Audio Valve's Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg er ingen ekspert på dette med fjernkontroller, men jeg har lagt merke til at de har fungert dårlig på flere av rørpreampene jeg har prøvd. Fjernkontrollen på E.A.R. 912 og 868 er en vits og ikke i nærheten av å forsvare tillegget man må betale for å få den.
    Skal sende en melding til Helmut Becker om et par forskjellige ting jeg lurer på. Spør ham nok også om det er noen håndgrep som kan gjøres for å forbedre fjernkontrollen.
    På røramper er det ofte slik at effekten økes svært raskt når man vrir på volumkontrollen. På Conductoren vil jeg tro man har tatt ut det aller meste alt ved ca klokken 3. Problemet med "rask" økning av volumet gjelder med andre ord ikke bare ved bruk av fjernkontrollen, men også ved manuell innstilling. Muligheten for å finjustere er likevel langt bedre når man skrur manuelt. Fjernkontrollen er så "grov" at det praktisk talt er umulig å bruke den til finjustering. Dette burde være unødvendig. Flott hvis du tar det opp med Becker. Fortell for all del om hva han svarer. :)
    Det er veldig sjelden at volumkontroller har noen annen karakteristikk enn Log.
    Alle slike vil oppføre seg likt.
    Det som ofte skjer eller gir inntrykk av for rask økning er at inn-signalet er noe i overkant av det som skal til for å styre ut på normalt vis.
    Takk for opplysningen. Men er det noe som på en enkel måte kan gjøres for å "hjelpe på problemet" - i den grad man da velger å se det som et problem?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har hatt lysst på en slik forforsterker i moen år nå. Enten har de vert til salgs når jeg ikke har hatt økonomien i orden eller ikke vert å finne når den har vert på plass. Siden jeg nå har gått til innkjøp av en imterert forsterker, så vil jeg nok ikke få oppleve en slik en her hjemme.


    Gratulerer meg en super forforsterker.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.212
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har hatt lysst på en slik forforsterker i moen år nå. Enten har de vert til salgs når jeg ikke har hatt økonomien i orden eller ikke vert å finne når den har vert på plass. Siden jeg nå har gått til innkjøp av en imterert forsterker, så vil jeg nok ikke få oppleve en slik en her hjemme.


    Gratulerer meg en super forforsterker.
    Takker, Retep :) Må få litt jetlag ut av skrotten så er jeg klar for å teste litt. Kjekke ting :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Beklager skrivefeil i innlegget mitt. Tror det er på tide å finne køya.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    På røramper er det ofte slik at effekten økes svært raskt når man vrir på volumkontrollen. På Conductoren vil jeg tro man har tatt ut det aller meste alt ved ca klokken 3. Problemet med "rask" økning av volumet gjelder med andre ord ikke bare ved bruk av fjernkontrollen, men også ved manuell innstilling. Muligheten for å finjustere er likevel langt bedre når man skrur manuelt. Fjernkontrollen er så "grov" at det praktisk talt er umulig å bruke den til finjustering. Dette burde være unødvendig. Flott hvis du tar det opp med Becker. Fortell for all del om hva han svarer. :)
    Det er veldig sjelden at volumkontroller har noen annen karakteristikk enn Log.
    Alle slike vil oppføre seg likt.
    Det som ofte skjer eller gir inntrykk av for rask økning er at inn-signalet er noe i overkant av det som skal til for å styre ut på normalt vis.
    Takk for opplysningen. Men er det noe som på en enkel måte kan gjøres for å "hjelpe på problemet" - i den grad man da velger å se det som et problem?
    For hva det er verdt. Jeg har opplevd noe lignende med en pre jeg bruker, hvor den originale fjernkontrollen ikke virker lenger, og jeg bruker en Logitech systemfjernkontroll som erstatning.

    Til å begynne med så hadde jeg også problem med at fjernkontrollen "overskøyt" når jeg skulle justere volumet, og det ble enten altfor lavt eller altfor høyt når jeg skulle fininstille. Logitech har jo mulighet til å justere omtrent alle parametere på fjernkontrollene sine via en pc og en brukerprofil man oppretter på nettet, så jeg fant ut at dette hadde sammenheng med hvor mange repetisjoner hver kommando er stilt inn på. Mener man kunne velge fra 0 til 3 repetisjoner pr. tastetrykk på fjernkontrollen, og ved å sette denne innstillingen til "1", så ble justeringen helt perfekt, på min pre.

    Bare en tanke, at kanskje den originale fjernkontrollen til Audio Valve ikke er programmert nøye nok med tanke på repetisjoner av hver kommando, og at det er dette som skaper problemer. Et billig eksperminent kan jo være å prøve med en programmerbar variant isteden for å se om det hjelper.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Har hatt lysst på en slik forforsterker i moen år nå. Enten har de vert til salgs når jeg ikke har hatt økonomien i orden eller ikke vert å finne når den har vert på plass. Siden jeg nå har gått til innkjøp av en imterert forsterker, så vil jeg nok ikke få oppleve en slik en her hjemme.


    Gratulerer meg en super forforsterker.
    Leser i tråden her at du hadde en Assistent 100. Solgte du den for noen annen grunn enn byttesyken din, eller var det i forbindelse med andre prioriteringer? Sånn du beskrev lyden høres det ut som noe jeg kunne likt også. Er nok litt dyr, men kanskje man får noe av det samme med en Eclipse. :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Taklet ikke metall slik jeg ønska
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    den avspillt. Den ble ørlite for snill. Og jeg trivdes ikke ned den varmen den spydde ut.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    På røramper er det ofte slik at effekten økes svært raskt når man vrir på volumkontrollen. På Conductoren vil jeg tro man har tatt ut det aller meste alt ved ca klokken 3. Problemet med "rask" økning av volumet gjelder med andre ord ikke bare ved bruk av fjernkontrollen, men også ved manuell innstilling. Muligheten for å finjustere er likevel langt bedre når man skrur manuelt. Fjernkontrollen er så "grov" at det praktisk talt er umulig å bruke den til finjustering. Dette burde være unødvendig. Flott hvis du tar det opp med Becker. Fortell for all del om hva han svarer. :)
    Det er veldig sjelden at volumkontroller har noen annen karakteristikk enn Log.
    Alle slike vil oppføre seg likt.
    Det som ofte skjer eller gir inntrykk av for rask økning er at inn-signalet er noe i overkant av det som skal til for å styre ut på normalt vis.
    Takk for opplysningen. Men er det noe som på en enkel måte kan gjøres for å "hjelpe på problemet" - i den grad man da velger å se det som et problem?
    For hva det er verdt. Jeg har opplevd noe lignende med en pre jeg bruker, hvor den originale fjernkontrollen ikke virker lenger, og jeg bruker en Logitech systemfjernkontroll som erstatning.

    Til å begynne med så hadde jeg også problem med at fjernkontrollen "overskøyt" når jeg skulle justere volumet, og det ble enten altfor lavt eller altfor høyt når jeg skulle fininstille. Logitech har jo mulighet til å justere omtrent alle parametere på fjernkontrollene sine via en pc og en brukerprofil man oppretter på nettet, så jeg fant ut at dette hadde sammenheng med hvor mange repetisjoner hver kommando er stilt inn på. Mener man kunne velge fra 0 til 3 repetisjoner pr. tastetrykk på fjernkontrollen, og ved å sette denne innstillingen til "1", så ble justeringen helt perfekt, på min pre.

    Bare en tanke, at kanskje den originale fjernkontrollen til Audio Valve ikke er programmert nøye nok med tanke på repetisjoner av hver kommando, og at det er dette som skaper problemer. Et billig eksperminent kan jo være å prøve med en programmerbar variant isteden for å se om det hjelper.
    Takk for svar. Kan godt være noe i det du skriver. Jeg har en Audiolab fjernkontroll som jeg også kan bruke. Den er hakket bedre, men ikke mer enn "hakket". Det beste er faktisk å krype til korset bokstavelig talt og skru manuelt på selve preampen. Også da er det små marginer, men det går. Tror nok Herr Becker kunne brukt litt mer på denne "detaljen" i et svært dyrt produkt.
    For øvrig har Conductor ganske ekstreme egenskaper. Ikke det man vil kalle "nøytral" lyd, men utrolig levende.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.212
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for opplysningen. Men er det noe som på en enkel måte kan gjøres for å "hjelpe på problemet" - i den grad man da velger å se det som et problem?
    For hva det er verdt. Jeg har opplevd noe lignende med en pre jeg bruker, hvor den originale fjernkontrollen ikke virker lenger, og jeg bruker en Logitech systemfjernkontroll som erstatning.

    Til å begynne med så hadde jeg også problem med at fjernkontrollen "overskøyt" når jeg skulle justere volumet, og det ble enten altfor lavt eller altfor høyt når jeg skulle fininstille. Logitech har jo mulighet til å justere omtrent alle parametere på fjernkontrollene sine via en pc og en brukerprofil man oppretter på nettet, så jeg fant ut at dette hadde sammenheng med hvor mange repetisjoner hver kommando er stilt inn på. Mener man kunne velge fra 0 til 3 repetisjoner pr. tastetrykk på fjernkontrollen, og ved å sette denne innstillingen til "1", så ble justeringen helt perfekt, på min pre.

    Bare en tanke, at kanskje den originale fjernkontrollen til Audio Valve ikke er programmert nøye nok med tanke på repetisjoner av hver kommando, og at det er dette som skaper problemer. Et billig eksperminent kan jo være å prøve med en programmerbar variant isteden for å se om det hjelper.
    Takk for svar. Kan godt være noe i det du skriver. Jeg har en Audiolab fjernkontroll som jeg også kan bruke. Den er hakket bedre, men ikke mer enn "hakket". Det beste er faktisk å krype til korset bokstavelig talt og skru manuelt på selve preampen. Også da er det små marginer, men det går. Tror nok Herr Becker kunne brukt litt mer på denne "detaljen" i et svært dyrt produkt.
    For øvrig har Conductor ganske ekstreme egenskaper. Ikke det man vil kalle "nøytral" lyd, men utrolig levende.
    På min nye Eclipse fungerer fjernkontrollen helt supert. Ekstra pluss også for at det er en solid sak som ligger godt i hånden, i motsetning til mange av de kjipe plastkontrollene som følger med mye annet utstyr.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Taklet ikke metall slik jeg ønska
    den avspillt. Den ble ørlite for snill. Og jeg trivdes ikke ned den varmen den spydde ut.
    Takk for svar, da er det ikke sikkert den ville passet for meg heller, siden jeg hører mye på metal og er opptatt av at det skal høres barskt ut. Nå har jo jeg andre høyttalere enn du sikkert hadde med den, så er ikke godt å si for sikkert.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Takk for opplysningen. Men er det noe som på en enkel måte kan gjøres for å "hjelpe på problemet" - i den grad man da velger å se det som et problem?
    For hva det er verdt. Jeg har opplevd noe lignende med en pre jeg bruker, hvor den originale fjernkontrollen ikke virker lenger, og jeg bruker en Logitech systemfjernkontroll som erstatning.

    Til å begynne med så hadde jeg også problem med at fjernkontrollen "overskøyt" når jeg skulle justere volumet, og det ble enten altfor lavt eller altfor høyt når jeg skulle fininstille. Logitech har jo mulighet til å justere omtrent alle parametere på fjernkontrollene sine via en pc og en brukerprofil man oppretter på nettet, så jeg fant ut at dette hadde sammenheng med hvor mange repetisjoner hver kommando er stilt inn på. Mener man kunne velge fra 0 til 3 repetisjoner pr. tastetrykk på fjernkontrollen, og ved å sette denne innstillingen til "1", så ble justeringen helt perfekt, på min pre.

    Bare en tanke, at kanskje den originale fjernkontrollen til Audio Valve ikke er programmert nøye nok med tanke på repetisjoner av hver kommando, og at det er dette som skaper problemer. Et billig eksperminent kan jo være å prøve med en programmerbar variant isteden for å se om det hjelper.
    Takk for svar. Kan godt være noe i det du skriver. Jeg har en Audiolab fjernkontroll som jeg også kan bruke. Den er hakket bedre, men ikke mer enn "hakket". Det beste er faktisk å krype til korset bokstavelig talt og skru manuelt på selve preampen. Også da er det små marginer, men det går. Tror nok Herr Becker kunne brukt litt mer på denne "detaljen" i et svært dyrt produkt.
    For øvrig har Conductor ganske ekstreme egenskaper. Ikke det man vil kalle "nøytral" lyd, men utrolig levende.
    På min nye Eclipse fungerer fjernkontrollen helt supert. Ekstra pluss også for at det er en solid sak som ligger godt i hånden, i motsetning til mange av de kjipe plastkontrollene som følger med mye annet utstyr.
    Når jeg først leste hvor dårlig ergonomi det var på fjernkontrollene til AV var det nesten så jeg avskrev merket helt, men når jeg leser det Karmana sier om at fjernkontrollen har blitt bedre så tenker jeg at dette fortsatt er noe jeg kan være interessert i å prøve. Men da snakker jeg Eclipse, Conductor blir for dyrt for meg.
    Kan også tenkes jeg går over til en integrert, men hvis jeg skal fortsette med delt løsning har jeg lest såpass mye bra om Eclipse at den står ganske høyt oppe på lista mi over ting jeg er nysgjerrig på, sammen med Audio Research, LM, Audio Note og Prima Luna bl.a. Men velfungerende fjernkontroll syns jeg er ganske nødvendig. :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.212
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Fikk meg en Audio Valve Assistent 50 for et par måneder siden. Har ikke brukt den noe særlig foreløpig, og har derfor ikke noe særlig med inntrykk å legge ut foreløpig. Flere som har denne, og har noen bruker og/eller rørerfaring med den?

    IMG_3824.jpg
    IMG_3825.jpg
    IMG_3827.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er når jeg ser slike bilder jeg savner assistent 100 jeg hadde for noen år siden. Søren jeg har hatt mye gode forsterkere
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.212
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det er når jeg ser slike bilder jeg savner assistent 100 jeg hadde for noen år siden. Søren jeg har hatt mye gode forsterkere
    Hvis du hadde gjort det omvendt, ville du savnet alt du kunne hatt, vettu :D
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Yepp, slik er det. Gode forsterkere ivertfall.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Fikk meg en Audio Valve Assistent 50 for et par måneder siden. Har ikke brukt den noe særlig foreløpig, og har derfor ikke noe særlig med inntrykk å legge ut foreløpig. Flere som har denne, og har noen bruker og/eller rørerfaring med den?

    Vis vedlegget 447021 Vis vedlegget 447022 Vis vedlegget 447023
    Jeg er sikkert ikke den rette til å svare - men de erfaringene jeg har på ulike Audio Valve produkter, er at det kan være mye å tjene på rørskifte. Det gjelder særlig Eclipse, men også andre produkter jeg har eid eller prøvd.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.212
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takker, grammofon. Har hatt et par Eklipse selv, og hvis jeg husker rett er det samme rør som står i pre-delen på Assistent 50. Får spille meg litt varm på den, og rullere litt etter hvert.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Gjengangere er ECC82-12AU7-CV4003.
    De fleste blir veldig godt fornøyd med Mullard VC4003.
    Der det brukes QQE03-12 utgangsrør vil det også bli et merkbart løft å gå fra russiske Siemens til tyske eller Philips.
     

    Sjur T

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2016
    Innlegg
    37
    Antall liker
    61
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    5
    Har akkurat kjøpt meg en Sunhilda og skal sette i nye rør i den, men ble litt usikker på hvilke rekkefølge rorene skal stå. Har sett i manualen og googlet, men kom ikke til noe sikker konklusjon. Noen som kan hjelpe? :-/
    Har et par med ECC 88 og et par med ECC88
     

    laer

    Medlem
    Ble medlem
    16.12.2018
    Innlegg
    13
    Antall liker
    2
    Hei,
    Er det noen som vet hva som er ca verdi på en audiovalve assistent 100 exclusive som er rundt 10 år?
    Den frister, men man burde kanskje være forsiktig med å kjøpe noe som er så gammelt?

    Mvh. Larla
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Har akkurat kjøpt meg en Sunhilda og skal sette i nye rør i den, men ble litt usikker på hvilke rekkefølge rorene skal stå. Har sett i manualen og googlet, men kom ikke til noe sikker konklusjon. Noen som kan hjelpe? :-/
    Har et par med ECC 88 og et par med ECC88
    Hvis det sitter rør i den er det bare å erstatte med samme type.
    Får ikke sjekket nå.
    Du kan ta kontakt med Audio Valve ekspert og salgssjef Hallvar Rostad.
    hallvar@audioakt.no
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hei,
    Er det noen som vet hva som er ca verdi på en audiovalve assistent 100 exclusive som er rundt 10 år?
    Den frister, men man burde kanskje være forsiktig med å kjøpe noe som er så gammelt?

    Mvh. Larla
    Skal ikke tippe på riktig pris, men anbefaler å få testet rørene før du handler.
    Dårlige rør betyr en ekstra kostnad.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hei,
    Er det noen som vet hva som er ca verdi på en audiovalve assistent 100 exclusive som er rundt 10 år?
    Den frister, men man burde kanskje være forsiktig med å kjøpe noe som er så gammelt?

    Mvh. Larla
    Skal ikke tippe på riktig pris, men anbefaler å få testet rørene før du handler.
    Dårlige rør betyr en ekstra kostnad.
    Ja, bortsett fra rørene burde vel denne ampen kunne vare ganske lenge? Jeg har brukt min Audio Valve i snart 8 år uten problemer. Men det er riktignok en preamp, som kanskje har lengre levetid - i alle fall på rørene?
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Er også Eclipse høflig og behagelig som Håkon Rognlien beskriver Assistent 100? Jeg leser også gjennom linjene at den er noe farget. Kan noen avkrefte ev bekrefte dette? Har en Aesthetix Janus jeg vurderer å bytte ut, men er som vanlig veldig usikker på et bytte.
     

    Erik.M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    4
    Er også Eclipse høflig og behagelig som Håkon Rognlien beskriver Assistent 100? Jeg leser også gjennom linjene at den er noe farget. Kan noen avkrefte ev bekrefte dette? Har en Aesthetix Janus jeg vurderer å bytte ut, men er som vanlig veldig usikker på et bytte.
    Ikke mye aktivitet i tråden...
    kjøpte selv ny og har hatt den i ca 3 år, har orginal rør og psvane, begge spiller bra. Har siste året spilt med mullard fra audiomix som er veldig bra. Jeg synes forsterkeren er nøytral, og at jeg har fått mye for pengene. Ligger stadig noen på brukten som må være bra kjøp IMO. En ulempe er mange knapper og ikke rett frem for resten av familien.
    7013D986-D125-424F-8896-3537B9EE888F.jpg
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Er på utkikk etter en for med rørmagi, som jeg synes Asthetix kunne varte opp med. Det var noen andre ting med den forsterkeren som gjorde at jeg solgte, dessverre. Men det var stor forskjell på om den var full av NOS-rør eller ikke. Det var nesten som en annen forsterker. Hvordan responderte din Audiovalve på NOS-rør?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Eclipse er i alle fall kjent for å kunne tweekes svært mye gjennom rørbytte. Jeg hadde den i sin tid til prøve her hjemme. Det endte med at jeg kjøpte Conductor.
     

    Erik.M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    4
    Det var en forbedring av lyden med NOS rør, men jeg kan godt leve med psvane i den også.
    Jeg oppfatter som sagt forsterkeren som nøytral, og rørene gir et lite men positivt bidrag til «god lyden» ??????
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har erfaring med AudioValve Eclipse som pre i kombinasjon med Parasound Halo effekt?
     

    Erik.M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    4
    Har hatt Halo A23, men ikke samtidig med Audio Valve dessverre.

    Siden Audio Valve har lav utgangs impedans ( rundt 200 ohm ) bør den fungere med det meste av transistor effektforsterkere
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken effektforsterker bruker dere sammen med Eclipse?
    Er strålende fornøyd med eclipse som forforsterker, den har løftet lyden i anlegget og tilført det jeg var ute etter.
    Benytter idag Parasound Halo A21 som sluttrinn, en kombinasjon som fungerer bra etter mine ører.
    Men lysten til å prøve ut noe annet i effekt trinnet er der og kan tenke meg å få anbefalinger fra noen som har testet forskjellige effekt forsterkere mot eclipse.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken effektforsterker bruker dere sammen med Eclipse?
    Er strålende fornøyd med eclipse som forforsterker, den har løftet lyden i anlegget og tilført det jeg var ute etter.
    Benytter idag Parasound Halo A21 som sluttrinn, en kombinasjon som fungerer bra etter mine ører.
    Men lysten til å prøve ut noe annet i effekt trinnet er der og kan tenke meg å få anbefalinger fra noen som har testet forskjellige effekt forsterkere mot eclipse.
    Mitt tips: Doxa 61 Signature. Enjoy! :)
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips Håkon!
    Er dette en combo du har prøvd ut ?
    Hva tenker du Doxa tilfører som er bedre enn Parasound?
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville ha gått for stallkamerat Audio Valve Baldur 70, eller skulle man ha godt med pæng tilovers kunne man gått for Baldur 300. Baldurene har ikke typisk varm rørforsterkerlyd, men tegner et stort og dypt lydbilde som ikke jeg har hørt med noen av transe alternativene jeg har prøvd på Eclipse (EC, AVI, McIntosh, Acoustic Reality og PS Audio)
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken effektforsterker bruker dere sammen med Eclipse?
    Er strålende fornøyd med eclipse som forforsterker, den har løftet lyden i anlegget og tilført det jeg var ute etter.
    Benytter idag Parasound Halo A21 som sluttrinn, en kombinasjon som fungerer bra etter mine ører.
    Men lysten til å prøve ut noe annet i effekt trinnet er der og kan tenke meg å få anbefalinger fra noen som har testet forskjellige effekt forsterkere mot eclipse.
    Mitt tips: Doxa 61 Signature. Enjoy! :)
    Ser det ligger en Doxa 61 på Finn, er det stor forskjell på denne og signature? Ny signature ligger vel på 99k så litt over mitt budsjett😀
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Har fått spørsmål om hvilke rør i hvilke psisjoner og hva de gjør i ECLIPSE.
    Her er fasit:
    Eclipse.JPG


    Øverst på bildet, til høyre i forsterkeren sett forfra: Utgangsrør, katodefølgere uten gain (ca 0.9).
    Nederst på bildet, til venstre i forsterkeren sett forfra: Inngangsrør med gain. Ca 10 dB. Sjekker nøyaktig om litt.
    I forbindelse med disse er også balansekontroll og volumkontroll.
    Alle rør:
    ECC82 - 12AU7 - CV4003 - M8136 og flere.
    Eclipse leveres originalt med standard russiske rør.
    Det er mye å hente ved å bytte til gode NOS rør.
    Mullard M8136 har de fleste holdt som det beste. Vanskelig å oppdrive nå.
    CIFTE 12AU7 overtok som det mest populære til en ok pris. Ikke så lett å finne disse heller.
    Phlips og Siemens er gode alternativer og priset langt under feks Telefunken.

    EDIT:
    En våken fyr påpekte at jeg trolig hadde snudd dette på hodet. Nå er det rettet.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn