Audio out på tv

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
Jeg har en tv med analog audio out som sender all lyd ut til analog forsterker.
Tv, dvd eller blue ray lyd blir mye bedre gjennom forsterkeren og høyttalere.

På min nye tv er det kun digital out. Hvordan skal jeg få lyden fra tv'n til den analoge forsterkeren nå? Billigst mulig. Tips tas mot med takk.

Legger innlegget på hi fi generelt fordi dette gjelder lydkvaliteten på tv mm.

stereo

N

nb

Gjest
stereo skrev:

På min nye tv er det kun digital out. Hvordan skal jeg få lyden fra tv'n til den analoge forsterkeren nå? Billigst mulig. Tips tas mot med takk.

stereo
Du trenger en DAC. Det koster fra nesten ingen ting til veldig mye. Greit å kjøpe en som takler riktig kabel også - enten er det optisk eller coax.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
En DAC vil løse problemene dine. Digitale signaler inn på DAC fra TVen - analoge signaler fra DAC til forsterkeren. Med mindre forsterkeren din er en surroundforsterker med innebygget DAC. I så tilfelle kobler du bare TVen til en av surroundforsterkerens digitale innganger.

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
Takk for svar. Det går greit med hvilken som helst dac? Det er mange på marketedet.
Det blir ikke forsinkelse mellom bilde og lyd??

Cambridge dac magic for eksempel.

Mvh

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
Eller Abrahamsen dac til 995,-. ?

stereo

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
stereo skrev:
Takk for svar. Det går greit med hvilken som helst dac? Det er mange på marketedet.
Det blir ikke forsinkelse mellom bilde og lyd??

Cambridge dac magic for eksempel.

Mvh
Digital-TV forutsetter nødvendigvis at det er en DAC ett eller annet sted i signalkjeden. Hvorvidt DACen sitter i den digitale dekoderen, i TVen eller er frittstående, tror jeg har minimalt å si for forsinkelse av lyden. Såvidt jeg har forstått, går forsinkelsen med moderne TVer "den andre veien": Enkelte TVer bruker såpass lang tid på å lage bildet at lyden kommer på banen lenge før den skal.

M.h.t. valg av DAC vil hvilken som helst DAC i og for seg gjøre nytten. Det kan imidlertid tenkes at du får lyst til å sprite opp lyden fra de andre digitale kildene dine også - når du først kjøper deg en DAC - og da bør du velge en DAC som passer til resten av anlegget.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Jeg tar lyden ut fra GET boksen(analogt) men da må jeg justere på forsinkelsen på TV'en.

Ellers kunne du jo kjøpt en Surraundressiver med innebygget DAKK, men da må du sikkert ned i lydkvalitet.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Husk at ikke alle tver sender lyden digitalt ut i pcm. En del varianter av tver sender lyden digitalt ut i DTS eller dolby og da trenger man en DAC som støtter dekoding av disse formatene.

De fleste utsalgssteder av tver selger tilsvarende billige DA-konvertere fra rundt 1300 som tar dekoding av Dolby og DTS. Gefen har blant annet en helt enkel variant der.

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Om du bruker en decoder foran TV (bakkenett, Viasat, Canal Digital etc.) så er det analoge utganger for lyd på decoderen. Da tar du bare lyden ut herfra slik du tidligere hentet lyden fra TV. (bruker du i tillegg dvd/BR så tar du bare lyden analogt ut fra den også).

Vær obs på hvilket digital signal som sendes ut fra TV (som en annen påpekte ovenfor). Fra Canal Digital dekoder sendes kun pcm på sendinger uten sourround (ingen?). En "vanlig" DAC takler ikke et slikt (flerkanals) signal.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg vil nesten regne med at trådstarter bruker tuneren som er innebygget i tv. Dette er i alle fall det absolutt lureste da du får den samme funksjonaliteten fra en HD-PVR i de fleste moderne tver av god kvalitet.

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Antall liker
249
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Henger meg på denne da jeg også er i behov av en rimelig DAC for lyd fra optisk utgang på TV.
http://www.dealextreme.com/p/s-pdif-or-coaxial-digital-to-l-r-analog-audio-converter-44345
ser grei ut da den gjør det grunnleggende jeg er ute etter og er veldig billig.

Men:
Jeg kunne også tenkt meg en DAC som har:
-Både optisk og USB -inngang
-Både phono- og hodetelefonutgang
-Er fysisk liten
-God bygge- og lydkvalitet
-Så rimelig som mulig, men maks 2.000,-

Noen tips ?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Bidevind skrev:
Henger meg på denne da jeg også er i behov av en rimelig DAC for lyd fra optisk utgang på TV.
http://www.dealextreme.com/p/s-pdif-or-coaxial-digital-to-l-r-analog-audio-converter-44345
ser grei ut da den gjør det grunnleggende jeg er ute etter og er veldig billig.

Men:
Jeg kunne også tenkt meg en DAC som har:
-Både optisk og USB -inngang
-Både phono- og hodetelefonutgang
-Er fysisk liten
-God bygge- og lydkvalitet
-Så rimelig som mulig, men maks 2.000,-

Noen tips ?
Beresford, cambridge, Arcam, Abrahamsen, Musical Fidelity. Gjerne brukt.

Gradient Helsinki 1.5

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.07.2004
Antall liker
64
Sted
Elverum
Torget vurderinger
2
stereo skrev:

stereo
Kjøp en nyere forsterker med optisk inngang, recivere er jo ikke dyre greiene på brukten i dag.
Eller har du en dyr god i dag så blir det vel dac som en over har skrevet.

Hilsen Morten

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
stereo skrev:

På min nye tv er det kun digital out.

stereo
En del tver sender kun ut lydsignalet fra den innebygde dekoderen via den digitale utgangen. Det vil si at lyd fra andre kilder som kobles til tven, ikke kan hentes fra denne utgangen. Det står sikker noe om det i bruksanvisningen.

Frode

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Man får vel ikke slå lyden automatisk av når man til eksempel bruker den digitale utgangen på TV'n? Jeg måtte bruke RCA utgangen på min fars Tv når jeg koblet til en separat forsterker. Jeg prøvde da digitalutgangen og RCA utgangen på digital boksen.Kan være greit at man slipper og slå av den separate forsterker når man slår av Tv'n for en kortere periode.mvh Guit

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
oddgeir skrev:
Guit skrev:
baluba skrev:
stereo skrev:
Eller Abrahamsen dac til 995,-. ?

stereo
Det er en ren usb-dac. Passer ikke til tv/dekoder.
jeg bruker digital utgangen på min separate kabeltv-box inn i DAC'en. Veldig bra Tv lyd ble det ;D mvh Guit
Hvordan blir syncen mellom lyd og bilde?
Syncen er god. Ikke noe etterslep her ;D Veldig fin mute funksjon på Dac'en ved skifte av programkilde mvh.Guit

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.058
Torget vurderinger
1
Ett innlegg slettet natt til lørdag...

bjornh, moderator

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.460
Torget vurderinger
11
En del nyttig info her :)
Har sjekket dei aktuelle TV modellene fra Samsung som jeg har vurdert og her ser det ut som lyd ut av TV er i DTS format! Fanken! Da er eneste alternativet å ta lyden fra Dekoderboksen fra Canal+. Er vel ikke rare kvaliteten på DACen i den boksen.......
Begynner å bli mindre og mindre imponert over hele flat TVene igrunnen. Dårlig lyd, håpløse utganger og formater og i forhold til bildet på min siste generasjons Panasonic CRT TV 36" ble jeg heller ikke mye imponert på TV bilder!
Var i butikken å så på sikkert 30 TVer, og bl.a en Samsung til 17k. Der var TV bildene fra hurtigruta på. Det hadde jeg sett på hjemme rett før jeg dro, og bildene på flat tvene imponerte ikke mye. Bildet fra baugen var rett og slett unaturlig på gjenngivelsen av bølgene kontra hva jeg så hjemme...... Dette har jo vert akilleshælen til flatskjermene fra dag en. Bevegelser og fargeskarphet..... Rett og slett skuffende.... Gamle Panasonicen bedre enn dagens svindyre high tech flatskjermer......Men den tar for mye plass.... Hva gjør jeg nå? Venter 5 nye år? ;D

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
JK skrev:
En del nyttig info her :)
Har sjekket dei aktuelle TV modellene fra Samsung som jeg har vurdert og her ser det ut som lyd ut av TV er i DTS format! Fanken! Da er eneste alternativet å ta lyden fra Dekoderboksen fra Canal+. Er vel ikke rare kvaliteten på DACen i den boksen.......
Begynner å bli mindre og mindre imponert over hele flat TVene igrunnen. Dårlig lyd, håpløse utganger og formater og i forhold til bildet på min siste generasjons Panasonic CRT TV 36" ble jeg heller ikke mye imponert på TV bilder!
Var i butikken å så på sikkert 30 TVer, og bl.a en Samsung til 17k. Der var TV bildene fra hurtigruta på. Det hadde jeg sett på hjemme rett før jeg dro, og bildene på flat tvene imponerte ikke mye. Bildet fra baugen var rett og slett unaturlig på gjenngivelsen av bølgene kontra hva jeg så hjemme...... Dette har jo vert akilleshælen til flatskjermene fra dag en. Bevegelser og fargeskarphet..... Rett og slett skuffende.... Gamle Panasonicen bedre enn dagens svindyre high tech flatskjermer......Men den tar for mye plass.... Hva gjør jeg nå? Venter 5 nye år? ;D
Har et eldre Pioneer plasma 42''. Kan ikke se noe TV i dag jeg kunne tenkt meg og bytte med. Fargebalansen og sort dybden er utrolig. Lyden på selve TV.n er bra til og være flat TV mvh. Guit

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Aldrig hørt om noen tv med dts ut.
Har en Panasonic 37" PV60E, kostet 16500,- i 2006, har audio ut/inn analogt. Bruker dog digitalt og analogt ut fra Get dekoder.
Skal ikke ha ny tv før den tilter, fikk oppdatert firmware gratis på reklamasjon i fjor pga. de berømte røde slanger som kunne forekomme, bl.a. i filmen The Hunt For Red October.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.460
Torget vurderinger
11
niels skrev:
Har en Panasonic 37" PV60E, kostet 16500,- i 2006, har audio ut/inn analogt. Bruker dog digitalt og analogt ut fra Get dekoder.
Skal ikke ha ny tv før den tilter, fikk oppdatert firmware gratis på reklamasjon i fjor pga. de berømte røde slanger som kunne forekomme, bl.a. i filmen The Hunt For Red October.
Vel dette har jeg ikke så mye grei på, men i spec. står det DTS ut på alle nyere TVer jeg har sjekket! Dette p.g.a "alle" skal ha "surre rundt" lyd fra TVen. Tragisk.....
Blir vel til at jeg kjøper en billig TV, tror ikke det er verdt å betale 12-15k når en bare skal se TV....... Til det er flat TVene for dårlig enda......

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.129
Kjøp en Panasonic Plasma, så blir du i alle fall fornøyd med bildet, men det forutsetter gode TV-signaler. Hvis du er abonnent på et gammelt råttent nett fra GET eller Canal Digital, gir sikkert CRT-tv minst like godt bilde.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
JK skrev:
niels skrev:
Vel dette har jeg ikke så mye grei på, men i spec. står det DTS ut på alle nyere TVer jeg har sjekket! Dette p.g.a "alle" skal ha "surre rundt" lyd fra TVen. Tragisk.....
Blir vel til at jeg kjøper en billig TV, tror ikke det er verdt å betale 12-15k når en bare skal se TV....... Til det er flat TVene for dårlig enda......
Er det ikke slik at DTS-ut er en mulighet, men ikke noe tvang? Jeg trodde at man kunne gå inn i TVens oppsettmeny og velge hva slags lyd man vil ha ut. Det er tross alt ganske mange som ikke har surrerundtoppsett, og som må ha lyden i stereo.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.460
Torget vurderinger
11
Ulf-B skrev:
JK skrev:
niels skrev:
Er det ikke slik at DTS-ut er en mulighet, men ikke noe tvang? Jeg trodde at man kunne gå inn i TVens oppsettmeny og velge hva slags lyd man vil ha ut. Det er tross alt ganske mange som ikke har surrerundtoppsett, og som må ha lyden i stereo.
Ikke i følge specs på Samsung og Sony som jeg har sjekket. Der er det bare Toslink digitalt med DTS som format....

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
JK skrev:
Er overbevist om at du vil blir storfornøyd med denne skjermen JK:
http://www.prisjakt.no/product.php?p=848211
Mulig du kan se den hos BMH og HifiKlubben.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
JK skrev:
Ulf-B skrev:
JK skrev:
niels skrev:
Ikke i følge specs på Samsung og Sony som jeg har sjekket. Der er det bare Toslink digitalt med DTS som format....
Dette syntes jeg var såpass rart at jeg googlet meg til en tilfeldig brukermanual på et voksent Sony-TV (Bravia LCD-modeller):

Optical out: Selects the audio signal that is the output from the DIGITAL AUDIO OUT (OPTICAL) terminal on the rear of the TV: Set to "Auto" when equipment with Dolby Digital is connected, and set to "PCM" when non-compatible equipment is connected.

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
HiFi Klubben har en dac fra gefen. en som kun takler pcm og en som er dobbelt så dyr som tar dolby dts i tillegg til pcm.
Er denne ok?

Når det gjelder bilde kvalitet fra flat tv'er så er signal kilden utrolig viktig. Det må minst være digitale signaler og helst HD. Full HD vel og merke.
Eller en god blue ray. En moderne flat tv med 100hz eller bedre og i prissgment fra 5-6000 kroner vil gruse det meste av hva en tidligere har sett i tv verdenen!

Bilde kvaliteten på den nye tv'n er ekstremt bra, spesielt med blu ray eller HD signaler fra TV2, NRK og andre. Bilde er så bra at jeg nesten blir mer opptatt av bilde kvaliteten enn det som skjer på skjermen :)

Mvh stereo

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.129
stereo skrev:
Når det gjelder bilde kvalitet fra flat tv'er så er signal kilden utrolig viktig. Det må minst være digitale signaler og helst HD. Full HD vel og merke.
Det er vel foreløpig ingen TV-sendinger tilgjengelig i full HD, eller tar jeg feil? ???

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.460
Torget vurderinger
11
Ulf-B skrev:
JK skrev:
Ulf-B skrev:
JK skrev:
niels skrev:
Dette syntes jeg var såpass rart at jeg googlet meg til en tilfeldig brukermanual på et voksent Sony-TV (Bravia LCD-modeller):

Optical out: Selects the audio signal that is the output from the DIGITAL AUDIO OUT (OPTICAL) terminal on the rear of the TV: Set to "Auto" when equipment with Dolby Digital is connected, and set to "PCM" when non-compatible equipment is connected.
Takk! Dette får en ikke opp ved å lese oppgitte specs.! Ei heller ved å spørre "idiotene" i butikkene....

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.460
Torget vurderinger
11
orso skrev:
JK skrev:
Er overbevist om at du vil blir storfornøyd med denne skjermen JK:
http://www.prisjakt.no/product.php?p=848211
Mulig du kan se den hos BMH og HifiKlubben.
Takk for tips, men plasma er nok ikke aktuelt da dei er et støyhelvete.......

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
JK skrev:
Ulf-B skrev:
JK skrev:
Ulf-B skrev:
JK skrev:
niels skrev:

Takk! Dette får en ikke opp ved å lese oppgitte specs.! Ei heller ved å spørre "idiotene" i butikkene....
Til "idiotenes" unnskyldning, skal sies at dette står på side noen og tredve i manualen - den skal ha god tålmodighet, og skal vite hva han leter etter, som skal ha håp om å finne det. Jeg er nesten tilbøyelig til å legge skylden på manualene i dette tilfellet - hele opplegget med TV og surround er jo blitt så komplisert at man må ha innsikt på ekspertnivå bare for å lese det som står i manualen - langt mindre å forstå det. Og hvis man har forstått det, forandrer det seg hele tiden - så det du trodde at du kunne, basert på det du kjøpte for et par år siden, er helt steinalder når du kjøper noe nytt.

V

vredensgnag

Gjest
Ja, noe som kunne vært veldig enkelt er gjort overkomplisert fordi det er så lite standardisering, og fordi man legger opp til en rekke bokser i kjede, fremfor å prøve å løse det integrert. Det siste er selvsagt på vei, nå som flere og flere fjernsyn blir internett-kapable og har interne tunere/dekodere for oppkobling mot kilder som Get.

Leverte forresten inn mine Get-bokser i går. "Du også, det har vært et renn i dag."
Hadde kontrakt som utløp i slutten av juni, og goodbye Get og kabel.

Jeg tror kompleksiteten er en av årsakene til at surround-bølgen er i ferd med å gi seg. Folk går tilbake til 2-kanals, eller til dårlige surround-bjelker som skal ligge under tv'en. Var en artikkel i Aftenposten om et par som skulle kjøpe noen brunevarer og som ga opp, de måtte hjem og lese seg opp før de kunne ta en avgjørelse.

De jeg flyttet TVen ut av lytterommet og koblet fra alt som stod der, hadde jeg en klase på over 30 kabler strukket over ryggen på en stol etter endt jobb ... hadde selvsagt lagt opp til alt mulig, men likevel.

Rare produsenter.

For lyd ut vil jeg anbefale HDMI eller optisk/coax (alt etter hva som er mulig), og så en dekoding. Skal man kun ha to-kanals så er det ikke nødvendig å bytte til en annen receiver, men vil man utnytte mulighetene så er det verdt å vurdere en oppgradering der.

Deretter aktive høyttalere - slik at man kjører pre-OUT til dem? Da trenger man egentlig ingen effektdel.

Topp Bunn