Audio Research - fundamentalistar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cato G.

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2008
    Innlegg
    87
    Antall liker
    83
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror Mala i hovedsak kjøper fra The Tube Store i Canada.Har gode erfaringer med dem (både Mala og the Tube Store). Rør som ryker tidlig, særlig effektrør, kan man ikke helt gardere seg mot, selv ikke AR sine Sovtek/Tung Sol. Forkjellen er bare at AR dekker reparasjonskostnadene dersom et av "deres" rør ryker. Har opplevd et effektrør som røyk, det begynte med økt sus og forvrengning i de ene kanalen. Så røyk røret med tilhørende anodemotstand. Ble en reparasjon i overkant av 1000 kroner (den gang). Har aldri vært plage med det seinere. Når det gjelder 6H30 rør, har jeg best erfaring med EH Gold. Har dessuten noen Reflektor 6H30-DR liggende. Hvis du sammenlikner et av "dagens" Sovtek 6H30 med et EH Gold 6H30, vil du se at de er ganske forskjellige i "innmaten". EH Gold likner mer på de "gamle" Reflektor 6H30-DR.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Har også handlet av the tube store tidligere (når jeg hadde toskebokser), alltid raske og greie å ha med å gjøre.

    Handlet også rør av motron når han fortsatt drev på. Fikk gode råd om rør til toskeboksene av ham.

    Greit å støtte lokal leverandør (audiomix og mala f.eks) når man kan.

    Men prisen på rep av vs115 var mindre enn differansen mellom mala og arc. Så siden de er såpass mye dyrere enn alle andre gir det ikke mening å betale for sikkerheten ved dekt rep etter defekt rør.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    ARC har alltid hatt priser på rør som har vert 2-3 ganger av "vanlig" pris på markedet. Jeg gjennom alle år søkt rundt på markedet etter best pris/kvalitet når jeg handler rør. Motron var lenge førstevalget, men har stort sett gode erfaringer med de fleste av de store butikkene rundt om i verden. De selger matchede rør om en trenger det. Med den banan republikk valutaen vi har kan det fort bli store summer å spare. På 10 år har f.eks. Dollaren doblet seg mot Norske kroner, så å handle fra USA er blitt skamdyrt.... Siste årene har jeg brukt Tyske Banzai Music GmbH , og de har hatt gode priser, og gode rør, og selger slik at en slipper Tysk moms.
     

    Bjørnendrestad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    174
    Antall liker
    355
    Sted
    Karmøy
    Jeg tror Mala i hovedsak kjøper fra The Tube Store i Canada.Har gode erfaringer med dem (både Mala og the Tube Store). Rør som ryker tidlig, særlig effektrør, kan man ikke helt gardere seg mot, selv ikke AR sine Sovtek/Tung Sol. Forkjellen er bare at AR dekker reparasjonskostnadene dersom et av "deres" rør ryker. Har opplevd et effektrør som røyk, det begynte med økt sus og forvrengning i de ene kanalen. Så røyk røret med tilhørende anodemotstand. Ble en reparasjon i overkant av 1000 kroner (den gang). Har aldri vært plage med det seinere. Når det gjelder 6H30 rør, har jeg best erfaring med EH Gold. Har dessuten noen Reflektor 6H30-DR liggende. Hvis du sammenlikner et av "dagens" Sovtek 6H30 med et EH Gold 6H30, vil du se at de er ganske forskjellige i "innmaten". EH Gold likner mer på de "gamle" Reflektor 6H30-DR.
    Sovtek/Tung Sol og Electro Harmonix er vel de eneste som lager 6h30p rør ?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Sovtek/Tung Sol og Electro Harmonix er vel de eneste som lager 6h30p rør ?
    Nyproduserte 6H30 rør blir bare laget av Reflector fabrikken (Xpo-pul), som produserer alle merker slik som Sovtek, Electro-Harmonix, Tung Sol, Mullard, Svetlana osv. Så alle 6H30 rør er i utgangspunktet helt lik, men, EH-Gold er selekterte rør, og de er bare blitt bedre og bedre. Da BAT startet å bruke disse rørene i preampene sine rundt 2000`tallet var det militærspec. 6H30DR rør som ble brukt, og disse rørene fikk fort kultstatus. Disse rørene ble produsert frem til 1993, og rundt 1999 startet produksjonen opp igjen under Sovtek navnet, men var av en helt annen kvalitet, og ser heller ikke likt ut innvendig, og er det fortsatt ikke, selv om kvaliteten er blitt mye bedre. Har brukt 6H30 rør i anleggene mine i over 20 år, og brukt mengder av 6H30DR og vanlige Sovtek og EH-Gold, og har fortsatt DR rør i CD-spilleren, og har vel et sett igjen, da er det over. Disse DR-rørene er nesten oppbrukt og de få som er igjen selges for fantasipriser. Husker for mange år siden da jeg fikk en kontakt i Moskva som skaffet DR rør for småpenger. Var så billige at jeg først bestilte et prøveparti for å sjekke de ut . Angrer i dag på at jeg ikke kjøpte en palle med rør av han....😁

    6H30DR (Orginalen)
    1632077333934.png


    6H30Pi (Nyproduserte)
    1632077237245.png
     
    Sist redigert:

    Cato G.

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2008
    Innlegg
    87
    Antall liker
    83
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    4
    Sovtek/Tung Sol og Electro Harmonix er vel de eneste som lager 6h30p rør ?
    Ja, så vidt jeg vet. I "gamle" UdSSR het produsenten Reflektor. Etter sigende ble 6H30-DR brukt i sovjetiske jagerfly. I dag er lageret av NOS Reflektor 6H30-DR stort sett brukt opp. Siste gang jeg så dem avertert, så befant seg selger i Vietnam.
     

    Cato G.

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2008
    Innlegg
    87
    Antall liker
    83
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    4
    Nyproduserte 6H30 rør blir bare laget av Reflector fabrikken (Xpo-pul), som produserer alle merker slik som Sovtek, Electro-Harmonix, Tung Sol, Mullard, Svetlana osv. Så alle 6H30 rør er i utgangspunktet helt lik, men, EH-Gold er selekterte rør, og de er bare blitt bedre og bedre. Da BAT startet å bruke disse rørene i preampene sine rundt 2000`tallet var det militærspec. 6H30DR rør som ble brukt, og disse rørene fikk fort kultstatus. Disse rørene ble produsert frem til 1993, og rundt 1999 startet produksjonen opp igjen under Sovtek navnet, men var av en helt annen kvalitet, og ser heller ikke likt ut innvendig, og er det fortsatt ikke, selv om kvaliteten er blitt mye bedre. Har brukt 6H30 rør i anleggene mine i over 20 år, og brukt mengder av 6H30DR og vanlige Sovtek og EH-Gold, og har fortsatt DR rør i CD-spilleren, og har vel et sett igjen, da er det over. Disse DR-rørene er nesten oppbrukt og de få som er igjen selges for fantasipriser. Husker for mange år siden da jeg fikk en kontakt i Moskva som skaffet DR rør for småpenger. Var så billige at jeg først bestilte et prøveparti for å sjekke de ut . Angrer i dag på at jeg ikke kjøpte en palle med rør av han....😁

    6H30DR (Orginalen)
    Vis vedlegget 1012552

    6H30Pi (Nyproduserte)
    Vis vedlegget 1012551
    Fabrikken heter kanskje Reflektor, men Reflektor rør hører historien til...
     

    Cato G.

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2008
    Innlegg
    87
    Antall liker
    83
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    4
    .
    Fabrikken heter kanskje Reflektor, men Reflektor rør hører historien til...
    Eieren er vel New Sensor, som er et amerikansk selskap?

    Forøvrig: Som du ganske riktig viser, er bl.a. gitteret mye mindre i Sovtek en på de originale Reflektor. På EH Gold, derimot, er gitteret og oppbygningen mer som på Reflektor. EH Gold er m.a.o. ikke "selekterte" Sovtek, men en egen produksjon. Navnet "Gold" tror jeg kommer av at koblings-"pinnene" er gullforgylte.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Eieren er vel New Sensor, som er et amerikansk selskap?

    Forøvrig: Som du ganske riktig viser, er bl.a. gitteret mye mindre i Sovtek en på de originale Reflektor. På EH Gold, derimot, er gitteret og oppbygningen mer som på Reflektor. EH Gold er m.a.o. ikke "selekterte" Sovtek, men en egen produksjon. Navnet "Gold" tror jeg kommer av at koblings-"pinnene" er gullforgylte.
    Så langt som jeg husker så er New Sensor fra USA, men har også sett at de blir nevnt som Kanadiere. Uansett så eier de mange av de kjente merkene fra rørene sine glansdager, men rørene er produserte i Russland, og det meste på Reflekor fabrikken.

    Når det gjelder "størrelsen på "getter" så er jeg ikke enig. Nå har ikke jeg noen Sovtek tilgjengelig, men så langt jeg kan huske er "getter" av samme størrelse som på EH, og jeg er også overbevist at EH og Sovtek er samme produksjon, men som jeg nevnte, bedre selekterte rør. Noe jeg også fant i en artikkel av en rørguru :

    "New tubes come today in two versions… The ‘Sovtek’ 6H30 pi EB and the ‘Electro Harmonix’ 6H30 pi EH ‘goldpin’… These two versions are from manufacturing view and in sound field exactly the same..."

    Det som han også nevner en kan se etter for å skille et DR-rør fra Sovtek, finner en eksakt likt på EH-rørene jeg har.

    "The deferences
    • The plate flaps... in NOS DR tubes are of smooth coloring, exactly same with the rest plate material, with NO shinny line defects as the new tubes
    • The hat type getter... is much bigger in NOS DR’s than the new tubes
    • The lettering on the mica under the plate does not exist in the NOS DR tubes (at least in those I have examined)"


    Legger også ved bilde av et 6H30DR fra 86, og en nyere EG Gold. Rørene har jeg liggende i beholdningen min. Som en ser er det stor forskjell på "getter"

    6H30 Getter.jpg
     
    Sist redigert:

    Cato G.

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2008
    Innlegg
    87
    Antall liker
    83
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    4
    Så langt som jeg husker så er New Sensor fra USA, men har også sett at de blir nevnt som Kanadiere. Uansett så eier de mange av de kjente merkene fra rørene sine glansdager, men rørene er produserte i Russland, og det meste på Reflekor fabrikken.

    Når det gjelder "størrelsen på "getter" så er jeg ikke enig. Nå har ikke jeg noen Sovtek tilgjengelig, men så langt jeg kan huske er "getter" av samme størrelse som på EH, og jeg er også overbevist at EH og Sovtek er samme produksjon, men som jeg nevnte, bedre selekterte rør. Noe jeg også fant i en artikkel av en rørguru :

    "New tubes come today in two versions… The ‘Sovtek’ 6H30 pi EB and the ‘Electro Harmonix’ 6H30 pi EH ‘goldpin’… These two versions are from manufacturing view and in sound field exactly the same..."

    Det som han også nevner en kan se etter for å skille et DR-rør fra Sovtek, finner en eksakt likt på EH-rørene jeg har.

    "The deferences
    • The plate flaps... in NOS DR tubes are of smooth coloring, exactly same with the rest plate material, with NO shinny line defects as the new tubes
    • The hat type getter... is much bigger in NOS DR’s than the new tubes
    • The lettering on the mica under the plate does not exist in the NOS DR tubes (at least in those I have examined)"


    Legger også ved bilde av et 6H30DR fra 86, og en nyere EG Gold. Rørene har jeg liggende i beholdningen min. Som en ser er det stor forskjell på "getter"

    Vis vedlegget 1012921
    Jeg har sammenliknet Sovtek og EH, og de er forskjellige, men EH er ikke identiske med de originale Reflektor, som du viser på bildet.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Prisene fra ARC har dessverre tatt helt av, både forsterkerne og rørene. Noe pga svak krone, men det forklarer ikke alt.
    Har hatt forsterkere fra ARC siden 1980, men aldri kjøpt rør fra dem. De som satt i som nye var ikke så bra som NOS rør jeg kjøpte fra andre leverandører. De siste gangene jeg handlet rør var fra Kvanlid @ Motron.
    For 4-5 år siden: 300 USD pr stk for DR fra BAT også.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Så langt som jeg husker så er New Sensor fra USA, men har også sett at de blir nevnt som Kanadiere. Uansett så eier de mange av de kjente merkene fra rørene sine glansdager, men rørene er produserte i Russland, og det meste på Reflekor fabrikken.

    Når det gjelder "størrelsen på "getter" så er jeg ikke enig. Nå har ikke jeg noen Sovtek tilgjengelig, men så langt jeg kan huske er "getter" av samme størrelse som på EH, og jeg er også overbevist at EH og Sovtek er samme produksjon, men som jeg nevnte, bedre selekterte rør. Noe jeg også fant i en artikkel av en rørguru :

    "New tubes come today in two versions… The ‘Sovtek’ 6H30 pi EB and the ‘Electro Harmonix’ 6H30 pi EH ‘goldpin’… These two versions are from manufacturing view and in sound field exactly the same..."

    Det som han også nevner en kan se etter for å skille et DR-rør fra Sovtek, finner en eksakt likt på EH-rørene jeg har.

    "The deferences
    • The plate flaps... in NOS DR tubes are of smooth coloring, exactly same with the rest plate material, with NO shinny line defects as the new tubes
    • The hat type getter... is much bigger in NOS DR’s than the new tubes
    • The lettering on the mica under the plate does not exist in the NOS DR tubes (at least in those I have examined)"


    Legger også ved bilde av et 6H30DR fra 86, og en nyere EG Gold. Rørene har jeg liggende i beholdningen min. Som en ser er det stor forskjell på "getter"

    Vis vedlegget 1012921
    Så langt som jeg husker så er New Sensor fra USA, men har også sett at de blir nevnt som Kanadiere. Uansett så eier de mange av de kjente merkene fra rørene sine glansdager, men rørene er produserte i Russland, og det meste på Reflekor fabrikken.

    Når det gjelder "størrelsen på "getter" så er jeg ikke enig. Nå har ikke jeg noen Sovtek tilgjengelig, men så langt jeg kan huske er "getter" av samme størrelse som på EH, og jeg er også overbevist at EH og Sovtek er samme produksjon, men som jeg nevnte, bedre selekterte rør. Noe jeg også fant i en artikkel av en rørguru :

    "New tubes come today in two versions… The ‘Sovtek’ 6H30 pi EB and the ‘Electro Harmonix’ 6H30 pi EH ‘goldpin’… These two versions are from manufacturing view and in sound field exactly the same..."

    Det som han også nevner en kan se etter for å skille et DR-rør fra Sovtek, finner en eksakt likt på EH-rørene jeg har.

    "The deferences
    • The plate flaps... in NOS DR tubes are of smooth coloring, exactly same with the rest plate material, with NO shinny line defects as the new tubes
    • The hat type getter... is much bigger in NOS DR’s than the new tubes
    • The lettering on the mica under the plate does not exist in the NOS DR tubes (at least in those I have examined)"


    Legger også ved bilde av et 6H30DR fra 86, og en nyere EG Gold. Rørene har jeg liggende i beholdningen min. Som en ser er det stor forskjell på "getter"

    Vis vedlegget 1012921
    Ingen hemmelighet at disse rørene kommer fra samme fabrikk. Det gelder alle disse her:
    EH Gold, Electro Harmonix, Tung-Sol, Sovtek, Svetlana
    og Genalex/Gold Lion
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har sammenliknet Sovtek og EH, og de er forskjellige, men EH er ikke identiske med de originale Reflektor, som du viser på bildet.
    Jeg tok å lette litt i smårør boksen, og der fant jeg jo en del brukte Sovtek 6H30, og studerte disse mot EG-Gold 6H30, og jo så langt jeg kan se så er disse 100% indentiske. Getter og resten av innmaten ser helt identiske ut for meg etter å ha studert disse med lupe...:). Ser de Tyske nettbutikkene reklamerer med at EH rørene er en kopi av DR, og det er å strekke sannheten et stykke ja....
    Uansett så er det Sovtek og EH-Gold vi har tilgjengelig, og heldigvis er kvaliteten blitt svært bra. Målte et sett EH-Gold for en del år tilbake, og begge rørene målte dønn likt. Det har jeg aldri sett på slike smårør verken før eller siden. Har selv 15 stk 6H30 i bruk i anlegget til en hver tid, + 2 stk i hodetelefon forsterkeren....
    Det har alltid vert selektering innenfor rør bransjen, der ofte de beste rørene gikk til militært bruk og fikk egne betegnelser og merking, selv om rørene i utgangspunktet var dønn lik.

    Tok også et bilde av Sovtek vs EH-Gold

    Sovtek vs EH-Gold.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn