Audio Research - fundamentalistar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Gratulerer G.A.G.Fin pre. den der.Eiergleden og lyden er jo på topp.:D
    Mvh Kenneth
    Tusen takk! Storveis fornøyd! Har fått resten av anlegget til i skinne! :)
    Ja med en god pre. begynner det å skje en del ting med lyden i et anlegg.Jeg fikk også mitt anlegg til å skinne da jeg investerte i pre. fra ARC.Dette har jeg bygget
    videre på og er Storveis fornøyd jeg også.
    Mvh Kenneth
     

    svale

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Innlegg
    296
    Antall liker
    114
    Hvorfor anbefaler AR Sovtek 6550 Rør til sine produkter,mens mange mener dette er dårlige rør?
     

    elta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2005
    Innlegg
    166
    Antall liker
    34
    Torget vurderinger
    2
    Sovtek 6550 we funker veldig bra i mine AR produkt i strømforsyningsdelen.(ref cd8 og ref 210)
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Hvorfor anbefaler AR Sovtek 6550 Rør til sine produkter,mens mange mener dette er dårlige rør?
    Det er nok to ting som er grunnen til at ARC bruker Sovtek, og det er pris og tilgjengelighet. ARC har tidligere brukt Svetlana før de gikk over til Winged C da dette var et mye bedre og mer stabilt rør med lengre levetid. Det er bare å lese tester av 6550 rør på nettet så ser fort det at Sovtek ikke er noen favoritt....
    Og dette gjelder ikke bare ARC, nesten alle rørforsterkere blir levert nye med de billigste rørene som finnes på markedet....
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Sovtek 6550 we funker veldig bra i mine AR produkt i strømforsyningsdelen.(ref cd8 og ref 210)
    Har du forsøkt andre rør? Jeg hører store forskjeller når jeg har prøvd forskjellige rør...
     

    elta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2005
    Innlegg
    166
    Antall liker
    34
    Torget vurderinger
    2
    Det stod winged c i dei når eg kjøpte dei.mulig det er (var)forskjelige typer av dei og?men grunnen til ar bruker sovtek er vel at det ikkje er stort andre å oppdrive lenger
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Det stod winged c i dei når eg kjøpte dei.mulig det er (var)forskjelige typer av dei og?men grunnen til ar bruker sovtek er vel at det ikkje er stort andre å oppdrive lenger
    Det var bare en type av Winged C, og de finnes på markedet enda men er blitt dyre.
    Det er enda mange typer 6550 rør på markedet, og noen av de har jeg nevnt i et tidligere innlegg. Av alle disse blir vel Sovtek regnet for å være det røret som er av lavest kvalitet, unntatt Kinesiske rør da....
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Har nettopp byttet rør i en Ref 5SE og en Ref Phono og det er "irriterende" stor forskjell på disse rørene selv om det er i strømforsyningen. Prøvde bl.a. også 6550 we men etter 10 timer kom det ulyder, satte inn et nytt og spilte en stund. Synes lyden ble klart "flatere" og uengasjerende enn med det gamle som var Winged C så jeg måtte krype til korset og hente ett nytt Winged C fra bakerste hylle, kunne bare glemme å ruge på det.

    Forskjellen er så stor at jeg betaler glatt mellomlegget, det er alltid irriterende å bytte seg nedover i lydkvalitet.


    Edit; Jeg vil også legge til at det blir en helt annen stillhet mellom instrumenter og stemmer slik at detaljene kommer klarere frem og fremstår derfor mer naturlig i lydbildet med Winged C, dette gjør at det blir en helt annen bevegelse i musikken med dette røret. Det låter bare mer naturlig det hele.
     
    Sist redigert:

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Har nettopp byttet rør i en Ref 5SE of en Ref Phono og det er "irriterende" stor forskjell på disse rørene selv om det er i strømforsyningen. Prøvde bl.a. også 6550 we men etter 10 timer kom det ulyder, satte inn et nytt og spilte en stund. Synes lyden ble klart "flatere" og uengasjerende enn med det gamle som var Winged C så jeg måtte krype til korset og hente ett nytt Winged C fra bakerste hylle, kunne bare glemme å ruge på det.

    Forskjellen er så stor at jeg betaler glatt mellomlegget, det er alltid irriterende å bytte seg nedover i lydkvalitet.
    Dette er det samme som jeg har erfart. Jeg bruker nå NOS RCA (Sylvania) i strømforsyningen i REF5 og prøver ut JJ Tesla i REF210. Det er store forskjeller på lyden ja....
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Har nettopp byttet rør i en Ref 5SE og en Ref Phono og det er "irriterende" stor forskjell på disse rørene selv om det er i strømforsyningen. Prøvde bl.a. også 6550 we men etter 10 timer kom det ulyder, satte inn et nytt og spilte en stund. Synes lyden ble klart "flatere" og uengasjerende enn med det gamle som var Winged C så jeg måtte krype til korset og hente ett nytt Winged C fra bakerste hylle, kunne bare glemme å ruge på det.

    Forskjellen er så stor at jeg betaler glatt mellomlegget, det er alltid irriterende å bytte seg nedover i lydkvalitet.
    6550WE blir ikke sittende i veldig lenge før du putter i et Winged-C rør igjen. Det er som du skriver temmelig stor forskjell mellom disse rørene. En av fordelene med Ref 3 og 5, og Ref PH (hvis det er Ref 2 PH du har) er at det er bare ett 6550 rør som sitter i strømforsyningen. Det er altså ikke nødvendig med matchede rør. Det er når du skal ha 4 eller 8 matchede rør at det begynner å bli dyrt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    erikbiej

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    156
    Sted
    Langesund
    Hei.

    Interessant å høre deres erfaringer med diverse rør i Ref 5 SE og andre ARC produkter. Som ny eier av en Ref 5 SE kontaktet jeg customer support vedrørende levetiden. De sa at 6550 røret må skiftes ut ved ca 2000 t og 6h30 rørene etter ca 3000 t. Kan om jeg vil, bytte alle etter 1500 t, men det var ikke nødvendig. Det er som OSC sier, kun ett 6550 rør. Der sier jo flere av dere (JK og Elta bla) at det fremdeles finnes andre (bedre) alternativer. Godt å vite at en er i trygge hender i denne klubben ;)
    jeg har kun 170 t hittil i følge telleren, så det er en liten stund til......

    mvh
    Erik
     

    G.A.G.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2006
    Innlegg
    475
    Antall liker
    68
    Sted
    Vestfold
    Hei!
    Ønsker å melde meg inn etter å ha kjøpt en AR LS26. Meget godt fornøyd!
    Har en slik selv. Hvilken effektforsterker bruker du på den?
    Jeg har aktive høyttalere fra Montana av typen EPS 2.4 som har kl. D trinn. Fungerer helt nydelig! Hørte umiddelbart stor forskjell fra min Adcom GFP-750 som jeg har vært veldig godt fornøyd med, spesielt i passiv drift. Men LS26 er bedre på samtlige parametre! :)
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Jeg har hatt Ref 3, Ref 5 og har nå ref 5SE og på hver eneste av dem så hører man ganske tydelig fra ca. 1500 timer at det blir dårligere lyd. Så et 6550 rør lengre enn det er uaktuelt her i huset.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har hatt Ref 3, Ref 5 og har nå ref 5SE og på hver eneste av dem så hører man ganske tydelig fra ca. 1500 timer at det blir dårligere lyd. Så et 6550 rør lengre enn det er uaktuelt her i huset.
    Jeg bytter også 6550 røret etter 1500t. 6H30 bytter jeg etter 3000t. Dette er også vanlig blant andre ARC eiere etter hva jeg leser på forum rundt om.
    Dette gjelder standard 6550 jeg har brukt, men da jeg nå bruker NOS RCA 6550 i REF5 blir dette kjørt så langt det klarer da kostnaden er en helt annen og det virker som disse NOS rørene varer lengre...
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Hvornår skifter i så den 6h30, der sidder i strømforsyningen?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Hvornår skifter i så den 6h30, der sidder i strømforsyningen?
    Jeg skifter alle 6H30 rørene ved 3000t, også det i strømforsyningen. I REF210 bytter jeg 6550 og 6N1P rørene ved 1500t da dette er billige rør. 6N1P er vel også oppgitt til å vare 2000t, noen NOS utgaver er oppgitt til 3000t, så de kan også være dårligere lydmessig ved 1500t...
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Hvor køber i 6550 røret?
    Jeg skal snart have et
    nyt til min REF5. Det er i øvrigt langt den bedste pre-amp jeg har haft. Jeg er vild med den måde den leverer musikken på.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er erfaringene med innspilling av ARC, tenker spesielt effektrinnene. Har en ref 75se her som har spilt ca 10 timer. Hvordan vil lyden forandre seg? Spiller med LS27 og Sonus Faber Amati Futura. Vu meterene beveger seg nesten ikke, hvor presise er de?
    Må bare tillegge at det spiller helt fantastisk, alt høres så riktig ut.
     
    Sist redigert:
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Har nettopp byttet rør i en Ref 5SE of en Ref Phono og det er "irriterende" stor forskjell på disse rørene selv om det er i strømforsyningen. Prøvde bl.a. også 6550 we men etter 10 timer kom det ulyder, satte inn et nytt og spilte en stund. Synes lyden ble klart "flatere" og uengasjerende enn med det gamle som var Winged C så jeg måtte krype til korset og hente ett nytt Winged C fra bakerste hylle, kunne bare glemme å ruge på det.

    Forskjellen er så stor at jeg betaler glatt mellomlegget, det er alltid irriterende å bytte seg nedover i lydkvalitet.
    Dette er det samme som jeg har erfart. Jeg bruker nå NOS RCA (Sylvania) i strømforsyningen i REF5 og prøver ut JJ Tesla i REF210. Det er store forskjeller på lyden ja....
    Ja det er viktig å finne ut hvilke av dagens rør som er nærmest f.eks. Winged C, det finnes jo en del der ute. Det er kun et tidspørsmål når det er tomt i hylla for Winged. NOS vil alltid være et lotteri så jeg er mest interessert i hvilke av de nye som er bra. Og derfor er det bra at du tester ut slik at vi andre går rett på det riktige kjøpet. :cool:. Regner med at du skriver noe når du er sikker i din sak....
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Har du prøvd Sabrina på det oppsettet? ARC og Wilson pleier å være bra greier....
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Har du prøvd Sabrina på det oppsettet? ARC og Wilson pleier å være bra greier....
    Nei ikke fått testet enda, låter helt sikkert meget bra Sabrina er ikke på langt nær like kresen på partner som Amati.
    Skjønte etterpå at ARC trinnet var nytt, gratulerer, en kjempeforsterker du har fått deg der.

    Og så er det ikke ofte at folk sitter med 2 par høyttalere med den kvaliteten så jeg lurte bare på om du hadde sammenlignet. Hør fra deg når du har testet ut litt....
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Beste lyden jeg noengang har hatt hjemme. Vis vedlegget 418143
    Gratulerer! Dette ser bra ut ja. Sonus Faber Amati og ARC er en fantastisk kombo!
    Har du hørt bedre lyd borte, siden du sier beste lyden hjemme?

    Grattis.
    Takker. Nei ikke borte heller. Men er jo her jeg har best sammenligningsgrunnlag.
    Kunne ikke dy meg, Strømling. ;) Nyttårsfeiringa begynner jo straks.
    ARC står på min short list også. Problemet er bare at det jeg alt har, låter så j.... bra.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    (Små)rør til VT 100MKII.

    Hva anbefales?
    Det står Electro Harmonix 6922EH som driverør i forsterkeren. Disse tør jeg ikke bytte til noe annet. Denne forsterkeren kjører visst disse rørene hardt og jeg hadde kinarør der, men da "eksploderte" forsterkeren etter 2 måneder. Motron sa at jeg måtte bruke slike russerør som driverrør.
    De øvrige 6 smårørene er Golden Dragon E88CC/6DJ8 da disse er mindre kritiske og skulle dessuten låte bedre.

    Jeg ser at Elecro harmonix også leves i en dyrere "Gold pin" utgave av samme røret. Er det noen vits og bruke disse som driverør i stedet for standardversjonen? (såvidt jeg forstår har driverørene lite å si for lyden). Kan det være vits å bruke gullversjonen for øvrige 6 rørene eller finnes det mer vellydende men betalbare rør som anbefales?
     

    Bjørnendrestad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    174
    Antall liker
    355
    Sted
    Karmøy
    Hva er det som er de beste 6h30 rørene på markedet nå fortiden ? Er vel på tide og skifte 6550 røret og det ene 6h30 røret i ref 5 gått ca 2000 timer nå.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn