Audio Research - fundamentalistar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Hva er det som er de beste 6h30 rørene på markedet nå fortiden ? Er vel på tide og skifte 6550 røret og det ene 6h30 røret i ref 5 gått ca 2000 timer nå.
    I min VS115 var jeg anbefalt å bruke Sovtek til 6h30 rørene.Å jeg kan anbefale å skifte de hver 1200-1500 timer.
    Mvh Kenneth
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Hva er det som er de beste 6h30 rørene på markedet nå fortiden ? Er vel på tide og skifte 6550 røret og det ene 6h30 røret i ref 5 gått ca 2000 timer nå.
    Det er bare en produsent av 6H30 så det er ikke noe å velge i her, men det er for så vidt 2 utgaver der den ene er Sovtek og den andre er EH Gold. Forskjellen skal være at EH Gold har gullbelagte ben og skal være bedre selektert. Det er så liten forskjell i pris at jeg har begynt å kjøpe inn EH Gold.
    Det finnes også en NOS utgave av 6H30 som ble produsert på 80 tallet og litt inn i 90 tallet som blir benevnt 6H30DR, men her er prisene blitt astronomiske og det florerer med falske rør. Dette var meget gode rør og var verdt å bruke da den første nyproduksjonen av 6H30 var riktig så dårlig. Dagens produksjon skal visstnok være nesten på DR nivå...
    Jeg bruker bare å bytte 6H30 ved 3000t. 6550 røret bytter jeg ved 1500t.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Rørene i Ref.5 varer sikkert lenger enn i min effekt VS115 men der ble jeg anbefalt å skifte de etter 12-1500t.Jeg kan ikke se noen vits i å gå fra Sovtek.Det ligger nok noe i det at EH Gold er bedre selektert men har man mange 6H30 gjøres dette av en selv.Takker for tipset JK.Jeg trodde EH Gold var nesten dobbelt så dyre enn Sovtek
    sine rør.
    Mvh Kenneth
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Johan59

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2015
    Innlegg
    80
    Antall liker
    25
    Justerte bias på min VT100. Det viste seg å være nødvendig da den var feil på alle fire rørparrene og ganske mye feil på to av dem. Anbefales.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Justerte bias på min VT100. Det viste seg å være nødvendig da den var feil på alle fire rørparrene og ganske mye feil på to av dem. Anbefales.
    Den trenger etterjustering fra tid til annen. Min hadde i går 117mv på ene kanalen og 120mv på den andre. Skal være 130mv. Ca. ett år siden jeg justerte bias sist.
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Justerte bias på min VT100. Det viste seg å være nødvendig da den var feil på alle fire rørparrene og ganske mye feil på to av dem. Anbefales.
    Ble det noe bedere Lyd?
    Jeg gjorde ikke noe med bias mens jeg hadde den, burde sikkert ha gjort det.
    Håper du fortsatt er fornøyd?
     

    Johan59

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2015
    Innlegg
    80
    Antall liker
    25
    Ble det noe bedere Lyd?
    Jeg hørte ingen forskjell, men så var ikke feilen så voldsomt stor(?). På det verste var det 82 mV og det skal være 65. Jeg tror mest det har med livstiden på rørene å gjøre. Men nå kommer jeg til å sjekke regelmessig.
    Jepp - er kjempefornøyd! Lyden er selvfølgelig bra og som forventet, men det jeg ikke var forberedt på var at det ville bli så enkelt å eie den. På meg virker det som det er så stabilt og velbygget at det aldri er noe som helst tull, ulyd eller unoter. Det bare er stabilt. :)
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Godt å høre at de er i trygge hender.
    ja det er bra med eier glede i de.
    Savner de innimellom :p
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Ja eiergleden er stor når man får ARC produkter i hus.Disse er svært stabile og de varer lenge.Av og til er det gunstig å sjekke bias just med tanke på rørenes levetid.Det
    er også lurt hvis man skal ha de til å spille 100% i balanse.Dette er svært så gode produkter og jeg også er storfornøyd.
    Mvh Kenneth
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Fant ut at jeg ville ha litt forskjellige 6550 i hus for å sjekke forskjeller. De koster ikke skjorta disse så man kan leke litt synes jeg. Tenker da 1 rør i strømforsyningen...Venter til jeg har litt god tid så det skjer ikke noe enda. Noen som kjenner til Ruby røret?


     

    Vedlegg

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Fant ut at jeg ville ha litt forskjellige 6550 i hus for å sjekke forskjeller. De koster ikke skjorta disse så man kan leke litt synes jeg. Tenker da 1 rør i strømforsyningen...Venter til jeg har litt god tid så det skjer ikke noe enda. Noen som kjenner til Ruby røret?



    Ruby er ikke en rør fabrikant, men er vel en slags leverandør for gitar forsterker markedet som kjøper inn rør fra hele verden og matcher disse opp, for å markedsføre disse under eget navn. Her er det mye rart, så en bør gjøre noe Research før en handler.
    Prøvde å finne info vedr. Ruby 6550, og det jeg fant var at tidligere var dette Winged C rør, men siden denne fabrikken er lagt ned så selges det rør med betegnelsen Ruby 6550A-STR nå. Dette skal være Kina rør, så er vel ikke mye å trakte etter. Søkte også rundt på nettbutikker og de fleste som leverer Ruby sitt sortiment selger ikke 6550 lenger, og det er det vel en god grunn til.....
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Som sagt ikke dyre greiene så det ble med på kjøpet, litt prøving og feiling må man regne med. Sjekker det sikkert ut en gang.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Da var det tid for "mellomservice" på REF210 blokkene og skifte av 6550 og 6N1P rørene. Disse har nå ca.1600t så i følge div. forum så er dette nok for disse rørene i strømforsyningene da ARC kjører disse hardt.



    Bruker nå nyproduserte Tung Sol og NOS Voskhod 6N1P. Når jeg testet disse i REF5 var de noe "grå" i toppen i forhold til andre rør jeg har testet der, men regnet med de var gode nok i REF210.
    Tenkte jeg denne gangen skulle prøve noe nytt så jeg satt inn JJ Tesla 6550 og NOS Novosibirsk 6N1P. JJ Tesla har jeg opplevd noe stram i lydsignaturen, og nå når rørene bare har noen timer er lydbildet ganske mye mer oppstrammet og oppløst;)
    Tror rørene trenger noen timer innspilling før jeg avgir dommen....

    Da har Tesla 6550 og Novosibirsk 6N1P rørene spilt ca.100t og det er blitt forandringer i lyden. Brukte jo tidligere Tung Sol 6550 og Voskod 6N1P i strømforsyningen i REF210.
    Har tidligere testet Tesla i REF5 og opplevde der at det var et "stramt" og oppløst rør, og fikk samme opplevelse i REF210, men de første 20-30t var det vel mye da det til tider var vel skarpt og lyst. Nå har dette roet seg ned og jeg er svært fornøyd. Kontra Tung Sol er JJ Tesla i en annen liga som passer mitt oppsett svært bra. Mye bedre oppløsning, strammere lydbilde samtidig som glød og musikalitet er beholdt. Det som nå er et lite dilemma er om dette bare kan tilskrives JJ Tesla eller om Novosibirsk røret og er bedre enn Voskod. Uansett fikk jeg tak i et sett til med Novosibirsk fra samme batch som sist, matchede og sjekkede rør rett fra Russland.
    Slik det er nå blir dette standard hos meg i REF210. Ellers så er det litt av en miks da jeg har Winged C i REF CD8 og RCA (Sylvania) 6550 i REF5....

    Får se om jeg får tid en deg til å ta en skikkelig test mellom 6650 rørene, og samtidig bytte mellom Voskod og Novosibirsk...
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Bruker Winged C i pre og phono men de varer ikke evig så det gjelder å finne ut hva man skal bruke i en fremtid uten Winged C. Prisene på disse begynner å bli temmelig "out" synes jeg.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Bruker Winged C i pre og phono men de varer ikke evig så det gjelder å finne ut hva man skal bruke i en fremtid uten Winged C. Prisene på disse begynner å bli temmelig "out" synes jeg.
    Ja prisene på Winged C er hindsides og er snart like ille som USA NOS. Kan ikke se at det er rør i produksjon i dag som kan direkte erstatte Winged C, men JJ Tesla er et spennende rør.

    Har liggende 2 stk Winged C og 3-4 RCA NOS som jeg kommer til å bruke i CD spiller og REF5, så det holder noen år...
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Bruker Winged C i pre og phono men de varer ikke evig så det gjelder å finne ut hva man skal bruke i en fremtid uten Winged C. Prisene på disse begynner å bli temmelig "out" synes jeg.
    Vet ikke hva du synes er "out" mht priser, men hvis du fremdeles kan kjøpe et par SED 6550 Winged-C for 1500 - 2000 kr er det etter min mening vel anvendte penger. Hvis du kommer over noen andre som er i samme klasse eller bedre vil vi gjerne høre om dette.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Bruker Winged C i pre og phono men de varer ikke evig så det gjelder å finne ut hva man skal bruke i en fremtid uten Winged C. Prisene på disse begynner å bli temmelig "out" synes jeg.
    Vet ikke hva du synes er "out" mht priser, men hvis du fremdeles kan kjøpe et par SED 6550 Winged-C for 1500 - 2000 kr er det etter min mening vel anvendte penger. Hvis du kommer over noen andre som er i samme klasse eller bedre vil vi gjerne høre om dette.

    Nei prisen i seg selv er kanskje ikke det største problemet, det er selgerne som er den usikre faktoren synes jeg men er man sikker så er det jo bare å gi gass.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Bruker Winged C i pre og phono men de varer ikke evig så det gjelder å finne ut hva man skal bruke i en fremtid uten Winged C. Prisene på disse begynner å bli temmelig "out" synes jeg.
    Vet ikke hva du synes er "out" mht priser, men hvis du fremdeles kan kjøpe et par SED 6550 Winged-C for 1500 - 2000 kr er det etter min mening vel anvendte penger. Hvis du kommer over noen andre som er i samme klasse eller bedre vil vi gjerne høre om dette.
    Bestilte meg 2 stk fra Evilbay i kveld til den nette sum av 1380.-....
    Har fått lettere angst for at det snart er slutt på lager rundt om, og disse rørene skal være fra 2006 som er den beste produksjonen av disse rørene. Husker enda blåskjeret da jeg brukte disse rørene i en VT100 på den tiden. Blir spennende å se om hva jeg får...
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig dette med winged C. Da de var lett å få tak i for noen år siden var det regnet for å være ett helt greit rør lydmessig, men sammenlignet med div nos rør nådde de ikke helt opp. Dette ifølge mange innlegg på div forum. For min egen del så har jeg alltid likt winged C og dette var min favoritt på McIntosh 275.

    Etter som tiden har gått er winged C også havnet i nos kategorien og er dermed blant det beste som er å få.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    454
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Kan noen forklare denne?

    Når jeg skrudde på anlegget i går virka det som om ref5'en ga alt for mye gain.

    Samme med lp/cd som kilde, så var ikke kilden som hadde feil.
    Effektforsterkeren gir max forsterkning hele tiden, så tvilte på at feilen lå der.

    Alle rør ble bytta for 150-200 timer siden.
    Ved bytting av 6550 i strømforsyningen var gain tilbake til normal nivå! Bytta siden 6h30 røret i strømforsyning også, bare for å være sikker.

    Noen som har opplevd noe lignende?
    Kan 6550 røret forårsake økt gain, eller har jeg et spøkelse i anlegget?

    Alt har virka 100% i hele dag.


    --
    Martin
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Kan noen forklare denne?

    Når jeg skrudde på anlegget i går virka det som om ref5'en ga alt for mye gain.

    Samme med lp/cd som kilde, så var ikke kilden som hadde feil.
    Effektforsterkeren gir max forsterkning hele tiden, så tvilte på at feilen lå der.

    Alle rør ble bytta for 150-200 timer siden.
    Ved bytting av 6550 i strømforsyningen var gain tilbake til normal nivå! Bytta siden 6h30 røret i strømforsyning også, bare for å være sikker.

    Noen som har opplevd noe lignende?
    Kan 6550 røret forårsake økt gain, eller har jeg et spøkelse i anlegget?

    Alt har virka 100% i hele dag.


    --
    Martin
    Ved for høy spenning ut fra strømforsyningen vil d medføre økt gain.
    6550 hadde sikkert en defekt.

    Sonicfrontiers
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.215
    Antall liker
    1.321
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Kan noen forklare denne?

    Når jeg skrudde på anlegget i går virka det som om ref5'en ga alt for mye gain.

    Samme med lp/cd som kilde, så var ikke kilden som hadde feil.
    Effektforsterkeren gir max forsterkning hele tiden, så tvilte på at feilen lå der.

    Alle rør ble bytta for 150-200 timer siden.
    Ved bytting av 6550 i strømforsyningen var gain tilbake til normal nivå! Bytta siden 6h30 røret i strømforsyning også, bare for å være sikker.

    Noen som har opplevd noe lignende?
    Kan 6550 røret forårsake økt gain, eller har jeg et spøkelse i anlegget?

    Alt har virka 100% i hele dag.


    --
    Martin
    Hei, ser du har en A1b og Ref 5, spennende kombo. Kan du si noe om hvordan du opplever matchen her (hvis du ser bort fra siste hendelse da)?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Bruker Winged C i pre og phono men de varer ikke evig så det gjelder å finne ut hva man skal bruke i en fremtid uten Winged C. Prisene på disse begynner å bli temmelig "out" synes jeg.
    Vet ikke hva du synes er "out" mht priser, men hvis du fremdeles kan kjøpe et par SED 6550 Winged-C for 1500 - 2000 kr er det etter min mening vel anvendte penger. Hvis du kommer over noen andre som er i samme klasse eller bedre vil vi gjerne høre om dette.
    Bestilte meg 2 stk fra Evilbay i kveld til den nette sum av 1380.-....
    Har fått lettere angst for at det snart er slutt på lager rundt om, og disse rørene skal være fra 2006 som er den beste produksjonen av disse rørene. Husker enda blåskjeret da jeg brukte disse rørene i en VT100 på den tiden. Blir spennende å se om hva jeg får...
    Da var Winged C rørene jeg bestilte kommet, og som selger sa så kan dette være noe så uvanlig som NOS fra tidlig 2000 tall. Ser dette på logoen som har skriften "Svetlana" sammen med "Winged C". Winged C kom etter det jeg har funnet ut rundt 2000, og Svetlana ble vel borte fra logo midt på 2000 tallet. Spennende...
    Rørene måler også godt i overkant av nye rør.

     

    Vedlegg

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hei.Er relativt ny i forhold til ARC men har falt fullstendig i forhold til til hvordan cd6, ls27 og Ref75se spiller på mine Sonus Faber Amati Futura. Dette er ganske tungdrevne høyttalere og jeg merker at ref75 begynner å forvrenge ganske bra på 15 watt. Elsker som sagt lyden av ref 75 og er blitt anbefalt å kjøpe en til å bruke de som monoblokker. Ville doble strømforsyningen er jeg blitt fortalt.Hvordan vil dette fungere? Har ikke stor tekniske innsikt så fint om noen av kjennerene her kunne hjulpet meg.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Hei.Er relativt ny i forhold til ARC men har falt fullstendig i forhold til til hvordan cd6, ls27 og Ref75se spiller på mine Sonus Faber Amati Futura. Dette er ganske tungdrevne høyttalere og jeg merker at ref75 begynner å forvrenge ganske bra på 15 watt. Elsker som sagt lyden av ref 75 og er blitt anbefalt å kjøpe en til å bruke de som monoblokker. Ville doble strømforsyningen er jeg blitt fortalt.Hvordan vil dette fungere? Har ikke stor tekniske innsikt så fint om noen av kjennerene her kunne hjulpet meg.
    Litt merkelig at det "vrenger" allerede på 15W....

    Så langt jeg kjenner til så kan ikke REF75 bygges om til monoblokker, så valget er å gå for REF150 eller "Ekte REF :cool:" som er REF250....

    Brukt så er det REF110 eller REF210 som er på bruktmarkedet av og til, og har blitt solgt til latterlige priser.
    REF210 gir krefter så det holder....
     
    Sist redigert:

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Hei.Er relativt ny i forhold til ARC men har falt fullstendig i forhold til til hvordan cd6, ls27 og Ref75se spiller på mine Sonus Faber Amati Futura. Dette er ganske tungdrevne høyttalere og jeg merker at ref75 begynner å forvrenge ganske bra på 15 watt. Elsker som sagt lyden av ref 75 og er blitt anbefalt å kjøpe en til å bruke de som monoblokker. Ville doble strømforsyningen er jeg blitt fortalt.Hvordan vil dette fungere? Har ikke stor tekniske innsikt så fint om noen av kjennerene her kunne hjulpet meg.
    Hadde en Sonicfrontiers Power II røramp på 120watt for en del år siden.
    Den ble tilkoblet et par Avalon høyttalere.
    Følte at Avalonene var tungdrevne. Snakket med importør for Avalon og Sonicfrontiers. Samme person og firma.
    Mer effekt sa ha.
    Byttet da til Sonicfrontiers Power III.
    Nå med to monoblokker på 240 watt.
    Resultatet ble ikke noe bedre.
    Det endte med at jeg solgte både Forsterkere og høyttalere :)
    Skal en ha kontroll med tungdrevne høyttalere blir det med transistor.

    Sonicfrontiers
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Har testet en del forskjellige forsterkere på de, arc har vært desidert best. Jeff rowland og mbl jeg har her har henholdsvis 800 og 380w i 4 Ohm. Ref 75se spiller også fint på lavt volum. Det er skikkelig høy lyd her på 15-30 watt. Tenkte bare at en ekstra strømforsyning kunne bidra uten å ødelegge lyden som har blitt så flott her.
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Som JK sier, hvorfor ikke få tak i et par Ref 210, de burde ikke gjøre seg bort for å si det sånn. Sikkert noen som i øska er villig til å selge slike på brukten.

    JAKr
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Som JK sier, hvorfor ikke få tak i et par Ref 210, de burde ikke gjøre seg bort for å si det sånn. Sikkert noen som i øska er villig til å selge slike på brukten.

    JAKr
    Tørr ikke "kødde" det til, REF 75SE låter så utrolig bra på disse høyttalerene.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Som JK sier, hvorfor ikke få tak i et par Ref 210, de burde ikke gjøre seg bort for å si det sånn. Sikkert noen som i øska er villig til å selge slike på brukten.

    JAKr
    Tørr ikke "kødde" det til, REF 75SE låter så utrolig bra på disse høyttalerene.
    Jeg byttet ut min VS115 til fordel for Ref.210 monoblokker.Med 210 eller 250 vil du nok neppe få noen av problemene på riktig høyt volum.Jeg tror ikke heller at du hadde fått problemer med VS115 heller.En "ekstra strømforsyning" er nok ikke løsninger på ditt problem.Her er kraftigere forsterker nøkkelen til suksess til disse "svingode" høyttalere.
    Mvh Kenneth
     

    Tore K

    Medlem
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    15
    Antall liker
    6
    Som JK sier, hvorfor ikke få tak i et par Ref 210, de burde ikke gjøre seg bort for å si det sånn. Sikkert noen som i øska er villig til å selge slike på brukten.

    JAKr
    Tørr ikke "kødde" det til, REF 75SE låter så utrolig bra på disse høyttalerene.
    Jeg spiller på identisk anlegg som deg men ikke Ref 75 SE bare Ref 75. Jeg opplever ikke forvregning på 15W heller ikke når jeg nærmer meg 30W, men da begynner det å bli så høy lyd at min smertegrense nesten er nådd uansett.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Som JK sier, hvorfor ikke få tak i et par Ref 210, de burde ikke gjøre seg bort for å si det sånn. Sikkert noen som i øska er villig til å selge slike på brukten.

    JAKr
    Tørr ikke "kødde" det til, REF 75SE låter så utrolig bra på disse høyttalerene.
    Jeg spiller på identisk anlegg som deg men ikke Ref 75 SE bare Ref 75. Jeg opplever ikke forvregning på 15W heller ikke når jeg nærmer meg 30W, men da begynner det å bli så høy lyd at min smertegrense nesten er nådd uansett.
    Kanskje det er det som skjer. Spiller utrolig flott på Amati. Får Wilson Sabrina til å synge som aldri før også! Har hatt kraftigere effektrinn før Luxman m900u og Mcintosh mc452 som jeg har testet på samme høyttaler Sabrina og REF75SE er det desidert best lydende effektrinnet jeg har hatt. Ikke alltid mer effekt blir bedre.
     
    Sist redigert:

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Som JK sier, hvorfor ikke få tak i et par Ref 210, de burde ikke gjøre seg bort for å si det sånn. Sikkert noen som i øska er villig til å selge slike på brukten.

    JAKr
    Tørr ikke "kødde" det til, REF 75SE låter så utrolig bra på disse høyttalerene.
    Jeg spiller på identisk anlegg som deg men ikke Ref 75 SE bare Ref 75. Jeg opplever ikke forvregning på 15W heller ikke når jeg nærmer meg 30W, men da begynner det å bli så høy lyd at min smertegrense nesten er nådd uansett.
    Kanskje det er det som skjer. Spiller utrolig flott på Amati. Får Wilson Sabrina som aldri før også! Har hatt kraftigere effektrinn før Luxman m900u og Mcintosh mc452 som jeg har testet på samme høyttaler Sabrina og REF75SE er det desidert best lydende effektrinnet jeg har hatt. Ikke alltid mer effekt blir bedre.
    Det kan du nok ha rett i.Men mer effekt gir som oftest bedre kontroll i filter og elementer.Til nærlytting hadde nok ikke jeg heller vurdert annet enn Ref 75SE til dine høyttalere men høyttalerne kommer fort opp i forvrengning om ikke alle ting er på plass.Akustikk,lytteavstand er jo alltid en faktor som spiller inn ved høyt volum.Dette eskalerer fort og kan delvis bli ødeleggende for hele opplevelsen.Det er mange ting som går an å gjøre noe med.Vi skal også huske på at våre stuer og lytterom ikke er identiske.Kanskje jeg hadde startet med å sett på plassering av høyttalerne og møblene.Dette er nøkkelen til god lyd og det er som oftest gratis.
    Mvh Kenneth
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Lurer på en ting om den integrerte VSi60.

    Den kom jo først med 6550 rør, og det er dette som står oppgitt i brukermanualen fra AR som jeg finner på nettet også.

    http://www.audioresearch.com/ContentsFiles/VSi60 Manual.pdf

    Ser allikevel at det har blitt solgt noen utgaver av denne med KT120 rør isteden, og det er også dette som står oppgitt som utgangsrør på hjemmesidene til importøren. Er det noen som vet om denne har blitt oppgradert med kraftigere trafoer, eller om det kan være problemer med å bruke KT120 hvis det ikke er foretatt endringer på konstruksjonen? Er den trygg med de kraftigere KT120 kontra de "originale" 6550 rørene?
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Lurer på en ting om den integrerte VSi60.

    Den kom jo først med 6550 rør, og det er dette som står oppgitt i brukermanualen fra AR som jeg finner på nettet også.

    http://www.audioresearch.com/ContentsFiles/VSi60 Manual.pdf

    Ser allikevel at det har blitt solgt noen utgaver av denne med KT120 rør isteden, og det er også dette som står oppgitt som utgangsrør på hjemmesidene til importøren. Er det noen som vet om denne har blitt oppgradert med kraftigere trafoer, eller om det kan være problemer med å bruke KT120 hvis det ikke er foretatt endringer på konstruksjonen? Er den trygg med de kraftigere KT120 kontra de "originale" 6550 rørene?
    Ja det ser slik ut.Trygge skal de være og jeg tror at de skal stilles til samme bias som de originale 6550.Jeg har en VS115 som hadde de "originale 6550" røra.Jeg blei anbefalt og skifte de til KT120 og stille de inn på samme bias.Å Gud som forsterkeren spiller.Mer definert bass er jo det første man hører og en nydelig mellomtone.Det blei straks en mer potent forsterker om man kan si det slik.
    Mvh Kenneth
     

    Bjørnendrestad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    174
    Antall liker
    355
    Sted
    Karmøy
    Lurer på en ting om den integrerte VSi60.

    Den kom jo først med 6550 rør, og det er dette som står oppgitt i brukermanualen fra AR som jeg finner på nettet også.

    http://www.audioresearch.com/ContentsFiles/VSi60 Manual.pdf

    Ser allikevel at det har blitt solgt noen utgaver av denne med KT120 rør isteden, og det er også dette som står oppgitt som utgangsrør på hjemmesidene til importøren. Er det noen som vet om denne har blitt oppgradert med kraftigere trafoer, eller om det kan være problemer med å bruke KT120 hvis det ikke er foretatt endringer på konstruksjonen? Er den trygg med de kraftigere KT120 kontra de "originale" 6550 rørene?
    Ja det ser slik ut.Trygge skal de være og jeg tror at de skal stilles til samme bias som de originale 6550.Jeg har en VS115 som hadde de "originale 6550" røra.Jeg blei anbefalt og skifte de til KT120 og stille de inn på samme bias.Å Gud som forsterkeren spiller.Mer definert bass er jo det første man hører og en nydelig mellomtone.Det blei straks en mer potent forsterker om man kan si det slik.
    Mvh Kenneth
    Ja samme bias som 6550. Gjorde det på min Ref110 når jeg byttet til kt120 :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Lurer på en ting om den integrerte VSi60.

    Den kom jo først med 6550 rør, og det er dette som står oppgitt i brukermanualen fra AR som jeg finner på nettet også.

    http://www.audioresearch.com/ContentsFiles/VSi60 Manual.pdf

    Ser allikevel at det har blitt solgt noen utgaver av denne med KT120 rør isteden, og det er også dette som står oppgitt som utgangsrør på hjemmesidene til importøren. Er det noen som vet om denne har blitt oppgradert med kraftigere trafoer, eller om det kan være problemer med å bruke KT120 hvis det ikke er foretatt endringer på konstruksjonen? Er den trygg med de kraftigere KT120 kontra de "originale" 6550 rørene?
    Ja det ser slik ut.Trygge skal de være og jeg tror at de skal stilles til samme bias som de originale 6550.Jeg har en VS115 som hadde de "originale 6550" røra.Jeg blei anbefalt og skifte de til KT120 og stille de inn på samme bias.Å Gud som forsterkeren spiller.Mer definert bass er jo det første man hører og en nydelig mellomtone.Det blei straks en mer potent forsterker om man kan si det slik.
    Mvh Kenneth
    Takk for svar! Så lenge AR stiller seg bak denne oppgraderingen med garanit o.s.v. er det vel greit, men syns jeg husker å ha lest at det var noen forsterkere som ikke kunne bruke kraftigere rør.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Lurer på en ting om den integrerte VSi60.

    Den kom jo først med 6550 rør, og det er dette som står oppgitt i brukermanualen fra AR som jeg finner på nettet også.

    http://www.audioresearch.com/ContentsFiles/VSi60 Manual.pdf

    Ser allikevel at det har blitt solgt noen utgaver av denne med KT120 rør isteden, og det er også dette som står oppgitt som utgangsrør på hjemmesidene til importøren. Er det noen som vet om denne har blitt oppgradert med kraftigere trafoer, eller om det kan være problemer med å bruke KT120 hvis det ikke er foretatt endringer på konstruksjonen? Er den trygg med de kraftigere KT120 kontra de "originale" 6550 rørene?
    Ja det ser slik ut.Trygge skal de være og jeg tror at de skal stilles til samme bias som de originale 6550.Jeg har en VS115 som hadde de "originale 6550" røra.Jeg blei anbefalt og skifte de til KT120 og stille de inn på samme bias.Å Gud som forsterkeren spiller.Mer definert bass er jo det første man hører og en nydelig mellomtone.Det blei straks en mer potent forsterker om man kan si det slik.
    Mvh Kenneth
    Takk for svar! Så lenge AR stiller seg bak denne oppgraderingen med garanit o.s.v. er det vel greit, men syns jeg husker å ha lest at det var noen forsterkere som ikke kunne bruke kraftigere rør.
    Ville vært forsiktig med å bruke KT120 på forsterkere som er laget for 6550 rør. Se denne advarselen fra ARC. Gjelder riktig nok VT100 og REF210, men varmgang av trafoer er nok gjeldene her også...

    Ryker trafoen blir det dyrt...

    http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/82530-kt120.html
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn