Audio Research - fundamentalistar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    @JK; Dette røret får mye skryt på utenlandske fora for bruk i strømforsyning på ARC ref seriene. Er det dette røret du nevner over?


    NOS-6550A-2.jpg


    NOS GE 6550A
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    @JK; Dette røret får mye skryt på utenlandske fora for bruk i strømforsyning på ARC ref seriene. Er det dette røret du nevner over?


    Vis vedlegget 413480

    NOS GE 6550A
    Ja dette er et GE NOS rør, men Tung Sol og RCA merket Sylvania blir regnet for å være litt bedre. Uansett er disse NOS rørene bedre enn dagens produksjon. Det eneste røret som kom i nærheten var Winged C, men dette er også ute av produksjon, og en betaler snart samme pris for disse som ekte USA NOS....
    Problemet er å få tak i ubrukte rør. Mye av det som selges er brukt, og til dels godt brukt. De GE rørene jeg har er brukt, og selv om de måler greitt er jeg usikker på tilstand, mens RCA rørene er nye og 4 av de ble faktisk funnet i en kjeller i Oslo...

    Nå ble jeg usikker gitt... Det jeg har sett av ekte NOS GE 6550 har svart bunnsokkel.....
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Ang.levetid på Tung Sol KT120 røra så mener jeg å ha lest en artikkel som kunne fortelle at ved 4.500 timer så var de ikke merkbart svekket.Sliter med å finne denne
    artikkelen som omhandlet levetid på rør.Man kan jo da trøste seg med at man har fortsatt mange lyttetimer foran seg.
    Mvh Kenneth
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Her er et av mine 1992 GE6550, det har sort bunn.

    IMG_0025.jpg
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Her er et av mine 1992 GE6550, det har sort bunn.

    Vis vedlegget 413514
    Ble mistenksom når bunnen var rød ja...
    Fra 1992? Trodde produksjonen var slutt i USA utover i 70-tallet. Kan ikke huske å sett rør laget i USA etter dette, så det kan være produsert av andre? Klarer heller ikke å finne noe informasjon når fabrikkene stoppet produksjonen i USA....
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Har ikke greie på rør, men fant dette.

    https://www.tubeworld.com/6550.htm#6550a
    Ja fant denne linken også, men den sier ikke så mye. Dette er rørselgere og der er det mye rart for tiden...
    Det som er et problem er at mange av produsentene ikke produserte alle typer rør selv og fikk andre produsenter til å produsere for seg. Så hadde en i tillegg produsenter av elektronikk som fikk rør produsenter til å merke rør med sitt navn på røret...
    Så utover på 70-tallet når bruken av rør gikk ned når transistoren tok over var det ikke interesse for egen produksjon lengre, så rørene kunne bli produsert helt andre plasser i verden. Rart jeg ikke klarte å finne noe mer informasjon vedr. dette...
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Her er et av mine 1992 GE6550, det har sort bunn.

    Vis vedlegget 413514
    Ble mistenksom når bunnen var rød ja...
    Fra 1992? Trodde produksjonen var slutt i USA utover i 70-tallet. Kan ikke huske å sett rør laget i USA etter dette, så det kan være produsert av andre? Klarer heller ikke å finne noe informasjon når fabrikkene stoppet produksjonen i USA....
    Da fant jeg litt informasjon vedr. GE 6550 rørene...
    Etter hva jeg fant så er de "gode" GE produsert fra 1971 til 1979, dette p.g.a. en spesiell metall legering som ble produsert av Texas Instruments ved hjelp av eksplosiver for GE. Dette metallet ble erstattet av noe "enklere" fra 79, og utover 80-tallet sank visstnok kvaliteten. I 1987 ble produksjonen overtatt av et selskapet MPD som fortsatte produksjonen med GE sin "tooling" frem til 17. juni i 1993 som den siste produsenten av 6550 i vesten.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Passerer 1500 timer på Ref 10 nå. Bytter de 4 rørene i strømforsyningen. Det blir 2 stk std 6h30 som er ARC selekterte og 2 stk Rebranded Svetlana 6550C Winged C som Motron har levert.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Det står at de ikke har de på lager, og det er ikke så lett å se når de er produsert. Som nevnt over så er det rør fra 71-79 som gjelder.

    Disse er et bedre alternativ etter min mening

    https://www.tubedepot.com/products/tung-sol-6550-st-nos-u-dot-s-made
    De er jo svindyre:mad:
    Det er bare 100$ ekstra.... :cool:
    GE rørene er også for dyre synes jeg.
    De Winged C jeg har kostet 2500 for paret.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Da var det tid for "mellomservice" på REF210 blokkene og skifte av 6550 og 6N1P rørene. Disse har nå ca.1600t så i følge div. forum så er dette nok for disse rørene i strømforsyningene da ARC kjører disse hardt.

    DSC_0008.jpg
    DSC_0009.jpg


    Bruker nå nyproduserte Tung Sol og NOS Voskhod 6N1P. Når jeg testet disse i REF5 var de noe "grå" i toppen i forhold til andre rør jeg har testet der, men regnet med de var gode nok i REF210.
    Tenkte jeg denne gangen skulle prøve noe nytt så jeg satt inn JJ Tesla 6550 og NOS Novosibirsk 6N1P. JJ Tesla har jeg opplevd noe stram i lydsignaturen, og nå når rørene bare har noen timer er lydbildet ganske mye mer oppstrammet og oppløst;)
    Tror rørene trenger noen timer innspilling før jeg avgir dommen....

    DSC_0015.jpg
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Interesting, jeg har valgt ikke å oppgradere mine ref 210 til kt120 bruk så JJTesla høres ut som et alternativ. Ser du benytter rørdempere, synes du det er noe å hente der?

    JAKr
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Interesting, jeg har valgt ikke å oppgradere mine ref 210 til kt120 bruk så JJTesla høres ut som et alternativ. Ser du benytter rørdempere, synes du det er noe å hente der?

    JAKr
    Rørdempere har jeg tro på, men har ikke vitenskapelig testet dette. Koster jo nesten ingen ting og så gir det ro i skjelen;)4
    Kjøper disse ringene på Ebay, og de er av en silikonblanding som tåler varme. Har enda ikke hatt ringer som er blitt harde, så det gjelder å ikke kjøpe "Kinaringer"....

    JJ Tesla er et spennende rør som visstnok gitarister elsker selv om det har hatt et frynsete rykte vedr. stabilitet. Jeg kjøpte av den grunn testede rør fra Watford valves, men vi får se hvordan det går....

    Lydmessig så går det rette veien og noe av "råskapen" er borte. JJ Tesla er klart mer oppløst enn TS, og nå begynner glansen i mellomtonen å komme også. Trodde ikke rørene i strømforsyningen i REF210 var like kritiske for lyden, som jeg har erfart gra REF5. Der er det ikke noe problem å skille de ulike 6550 rørene jeg har.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    I likehet med JK er også en av mine ARC due for nye rør i strømforsyningen.

    IMG_0169.jpg


    Samtidig kan det være greit med en innvendig støvtørk etter tre års bruk:cool:. Tools and equipment funnet frem...

    IMG_0196.jpg
    IMG_0191.jpg


    På tide å bli kvitt noen hybelkaniner...

    IMG_0192.jpg

    IMG_0207.jpg


    Det var linje delen. Godt å få det gjort. Flott resultat;)

    IMG_0206.jpg


    IMG_0198.jpg
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Så var det strømforsyningen. Støvtørk og rørbytte. Ikke like ille her...

    IMG_0204.jpg


    IMG_0203.jpg


    Sovtek 6550 WE ut og Svetlana 6550 C (winged C) inn. 6h30 står 1500 timer til...

    IMG_0202.jpg


    Ferdig resultat;)

    IMG_0205.jpg


    IMG_0194.jpg


    IMG_0193.jpg


    IMG_0200.jpg
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Merker du noe på lyden SOA?
     

    elta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2005
    Innlegg
    166
    Antall liker
    34
    Torget vurderinger
    2
    Vurderer å kjøpe Ref phono 3 på nyåret.nokon som har eller har høyrt denne?
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Sovtek 6550 WE ut og Svetlana 6550 C (winged C) inn. 6h30 står 1500 timer til...
    Har svært bestemte meninger om forskjellen på disse 6550 rørene. Hva synes du er forskjellen?
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Velkommen skal du være med en god pre-amp.Det blir fort slik at ARC blir vanedannende for dine ører.
    Gratulerer.
    Mvh Kenneth
     

    erikbiej

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    156
    Sted
    Langesund
    Tusen takk. Jeg tror du har rett i det . Ser ut som om jeg har vært litt uheldig med bildet. Det så ikke slik ut da jeg la det inn via Ipaden.
    Mvh
    Erik
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Tusen takk. Jeg tror du har rett i det . Ser ut som om jeg har vært litt uheldig med bildet. Det så ikke slik ut da jeg la det inn via Ipaden.
    Mvh
    Erik
    Ja kanskje litt uheldig der men jeg tror ikke du er så uheldig med lyden.:D Det viser jo seg at ARC er et merke man får lyst til å beholde og gjerne oppgradere.
    God Jul Mvh Kenneth
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.731
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Nøtterøy
    Bruker nå Golden Dragon 6550 i min VT100. Er veldig godt fornøyd med lyden. Noen som vet hvordan disse står seg i forhold til andre 6550 rør, lydmessig og med tanke på levetid?
     

    erikbiej

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    156
    Sted
    Langesund
    Takker.
    Du kan vel si at det var det. Fikk denne og en ML No. 534 av nissen i år, Har vel vært ekstra snill da ?:rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2m

    erikbiej

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    156
    Sted
    Langesund
    Takker ������. Enda 450 timer til jeg har rukket de 600 timene AR sier den trenger. Mye musikk det Tor.
    Erik
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Takker ������. Enda 450 timer til jeg har rukket de 600 timene AR sier den trenger. Mye musikk det Tor.
    Erik
    Jadajadajada det går vel ann å høre på før de er spilt inn også;) Er du ikke på hytta i julen? - har forresten fått lengre staver til jul,(forskjell på folk:)) så nå må du nok regne med å slite.
     

    erikbiej

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    156
    Sted
    Langesund
    Hei igjen Tor.

    Er hjemme i år. Nyttår på fjellet. Da tar vi stav testen ?
    Selvsagt er det mulig med en lytt selv om den ennå ikke er innsilt ? Låter bra likevel synes nå jeg. Tar kontakt litt senere, mye familie feiringer i disse tider.

    Fortsatt god jul
    Erik
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hei igjen Tor.

    Er hjemme i år. Nyttår på fjellet. Da tar vi stav testen ?
    Selvsagt er det mulig med en lytt selv om den ennå ikke er innspilt ? Låter bra likevel synes nå jeg. Tar kontakt litt senere, mye familie feiringer i disse tider.

    Fortsatt god jul
    Erik
    Vet, tenkte mest for din egen del;) Lytting kan vi ta senere i vinter en gang, men stavtesten tar vi så fort det byr seg en mulighet. Redd utfallet ikke går i min favør, men moro lell
    Fortsatt God Jul til dere alle og ett Godt nytt år, hvis vi ikke snakkes.:)

    Mvh-
    Tor
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Bruker nå Golden Dragon 6550 i min VT100. Er veldig godt fornøyd med lyden. Noen som vet hvordan disse står seg i forhold til andre 6550 rør, lydmessig og med tanke på levetid?
    Etter det jeg kan finne ut så er Golden Dragon 6550 rør produsert av Winged "C" i St.Petersburg og er de beste av de nyproduserte 6550 rørene.

    Fabrikken stoppet produksjonen for noen år siden og prisene nå begynner å bli høy..... Det finnes ikke rør i produksjon som er av denne standarden dessverre, så en må venne seg til litt lavere nivå....
    Da jeg brukte Winged C i min VT100 var levetiden på rørene ca.3000t, mot ca.2000t på Svetlana og Sovtek.

    Det meste som er på markedet i dag er vel laget av Reflector fabrikken i Russland og er så som så, men av de jeg har testet :

    Svetlana : Lenge siden jeg har testet dette røret, men var klart dårligere enn Winged C da jeg testet disse mot hverandre.

    Sovtek : Blir vel regnet for å være det dårligste røret på markedet, untatt Kinarørene da...

    JJ Tesla : Har hatt tidligere et dårlig rykte for å være lite stabilt, men er elsket av gitarister på tross av dette. Jeg har 2 av disse på prøve i REF210 og lydmessig er de tight og oppløste i forhold til Tung Sol.

    Electro Harmonix : Dette røret har jeg ikke prøvd da det generelt ikke blir omtalt for rørets lydmessige fortreffelighet, men at det er et meget stabilt rør som tåler røff behandling...
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.731
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Nøtterøy
    Takk for svar JK. Golden Dragon rørene blir vel fortsatt produsert eller?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Takk for svar JK. Golden Dragon rørene blir vel fortsatt produsert eller?
    Golden Dragon "rebrander" alle sine rør. Mye av rørene de selger er Kinesiske rør, men 6550 rørene var visstnok Winged C med de er som nevnt ute av produksjon. Kan heller ikke se at Golden Dragon tilbyr 6550 lenger?

    Det er fortsatt noen Winged C rør på markedet, men prisene er blir høye, og se opp for B-rør og forfalskninger....
     

    G.A.G.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2006
    Innlegg
    475
    Antall liker
    68
    Sted
    Vestfold
    Hei!
    Ønsker å melde meg inn etter å ha kjøpt en AR LS26. Meget godt fornøyd!������
    Fortsatt god jul!������������
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn