Audio Physic vs Sonus Faber

R

Roysen

Gjest
bogron skrev:
Avanti III var klasse A i Sterophile, men kom i klassen med begrenset gjengivelse av lave frekvenser. Fremer var også svært begeistret for den.
Jeg har flere ganger hørt Audio Physic Avanti III på Burmester, og ML hos OFC, og bruker selv Avanti III med fullt oppsett av eletronikk fra ML. Dette skaper et enormt lydpanorama der man ikke er avhengig av å sitte i sweetspoten, og fungere også bra på LIAR testen (listening in another room). Sonus Faber har jeg bare hørt med elektronikk fra Electrocompaniet og Midgard, og her stakk Electrocompaniet av med seieren. Svært behagelig og kanskje noe "soft" lydbilde.
Avanti III er en svært god høytaler og mye bedre enn Virgo II og III i mine ører.

Mvh
Roysen
 
K

kbwh

Gjest
bogron skrev:
Sonus Faber har jeg bare hørt med elektronikk fra Electrocompaniet og Midgard, og her stakk Electrocompaniet av med seieren. Svært behagelig og kanskje noe "soft" lydbilde.
Der ser man. Jeg synes ICEpowerbaserte saker er langt å foretrekke framfor EC til Sonus faber.

Holmium, er den Macen fredet?
 
T

timc

Gjest
Jeg får vel komme med noen konkrete råd da.


Cayin/Spark Tri88 Sig.
ARC VT100 MK II
ARC D400 MK II
McIntosh MC 252
EC AW180


1stk. MC275 er i minste laget, men går fint an å leve med en god stund.


-Tim
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Hei igjen Roysen.

Takk for ett velformulerende og godt innlegg.

Ser ikke helt på hvilken grunn jeg skal føle meg fornærmet.
Det er velkjent at søker du svar på ett spørsmål på HFS er du garantert minst 10 forskjellige svar og alle drar i forskjellige retninger.Som trådstarter sier" her var det mange meninger om..................."
Med innlegget mitt der jeg beskriver min lyd er jo også ett forsøk på å holde tråden på rett spor.
Har desverre ikke hatt mulighet for å høre Virgo II men at denne er en god HT er jeg ikke i tvil om.
Men at III ern som du sier låter hardt å spisst i forhold til II ern stiller jeg meg noe undrende til ,da jeg mener utifra mine erfaringer at dette beror på valg av forsterkeri. Jeg har også opplevd at Virgo III kan låte litt spisst og anstrengt i spillestilen.... Når jeg da fikk koplet Sim Audioen opp mot disse forandret dette seg totalt.

Moon settet vil jeg kalle litt laid back i spillestilen og har blitt beskrevet som det nærmeste en kommer rør med transistor trinn.At dette passer Virgo III som den litt "viltre" Ht dette er ,er jeg ikke i tvil om men det er som sagt min oppfatning.
At Virgo III er blitt beskrevet å ha bedre presisjon og størrelse i lydbildet enn Virgo II var en artikkel Knut Vadseth gjorde i den tiden han jobbet for bladet Eyefi.Knut er vel en av de få som har testet samtlige av AP sine Virgo Ht.
Han testet vel også Paduaen selv om ikke dette var en Virgo,var den vel ikke langt ifra.
Han konstaterer også at Virgo III ern kan bli litt overeksponert i nedre del av toppen og at HT må "temmes" med riktig utstyr.

- Samtidlig må jeg få si at det er godt å være her blant likesinnede........... ;D

- Sier også hallo til Tom Tom, lenge siden sist...... ;)

MVH Johnny
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Har hørt Cremona med mange forskjellige forsterkere, og den trenger en kraftig forsterkere før den spiller dynamisk tilfredsstillende imo.
Etter det jeg har lest om mc275 så tror jeg det vill låte vakkert, men den vil neppe vekke høyttaleren til liv.
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
hei

sier meg enig med "eik". i de oppsettene jeg har hørt cremona har tankene gått mer i retning "hjemmekino" enn "hifi". mulig dette vil forbedre seg med en meget stram forsterker, hvilket jeg ikke tror et stk 275 er. skal du først bruke såpass med penger og SF er det som frister mest anbefaler jeg deg i alle fall å vurdere en stativhøyttaler med sub. du klarer vek kanskje å komme fra det med tilsvarende komponenter som "valentino" har i sin stue, og jeg føler meg temmelig sikker på at dette oppsattet knuser cremona.

ellers er jo avanti en meget spennende høyttaler, men i denne prisklassen kommer jo marten med sine miles III.....

cj
 
K

kbwh

Gjest
Om mitt oppsett "knuser" Cremona skal jeg ikke uttale meg om (har ikke hørt Cremona hjemme), men mer utstrakt på frekvensfløyene er det definitivt.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
salvatore skrev:
skal du først bruke såpass med penger og SF er det som frister mest anbefaler jeg deg i alle fall å vurdere en stativhøyttaler med sub.
Dette er en løsning jeg også er stor tilhenger av. Synes personlig at små høyttalere ser mye bedre ut en store og ofte så viser det seg også at ved rett plassering og forsterkervalg ikke er nødvendig med sub (nødvendig i den forstand at man kanskje har naboer...;))

I steden for å gå for en Cremona ville jeg tråle bruktørser etter feks en Guarneri Hommage/Memento. Disse ligger nok relativt likt prismessig.
 

Sonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2004
Innlegg
142
Antall liker
1
Om man bare kunne finne Guarneri Homage eller Memento brukt hadde det vært greit, men disse kommer jo svært sjelden på bruktmarkedet. Selv leter jeg etter Guarneri Homage, men kan være jeg går for Cremona om det ikke dukker opp noen Homager snart.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Hold ut!!!

Jeg kikket selv etter denne høyttaleren (GH) ca 9 mnd og ventetiden føltes til tider SVÆRT lang. Men jeg fant til slutt et perfekt eksemplar som befant seg "rett i nærheten". Jeg så anonnsen noen få minutter etter at den var lagt ut (heldigvis) og selgeren solgt til meg fordi jeg var førstemann. I tillegg leverte han på døren påfølgende helg! ;D

Jeg tror at om man skal gjøre gode bruktkjøp, må man ha både tålmodighet og "pengene klare". Da blir det ofte en gunstig løsning til slutt... I tillegg må man se utover nasjonale bruktbørser.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Valentino skrev:
bogron skrev:
Sonus Faber har jeg bare hørt med elektronikk fra Electrocompaniet og Midgard, og her stakk Electrocompaniet av med seieren. Svært behagelig og kanskje noe "soft" lydbilde.
Der ser man. Jeg synes ICEpowerbaserte saker er langt å foretrekke framfor EC til Sonus faber.

Holmium, er den Macen fredet?
Ja, den er fredet. Er meget fornøyd med den.
Ser heller for meg enda en 275 til enn å bytte effekttrinn.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
timc skrev:
Jeg får vel komme med noen konkrete råd da.


Cayin/Spark Tri88 Sig.
ARC VT100 MK II
ARC D400 MK II
McIntosh MC 252
EC AW180


1stk. MC275 er i minste laget, men går fint an å leve med en god stund.


-Tim
Ny forsterker er ikke særlig aktuelt, så at det går an å leve med 1 stk en periode er jo fint.

Takker alle for deres tilbakemeldinger så langt.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Greven skrev:
salvatore skrev:
skal du først bruke såpass med penger og SF er det som frister mest anbefaler jeg deg i alle fall å vurdere en stativhøyttaler med sub.
Dette er en løsning jeg også er stor tilhenger av. Synes personlig at små høyttalere ser mye bedre ut en store og ofte så viser det seg også at ved rett plassering og forsterkervalg ikke er nødvendig med sub (nødvendig i den forstand at man kanskje har naboer...;))

I steden for å gå for en Cremona ville jeg tråle bruktørser etter feks en Guarneri Hommage/Memento. Disse ligger nok relativt likt prismessig.
Sikkert ikke dumt om man har eget rom med en sub, men har litt vansker med en subplassering i min stue.
Hadde i utgangspunktet sett for meg gulvstående, men stativ kan jo vurderes. Bare litt redd for bassnivået og dybden.

Men alternative forslag mottas selvfølgelig.

Elektronikken skal som sagt ikke byttes, men kanskje etterhvert utvides med en 275 ekstra.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Greven skrev:
Jeg tror at om man skal gjøre gode bruktkjøp, må man ha både tålmodighet og "pengene klare". Da blir det ofte en gunstig løsning til slutt... I tillegg må man se utover nasjonale bruktbørser.
Det er dette med frakt da. Elektronikk er greit, men er litt mer usikker på høyttalere.
 
K

kbwh

Gjest
Holmium skrev:
Greven skrev:
salvatore skrev:
skal du først bruke såpass med penger og SF er det som frister mest anbefaler jeg deg i alle fall å vurdere en stativhøyttaler med sub.
Dette er en løsning jeg også er stor tilhenger av. Synes personlig at små høyttalere ser mye bedre ut en store og ofte så viser det seg også at ved rett plassering og forsterkervalg ikke er nødvendig med sub (nødvendig i den forstand at man kanskje har naboer...;))

I steden for å gå for en Cremona ville jeg tråle bruktørser etter feks en Guarneri Hommage/Memento. Disse ligger nok relativt likt prismessig.
Sikkert ikke dumt om man har eget rom med en sub, men har litt vansker med en subplassering i min stue.
Hadde i utgangspunktet sett for meg gulvstående, men stativ kan jo vurderes. Bare litt redd for bassnivået og dybden.
Greiene mine er avbildet i tråden i signaturen min. De subene leveres som system med delefilter/eq og måling og justering av tilpasning til rom og hovedhøyttalere. Integrasjonen er veldig god synes jeg.
 
R

Roysen

Gjest
Holmium,

Jeg tror kanskje at med Wadia og McIntosh foran høytalerne vil en såvdit varm høytaler som Cremona bli litt for mye av det gode. Både Wadia og McIntosh heller jo også mot det varme.

Jeg ser at du skriver at Wadia kan bli litt spiss i toppen men dette tror jeg nok gjelder dersom du spiller den digitale volumkontrollen utenfor det anbefalte området (altså under 70).

Wadia ruller faktisk av litt i toppen for å oppnå korrekt faserespons og burde derfor heller lyde litt avrundet i toppen enn spiss.

Mvh
Roysen
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Hvordan er "Verity Audio Fidelio " som Høium selger brukt for 30k?
Ser at Vidar Mørch ga dem god omtale, i et av de senere Audio-bladene, bare de benyttes i et ikke altofr stort rom.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Roysen skrev:
Holmium,

Jeg tror kanskje at med Wadia og McIntosh foran høytalerne vil en svådit varm høytaler som Cremona bli litt for mye av det gode. Både Wadia og McIntosh heller jo også mot det varme.
Mulig, mulig. Tenkte kanskje det rett og slett ville bli en behagelig opplevelse. Også er det jo et fint bøbel.
Hmmm, får gå i tenkeboksen.

Jeg ser at du skriver at Wadia kan bli litt spiss i toppen men dette tror jeg nok gjelder dersom du spiller den digitale volumkontrollen utenfor det anbefalte området (altså under 70).

Wadia ruller faktisk av litt i toppen for å oppnå korrekt faserespons og burde derfor heller lyde litt avrundet i toppen enn spiss.

Mvh
Roysen
Det er jo en 830 da. Vanskelig å konstant holde seg innenfor anbefalt område da styrken på ulike cd'er er så forskjellig. Har man større spenn i lydstyrke innenfor anbefalt område på nyere Wadiaer?
 
R

Roysen

Gjest
Holmium skrev:
Roysen skrev:
Jeg ser at du skriver at Wadia kan bli litt spiss i toppen men dette tror jeg nok gjelder dersom du spiller den digitale volumkontrollen utenfor det anbefalte området (altså under 70).

Wadia ruller faktisk av litt i toppen for å oppnå korrekt faserespons og burde derfor heller lyde litt avrundet i toppen enn spiss.

Mvh
Roysen
Det er jo en 830 da. Vanskelig å konstant holde seg innenfor anbefalt område da styrken på ulike cd'er er så forskjellig. Har man større spenn i lydstyrke innenfor anbefalt område på nyere Wadiaer?
Den digitale volumkontrollen fungerer identisk på alle Wadia D/A produkter. Dersom du beveger deg en del nedenfor 70 på volumkontrollen, ville jeg ha justert utgangsnivået på Wadia'en din. Jeg har selv eid 830 en gang i tiden, så jeg vet at dette har mye å si. Du må da ta av topplokket på spilleren og justere noen dip-switcher internt.

Når du du spiller under 70 vil dette gå ut over oppløsningen da det kutter "bits" fra signalet. Da vil det spille hardere/spissere. Kanskje dette er alt som skal til for at du opplever nirvana?

Mvh
Roysen
 
K

kbwh

Gjest
Viktig at digitale volumkontroller får brukt absolutt mesteparten av skalaen, ellers kan det gå ut over musikken, ja.
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
det ligger jo en cremona auditor på bruktbørsen nå:

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,12273.0.html

såvidt jeg har skjønt på flere skribenter, og også diverse forhandlere, er denne vel så bra som storebroren. skaffer di deg i tillegg en eller to velodyne dd12/15 skal du ikke se bort fra at du nærmer deg kremlyd (skal du først gå for to suber kan du i alle fall vurdere ragnarok fra tangen AV-design). du nevte at du hadde problemer med sub-plassering i stuen din, men et par småtasser klarer du vel å lure inn?

cj
 
K

kbwh

Gjest
Hjertens enig med Salvatore. Heller toveis med ordentlige stereosuber enn treveis, og både dd og Ragnarok plasseres elegant bak hovedhøyttalerne.
 
T

timc

Gjest
Selv med sub vil ikke CA takle like mye dynamikk som Cremona. Det hjelper stort på Cremona at mellomtonen blir avlastet i nedre del av stemmeområdet.


-Tim
 
K

kbwh

Gjest
I mitt system ruller mellomtonen av fra 130Hz, 2. orden, fra 70 Hz 4. orden.
Cremona ruller av 1. orden fra omtrent 300 Hz om jeg ikke husker feil, og mellomtonen er i tillegg refleksavstemt. Den jobber endel 5"en til Cremona også altså.

Cremona klarer ikke 105dB ved 20Hz.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
timc skrev:
Selv med sub vil ikke CA takle like mye dynamikk som Cremona. Det hjelper stort på Cremona at mellomtonen blir avlastet i nedre del av stemmeområdet.


-Tim
Går ut ifra at du snakker om en løsning med CA + sub, uten noen som helst tukling med frekvensbåndet? En slik avlastning kan jo også gjøres ved en løsning med aktive subber? Kan ikke forstå hvorfor det da skal være mindre dynamikk i CA?
 
T

timc

Gjest
Tror du misforstår meg Greven.

Stemmegjenngivelse starter rundt 135Hz. Det er ikke vanlig å bruke sub så høyt opp i frekvens. Cremona er delt på 400Hz dersom jeg ikke husker feil. De to bassene tar seg altså av ca 1.5 oktav av nederste del av stemmeleiet. Dette merkes ved at Cremona takler mer kompleksitet og volum i dette frekvensområdet.

-Tim
 
K

kbwh

Gjest
CA er kanskje litt slank under 200Hz? Uansett en fin presisering, timc.
 
T

timc

Gjest
Slank og slank. Den måler faktisk ganske pent (in room) ned til 60-70Hz.

Det er uansett en av de bedre monitorene jeg kjenner til. Med unntak av MBL radialstrahler og Wilson duet, men de koster mye mye mer.



-Tim
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Roysen skrev:
Holmium skrev:
Roysen skrev:
Jeg ser at du skriver at Wadia kan bli litt spiss i toppen men dette tror jeg nok gjelder dersom du spiller den digitale volumkontrollen utenfor det anbefalte området (altså under 70).

Wadia ruller faktisk av litt i toppen for å oppnå korrekt faserespons og burde derfor heller lyde litt avrundet i toppen enn spiss.

Mvh
Roysen
Det er jo en 830 da. Vanskelig å konstant holde seg innenfor anbefalt område da styrken på ulike cd'er er så forskjellig. Har man større spenn i lydstyrke innenfor anbefalt område på nyere Wadiaer?
Den digitale volumkontrollen fungerer identisk på alle Wadia D/A produkter. Dersom du beveger deg en del nedenfor 70 på volumkontrollen, ville jeg ha justert utgangsnivået på Wadia'en din. Jeg har selv eid 830 en gang i tiden, så jeg vet at dette har mye å si. Du må da ta av topplokket på spilleren og justere noen dip-switcher internt.

Når du du spiller under 70 vil dette gå ut over oppløsningen da det kutter "bits" fra signalet. Da vil det spille hardere/spissere. Kanskje dette er alt som skal til for at du opplever nirvana?

Mvh
Roysen
Kan jo prøve en ny justering, men er redd noen plater da ikke kan avspilles høyt da. Som sagt er det veldig stor forskjell på nivået på mange plater.

Har forøvrig justert disse bryterne før så jeg vet hvordan det gjøres. Har en medhørende tabell for de ulike bryterstillingene.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
timc skrev:
Jeg får vel komme med noen konkrete råd da.
McIntosh MC 252

1stk. MC275 er i minste laget, men går fint an å leve med en god stund.
Hvordan vil du si forskjellen mellom disse er?
Vurderte 252 først faktisk (som er dyrere enn 275), men selger mente at 275'en var bedre. At den er strammere, mer detaljert og generelt en bedre forsterker. Han mente at 252 var en av de mindre bra modellene til McIntosh.

Jeg lånte med en 275 og falt veldig for denne, men har ikke hørt 252.
Et forsterkerbytte er ikke aktuelt, men tar gjerne innspill på forskjeller uansett.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Holmium skrev:
Roysen skrev:
Holmium skrev:
Roysen skrev:
Jeg ser at du skriver at Wadia kan bli litt spiss i toppen men dette tror jeg nok gjelder dersom du spiller den digitale volumkontrollen utenfor det anbefalte området (altså under 70).

Wadia ruller faktisk av litt i toppen for å oppnå korrekt faserespons og burde derfor heller lyde litt avrundet i toppen enn spiss.

Mvh
Roysen
Det er jo en 830 da. Vanskelig å konstant holde seg innenfor anbefalt område da styrken på ulike cd'er er så forskjellig. Har man større spenn i lydstyrke innenfor anbefalt område på nyere Wadiaer?
Den digitale volumkontrollen fungerer identisk på alle Wadia D/A produkter. Dersom du beveger deg en del nedenfor 70 på volumkontrollen, ville jeg ha justert utgangsnivået på Wadia'en din. Jeg har selv eid 830 en gang i tiden, så jeg vet at dette har mye å si. Du må da ta av topplokket på spilleren og justere noen dip-switcher internt.

Når du du spiller under 70 vil dette gå ut over oppløsningen da det kutter "bits" fra signalet. Da vil det spille hardere/spissere. Kanskje dette er alt som skal til for at du opplever nirvana?

Mvh
Roysen
Kan jo prøve en ny justering, men er redd noen plater da ikke kan avspilles høyt da. Som sagt er det veldig stor forskjell på nivået på mange plater.

Har forøvrig justert disse bryterne før så jeg vet hvordan det gjøres. Har en medhørende tabell for de ulike bryterstillingene.

Grunnen til dette er at Wadia starter med 24bit oppløsning for den digitale volumkontrollen.
Mao. hver gang man attenuerer signalet med 6dB så stjeler man 1 bit av oppløsningen, da nevnte bit(s) brukes som en kommando for amplitudesenking.
Poenget da er å justere seg maks ned til 16 bit (red-book) uten å justere videre. Det er først da at man opplever degradering.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Sonus faber er bare egnet for å høre Barry White og Julio Iglesias. :-* :-* :-*
;D
 
T

timc

Gjest
Holmium skrev:
timc skrev:
Jeg får vel komme med noen konkrete råd da.
McIntosh MC 252

1stk. MC275 er i minste laget, men går fint an å leve med en god stund.
Hvordan vil du si forskjellen mellom disse er?
Vurderte 252 først faktisk (som er dyrere enn 275), men selger mente at 275'en var bedre. At den er strammere, mer detaljert og generelt en bedre forsterker. Han mente at 252 var en av de mindre bra modellene til McIntosh.

Jeg lånte med en 275 og falt veldig for denne, men har ikke hørt 252.
Et forsterkerbytte er ikke aktuelt, men tar gjerne innspill på forskjeller uansett.

At 275 er strammere i bassen? Da har du blitt grundig lurt.

At 252 er av de mindre bra modellen er ikke noen bombe da det er det rimeligste transistortrinnet de har. Altså ingen under ;)

252 er ikke like oppløst som 275, Klangen er også en smule dårligere. Her vil matchinga bety mye. I bassen er 252 i en helt annen liga. Det finnes ikke engang grunnlag for en samenligning.


-Tim
 
K

kbwh

Gjest
BT skrev:
Sonus faber er bare egnet for å høre Barry White og Julio Iglesias.  :-*  :-*  :-*
;D
Jeg synes de fikser Hagenkvartetten og Emma Kirkby bra; Så feil kan man altså høre.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Valentino skrev:
BT skrev:
Sonus faber er bare egnet for å høre Barry White og Julio Iglesias. :-* :-* :-*
;D
Jeg synes de fikser Hagenkvartetten og Emma Kirkby bra; Så feil kan man altså høre.
Jepp, placebo kalles det.
::)
 
Topp Bunn