Audio Technica "House Sound"

L

Larkus

Gjest
Her er måling av frekvensgangen på noen Audio Technica pickuper. Tendensen er den samme på alle, en klar økning i nivået over en 8 - 10 kHz.
kan dette være gjort helt bevisst for å skape en egen "House Sound"?
at33ptg.jpg

atoc9mlii.jpg

L

Larkus

Gjest
Jeg har to AT-pickuper, AT-440MLB, og AT-OC9ML/II. Begge heller helt klart mot det lyse med fremhevet øvre mellomtone og diskant. AT440MLB lot seg imidlertid temme en god del med 32k belastning. Med anbefalt belastning på 47k er den temmelig hissig og travel å lytte til.

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.610
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Har en AT-33EV og den har langt fra samme karakteristikk som du nevner mht dine 2 alternativer.

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
37.171
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
I øyeblikket er det bare en AT-150 jeg har i drift her, men det har ellers vært flere innom i heimen.
Er enig i at de er gjenkjennelige, så at de har en huslyd passer.

Dog har jeg opplevd pickupene i 33serien som "fetere" i lyden, og i mine ører mer "komplette" pickuper enn
f.eks. OC9 og 150serien.

/ Morten

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
42.270
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Har testet min AT33EV i en del armer , og kan bekrefte at det ikke er noen unoter i toppen der nei. I den rette armen tegner den et meget stort lydbilde , med en litt rundere / varmere klang enn det nøytrale ( som nevnt ovenfor). Lyttetretthet er ikke eksisterende her , og selv om den ikke er like gjennomsiktig og oppløst som xxx dyrere varianter så gir den value for money - og masse musikkglede.

kyrrelaastad

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.08.2013
Antall liker
35
Eg lyttar med ein AT440mlb i ein Jelco 250-ST gjennom ein Tandberg TR1010 og TL2510, og eg merkar ikkje at det er unødig mykje høg diskant mellom frå 6-7 kHz og oppover. Det er sikkert på grunn av amp og høgtalarar, som ikkje akkurat er av det brighte slaget. Det eg derimot merkar mykje til er ein økt dybdefølelse når eg lyttar til musikk. Pickupen er veldig dynamisk og leverer veldig levande signal frå seg. Eg arbeider som lydteknikar og musiker og sit stort sett og lyttar til nøytrale monitorar dagen lang, og det er ei stor glede å kome heim og sette på ei skive gjennom dette oppsettet - det er på ingen måte nøytralt, men eg blir engasjert når eg lyttar.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Men hva er det mest hørbare avviket? En dip på drøyt 1dB fra 2 til 8kHz, eller en stigning på 1-2dB fra 10-20Hz?

L

Larkus

Gjest
AT150MLX har en topp på +5dB allerede ved 12kHz. I og med at dette er en MM-pickup, så skyldes nok det altfor høy kapasitiv belastning. AT anbefaler 100 - 200pF, men i de fleste tilfeller vi kapasitansen i RIAA-trinnet + kapasitansen i armkabelen havne på ca. 300pF. Hvis en klarer å den totale kapasitansen ned på 100pF, så flyttes denne peaken over 20kHz. AT440mlb oppfører seg på nøyaktig samme måte.

1dB dippen på AT33EV mellom 2 og 8 kHz er av den ørevennlige sorten. En stigning på 2 db over 8 kHz som på AT33PTG og AT-OC9ML/II er neppe ørevennlig. Dessuten er jeg usikker på hvilken dB-skala som er valgt på målingene av disse. Ene skalaen går fra 0 til 25 dB og den andre fra 0 til 50. I verste fall kan stigningen være på 4 dB.

Edit: Ser nå at det 50dB skalaen som er valgt. 4 dB økning over 8kHz er ille!!

Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ah.. Forskjellige skalaer....

Ikke noe problem med å velge 1dB dip mellom 2 og 8k fremfor 4 dB stigning over 8k. Ørevennlig er ordet, ja.

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Antall liker
471
Svaret på ditt spørsmål (om det er gjort bevisst for å skape en house sound) er uansett interessant, men det skal legges til at alle de tre testede pickup'ene i dette innlegget er eldre modeller, som har blitt erstattet av nyere utgaver i samme serie. AT33EV som er "avbildet" i et senere innlegg er fremdeles i produksjon, men er omtrent den eldste A-T-modellen som fremdeles er på markedet. Den ble lansert helt tilbake i 2008, såvidt jeg kan se.
Det hadde vært spennende å se målingene på nyere modeller.

Her er måling av frekvensgangen på noen Audio Technica pickuper. Tendensen er den samme på alle, en klar økning i nivået over en 8 - 10 kHz.
kan dette være gjort helt bevisst for å skape en egen "House Sound"?
Vis vedlegget 399197
Vis vedlegget 399198

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.727
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm... Interessant.

Jeg har en VPI Scout med en AT/OC9 og en ProJect Tube Box RIAA.

Jeg driver og tester med en MiniDSP OpenDRC DA8 som elektronisk delefilter, og jeg har satt inn et analogkort, for å kunne handtere bl.a. vinyl. Her er det tilgjengelig full parametrisk EQ, og en high shelf på 7,5kHz med Q på 0,7 og gain på -2 ga subjektivt bedre lyd...

Johan-Kr

Topp Bunn