Audio Research - fundamentalistar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    KT120 er etter min erfaring mye mer stabil. Det er heller ikke gode 6550 på markedet etter at Winged C ikke blir laget lenger. Kvaliteten på disse ble også verre og verre på slutten. Nå har jeg etter hvert gode erfaringer med Tung Sols sine 6550 så det kan være håp....
    Har også forventninger til at KT120 skal vare mye lenger enn 6550.... Spiller bra også.....
    Er det bare å plugge dem rett i eller må det gjøres modifikasjoner? Har en VT100MKII.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    KT120 er etter min erfaring mye mer stabil. Det er heller ikke gode 6550 på markedet etter at Winged C ikke blir laget lenger. Kvaliteten på disse ble også verre og verre på slutten. Nå har jeg etter hvert gode erfaringer med Tung Sols sine 6550 så det kan være håp....
    Har også forventninger til at KT120 skal vare mye lenger enn 6550.... Spiller bra også.....
    Er det bare å plugge dem rett i eller må det gjøres modifikasjoner? Har en VT100MKII.
    Har lest på forum at flere har dytta dei rett inn uten problemer i VT100, men jeg har ingen erfaring med dette selv vedr. VT100. Skal egentlig være OK så lenge en klarer å få bias OK? Bør vel høre med ARC?
    Jeg har REF210 og der må det en ombygging til for å bruke KT120. Har vel 2200t på telleren nå, og det skal bli artig å se hvor lenge dei varer.....
    6550 Winged C holdt ca. 3000t i VT100....
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Takk JK. Høres bra ut.Gleder meg til å få den i hus. Lages ikke Winged C lenger? Visste jeg ikke.
    Har bare hørt rykter om dette, men har sett på nettet at fabrikken fikk noen lukrative forsvarskontrakter og skulle slutte med rør. Nå ble vel kvaliteten så som så siste tiden også... Nå er jo rørbransjen vel mer eller mindre styrt av noen suspekte amerikanere som kjøper opp gamle merkenavn og rebrander samme type rør, produsert i samme fabrikk...
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Satte inn KT120 i min REF110 uten problem. Bias gikk helt fint.
    Rart at en trenger mods på 210 og ikkje 110?
    REF210 er en helt annen konstruksjon enn REF110. REF210 og REF610 er "Orginale" REF produkter, mens REF110 er mer eller mindre samme konstruksjon som VT100 og er bare en "tweaket" utgave. Ser du i forsterker utvalget til ARC så er nesten alle rør produktene "REF" nå....
    Ved å kalle 110 for REF i stedet for VT så kunne dei øke prisen fra 72k til 110k..... Men det er knall produkter. Hadde en VT100 MkIII i mange år, knall forsterker!
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Fant dette på sidene til The Tube Store :

    [SIZE=+1]SED Factory Closure[/SIZE]
    We’re fairly certain production of the SED Winged “C” tubes has come to an end. We have purchased as much stock as available from them that was not factory seconds. We were offered factory seconds at a lower cost however we declined. We do know these factory seconds have entered the marketplace.

    Stock is limited and our price has been raised to reflect the higher purchase cost of this final product. SED Winged "C" tubes should now be considered NOS (New Old Stock).

    Selv om jeg har KT120 i forsterkerene så står det 6550 i strømforsyningen i både blokkene og REF5. Her har jeg hatt problemer med at Winged C rørene døde ette 150-200t. Har også to 6550 Winged C som jeg kjøpte fra Upscale Audio som er svært seriøse, og rørene er matchet og innbrent, men la merke til at dei måler mye dårligere enn det som har vert vanlig for disse rørene. Så dette er nok siste resten av "B" Stock rørene som er igjen....
    En bør vel styre unna det som for salg av Winged C rør nå?
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.395
    Sted
    Nøtterøy
    Kjøpte meg en VT100 mk3 som jeg nå har fått i hus. Meget godt fornøyd. 😃. Det fulgte med en ekstra sort frontplate med forsterkeren. Lurte litt på om jeg kanskje skulle legge denne ut for salg. Noen som har en formening om hva prisen ligger på for disse?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer! Knall forsterker, hadde en slik i mange år.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Ser nå at Audio Research offisielt tar i bruk KT 150 under messer. Bildet under av den utmerkede Ref 75 er fra New Port messen i juni. Det har lenge vært en del buzz rundt dette nye røret, og skal etter sigene fungere meget bra. 15% mer effekt, lengre levetid og mer stabilt. Dyrere blir det selvfølgelig. Ifølge kilder tester ARC ut dette på flere modeller med stor suksess, og vi har allerede sett det i Gallileo forsterkerne. I Ref 75 kan det settes inn uten noen form for modifikasjoner. Så Ref 75 eiere, her er det bare å teste ved neste korsvei...
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Ser nå at Audio Research offisielt tar i bruk KT 150 under messer. Bildet under av den utmerkede Ref 75 er fra New Port messen i juni. Det har lenge vært en del fuzz rundt dette nye røret, og skal etter sigene fungere meget bra. 15% mer effekt, lengre levetid og mer stabilt. Dyrere blir det selvfølgelig. Ifølge kilder tester ARC ut dette på flere modeller med stor suksess, og vi har allerede sett det i Gallileo forsterkerne. I Ref 75 kan det settes inn uten noen form for modifikasjoner. Så Ref 75 eiere, her er det bare å teste ved neste korsvei...
    Er spennende rør KT150, men blir dyrt å bruke disse i REF210.... Måtte jo oppgradere for å bruke KT120 så blir spennende å se om KT150 går rett inn? Er for så vidt fornøyd med KT120 også, stabile rør og mye godlyd. Satser på dei varer mye lengre enn 6550 også....
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er det fortsatt kun en produsent av disse rørene? Isåfall kunne Arc gått over til transer på alt.. Uten mulighet for tube rolling og overgitt en produsent på et rør som tilstreber seg å etterligne liniaritet hos transer.. Vel, det tar sjarmen bort fra rør.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Er det fortsatt kun en produsent av disse rørene? Isåfall kunne Arc gått over til transer på alt.. Uten mulighet for tube rolling og overgitt en produsent på et rør som tilstreber seg å etterligne liniaritet hos transer.. Vel, det tar sjarmen bort fra rør.
    ARC bare lage transer??? Fy og fy, dette er på grensen til blasfemi:cool:

    Reelt sett så har det vert slik siden syttitallet da "alle" gode rørprodusenter la inn årene (dette gjelder effektrør). Alt av nyproduserte 6550,KT88 osv har vert mer eller middelmådige russerrør, med et lite unntak av Winged C som holdt noenlunde kvalitet noen år.
    Det som KAN være på gang nå slik jeg erfarer det er at KT120, og sikkert KT150 , er at disse rørene spiller godt, har bedre kvalitet og levetid enn 6550 og KT88 som dei erstatter. Det er faktisk første gang siden syttitallet at kvaliteten på rør går fremover!

    "Tuberolling" er slik det er blitt i dag forbeholdt smårør, og fortrinnsvis i preamper. Å prøve noe slik i en stor effektforsterker med dagens priser så ender en opp med å betale mer for rørene enn hele forsterkeren kostet..... Og.... mye av det på markedet er crap.....
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Er det fortsatt kun en produsent av disse rørene? Isåfall kunne Arc gått over til transer på alt.. Uten mulighet for tube rolling og overgitt en produsent på et rør som tilstreber seg å etterligne liniaritet hos transer.. Vel, det tar sjarmen bort fra rør.
    ARC bare lage transer??? Fy og fy, dette er på grensen til blasfemi:cool:

    Reelt sett så har det vert slik siden syttitallet da "alle" gode rørprodusenter la inn årene (dette gjelder effektrør). Alt av nyproduserte 6550,KT88 osv har vert mer eller middelmådige russerrør, med et lite unntak av Winged C som holdt noenlunde kvalitet noen år.
    Det som KAN være på gang nå slik jeg erfarer det er at KT120, og sikkert KT150 , er at disse rørene spiller godt, har bedre kvalitet og levetid enn 6550 og KT88 som dei erstatter. Det er faktisk første gang siden syttitallet at kvaliteten på rør går fremover!

    "Tuberolling" er slik det er blitt i dag forbeholdt smårør, og fortrinnsvis i preamper. Å prøve noe slik i en stor effektforsterker med dagens priser så ender en opp med å betale mer for rørene enn hele forsterkeren kostet..... Og.... mye av det på markedet er crap.....
    Flott innlegg JK. Selv tuberolling med 6H30 røret synes jeg det er lite å hente. Vet mange er veldig fornøyd med DR utgaven, men jeg opplevde liten eller ingen forbedring som kan forsvare den voldsomme prisforskjellen.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Er det fortsatt kun en produsent av disse rørene? Isåfall kunne Arc gått over til transer på alt.. Uten mulighet for tube rolling og overgitt en produsent på et rør som tilstreber seg å etterligne liniaritet hos transer.. Vel, det tar sjarmen bort fra rør.
    ARC bare lage transer??? Fy og fy, dette er på grensen til blasfemi:cool:

    Reelt sett så har det vert slik siden syttitallet da "alle" gode rørprodusenter la inn årene (dette gjelder effektrør). Alt av nyproduserte 6550,KT88 osv har vert mer eller middelmådige russerrør, med et lite unntak av Winged C som holdt noenlunde kvalitet noen år.
    Det som KAN være på gang nå slik jeg erfarer det er at KT120, og sikkert KT150 , er at disse rørene spiller godt, har bedre kvalitet og levetid enn 6550 og KT88 som dei erstatter. Det er faktisk første gang siden syttitallet at kvaliteten på rør går fremover!

    "Tuberolling" er slik det er blitt i dag forbeholdt smårør, og fortrinnsvis i preamper. Å prøve noe slik i en stor effektforsterker med dagens priser så ender en opp med å betale mer for rørene enn hele forsterkeren kostet..... Og.... mye av det på markedet er crap.....
    Flott innlegg JK. Selv tuberolling med 6H30 røret synes jeg det er lite å hente. Vet mange er veldig fornøyd med DR utgaven, men jeg opplevde liten eller ingen forbedring som kan forsvare den voldsomme prisforskjellen.
    Er enig SOA at DR røret gav lite i forholdt til prisen, og når en trenger 5 stk så blir det dyrt... I REF5 så er det mye mer å hente i å finne et NOS 6550, fortrinnsvis Tung Sol, enn å investere i 5 6H30DR...
    Nå er litt av saken når det gjelder 6H30Pi så var kvaliteten dei første årene produksjonen ble tatt opp igjen av en ussel kvalitet. Dette kan ha ført til den voldsomme "hausingen" av den gamle DR produksjonen. Etter hva jeg har hørt og erfart så er kvaliteten på disse standard rørene av en helt annen klasse nå.
    Det en skal være klar over med ARC er at spesielt rør i preamper og inngang på effektene har en mye kortere kvalitetslevetid enn det ARC skriver i sine manualer. 6550 i strømforsyning i REF5 og REF210 mister kvalitet etter 1000-1500t, og 6H30 i REF5 etter 1700-2000t. Dei varer lengre, men kvaliteten avtar mye...
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hehe, enig at det er litt blasfemi JK. Enda jeg er særs fan av ARC selv. Husker min første, 250D MK2. 36 kt88 rør, 4 vifter og over 70 kg... Det var tider...


    Tidens problem , tenker jeg , er at ved å lar lyd-idealet bli så likt transer som det gjør, samt at en bruker dyre rørprodusert kun av en produsent, så oppstår det visse problemer ifht fremtiden. Hvorfor skal en audiofil velge noe som låter stort sett likt , men mindre holdbarhet og varme problemer i tillegg ? Slik sett tror jeg flere av de større merkene hadde vært tjent med å lage noe som også er for de som satte pris på gamle SP11 feks, som var meget god den gang.

    Det hele blir snakk om filosofier for salg av produktet, og med de faktorene som er nevnt ovenfor , blir det gjerne til at en, dessverre, ender opp med en transe.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, enig at det er litt blasfemi JK. Enda jeg er særs fan av ARC selv. Husker min første, 250D MK2. 36 kt88 rør, 4 vifter og over 70 kg... Det var tider...


    Tidens problem , tenker jeg , er at ved å lar lyd-idealet bli så likt transer som det gjør, samt at en bruker dyre rørprodusert kun av en produsent, så oppstår det visse problemer ifht fremtiden. Hvorfor skal en audiofil velge noe som låter stort sett likt , men mindre holdbarhet og varme problemer i tillegg ? Slik sett tror jeg flere av de større merkene hadde vært tjent med å lage noe som også er for de som satte pris på gamle SP11 feks, som var meget god den gang.

    Det hele blir snakk om filosofier for salg av produktet, og med de faktorene som er nevnt ovenfor , blir det gjerne til at en, dessverre, ender opp med en transe.
    36 KT88 er rimelig heftige saker;)

    Når det gjelder lydsignaturen på nyere røreffekter så har den forandret seg ja, men etter min mening til det bedre. Har for tiden 2 forsterkere med forskjellig lydsignatur. ARC 210 som har en moderne lydsignatur, og BAT VK75 som låter mer som en "klassisk" rørforsterker, der det er mye fokus på øvre bassområdet og mellomtone.
    Så selv om ARC 210 med KT120 rør spiller mye likt en "transe", så er det noe magisk som bare rør klarer å skape i mine ører. Det er en egen naturlighet, kropp og klang som bare rør klarer å skape. Har hørt svindyre transer som ikke er langt unna, men da er det vanligvis en rør pre foran.... En vanlig feil mange gjør er å bruke alt for små rørforsterkere når dei tester dette i anleggene sine. Det er mye av høyttalerene på markedet som er forferdelig tunge å drive, selv om det ser annerledes ut på papiret. Da blir det fort "pudding", men gjør det samme med en for svak "transe" så blir resultatet fryktelig vondt å høre på....
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Hei!
    har en PH6 phono. Jeg lurer på om det er noen som kjenner til den og evt innstillinger. Jeg kan stille last ved hjelp av fjernkontroll, men det er ingen forskjell på de ulike innstillingene. I bruksanvisningen står det at lydnivået blir lavere desto lavere last man har. Men altså ingen forskjell.

    Noen som vet hva dette skyldes?
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Hei!
    har en PH6 phono. Jeg lurer på om det er noen som kjenner til den og evt innstillinger. Jeg kan stille last ved hjelp av fjernkontroll, men det er ingen forskjell på de ulike innstillingene. I bruksanvisningen står det at lydnivået blir lavere desto lavere last man har. Men altså ingen forskjell.

    Noen som vet hva dette skyldes?
    Hei. Jeg har hatt PH5, PH7 og nå Ref 2SE. Alle har denne funskjonen med mulighet for last innstilling via fjernstyring. Ref 2SE har i tillegg en 50Ohm og en custom mulighet. Min erfaring er at det er svært vanskelig (om mulig) å høre forskjell når man svitsjer mellom innstillingene forløpende. Jeg har derimot opplevd forskjeller når man bruker en innstilling over tid, for så skifte til annen last. Men selv her er det små nyanser. Har brukt Denon, Lyra og AirTight pickuper.

    Du skal ikke være overrarsket over at det er vanskelig å skille mellom innstillingene (for MC).
     
    Sist redigert:

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Hei!
    På min Ref. 2 hører jeg noe forskjell fra 200 til 500 ohm på min Archon pickup.Det blir definitivt best på 500 ohm.
    Med min VdH MC 10 nesten ingen forskjell på 100-200-500 ohm.Best på 200 ohm.
    Mvh Kenneth
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Takk for tilbakemeldinger!
    Jeg er klar over at det er snakk om små nyanser, men erfaring med andre riaa'er så er det i alle fall en forskjell mellom 47kOhm og 100 ohm som min pickup skal ha. Her er det ikke antydning til forskjell som beskrevet i manualen.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tilbakemeldinger!
    Jeg er klar over at det er snakk om små nyanser, men erfaring med andre riaa'er så er det i alle fall en forskjell mellom 47kOhm og 100 ohm som min pickup skal ha. Her er det ikke antydning til forskjell som beskrevet i manualen.
    Ken Kessler merket seg det samme da han testet PH-5. I følge ARC er det helt normalt. Det er ofte ubetydelige forskjeller mellom innstillingene...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Min framgangsmåte for å justere platespelarinngangen på min gamle SP 10 (utan fjernkontroll - den eg feira med i Horten søndag, etter at Stig Arne Skilbrei hadde pakka ned sitt anlegg), er å ta utgangspunkt i det pickupprodusenten tilrår. Så skrur eg ganske enkelt opp eit hakk, og registrerer om eg høyrer skilnad. Attende til utgangspunktet - og så skru ned eit hakk for å lytte.
    Cluet er å vite kva ein lyttar etter. Typisk er det ein slags "knekk" der du merkar at auka impedanse gjev flatt lydbilde, og minka impedanse gjev avrulling i diskanten. I skjeringspunktet mellom desse vel eg ofte kompromisset der eg får mest av begge. Men av og til har eg ein pickup som er utruleg god til ein av delane, og då går eg gjerne for ei innstilling der desse (eksepsjonelle) eigenskapane får stråle....
    Døme: Denon 103 klarar ikkje å få fint lydbilde uansett, så her prøver eg å få rett klangbalanse. FR 201 har eksepsjonelt godt lydbilde, så her gjev eg blaffen i klangbalansen (har elles for lite guffe til at ARC SP 10 får blomstre...)
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Ikke noe nyhet, men det begynner og leveres flere apparater rundt om av denne mye omtalte Galileo serien fra ARC.

    Det har vært mye diskusjon på utenlandske fora om G-serien, bla hvor den plasserer seg i sortimentet til ARC. Er den på "samme" nivå som std produktene deres med et alternativt design for de som er villig til å betale ekstra…eller er de bedre og kan likestilles med Reference produktene. De ligger jo godt opp på prisskalaen til ARC.

    Det ARC sier er at dette ikke er ref spec, men alternative kvalitetesprodukter som tilbyr tilleggsfunksjoner som DAC, integrert riaa og hodetelefon i forsterkerne. Alt i et noe mer påkostet retro design med inspirasjon fra klassiske ARC SP1 og D79.

    Legger ved et bilde fra serien sammen med "originalene". I tillegg noen fra G 150 effekten med de kule KT 150 rørene. Dritlekkert8)

    Må si at jeg begynner å få ganske stor sans for dette Galileo designet, selv om jeg foretrekker den "normale" ARC look'en.
     

    Vedlegg

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Det skal vel en tilvenning til disse.
    Men jeg begynner også å få sansen for disse produktene.
    Mvh Kenneth
     

    Cato G.

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2008
    Innlegg
    82
    Antall liker
    83
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    4
    Et spørsmål til de teknikk-kyndige: Skal bytte rør på mitt Reference 150 sluttrinn. I inngangen sitter det 4 6H30 rør. Trenger disse å matches?? Mvh Cato G.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Ikke noe nyhet, men det begynner og leveres flere apparater rundt om av denne mye omtalte Galileo serien fra ARC.

    Det har vært mye diskusjon på utenlandske fora om G-serien, bla hvor den plasserer seg i sortimentet til ARC. Er den på "samme" nivå som std produktene deres med et alternativt design for de som er villig til å betale ekstra…eller er de bedre og kan likestilles med Reference produktene. De ligger jo godt opp på prisskalaen til ARC.

    Det ARC sier er at dette ikke er ref spec, men alternative kvalitetesprodukter som tilbyr tilleggsfunksjoner som DAC, integrert riaa og hodetelefon i forsterkerne. Alt i et noe mer påkostet retro design med inspirasjon fra klassiske ARC SP1 og D79.

    Legger ved et bilde fra serien sammen med "originalene". I tillegg noen fra G 150 effekten med de kule KT 150 rørene. Dritlekkert8)

    Må si at jeg begynner å få ganske stor sans for dette Galileo designet, selv om jeg foretrekker den "normale" ARC look'en.
    Meget flott og spennende retro design og testen i Hi-Fi News skulle tilsi at dette er nok et flott produkt fra ARC.

    Men som jeg har nevnt flere ganger tidligere så begynner jeg å stille spørsmålstegn ved prisingen ved å "klasse opp" produkter slik som REF150 som i basis var en VT100 til mye høyere pris.
    Nå er f.eks GS etter hva jeg kan se på specs. i basis en VS til over dobbel pris... Ja det er nytt chassis som er penere, KT150 rørene gjør nok at det er bedre lyd og forsterkeren yter mer p.g.a. dette, men prisingen er vill.

    Noen andre eksempler er, CD5 kostet ca. 60k,etterfølgeren CD6 koster nå 98k. CD8 kostet ca. 98k, etterfølgeren CD9 koster 142k.
    Forsterkerene REF210 kostet ca.200k, nå koster REF250 ca.284k. Alle disse produktene er i basis og layout det samme, noen små forandringer på trafoer og noen flere kondiser her og der for tilpassning nye typer av rør....

    Nå er jeg heldigvis storfornøyd med ARC produktene jeg har, og trenger egentlig ikke å bry meg om det som foregår nå med de nye eierene, men mener dette ikke er helt i tråd med ARCs stolte tradisjoner.....
     

    olav

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2003
    Innlegg
    41
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    2
    Audio Research LS-9, linjetrinn uten rør.
    Er det noen av dere som kjenner til denne?
    Lurer på å kjøpe den, men jeg har bare ubalansert utstyr.
    Bruker i dag Kora Triode som forforsterker.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Heisann, er innom UTEN å være ARC-venn(!), men har et spørsmål siden jeg vurderer ny pré.
    Jeg hadde for et par år siden Ref. 3 en kort periode, men etter noen ukers fascinasjon, må jeg innrømme at det hele ble en stor skuffelse, syntes etterhvert at den manglet den musikaliteten jeg var vant til i mine tidligere BAT préamper. Ref. 3 ble solgt, og inn kom BAT VK-52SE. Meget fornøyd!!

    Men, oppgraderingsspøkelset har vært innom noen ganger, og jeg har både vurdert oppgradering av 52SE til 53SE, og å kjøpe en brukt 53SE.
    Vurderer imidertid andre muligheter også, og Ref 5SE er en kandidat.

    Jeg ser det er svært mange Ref 5SE tilsalgs på diverse bruktmarkeder ute i Europa, og dette er jo gunstig. Men, det får meg jo også til å undres på hvorfor.......?

    Ser at det er noen her inne som har Ref 5SE. Er det mulig å komme med noen (objektive!) tilbakemeldinger mht hva den er god for? Gjerne sammenlignet med andre préamper (og gjerne Ref 3 og de beste BATene).

    På forhånd takk, mvh :rolleyes:

    PS
    Hva om jeg kjøper en 115 Volt-versjon? Er det kurant å modifisere denne til 230 Volt?
    Vet av erfaring at på BAT-modellene må nett-trafoene byttes, men på f ex Pass X-ono RIAA var det en enkel omlodding på inngangskortet.
    DS
     
    Sist redigert:

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Det er dette med matching.
    Det er en kjent sak at om dette er på plass får man også valuta i form god lyd.Resultatet med Ref.3 hadde garantert vært noe annet om du hadde ARC som effekt.
    Ref.3 er en grisegod pre. om den blir matchet riktig.
    Kjør med samme merke i hele stereo så langt dette er mulig.
    Dette er mitt tips.
    Mvh Kenneth
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Takker :)
    Ikke aktuelt med samme merke her: Jeg har Welborne Labs Star Chief 45 monoblokker (1.8 Watt) som driver diskant og mellomtone i mine Avnatgarde Duo Mezzo. Så tapper jeg linjesignal rett fra préen til de aktive subbene (2*250 Watt pr kanal).
    BAT VK-52SE + 45-blokkene fungerer helt nydelig
     

    Ramses

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Innlegg
    629
    Antall liker
    22
    Hei.

    Nå skal ikke jeg være den som går i bresjen for å forsvare prisene på High-End utstyr, men jeg synes
    langt ifra at ARC er noen værsting i markedet.
    Dette til tross for den siste tids prisjusteringer.

    Et produkts pris skal gjenspeile dets kvaliteter og jeg regner med at lesere av denne tråden, i det minste,
    er enige om at produktene til ARC er blant de beste i markedet.

    The Audio Beat ble nevnt i et innlegg ovenfor. Marc Mickelson og TAB har ARC-produkter på sin short list
    for både for- og effektforsterkere.
    Ref. 250 er på listen over de beste effekttrinnene. Den er også den billigste på listen. Den koster bl.a. 100.000,-
    dollar mindre enn Analog Domain Artemis som også er på listen.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Nytt fra ARC:

    Ref 75, Ref 150 og Ref 250 kommer snart i SE utgaver. Disse er KT 150 bestykket. Om det er andre endringer vites ikke pt.

    Mer info følger når det forligger...

    Mvh
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    En del av ARC samlingen? Har du flere apparater? Hvilke forsterkere har du i samlingen?

    Hva slags platespiller er det du har....og RIAA?

    Uansett, velkommen i klubben.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Flott med nok en fundamentalist og en nydelig ARC linje du har der…er det Ref 2 og VT100 (evt VTM 200) du har i racket. Som det nevnes av de over, fortell om resten av ARC tingene dine.

    mvh
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn