Audio Research - fundamentalistar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cato G.

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2008
    Innlegg
    87
    Antall liker
    83
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    4
    Hei Soa!

    Ser du kjører Reference 10 pre + D'Agostino MAS Momentum S. Hvordan er du fornøyd med den kombinasjonen? Har du prøvd andre sluttrinn sammen med Reference 10?
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Hei Soa!

    Ser du kjører Reference 10 pre + D'Agostino MAS Momentum S. Hvordan er du fornøyd med den kombinasjonen? Har du prøvd andre sluttrinn sammen med Reference 10?
    Ref 10 og Momentum er en suveren kombinasjon. Jeg fortrekker faktisk denne kombien framfor Mometum Stereo/ Momentum Pre.

    Ang Ref 10 hadde jeg denne oppkoblet med noen rimelige effektrinn (BAT VK70, NuForce) jeg hadde på lån ifm en rep. Fungerte greit, men sammenliknet med Momentum Stereo falt selvfølgelig disse fullstendig igjennom.

    ARC Reference 10 er med god margin den beste hifi komponenten jeg har hørt. Fantastisk preamp:D

    mvh
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    REFERENCE 6 er her snart.

    Ser ut som designet tar en endring. Spennende synes jeg:D

    Pris overthere = $14,000

    39c92781-e571-476c-900a-714b674f2828-2.png

    Reference 6: The Next Level of High Definition®


    Almost since the inception of the brand, Audio Research has produced some of the finest components formusic reproduction; this is especially true with regard to preamplifiers. In 1973, the SP3 was hailed as thebest preamplifier available, and this tradition of excellence has continued ever since. The Reference Seriesfrom Audio Research was first introduced in 1995 and has been the ultimate representation of performance,musicality and power. The Reference 6 is the latest chapter of our story.

    The Reference 6 is not simply a market-driven product, but rather, a solution to a need which arose afterthe creation of the Reference SE Series amplifiers. According to Warren Gehl, who is responsible for sonicdevelopment of all Audio Research products, the new series of Reference amplifiers offer a level of musicaland dynamic capability only made apparent when using the flagship, two-chassis Reference 10 preamplifier.Both preamplifiers of the Reference Series need the ability to provide the full benefit of this new soniclandscape. Increasing the tube count to six in the analog section, and advancements in the power supplyimproved both macro- and microdynamics and lowered distortion. The Reference 6 also offers betterbass control, relaxed purity and more dimensionality. Further improvements include a more grainlesspresentation, greater transparency, better speed, and more continuity across the musical spectrum. Quitesimply, the Reference 6 improves upon its predecessor in every way for a more palpable and immediatemusical performance.

    Numerous elements – transformers, capacitors, wiring – are designs exclusive to Audio Research and theReference 6. A completely new chassis has allowed not only a more beautiful aesthetic, but also providesmore structural rigidity to assist in the dissipation of electrical and mechanical interferences. Six premium6H30 tubes are now used in the audio circuit (increased from four tubes in the Reference 5SE) to providean even quieter background and increased dynamic range. The tube-regulated power supply is also a newdesign for improved sonics. New circuit boards, circuit designs, and larger power transformer have beenimplemented to provide robustness and serviceability. A new volume control with finer step gradation andhigher performance completes the system.

    The Reference 6 will prove to be an eye-opener, both sonically and visually. The first units, availablein natural anodized aluminum with acrylic cover, begin shipping in November. Retail is set at $14,000.Experience the next level of High Definition®.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    REFERENCE 6 er her snart.

    Ser ut som designet tar en endring. Spennende synes jeg:D

    Pris overthere = $14,000

    Vis vedlegget 343423
    Reference 6: The Next Level of High Definition®


    Almost since the inception of the brand, Audio Research has produced some of the finest components formusic reproduction; this is especially true with regard to preamplifiers. In 1973, the SP3 was hailed as thebest preamplifier available, and this tradition of excellence has continued ever since. The Reference Seriesfrom Audio Research was first introduced in 1995 and has been the ultimate representation of performance,musicality and power. The Reference 6 is the latest chapter of our story.

    The Reference 6 is not simply a market-driven product, but rather, a solution to a need which arose afterthe creation of the Reference SE Series amplifiers. According to Warren Gehl, who is responsible for sonicdevelopment of all Audio Research products, the new series of Reference amplifiers offer a level of musicaland dynamic capability only made apparent when using the flagship, two-chassis Reference 10 preamplifier.Both preamplifiers of the Reference Series need the ability to provide the full benefit of this new soniclandscape. Increasing the tube count to six in the analog section, and advancements in the power supplyimproved both macro- and microdynamics and lowered distortion. The Reference 6 also offers betterbass control, relaxed purity and more dimensionality. Further improvements include a more grainlesspresentation, greater transparency, better speed, and more continuity across the musical spectrum. Quitesimply, the Reference 6 improves upon its predecessor in every way for a more palpable and immediatemusical performance.

    Numerous elements – transformers, capacitors, wiring – are designs exclusive to Audio Research and theReference 6. A completely new chassis has allowed not only a more beautiful aesthetic, but also providesmore structural rigidity to assist in the dissipation of electrical and mechanical interferences. Six premium6H30 tubes are now used in the audio circuit (increased from four tubes in the Reference 5SE) to providean even quieter background and increased dynamic range. The tube-regulated power supply is also a newdesign for improved sonics. New circuit boards, circuit designs, and larger power transformer have beenimplemented to provide robustness and serviceability. A new volume control with finer step gradation andhigher performance completes the system.

    The Reference 6 will prove to be an eye-opener, both sonically and visually. The first units, availablein natural anodized aluminum with acrylic cover, begin shipping in November. Retail is set at $14,000.Experience the next level of High Definition®.


    Meeeget oppegående sak! Vakkert, men det er noe som er feil, nemlig "Audio Research" logoen er ikke felt inn over displayet....
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Har sett litt mer på bildene og visuelt er ikke dette bra i mine øyne. Frontplaten og handtakene ser "simple" ut og gir et tynnblekk-aktig inntrykk.... Displayet er vel hentet fra G-serien.... REF5 og REF5SE er mye penere enn dette her..... Dette var ikke bra til å være et REF produkt. Men lyden er nok i toppklasse!
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Har sett litt mer på bildene og visuelt er ikke dette bra i mine øyne. Frontplaten og handtakene ser "simple" ut og gir et tynnblekk-aktig inntrykk.... Displayet er vel hentet fra G-serien.... REF5 og REF5SE er mye penere enn dette her..... Dette var ikke bra til å være et REF produkt. Men lyden er nok i toppklasse!
    Vet ikke helt JK...var ikke så begeistret for GS utseende i starten. Så GSI 75 på Horten messa, og må si at dette ser meget overbevisende ut. Utmerket kvalitet på knapper og dreiehjul. Kabinettet er meget solid og frontplaten lekker. Ref 6 ser ut til å være på samme lest, og håndtakene likte jeg profilene på. Og så 6 stk 6h30 da...thumbs up fra meg������
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Ikke særlig pent nei. Barrokt og gir 50-tallsassosiasjoner....
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Nei, dette var triste greier. Blir helt uaktuelt å bytte til REF6 i fremtiden med det der "simple" utseende. (Kan jo gjemme den inne i et skap:cool: ) Slik ARC raderer ut REF serien så er det vel om og gjøre å kjøpe inn ekte vare før det er for sent.....
     

    svale

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Innlegg
    296
    Antall liker
    114
    Nei, dette var triste greier. Blir helt uaktuelt å bytte til REF6 i fremtiden med det der "simple" utseende. (Kan jo gjemme den inne i et skap:cool: ) Slik ARC raderer ut REF serien så er det vel om og gjøre å kjøpe inn ekte vare før det er for sent.....
    Helt enig triste greier.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Jeg mista litt sansen for designet til ARC allerede da de innførte displayet for mange år siden. Denne Ref 6 ser temmelig trist ut, i hvert fall på bilder.
     

    sigma 6

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    111
    Antall liker
    36
    Jeg synes den er smuk! Meget mere stilfuld end min REF 5 :)
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Jeg synes den er smuk! Meget mere stilfuld end min REF 5 :)
    Ekte ARC skal ikke være stilfuld, den skal ha en solid oppbygging med et industriaktig uteseende som skal gi eieren inntrykk av at komponenten skal vare evig... Noe det fleste av ARC sine produkter faktisk gjør....
    Skal ikke være for bombastisk før jeg faktisk har sett og tatt på det nye komponentene, ( blir vel en anledning i morgen), men føler ut av bildene at det blir vel mye blikk og plastic fantastic.....
     

    sigma 6

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    111
    Antall liker
    36
    Jeg synes den er smuk! Meget mere stilfuld end min REF 5 :)
    Ekte ARC skal ikke være stilfuld, den skal ha en solid oppbygging med et industriaktig uteseende som skal gi eieren inntrykk av at komponenten skal vare evig... Noe det fleste av ARC sine produkter faktisk gjør....
    Skal ikke være for bombastisk før jeg faktisk har sett og tatt på det nye komponentene, ( blir vel en anledning i morgen), men føler ut av bildene at det blir vel mye blikk og plastic fantastic.....
    Så må du endelig skrive lidt om dine indtryk.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Det var da veldig til surmuling. Ser man på de eldste SP forsterkerne er det tydelig at ref 6 har mye av genene til disse. Ref 6 og GS serien er langt fra bilkk og plastic fantastic JK, faktisk er det mer av dette på tidligere modeller. Du får sjekke ut GSi 75 hos Roald i morgen. Jeg ble meget overasket over hvor flott den tar seg ut "live".
     

    sigma 6

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    111
    Antall liker
    36
    Jeg synes den er smuk! Meget mere stilfuld end min REF 5 :)
    Ekte ARC skal ikke være stilfuld, den skal ha en solid oppbygging med et industriaktig uteseende som skal gi eieren inntrykk av at komponenten skal vare evig... Noe det fleste av ARC sine produkter faktisk gjør....
    Skal ikke være for bombastisk før jeg faktisk har sett og tatt på det nye komponentene, ( blir vel en anledning i morgen), men føler ut av bildene at det blir vel mye blikk og plastic fantastic.....


    Så må du endelig skrive lidt om dine indtryk.
    Fik du set og hørt den nye model?
     

    svale

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Innlegg
    296
    Antall liker
    114
    REFERENCE 6 er her snart.

    Ser ut som designet tar en endring. Så trist ut,men har studert bildene blir mer fortrolig med det nye designet.
    Liker Ref 6 bedre med knappene nede.
    preview_ref6_-158172019.png
    gspre_photo_1(0)_-190796668.jpg
    knappene oppe virker litt rart.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    De nye produkter påminner om stekovner i fra Siemens i utseende men det er noen som liker dette.Jeg må nok venne meg til design.Det viktigste er tross alt hvordan
    de låter.Det blir interessant å høre når det byr seg en anledning.
    Mvh Kenneth
     

    svale

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Innlegg
    296
    Antall liker
    114
    Spent på lyden, blir sikkert testet ganske snart.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Ja veldig spent på lyden fra disse nyere Arc produkter men man må teste selv om man skal ha noen formening.Disse testene gir meg ingenting og de anbefalinger som
    kommer ut stemmer ikke alltid ut i fra eget anlegg.Testene som man leser blir oftest en vag anbefaling.Jeg gleder meg faktisk til å få kloa i for og effektforsterker av de
    nye produkter for test.Jeg har nå bestandig vært begeistret for Arc sine forsterkere.
    Mvh Kenneth
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Jeg synes den er smuk! Meget mere stilfuld end min REF 5 :)
    Ekte ARC skal ikke være stilfuld, den skal ha en solid oppbygging med et industriaktig uteseende som skal gi eieren inntrykk av at komponenten skal vare evig... Noe det fleste av ARC sine produkter faktisk gjør....
    Skal ikke være for bombastisk før jeg faktisk har sett og tatt på det nye komponentene, ( blir vel en anledning i morgen), men føler ut av bildene at det blir vel mye blikk og plastic fantastic.....


    Så må du endelig skrive lidt om dine indtryk.
    Fik du set og hørt den nye model?
    REF6 er nok ikke på markedet enda, men var på en demo der det ble spillt på en GSI75 og et anlegg som bestod av SP20 og REF75SE.
    REF6 ser ut til å ha samme display/ratt som er på G-serien, og ja dette var som forventet. Ser chipt ut og rattene føles "plastic fantastic" dessverre....
    Er langt fra dagens standard på REF produktene og vil etter min mening bli et stort tilbakeskritt visuelt og kvalitetsmessig på det ytre og betjening...
    Lyden er helt sikkert i toppklasse!

    Ellers så var demoen artig. Ingen tvil om at ARC er på toppen når det gjelder rørutstyr. GSI-75 var vel den som imponerte meg mest, men det var ulike høyttalere og plasseringer i rommet, så noen direkte sammenligning er ikke mulig. En "alt i en boks" løsning som ikke er billig men gjør at en slipper en mengde kabler og bare en boks. Sikkert viktig for mange, og den spillte virkelig bra.
    Når det gjelder SP20/REF75SE så spillte dette også godt men jeg ante et hint av "gråhet" mangel på "Bloom" som jeg kjenner igjen fra tiden med LS26, som ble tydelig da jeg fikk REF5 inn i anlegget. Da jeg ikke kjenner innspillingsgrad på disse komponentene, og kabler som ble brukt, så er det selvfølgelig usikkert om dette kan være grunnen....
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Kt 120 blir kjempebra.Min VS-115 blei oppgradert på et nivå som jeg ikke trodde var mulig.Ingen grunn til å se etter annen effekt passende mitt anlegg og stue.
    Spennende å høre ditt inntrykk når du har spillet en ukes tid;).
    Lykke til.
    Mvh Kenneth
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    564
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan lyder hybridforsterkerene til ARC, feks HD-220, i forhold til de rene rørforsterkerene? Er det mye rørmagi som blir borte på veien?
     

    Bjørnendrestad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    174
    Antall liker
    355
    Sted
    Karmøy
    Kt 120 blir kjempebra.Min VS-115 blei oppgradert på et nivå som jeg ikke trodde var mulig.Ingen grunn til å se etter annen effekt passende mitt anlegg og stue.
    Spennende å høre ditt inntrykk når du har spillet en ukes tid;).
    Lykke til.
    Mvh Kenneth

    Spilt med Kt120 ca 2 år snart. og det låter veldig bra. Bare nede for og sjekke om alt var som det skulle :)
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Kt 120 blir kjempebra.Min VS-115 blei oppgradert på et nivå som jeg ikke trodde var mulig.Ingen grunn til å se etter annen effekt passende mitt anlegg og stue.
    Spennende å høre ditt inntrykk når du har spillet en ukes tid;).
    Lykke til.
    Mvh Kenneth

    Spilt med Kt120 ca 2 år snart. og det låter veldig bra. Bare nede for og sjekke om alt var som det skulle :)
    Ja det var det jeg skulle mene at du har hatt dine KT120 en stund.Jeg har ikke spillet på mine mer en noen hundre timer.Og sannelig syns jeg det låter bare bedre og
    bedre.I min VS 115 var KT 120 lykke.;)
    Mvh Kenneth
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.731
    Antall liker
    4.549
    Sted
    Nøtterøy
    Bruker KT120 i min VT100 mk3. Ren lykke her også. :)

    Hadde en VT100 tidliger med 6550 rør. Kneppet mindre rørmagi i min mk3, men mer av alt annet. Mye mer av kraft og detaljer, og et mye større lydbilde.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bruker KT120 i min VT100 mk3. Ren lykke her også. :)

    Hadde en VT100 tidliger med 6550 rør. Kneppet mindre rørmagi i min mk3, men mer av alt annet. Mye mer av kraft og detaljer, og et mye større lydbilde.
    Hvilken Copland pre er det du bruker på din ARC ? Matcher de to produsentene på gain ?
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.731
    Antall liker
    4.549
    Sted
    Nøtterøy
    Bruker en CTA 301 mk2. Spiller meget godt sammen. Ble anbefalt å bruke en pre med 6922 rør, noe som er en fin match synes jeg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Bruker KT120 i min VT100 mk3. Ren lykke her også. :)

    Hadde en VT100 tidliger med 6550 rør. Kneppet mindre rørmagi i min mk3, men mer av alt annet. Mye mer av kraft og detaljer, og et mye større lydbilde.
    Går KT120 i VT100MKII også?
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    763
    Antall liker
    452
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Hei,
    holder på å skal skifte ut røra i en ref 5.
    Noen som vet hvilke av 6h30 røra som er matchet?
    V1-V2 eller V1-V3?

    --
    Martin Sandvik
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Hei,
    holder på å skal skifte ut røra i en ref 5.
    Noen som vet hvilke av 6h30 røra som er matchet?
    V1-V2 eller V1-V3?

    --
    Martin Sandvik
    Hei.

    På Ref 5 (SE) og Phono 2 (SE) er V1 og V3 høyre kanal, V2 og V4 venstre. I motsetning til effektrør, er det er ikke vanlig å matche småsignalrør, men ARC selekterer rørene sine slik at de innenfor deres spec, vanligvis mye strengere enn de man får i diverse nettbutikker. Sånn sett er Sovtek 6H30 rørene fra ARC matchet, og følgelig dyrere. Kjøper du rør fra ARC importør MONO får du ihvertfall rør som er gode, og slipper å skrote de som måler rubbish slik jeg har opplevd med Sovtek 6H30 fra nettbutikker. Har forøvrig god erfaring med Electro Harmonix 6H30Pi gold pin. Disse måler godt, og koster ikke mye mer enn std Sovtek. Jeg ville kjøpt 4 av disse.

    Mange sverger forøvrig til NOS DR rør, men lydmessig synes jeg ikke disse forsvarer prisen, selv om de måler bra og har lang levetid.

    Lykke til.

    Mvh
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    763
    Antall liker
    452
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Takk for svar.

    Har akkurat oppgradert fra ls26 til ref5.
    Men da pre ankom merka jeg at 6550 røret var skadet (dårlig pakking).

    Har ordna nye rører via Motron. Alltid rask og god service.
    Er av den oppfatning at når man først bytter ett rør, kan man like gjerne bytte alle. Timetelleren viser ok antall timer for de gamle, men godt for hjertet å vite at alle rør er 100% og at timetelleren er rett.

    --
    Martin Sandvik
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Takk for svar.

    Har akkurat oppgradert fra ls26 til ref5.
    Men da pre ankom merka jeg at 6550 røret var skadet (dårlig pakking).

    Har ordna nye rører via Motron. Alltid rask og god service.
    Er av den oppfatning at når man først bytter ett rør, kan man like gjerne bytte alle. Timetelleren viser ok antall timer for de gamle, men godt for hjertet å vite at alle rør er 100% og at timetelleren er rett.

    --
    Martin Sandvik
    Ja da har du fått en fin oppgradering av din stereo.Har sansen for Ref.3 og Ref.5.
    Dessuten er de så gode at man trenger ikke noe annet.
    Mvh Kenneth
     

    Sceptic

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    50
    Antall liker
    10
    Har sett litt mer på bildene og visuelt er ikke dette bra i mine øyne. Frontplaten og handtakene ser "simple" ut og gir et tynnblekk-aktig inntrykk.... Displayet er vel hentet fra G-serien.... REF5 og REF5SE er mye penere enn dette her..... Dette var ikke bra til å være et REF produkt. Men lyden er nok i toppklasse!
    Jag tycker den ser ut som en blandning mellan McIntosh och ARC, föredrar helt klart de äldre, men med den takt ARC byter ut sina produkter har vi nog en REF7 med klassisk ARC-design här om nå´t år. Ljudmässigt är nog REF6 väldigt bra vilket naturligtvis är det viktigaste.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Dette designet hadde neppe salige William Zane likt................
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn