eller kanskje de kommer ut som vrengejoker og bøttesekser.

Det er på tide at audiofile high-end sata kabler blir lansert! For high-end overføring fra harddisk til hovedkort! Det er så mye strøm
og støy inne i pc kabinettet. De burde i hvertfall være blå og ha bra med skjerming. De røde standard sata kablene duger ikke.

For de som streamer med Wimp hifi så er det å anbefale å trekke AudioQuest ethernetkabler direkte fra serverne til Wimp og inn i stua.
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Jeg kjøpte high-end-batterier til fjernkontrollen min i dag, og herrefyfasan for en forbedring det ble i lyden! Makan til detaljer og trøkk har jeg aldri vært borti før!
Har faktisk opplevd det samme ... Du kan bare glede deg til batteriene er innspillt !,,,:rolleyes:
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Det er på tide at audiofile high-end sata kabler blir lansert! For high-end overføring fra harddisk til hovedkort! Det er så mye strøm
og støy inne i pc kabinettet. De burde i hvertfall være blå og ha bra med skjerming. De røde standard sata kablene duger ikke.
Dette er da noe som diskuteres med full seriøsitet blant alle som tar PC-basert avspilling alvorlig på computer audiophile, komplett med såre tær når det kommer et par spydige kommentarer:

Is there a better sounding SATA cable?

Denne likte jeg (dette er et seriøst innlegg bare så det er sagt):
I wrapped my cheap no-name sata cable in a few layers of kitchen tin foil and then in black electrical tape. I was pleasantly surprised by the change. If I did it again, I would also add a layer of standard teflon plumber's tape. I'm not sure if first layer or the layer between the tin foil and electrical tape would be better.


After being happy with the change this made on my CAP's like computer, I also did it on the sata cable in my HP server that stores my music collection. This also gave what I consider a noticeable change for the better.


I think this should give you a cheap/free way to test without spending money on a more expensive cable.
Denne var vel en del av CAPS pcen der som alle diller med: http://www.sotm-audio.com/sotmwp/english/portfolio-item/sata-filter-ii/

Det festlige er jo at CAPS-maskina de har "tweaket" så fantastisk baserer seg på PicoPSU internt. Alle jordstøyproblemers moderstrømforsyning, hvor sannsynligheten for å få skikkelig jording på PCen er ca null basert på egen erfaring med PSUen.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16

aNvA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2009
Innlegg
152
Antall liker
47

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Det er bare å innse at hifi-verdenen har sin parallell til Rule 34.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Uansett. Det blir spennende å høre om ou812 sine erfaringer med kabelen når den kommer i hus.
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.944
Antall liker
1.280
Torget vurderinger
2
Det er på tide at audiofile high-end sata kabler blir lansert! For high-end overføring fra harddisk til hovedkort! Det er så mye strøm
og støy inne i pc kabinettet. De burde i hvertfall være blå og ha bra med skjerming. De røde standard sata kablene duger ikke.
Dette er da noe som diskuteres med full seriøsitet blant alle som tar PC-basert avspilling alvorlig på computer audiophile, komplett med såre tær når det kommer et par spydige kommentarer:

Is there a better sounding SATA cable?

Denne likte jeg (dette er et seriøst innlegg bare så det er sagt):
I wrapped my cheap no-name sata cable in a few layers of kitchen tin foil and then in black electrical tape. I was pleasantly surprised by the change. If I did it again, I would also add a layer of standard teflon plumber's tape. I'm not sure if first layer or the layer between the tin foil and electrical tape would be better.


After being happy with the change this made on my CAP's like computer, I also did it on the sata cable in my HP server that stores my music collection. This also gave what I consider a noticeable change for the better.


I think this should give you a cheap/free way to test without spending money on a more expensive cable.
Denne var vel en del av CAPS pcen der som alle diller med: http://www.sotm-audio.com/sotmwp/english/portfolio-item/sata-filter-ii/

Det festlige er jo at CAPS-maskina de har "tweaket" så fantastisk baserer seg på PicoPSU internt. Alle jordstøyproblemers moderstrømforsyning, hvor sannsynligheten for å få skikkelig jording på PCen er ca null basert på egen erfaring med PSUen.
Det er en grunn til at man bruker blindtester med placebo når man prøver ut nye legemidler (fase 2 og 3), det er for å unngå placebo(/homeopati effekten). Jeg så faktisk den :) Bra å passe skikkelig på signalet før det går i gjennom hovedkortet. Tror jeg bør tipse AudioQuest om den diskusjonen. Kan prøve å få ordnet 10-15% av inntektene ved salg av high-end sata kabler. Laget litt skjerming og kult utseende med litt blå og svarte fartsstreker. Satt på en pil for retning og en fet logo så kan man selge dem for 200 og 400$ avhengig om det er hyper x edition eller ikke.

Edit: Så jeg var litt sent ute, mange svar mens satt på balkongen og skrev
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.503
Antall liker
15.342
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Uansett. Det blir spennende å høre om ou812 sine erfaringer med kabelen når den kommer i hus.
Den har vært i hus et par dager og fungerer fin fint. Kvaliteten på selve kabelen virker god og kontaktene like så. Om det ga utslag på lyd/bildekvalitet? Her får store deler av debattantene lukke øyne eller se en annen vei:) Bildekvalitet ved streaming ikke noe forskjell. Lydkvaliteten derimot fikk et lite løft. Dette var mest merkbart i diskant og i størrelse på lydbilde. Det er kort min erfaring med AQ Cinnamon ethernet kabelen. Nå er det jo bare å teste selv og evt. spørre å få et åpent kjøp hvis det ikke fungerer!

Og husk:
Everyone has the right to believe in anything they want. And everyone else has the right to find it fucking ridiculous. Rick Gervais

OU812
 
Sist redigert:

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
DIRECTIONALITY: All audio cables are directional. The correct direction is determined by listening to every batch of metal conductors used in every AudioQuest audio cable.
De har altså ingen forklaring på hvorfor retning betyr noe på en ethernetkabel men basert på lyttetest bestemmes retningen? Utrolig at de faktisk får seg til å skrive ned noe slikt. Når Audioquest selger audiofil ethernetkable til blodpris er det slik jeg ser det kun to mulige forklaringer:

1. Audioquest er spektakulært ukyndige og aner ikke hva de driver med.
2. Audioquest er uredelige

Jeg heller mot nummer 2
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.521
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det festlige er jo at CAPS-maskina de har "tweaket" så fantastisk baserer seg på PicoPSU internt. Alle jordstøyproblemers moderstrømforsyning, hvor sannsynligheten for å få skikkelig jording på PCen er ca null basert på egen erfaring med PSUen.
Kanskje nettopp derfor? Så mye RF-støy og andre ugreier at enhver tweak, uansett hvor latterlig, gjør "noe". Det ville vært mye kjedeligere med en PC som bare virket og var støyfri i utgangspunktet.
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.944
Antall liker
1.280
Torget vurderinger
2
Det festlige er jo at CAPS-maskina de har "tweaket" så fantastisk baserer seg på PicoPSU internt. Alle jordstøyproblemers moderstrømforsyning, hvor sannsynligheten for å få skikkelig jording på PCen er ca null basert på egen erfaring med PSUen.
Kanskje nettopp derfor? Så mye RF-støy og andre ugreier at enhver tweak, uansett hvor latterlig, gjør "noe". Det ville vært mye kjedeligere med en PC som bare virket og var støyfri i utgangspunktet.
Kanskje man bør holde seg til analog lyd hele veien om man synes at det er ugreit at PCen bare virker og er støyfri i utgangspunktet?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.521
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, kanskje det. Jeg mener jo at eventuelle hørbare forskjeller som følge av et kabelbytte bare viser at noe er feil et annet sted i anlegget. Høy utgangsimpedans, mye jordstøy, ustabilt utgangstrinn - eller noe annet. Å "avsløre kabelforskjeller" er ingen positiv egenskap ved anlegg eller komponenter.

Hos meg er det stort sett tilstrekkelig at strømmen kommer fra den ene enden av kabelen til den andre.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hos meg er det stort sett tilstrekkelig at strømmen kommer fra den ene enden av kabelen til den andre.
Også er det jo hyggelig at de ser og føles såpass at man ikke føler at man plugger søppel inn i anlegget sitt som man har brukt masse ressurser på å få så bra som mulig, og som man sannsynligvis er litt stolt av. Litt styling må være lov.
Også er det selvsagt fint med gode plugger som er godt designet så det faktisk går an å stole på at de vil tåle å plugges ut og inn et par ganger uten at det blir brudd, eller at de river med seg kontaktene på vei ut.
Dette er selvsagt ikke tiltenkt nettverkskabler spesifikt, men alle kabler man bruker. Det går mer på eierglede enn funksjon forsåvidt.
 

AJ_82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Innlegg
420
Antall liker
126
Torget vurderinger
6
Kort spørsmål:
Ønsker å bytte ut kablene mine slik at alle er i samme farge. Komplett selger både skjermet og uskjermet. Hva velger jeg?
Slik jeg har skjønt det har jeg RJ45 kontakter i begge ender.

A.J.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.521
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Uskjermet. Ingen grunn til å skape en unødvendig jordforbindelse mellom apparatene, og det er sjelden du har så mye elektromagnetisk støy i et stuemiljø at du trenger den skjermen.
 
S

Syncrolux

Gjest
Nå har jeg tenkt å begynne å streame fra Wimp Hifi snart. Lydkvaliteten må selvsagt ivaretas. Jeg skal bruke 4G mobilnettet for internet, og signalene går da gjennom lufta. Spørsmålet er : hvordan vil lydkvaliteten påvirkes av skyer, luftforurensning, regn, snø, lufttrykk, luftfuktighet, temperatur, atmosfærisk stråling, jordvinkelen, sol, måne, fugler, flytrafikk, røyk fra pipa, løv på trærne, pollen og sur nedbør. Det må da skje en enorm påvirkning??
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Nå har jeg tenkt å begynne å streame fra Wimp Hifi snart. Lydkvaliteten må selvsagt ivaretas. Jeg skal bruke 4G mobilnettet for internet, og signalene går da gjennom lufta. Spørsmålet er : hvordan vil lydkvaliteten påvirkes av skyer, luftforurensning, regn, snø, lufttrykk, luftfuktighet, temperatur, atmosfærisk stråling, jordvinkelen, sol, måne, fugler, flytrafikk, røyk fra pipa, løv på trærne, pollen og sur nedbør. Det må da skje en enorm påvirkning??
Det viktigste er at det ikke bannes i områdene signalene går gjennom.
 
S

Syncrolux

Gjest
Hva med lukt av silo, diesel-eksos og grisemøkk?
Jeg bor på bøgda serru.
 

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
DIRECTIONALITY: All audio cables are directional. The correct direction is determined by listening to every batch of metal conductors used in every AudioQuest audio cable.
De har altså ingen forklaring på hvorfor retning betyr noe på en ethernetkabel men basert på lyttetest bestemmes retningen? Utrolig at de faktisk får seg til å skrive ned noe slikt. Når Audioquest selger audiofil ethernetkable til blodpris er det slik jeg ser det kun to mulige forklaringer:

1. Audioquest er spektakulært ukyndige og aner ikke hva de driver med.
2. Audioquest er uredelige

Jeg heller mot nummer 2
Om du läser här inne står det varför de har olika rättningar.

Det är ikke basert på lytting.

Theory & Education
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.521
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Dette er hva som står i linken, side 10 på første dokument:
When metal is pulled to form the long
conductors needed for building cables,
certain grain structures are formed that
affect the overall sonic performance of
the wire. Simply put, the conductor has
lower perceived distortion when running
in one direction (“with the grain”) than
when reversed (“against the grain”).
This is true for any cable that carries audio, be it a pair of analog
interconnects, speaker wire, or even HDMI cable. The only way to
properly test for directionality is the ultimate test equipment … the
human ear. Every spool of copper being used for an audio cable
is listened to for directionality and then labeled for the proper
direction.
This is so important to us that directionality is marked
permanently on the plug of all terminated audio cable, including
HDMI, and on the writing on the jacket of our unterminated bulk
wire. AudioQuest’s commitment to directionality is such that the
single pair of conductors in AudioQuest’s HDMI cables dedicated
to the Audio Return Channel feature is run in the opposite direction
of the rest of the signal-carrying conductors to ensure that sound
quality is optimal for all signal paths.
Det er faktisk hva de prøver å få oss til å tro. :rolleyes:

Med andre ord er den pilen satt på i helt tilfeldig retning på hver spole med råkabel.

Det mest opplagte argumentet for hvorfor dette er ren BS er at lydsignalet er vekselspenning, hvor hver positive halvperiode følges av en negativ halvperiode. Det går like mye strøm i hver retning, og den snur mange mange ganger hvert sekund. Det er mye annet morsomt i det "opplæringsmaterialet" også, men akkurat denne er så åpenbar at de fleste burde kunne gjennomskue det. I det minste er det lov å håpe på at noen fortsatt er i stand til å tenke littegranne.
 
Sist redigert:

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
When metal is pulled to form the long
conductors needed for building cables,
certain grain structures are formed that
affect the overall sonic performance of
the wire. Simply put, the conductor has
lower perceived distortion when running
in one direction (“with the grain”) than
when reversed (“against the grain”).

Det var den biten jag syftade till i texten att ljuset följer bättre med än mot.

Men du har rätt Asbjörn. det var "The human ear " :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.521
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
When metal is pulled to form the long
conductors needed for building cables,
certain grain structures are formed that
affect the overall sonic performance of
the wire. Simply put, the conductor has
lower perceived distortion when running
in one direction (“with the grain”) than
when reversed (“against the grain”).
Ja, det står så, men signalet er fortsatt vekselspenning...

Ikke at det har noen betydning ved DC heller, men dette er ganske opplagte greier.
 

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
Jajamensan det är det.

Jag tycker ändå det låter vettigt i den texten de skriver.
Hur vidare det är rätt eller fel har jag ingen aning om.

Jag har några av deras produkter och är nöjd med dem.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.521
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Unnskyld at jeg sier det, men det der låter bare vettigt hvis man vet lite om hva ord som "vekselstrøm" betyr. Hvordan kan en ledning være retningsbestemt når strømmen går like mye i begge retninger? Eller låter det vettig å vende kabelen 40000 ganger i sekundet for at den skal stå "riktig" for hver halvperiode av signalet?
 

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
Må jo va retningen till den som bruker strömen.

så fra tex switch till förstärkare så bör pilen vara mot forstärkaren.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Eneste grunn til retningsbestemt kabel slik jeg ser det er om skjerm kun er koblet i ene enden av konnektor for å unngå jordsløyfer mellom apparater.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.521
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Må jo va retningen till den som bruker strömen.

så fra tex switch till förstärkare så bör pilen vara mot forstärkaren.
Men det er vekselstrøm. Først skyver forsterkeren elektronene den ene veien, deretter den andre. Omtrent som hvis du legger et rep rundt en stolpe, tar en ende av repet i hver hånd og drar det fort frem og tilbake slik at repet "sager" på stolpen. Stolpen blir varm, så energi flytter seg fra dine hender til stolpen, men repet går bare frem og tilbake. Enden du holder i høyre hånd går frem når den du holder i venstre går tilbake, og motsatt. Eksakt det samme skjer om du vender repet.

Forsterkeren din virker på samme måte. Det er to utgangstransistorer som veksler på å dra "repet". De ser hver sin ende, så det som eventuelt er riktig vei for den ene transistoren er feil vei for den andre. Heldigvis har det ingen betydning for noen av dem.

Enig med Distinctive. Dette har bare betydning på pseudobalanserte kabler med tvinnet signalpar og skjermen tilkoblet bare i den ene enden. Da er det bra å vite hvilken ende det er. Forøvrig... Bah, humbug.
 
Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.656
Antall liker
15.753
Torget vurderinger
2
Retning på datakabler er viktig, men forutsetter at bruker kobler alle datakomponenter i sirkel, slik at signalet kommer rundt dit det til slutt trengs - en forutsetning, dette.

Som alle vet, går det to kabler til datamaskinen, en for signaler på vei inn (pil skal da peke mot datamaskinen); og en for signaler på vei ut (pil skal da peke vekk fra datamaskinen).

Viktig å følge ekstra godt med ved oppkobling av router og tilsvarende. Finnes også en del DACer som bruker toveis til datamaskin kilde - her er det også viktig med to kabler, og rett bruk av pilretning.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Er vel en stund siden token ring var i bruk for nettverkskommunikasjon? Jeg har mekker og koblet ganske mange nettverkskabler, retning har jeg ikke brydd meg om men gigabit går jeg åkke som.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
I dag finner utstyret selv ut av om det er en modem eller null-modem forbindelse (krysset/ukrysset).
Pleier ikke å skape problemer either way.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Retning på datakabler er viktig, men forutsetter at bruker kobler alle datakomponenter i sirkel, slik at signalet kommer rundt dit det til slutt trengs - en forutsetning, dette.

Som alle vet, går det to kabler til datamaskinen, en for signaler på vei inn (pil skal da peke mot datamaskinen); og en for signaler på vei ut (pil skal da peke vekk fra datamaskinen).

Viktig å følge ekstra godt med ved oppkobling av router og tilsvarende. Finnes også en del DACer som bruker toveis til datamaskin kilde - her er det også viktig med to kabler, og rett bruk av pilretning.
Har du glemt å ta medisinene dine i dag?
 
S

Syncrolux

Gjest
Ikke nok med at signalet er vekselstrøm.... en dataforbindelse er i så og si alle praktiske tilfeller en to-veis kommunikasjon. Ingen ende av kabelen er hverken "sender" og "mottager".

Det finnes ikke mange eksempler på ting som definitivt kan kalles en-veis dataoverføring. S/PDIF er en av de faktisk. Noen fler kom jeg ikke på i farten.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Det mest geniale trekket hifikabelbransjen gjorde var å få ledningene til å minne om vannslanger, så mye letter å forstå prinsippene da vettu.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.656
Antall liker
15.753
Torget vurderinger
2
Retning på datakabler er viktig, men forutsetter at bruker kobler alle datakomponenter i sirkel, slik at signalet kommer rundt dit det til slutt trengs - en forutsetning, dette.

Som alle vet, går det to kabler til datamaskinen, en for signaler på vei inn (pil skal da peke mot datamaskinen); og en for signaler på vei ut (pil skal da peke vekk fra datamaskinen).

Viktig å følge ekstra godt med ved oppkobling av router og tilsvarende. Finnes også en del DACer som bruker toveis til datamaskin kilde - her er det også viktig med to kabler, og rett bruk av pilretning.
Har du glemt å ta medisinene dine i dag?
Du får lese mellom linjene (ledningene).
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Ikke nok med at signalet er vekselstrøm.... en dataforbindelse er i så og si alle praktiske tilfeller en to-veis kommunikasjon. Ingen ende av kabelen er hverken "sender" og "mottager".

Det finnes ikke mange eksempler på ting som definitivt kan kalles en-veis dataoverføring. S/PDIF er en av de faktisk. Noen fler kom jeg ikke på i farten.
Ja, men begrepene DCE og DTE eksisterer vel fortsatt.
 
Topp Bunn