Audio Valve's Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mrts

    Medlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    31
    Antall liker
    2
    Det som finnes av traader med Audio Valve relatert informasjon ser ut til aa vaere spredt ut over hele Sentralen.
    Haaper vi kan bruke denne som en samletraad.

    Sitter selv paa et par Baldur 70 blokker. Har testet Eklipse i etpar uker, og bestilt en for levering midt i juni.

    Har noen av dere egne erfaringer med tuberolling paa Eklipse? Vil sette pris paa beskrivelse av hvilke tubes/opplevd effekt osv.

    Mvh
    MrTS
     

    kurtis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2005
    Innlegg
    141
    Antall liker
    21
    Jeg har hatt Eklipse i snart 2 år nå og har vært like glad hver dag siden for at jeg gjorde dette kjøpet. Synes det er en kjempe forforsterker! Den er til og med, på sitt litt "gammelmodige" vis, også veldig pen å se på. Jeg bruker en Coda effektforsterker og dette er etter mine ører en veldig god match.

    De rørene som sto i som standard byttet jeg ganske raskt ut og jeg tror, med min lille erfaring med rørutstyr, at den skiller relativt tydelig på forskjellige fabrikater. De rørene jeg bruker og har brukt en stund er RCA Cleartop. Dette funker veldig bra. Den litt ullne og veldig myke lyden fra standardrørene er borte er borte - nå er det dynamikk og klar, tydelig lyd med masse detaljer, rom, dybde og plass i lydbildet. Kommer helt sikkert til å prøve flere typer rør etterhvert men tenker lite på det egentlig. Jeg er også ganske sikker på at det er verdt å satse på kvalitetsrør i denne pre`en.

    Lykke til med kjøpet - håper du blir fornøyd!
    Mvh Kurtis
     

    Vanebo

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2009
    Innlegg
    43
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må melde meg på her! Har fått tak i en Eklipse, som spiller ringer rundt alle forforsterkere jeg har prøvd tidligere. I likhet med Kurtis har jeg også byttet ut standardrørene, som ikke er spesielt gode, med noen RCA Cleartop. Mine er i tillegg kryogenisk behandlet, pluss at jeg oppgraderte sikringene og satte på en ferritring og demperinger. Nå spiller den naturlig og mykt - som originalen - men med mer fokus, dynamikk, bredde og strammere bass. Sammen med et Hegel H4SE-effekttrinn er dette helt rått og tøft som lite annet :)
     

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    8
    Flott at noen tok initiativ til denne tråden, har lest det jeg har kommet over på nettet, men har savnet et norsk forum som handler om dette merket.. Jeg har nylig kjøpt Assistent 50 exlusive, og synes denne er helt fantastisk. Lurer på om noen har tips til gode rør til denne fosterkeren, tenker da spesielt på de smårørene som står i front. Responderer denne på rørbytte og hva slags rør bør jeg evt. prøve
    Og hva slags høyttalere bruker dere der ute på denne forstrkeren.
    Mvh. Jan Arne Nilsen
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    xtz 69 skrev:
    Lurer på om noen har tips til gode rør til denne fosterkeren, tenker da spesielt på de smårørene som står i front. Responderer denne på rørbytte og hva slags rør bør jeg evt. prøve
    Mvh. Jan Arne Nilsen
    Hva har du i "fronten" i dag?
    Litt avhengig av hva du vil bruke av penger, kan du tenke på Golden Dragon eller "TW" versjonen av samme merke.
    Eller gå opp til Mullard. En "CV" versjon f.eks.
    Vær obs på plasseringen av disse rørene rett innenfor vinduet: De er ikke plassert symmetrisk.
    Du ødelegger ikke noe om de settes inn feil, men det blir fryktelig skjevt lydbilde / gain.
     

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    8
    Audiomix skrev:
    xtz 69 skrev:
    Lurer på om noen har tips til gode rør til denne fosterkeren, tenker da spesielt på de smårørene som står i front. Responderer denne på rørbytte og hva slags rør bør jeg evt. prøve
    Mvh. Jan Arne Nilsen
    Hva har du i "fronten" i dag?
    Litt avhengig av hva du vil bruke av penger, kan du tenke på Golden Dragon eller "TW" versjonen av samme merke.
    Eller gå opp til Mullard. En "CV" versjon f.eks.
    Vær obs på plasseringen av disse rørene rett innenfor vinduet: De er ikke plassert symmetrisk.
    Du ødelegger ikke noe om de settes inn feil, men det blir fryktelig skjevt lydbilde / gain.
    Ok takker for svar, er ikke helt sikker på om alle rørene er mullard, men det står iallefall mullard ecc 83 rør i posisjon 2 og 4 (fra Venstre) Det er motron som har satt inn rørene, og han sier at det er meget gode rør som sitter i. Rørbytte er igrunn ikke noe must, men det hadde jo vert gøy å prøve hvordan den forandret lydkarakter ved rørbytte. Har en music angel fra før, og den bruker rør av typen 12 au7, så disse burde vel kunne testes ut i audio valven? Mener dette er ecc 82 rør..
     

    Frobo1

    Fersking
    Ble medlem
    09.12.2009
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Hei

    Her er en ny venn.

    Er det noen som kan svare på dette?

    Kan jeg bruke XLR kabler fra Audio Valve Eklipse inn i en Electrocompaniet aw120 (12 år gammel). Mener å ha lest at
    AW120 krever fullbalangsert signal mens Eklipse har et slags kvasir signal eller fage som det står i manualen.

    Mvh
    Frode
     

    Frobo1

    Fersking
    Ble medlem
    09.12.2009
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Frobo1 skrev:
    Hei

    Her er en ny venn.

    Er det noen som kan svare på dette?

    Kan jeg bruke XLR kabler fra Audio Valve Eklipse inn i en Electrocompaniet aw120 (12 år gammel). Mener å ha lest at
    AW120 krever fullbalangsert signal mens Eklipse har et slags kvasir signal eller fage som det står i manualen.

    Mvh
    Frode

    Svar fra Electrocompaniet:

    Hei
    Du kan du bruke XLR kabler men du vil ikke få en balansert kobling. AW120 vil da spille ubalansert.
    Mvh
    Volker Hunger
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Heisan

    Jeg har en slik eklipse og lurer på hvor man får tak i RCA cleartop rør ?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    rocknrolla skrev:
    Heisan

    Jeg har en slik eklipse og lurer på hvor man får tak i RCA cleartop rør ?
    Brynjar Kvanlid i Motron har det meste, men han er ganske dyr. En fordel med å bruke ham er at du alltid kan være sikker på at du får originalvare som er testet.
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Takker. Forøvrig en helt fantastisk forsterker som virkelig får frem det bedre i EC 0g AP scorpioene :)
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Har fått en knittring og småsmelling i høytalerene på 1/2 volum og opp . Tegn på at det er på tideå bytte rør ?

    Forøvrig har jeg koblet vekk eklipsen og kjørt bel canto som pre for å konstantere at problemet er i pre.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Har fått en knittring og småsmelling i høytalerene på 1/2 volum og opp . Tegn på at det er på tideå bytte rør ?

    Forøvrig har jeg koblet vekk eklipsen og kjørt bel canto som pre for å konstantere at problemet er i pre.
    Igjen et spørsmål som jeg ville stilt Brynjar. Han var - og er trolig fortsatt - "autorisert" servicemann på Audio Valve i Norge. Han har gjort et par jobber på min Conductor, og jeg har i alle fall ingen ting å klage på.
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Byttet rør med noen andre jeg hadde liggende og problemet ble borte.
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Ser at det er ikke lett å få svar på e-post fra Motorn så her må en nok til med telefoni.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ser at det er ikke lett å få svar på e-post fra Motorn så her må en nok til med telefoni.
    Ja, men han er ganske flink til å ta telefonen. Hallvar har forresten flere kontakter som har peiling på Audio Valve dersom det skulle være behov for det.
     

    JLmorten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    776
    Antall liker
    142
    E vel greit eg melde meg inn her jeg også. Fikk noe fint i posten i dag.. Blir spennende fremmover...
    1.jpg
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Grattis :) koser meg med samme pre her om dagen også + sunilda
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har lysst på en slik jeg også....
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Bruk litt tid mht hva slags rør du skal ha, og ikke spar på skillingen hvis du finner noen du virkelig liker. De som har greie å det, sier det er veldig mye å vinne på eclipsen mht rørvalg.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hei,
    er det noen som har erfaring med Sunilda som de kan dele?
     

    JLmorten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    776
    Antall liker
    142
    Planen var og bruke god tid på rør valg osv. Men jeg liker gjerne og være litt føre var, så jeg hadde ikke Eklipsen lenge før jeg startet og spørre rundt hva som anbefales. Gjorde det samme med Brynjar i Motron. Da fikk jeg flere anbefalinger, og ene anbefalingen var forbaska billige også syns jeg. Så viste det seg at han skulle ta 2 månders ferie også. Så jeg klarte og få tilsendt 4 nye rør før han tok ferie. Har selvsagt satt disse i Eklipsen, og de er nå under innspilling. Men allerede etter 2 timer spilling så kan jeg si at forskjellen var stor i henhold til orginal rørene. Orginal rørene oppfattet jeg som litt tamme i bunn og et stykke opp i mellomtonen. De nye rørene har allerede tilført mye her, Bassen kan beskrives som litt mere Amrikansk, passer klipsch meget bra. Men sitter og hører metall osv, som "Type O Negative" "Samael" "Von Branden" osv osv Snerten og punsjen som er i skarptrommene og gitar riftene ble bare helt rått:)

    Rørene jeg har i Eklipsen nå er 12AU7 GE (produsert av RCA i 1952)

    Han anbefalte også noen "Mullard M8136 long life" desse Skulle etter sigende også passe sammen med 12AU7 GE i Eklipsen. Mullard på inngangene og 12AU7 GE på utgangene. Dette tru jeg at jeg kommer til og prøve til neste år når han kommer hjem igjen:)
     

    perjarle

    Medlem
    Ble medlem
    20.07.2011
    Innlegg
    22
    Antall liker
    3
    Sted
    Trondheim
    Jeg har i dag et oppsett med Electrocompaniet EC4.8/AW180 og Spendor SP100R2 høyttalere. Lytterommet er ca kvadratisk og 12m2. Lyden er klinisk ren og det er vel og bra det. Men jeg lurer på om lurer om Eclipse kan gi enda mere liv i bassområdet. På en annen side så kan det muligens bli for mye 'Møllers tran', dvs. for mye bass gitt SP100R2's lydsignatur ??. Jeg er også interessert i å høre om driftserfaringene med Eclipse, rørskiftefrekvens, servicefrekvens, annet trøbbel... En opplysning til, jeg kjører mye streaming via PC og har en Hegel HD20 DAC.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Eklipse er vel ikke ekte balansert slik som EC4.8 og AW180 (og HD20). Ut i fra det ville jeg muligens vært litt skeptisk til den. Jeg har faktisk mer tro på at EC sin nye dac, ECD-2, kan være løsningen på en litt mindre klinisk lyd. Her vil du også få full synergieffekt med EC produkter gjennom hele kjeden. Fåes f.eks. her til -10% nå: Electrocompaniet ECD-2 .
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Skulle eg valgt sjøl på det flotte oppsettet ditt perjarle,hadde eg ikkje rørt pre/effekt,men prøvd ny dac,helst rørbasert.

    Feks Audio note,Lampizator dac,
    Audio note 2.1dac med ecc82 utgangsrør på spendor er rett og slett veldig bra.
    Einaste som evnt ikkje er optimalt er xlr kontra rca på Audio Note dac?

    Mvh.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Eklipse er vel ikke ekte balansert slik som EC4.8 og AW180 (og HD20). Ut i fra det ville jeg muligens vært litt skeptisk til den. Jeg har faktisk mer tro på at EC sin nye dac, ECD-2, kan være løsningen på en litt mindre klinisk lyd. Her vil du også få full synergieffekt med EC produkter gjennom hele kjeden. Fåes f.eks. her til -10% nå: Electrocompaniet ECD-2 .
    Eklipse kan kobles til en effektforsterker med balanserte innganger og XLR. Så langt greit.
    At selve signalet ikke er balansert er vel også greit.
    Det er ingen forskjell på "innholdet" om signalet er balansert eller ubalansert.
    Balanserte signaler og kabler kan ha noe for seg ved lave nivåer og lange strekk.
    I et HiFi oppsett skal en normalt ikke ha støy. Ikke veldig lave nivåer heller.
    En finner masse fakta og interessante artikler om temaet om en prøver Google.
     
    Sist redigert:

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Hvis jeg har forstått det riktig vil en ekte balansert kobling kansellere ut støyprodukter fra signalet. At det har sitt opphav i studioverden med sitt potensiale for et nokså støyfullt miljø er nok riktig. At dette ikke har sin misjon i hifi verden er det nok mer delte meninger om. Balansert/ubalansert har nok hver sine tilhengere ut fra hvilken filosofi man konstruerer apparater. Ved å blande balansert/ubalansert vil jeg tro at man taper litt av gevinsten ved enten den ene eller andre konstruksjonsmåten.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Støy som alerede er der blir du nok ikke kvitt om du benytter balansert.
    Det er mer immunt mot støy utenfra.
    Og mye mer komplisert.
    Oftere feil med andre ord.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Jeg har forstått det slik at støy som oppstår internt i komponenten kan kanselleres ved en balansert konstruksjon, og at det ikke bare er effektivt mot støy som tilføres eksternt f.eks. gjennom lange kabelstrekk. Men at en balansert konstruksjon må ha dobbelt opp av komponenter innvendig og derfor som du sier blir mer komplisert å konstruere.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg har forstått det slik at støy som oppstår internt i komponenten kan kanselleres ved en balansert konstruksjon, og at det ikke bare er effektivt mot støy som tilføres eksternt f.eks. gjennom lange kabelstrekk. Men at en balansert konstruksjon må ha dobbelt opp av komponenter innvendig og derfor som du sier blir mer komplisert å konstruere.
    Har du noen kilder for anførselen om at støy kan "kanselleres"? Poenget med å kjøre balansert er vel at støy ikke skal oppstå?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Planen var og bruke god tid på rør valg osv. Men jeg liker gjerne og være litt føre var, så jeg hadde ikke Eklipsen lenge før jeg startet og spørre rundt hva som anbefales. Gjorde det samme med Brynjar i Motron. Da fikk jeg flere anbefalinger, og ene anbefalingen var forbaska billige også syns jeg. Så viste det seg at han skulle ta 2 månders ferie også. Så jeg klarte og få tilsendt 4 nye rør før han tok ferie. Har selvsagt satt disse i Eklipsen, og de er nå under innspilling. Men allerede etter 2 timer spilling så kan jeg si at forskjellen var stor i henhold til orginal rørene. Orginal rørene oppfattet jeg som litt tamme i bunn og et stykke opp i mellomtonen. De nye rørene har allerede tilført mye her, Bassen kan beskrives som litt mere Amrikansk, passer klipsch meget bra. Men sitter og hører metall osv, som "Type O Negative" "Samael" "Von Branden" osv osv Snerten og punsjen som er i skarptrommene og gitar riftene ble bare helt rått:)

    Rørene jeg har i Eklipsen nå er 12AU7 GE (produsert av RCA i 1952)

    Han anbefalte også noen "Mullard M8136 long life" desse Skulle etter sigende også passe sammen med 12AU7 GE i Eklipsen. Mullard på inngangene og 12AU7 GE på utgangene. Dette tru jeg at jeg kommer til og prøve til neste år når han kommer hjem igjen:)
    høres ut som gode rør til den det der, jeg har testet sålangt to cv4003 varianter fra mullard, men ett sett ordinære gp mullard fra 63 , spiller hos meg bedre , i to spann med raytheon black plates 57 , 6189 varianter fra rca og tung sol er også testet med godt resultat her, dette er billige rør.
    liker veldig godt at denne pre skiller veldig på rørene :)
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Jeg har forstått det slik at støy som oppstår internt i komponenten kan kanselleres ved en balansert konstruksjon, og at det ikke bare er effektivt mot støy som tilføres eksternt f.eks. gjennom lange kabelstrekk. Men at en balansert konstruksjon må ha dobbelt opp av komponenter innvendig og derfor som du sier blir mer komplisert å konstruere.
    Har du noen kilder for anførselen om at støy kan "kanselleres"? Poenget med å kjøre balansert er vel at støy ikke skal oppstå?
    Balansert konstruksjon står vel ganske godt forklart i denne artikkelen: Balanced Audio Technology FAQ
    Det er nok riktig at balansert gjør f.eks. en forsterker mer immun mot støy.
     

    perjarle

    Medlem
    Ble medlem
    20.07.2011
    Innlegg
    22
    Antall liker
    3
    Sted
    Trondheim
    Skulle eg valgt sjøl på det flotte oppsettet ditt perjarle,hadde eg ikkje rørt pre/effekt,men prøvd ny dac,helst rørbasert.

    Feks Audio note,Lampizator dac,
    Audio note 2.1dac med ecc82 utgangsrør på spendor er rett og slett veldig bra.
    Einaste som evnt ikkje er optimalt er xlr kontra rca på Audio Note dac?

    Mvh.
    Takker, det er et dilemma dette her, antall digitale innganger jeg trenger (min tre coax/optiske og en USB), pris og lydopplevelsen. Et produkt som kan passe inn er AMR DP-777. MEN prisen da... det spørs om julenissen syns at jeg har vært snill nok i år :-(
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg har forstått det slik at støy som oppstår internt i komponenten kan kanselleres ved en balansert konstruksjon, og at det ikke bare er effektivt mot støy som tilføres eksternt f.eks. gjennom lange kabelstrekk. Men at en balansert konstruksjon må ha dobbelt opp av komponenter innvendig og derfor som du sier blir mer komplisert å konstruere.
    Har du noen kilder for anførselen om at støy kan "kanselleres"? Poenget med å kjøre balansert er vel at støy ikke skal oppstå?
    Balansert konstruksjon står vel ganske godt forklart i denne artikkelen: Balanced Audio Technology FAQ
    Det er nok riktig at balansert gjør f.eks. en forsterker mer immun mot støy.
    Uttrykket "mer immun" godtar jeg. :)


    For øvrig har jeg diskutert eclipse en del med Brynjar som jeg etter hvert kjenner ganske godt. Han bekrefter det flere har skrevet her på forumet om at lyden på eclipse påvirkes sterkt av rørvalget, og at det gjelder å bruke litt tid på tweakingen.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Her er litt mer lesestoff til dem som vurderer å kjøpe Conductor:

    Audio Valve Conductor preamplifier | Stereophile.com


    De tekniske målingene er visstnok ikke helt topp, men lyden er svært god, så vidt jeg kan bedømme. Jeg har hatt både eclipse og conductor hjemme, og bruker nå sistnevnte.

    NB: Rørvalget til conductor er ikke helt uproblematisk. I alt er det 4 rørpar. Rørpar nr. 2 er ikke noe problem - her kan man bruke vanlige vestlige rør. På de andre er spenningen rundt 150 V. Man må da bruke russiske rør eller tilsvarende som tåler en slik spenning. Brynar i Motron har hjulpet meg med dette, og har dessuten måttet foreta en liten modifikasjon for å få conductoren til å virke optimalt. Dette kom som en overraskelse på meg da jeg hadde kjøpt preampen, og det var ganske irriterende at det første jeg måtte gjøre etter å ha fått produktet inn i stua, var å sende det til Brynjar. Regningen ble betalt av selger.

    Jeg har fått god service fordi jeg har kjøpt produktet av autorisert forhandler her i landet. Å kjøpe conductor utenlands, er neppe noen god ide.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Her er litt mer lesestoff til dem som vurderer å kjøpe Conductor:

    Audio Valve Conductor preamplifier | Stereophile.com


    De tekniske målingene er visstnok ikke helt topp, men lyden er svært god, så vidt jeg kan bedømme. Jeg har hatt både eclipse og conductor hjemme, og bruker nå sistnevnte.

    NB: Rørvalget til conductor er ikke helt uproblematisk. I alt er det 4 rørpar. Rørpar nr. 2 er ikke noe problem - her kan man bruke vanlige vestlige rør. På de andre er spenningen rundt 150 V. Man må da bruke russiske rør eller tilsvarende som tåler en slik spenning. Brynar i Motron har hjulpet meg med dette, og har dessuten måttet foreta en liten modifikasjon for å få conductoren til å virke optimalt. Dette kom som en overraskelse på meg da jeg hadde kjøpt preampen, og det var ganske irriterende at det første jeg måtte gjøre etter å ha fått produktet inn i stua, var å sende det til Brynjar. Regningen ble betalt av selger.

    Jeg har fått god service fordi jeg har kjøpt produktet av autorisert forhandler her i landet. Å kjøpe conductor utenlands, er neppe noen god ide.
    min eklipse er også noe oppgradert utifra motrons ideer, kan ikke uttale meg om hvordan den var på forhånd men den spiller nå musikk som musikk skal spilles imo nå.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Her er litt mer lesestoff til dem som vurderer å kjøpe Conductor:

    Audio Valve Conductor preamplifier | Stereophile.com


    De tekniske målingene er visstnok ikke helt topp, men lyden er svært god, så vidt jeg kan bedømme. Jeg har hatt både eclipse og conductor hjemme, og bruker nå sistnevnte.

    NB: Rørvalget til conductor er ikke helt uproblematisk. I alt er det 4 rørpar. Rørpar nr. 2 er ikke noe problem - her kan man bruke vanlige vestlige rør. På de andre er spenningen rundt 150 V. Man må da bruke russiske rør eller tilsvarende som tåler en slik spenning. Brynar i Motron har hjulpet meg med dette, og har dessuten måttet foreta en liten modifikasjon for å få conductoren til å virke optimalt. Dette kom som en overraskelse på meg da jeg hadde kjøpt preampen, og det var ganske irriterende at det første jeg måtte gjøre etter å ha fått produktet inn i stua, var å sende det til Brynjar. Regningen ble betalt av selger.

    Jeg har fått god service fordi jeg har kjøpt produktet av autorisert forhandler her i landet. Å kjøpe conductor utenlands, er neppe noen god ide.
    min eklipse er også noe oppgradert utifra motrons ideer, kan ikke uttale meg om hvordan den var på forhånd men den spiller nå musikk som musikk skal spilles imo nå.
    Bare for å understreke: Jeg er meget fornøyd med Conductor, og unner alle andre å ha den eller i alle fall å høre den. Synd prisen er så høy.

    Eclipse hadde ifølge Brynjar opprinnelig noen av de samme "problemene" som Conductor ved at spenningen på enkelte kretser var høy. Det har visstnok muligens sammenheng med produsentens (Helmut's) forkjærlighet til russiske greier (les mellom linjene den som kan). På Eclipsen er dette rettet slik at den nå kan kjøres med vestlige rør. På Conductor har imidlertid produsenten "falt tilbake til gamle synder".

    Nå gjør ikke det så mye, idet jeg har fått svææært gode russiske rør, i hvert fall til det første rørparet. På neste par kjører jeg Telefunken. Deretter to sett med Svetlana. Her kan jeg nok tenke meg å prøve noe annet, uten at jeg tror lyden blir vesentlig påvirket.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn