Audio technica vs nagaoka mp500.

Timo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
51
Antall liker
35
Sted
Bogafjell
Torget vurderinger
4
Noen som har sammenlignet?
Jeg har begge på dr feickert woodpecker og jelco 12 tommer. Altså kjøpte jeg en At33Sa MC pickup og synes den er mye mer nøytral/riktig en nagaoka mp-500. Men nagaoka har mye mer punch/mer kontant i bassen. Så det jeg lurer på..... Er det slikt eller har jeg gjort noe feil? Jeg kjører nagaoka med jelco original headshell og AT med project wood headshell.AT går dypere men mangler trampefoten te mp 500. Jeg kan ikke annet en å tenke på om det er miss match mellom AT sa 33 og tonearm/headshell
 

Timo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
51
Antall liker
35
Sted
Bogafjell
Torget vurderinger
4
Det har jo vert litt mye snakk om tonearm massen til jelco 12" og i forhold til AT Sa 33 har jeg tenkt jo lettere headshell jo bedre. Skulle SA vert mer oppløst i bassen enn nagaoka uansett?
 

Timo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
51
Antall liker
35
Sted
Bogafjell
Torget vurderinger
4
Kanskje tyngre headshell hade vert bedre???
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Timo: Hvilket headshell du skal ha kan du bruke øra til å finne ut. I tillegg til at spesifikasjon på valgt pickup og arm bestemmer det. Som pickupvekt. Cartridge Weight Range forteller deg hvilket område den ligger i, og den oppgis UTEN headshell. Total Cartridge Weight INLKUDERER SHELLET. Det er ofte greit å legge vekta MIDT I CWR. Og materialet headshellet lages i avgjør mye av det lydmessige totalresultatet. Bruker du et tilpassa metallshell på MP 500 vil det nok jevne seg ut. Men det faktum at det er i tre nå gir et annet resultat enn tilfellet ville vært med metall eller plast. Sonisk har dog disse to pickupene tydelige forskjeller.
 

Timo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
51
Antall liker
35
Sted
Bogafjell
Torget vurderinger
4
Timo: Hvilket headshell du skal ha kan du bruke øra til å finne ut. I tillegg til at spesifikasjon på valgt pickup og arm bestemmer det. Som pickupvekt. Cartridge Weight Range forteller deg hvilket område den ligger i, og den oppgis UTEN headshell. Total Cartridge Weight INLKUDERER SHELLET. Det er ofte greit å legge vekta MIDT I CWR. Og materialet headshellet lages i avgjør mye av det lydmessige totalresultatet. Bruker du et tilpassa metallshell på MP 500 vil det nok jevne seg ut. Men det faktum at det er i tre nå gir et annet resultat enn tilfellet ville vært med metall eller plast. Sonisk har dog disse to pickupene tydelige forskjeller.
Ja tenker jeg må kjøpe in noe forskjellige headshell å teste litt ut. Tror ikke jeg får ut det fulle potensialet i atn med det tre shellet.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Er ikke den ene MC og den andre MM? Kanskje ikke så rart de låter forskjellig da.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.473
Antall liker
7.996
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Lagga har begge to og svarer sikkert på PM om han ikke kommer over denne tråden.

Ellers har en Jelco SA750L med standard motvekt en masse på kun 11g, så selv om AT-33Sa ikke er fryktelig stiv tenker jeg at et headshell på kun 8g er i minste laget. Jeg ville byttet om på dem i første omgang; da får Jelco/AT-33Sa med en gang 4.5g (eller så) høyere masse uten at du behøver å handle noe nytt med en gang.

Ender du uansett opp med å handle nytt headshell så er jeg veldig glad i LH-8000 fra Ortofon som er "billig", enkelt og veldig bra (ca. 500 kroner, 15g) og Audio-Technica AT-LH13/15/18H til dobbel pris, med maximale justeringsmuligheter og altså en vekt på enten 13, 15 eller 18g.
 
Sist redigert:

Timo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
51
Antall liker
35
Sted
Bogafjell
Torget vurderinger
4
Lagga har begge to og svarer sikkert på PM om han ikke kommer over denne tråden.

Ellers har en Jelco SA750L med standard motvekt en masse på kun 11g, så selv om AT-33Sa ikke er fryktelig stiv tenker jeg at et headshell på kun 8g er i minste laget. Jeg ville byttet om på dem i første omgang; da får Jelco/AT-33Sa med en gang 4.5g (eller så) høyere masse uten at du behøver å handle noe nytt med en gang.

Ender du uansett opp med å handle nytt headshell så er jeg veldig glad i LH-8000 fra Ortofon som er "billig", enkelt og veldig bra (ca. 500 kroner, 15g) og Audio-Technica AT-LH13/15/18H til dobbel pris, med maximale justeringsmuligheter og altså en vekt på enten 13, 15 eller 18g.
Takk. Utfyllende svar og det traff. Allerede bestillte at-lh13 og er spent på det. Har lest goe ting om det, bare bekymrer meg om det er litt lite som om pickup stikker utforbi litt. Har ikke sett dem foran meg men mulig lh-15 er lengre?
 

Timo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
51
Antall liker
35
Sted
Bogafjell
Torget vurderinger
4

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.473
Antall liker
7.996
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Har ikke sett dem foran meg men mulig lh-15 er lengre?

Alle tre modeller er identiske, selvsagt bortsett fra vekten. Lengden justeres enkelt ved at sylinderen som kontakten sitter i beveges frem eller tilbake, slik at headshellet kan tilpasses enhver pickup. Det er dog en fordel med myke og tynne kabler hvis pickupen er spesielt lang.

AT33Sa skal imidlertid passe perfekt, både i forhold til lengde og bredde. Det et tross alt et Audio-Technica headshell laget med tanke på Audio-Technica pickuper - og selvsagt alle andre pickuper.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.946
Antall liker
27.879
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Noen som har sammenlignet?
Jeg har begge på dr feickert woodpecker og jelco 12 tommer. Altså kjøpte jeg en At33Sa MC pickup og synes den er mye mer nøytral/riktig en nagaoka mp-500. Men nagaoka har mye mer punch/mer kontant i bassen. Så det jeg lurer på..... Er det slik eller har jeg gjort noe feil?
Enkelt svar: Det er slik.

Jeg har begge, og liker begge kjempegodt.
Jeg har hatt fire forskjellige AT33-varianter, tre forskjellige Nagaokaer.
Det du beskriver går igjen på samtlige.

AT33 er glimrende pickuper over hele registeret, med en mer tilfredsstillende bass enn f.eks pickuper fra AT OC9-serien.
De er som du skriver troverdige musikkformidlere, vi opplever at de leverer det som er på plata uten noen utbroderinger.

Nagaoka har jevnt over de samme kvalitetene, de er, modell for modell, glimrende pickuper til prisen. Der Nagaoka scorer stort,
sammenlignet med svært mange pickuper av ymse fabrikater, er at de ikke nøyer seg med en troverdig gjengivelse,
neida; de vil også underholde deg, få deg til å trampe takten - og det greier de.

Når det gjelder headshellet til AT33, har jeg en magefølelse på at du gjør rett i å bytte. Jeg har kjørt min AT33 i et Oayide karbon-shell,
det har fungert utmerket!

Men uansett hva du gjør med AT'en, tror jeg inntrykket ditt vil bestå, Vil du underholdes, vil du trampe takten, vil du bare kose deg med musikken,
er det MP-500 som leverer.

/Morten
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.801
Antall liker
50.612
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Enkelt svar: Det er slik.

Jeg har begge, og liker begge kjempegodt.
Jeg har hatt fire forskjellige AT33-varianter, tre forskjellige Nagaokaer.
Det du beskriver går igjen på samtlige.

AT33 er glimrende pickuper over hele registeret, med en mer tilfredsstillende bass enn f.eks pickuper fra AT OC9-serien.
De er som du skriver troverdige musikkformidlere, vi opplever at de leverer det som er på plata uten noen utbroderinger.

Nagaoka har jevnt over de samme kvalitetene, de er, modell for modell, glimrende pickuper til prisen. Der Nagaoka scorer stort,
sammenlignet med svært mange pickuper av ymse fabrikater, er at de ikke nøyer seg med en troverdig gjengivelse,
neida; de vil også underholde deg, få deg til å trampe takten - og det greier de.

Når det gjelder headshellet til AT33, har jeg en magefølelse på at du gjør rett i å bytte. Jeg har kjørt min AT33 i et Oayide karbon-shell,
det har fungert utmerket!

Men uansett hva du gjør med AT'en, tror jeg inntrykket ditt vil bestå, Vil du underholdes, vil du trampe takten, vil du bare kose deg med musikken,
er det MP-500 som leverer.

/Morten
Lurer på hvordan den nye OC9 XSL står seg i mot de gamle i OC 9 serien?😁. Har en XSL på vei inn😊
 

Timo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
51
Antall liker
35
Sted
Bogafjell
Torget vurderinger
4
Enkelt svar: Det er slik.

Jeg har begge, og liker begge kjempegodt.
Jeg har hatt fire forskjellige AT33-varianter, tre forskjellige Nagaokaer.
Det du beskriver går igjen på samtlige.

AT33 er glimrende pickuper over hele registeret, med en mer tilfredsstillende bass enn f.eks pickuper fra AT OC9-serien.
De er som du skriver troverdige musikkformidlere, vi opplever at de leverer det som er på plata uten noen utbroderinger.

Nagaoka har jevnt over de samme kvalitetene, de er, modell for modell, glimrende pickuper til prisen. Der Nagaoka scorer stort,
sammenlignet med svært mange pickuper av ymse fabrikater, er at de ikke nøyer seg med en troverdig gjengivelse,
neida; de vil også underholde deg, få deg til å trampe takten - og det greier de.

Når det gjelder headshellet til AT33, har jeg en magefølelse på at du gjør rett i å bytte. Jeg har kjørt min AT33 i et Oayide karbon-shell,
det har fungert utmerket!

Men uansett hva du gjør med AT'en, tror jeg inntrykket ditt vil bestå, Vil du underholdes, vil du trampe takten, vil du bare kose deg med musikken,
er det MP-500 som leverer.

/Morten
Supert! Greit å høre erfaringer fra noen som har hørt begge ja. Er vel det som er supert med slike armer, blir lettvindt å bytte etter anledninger. Har et atlh13 på vei så skal teste i det og jelco shellet. Har sett litt på oyaide og. Se til neste gang jeg har noen kroner til overs.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.473
Antall liker
7.996
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Du vil kanskje finne The Korf Blog interessant. Der finner du en mengde svært interessant analog-stoff, med målinger av ting som ingen andre (meg bekjent) måler. Scroller du litt nedover finner du for eksempel målinger av et utvalg av de vanligste headshell-typene. TLDR: av headshellene de har testet har Audio-Technica AT-LH13 og spesielt Orsonic AV-101 minst negativ innvirkning på lyden.

Orsonic florerer dessverre ikke på markedet og koster typisk 1800-2500 når de er å finne. Dagens AT-LHxxH er forbedrede utgaver av AT-LHxx som Korf Audio målte og selv om jeg ikke har sett målinger av disse antar jeg jeg at de også måler bedre. Dermed er min egen konklusjon at AT-LHxxH trolig er de beste headshellene som er å få i dag, av dem som er i regulær produksjon og inntil andre og bedre målinger fremkommer.
 
Sist redigert:
Topp Bunn