Det er mulig at dette varierer mellom produsenter.Ulf-B skrev:Til "idiotenes" unnskyldning, skal sies at dette står på side noen og tredve i manualen - den skal ha god tålmodighet, og skal vite hva han leter etter, som skal ha håp om å finne det. Jeg er nesten tilbøyelig til å legge skylden på manualene i dette tilfellet - hele opplegget med TV og surround er jo blitt så komplisert at man må ha innsikt på ekspertnivå bare for å lese det som står i manualen - langt mindre å forstå det. Og hvis man har forstått det, forandrer det seg hele tiden - så det du trodde at du kunne, basert på det du kjøpte for et par år siden, er helt steinalder når du kjøper noe nytt.JK skrev:Takk! Dette får en ikke opp ved å lese oppgitte specs.! Ei heller ved å spørre "idiotene" i butikkene....Ulf-B skrev:Dette syntes jeg var såpass rart at jeg googlet meg til en tilfeldig brukermanual på et voksent Sony-TV (Bravia LCD-modeller):JK skrev:Ikke i følge specs på Samsung og Sony som jeg har sjekket. Der er det bare Toslink digitalt med DTS som format....Ulf-B skrev:Er det ikke slik at DTS-ut er en mulighet, men ikke noe tvang? Jeg trodde at man kunne gå inn i TVens oppsettmeny og velge hva slags lyd man vil ha ut. Det er tross alt ganske mange som ikke har surrerundtoppsett, og som må ha lyden i stereo.JK skrev:Vel dette har jeg ikke så mye grei på, men i spec. står det DTS ut på alle nyere TVer jeg har sjekket! Dette p.g.a "alle" skal ha "surre rundt" lyd fra TVen. Tragisk.....niels skrev:Aldrig hørt om noen tv med dts ut.
Har en Panasonic 37" PV60E, kostet 16500,- i 2006, har audio ut/inn analogt. Bruker dog digitalt og analogt ut fra Get dekoder.
Skal ikke ha ny tv før den tilter, fikk oppdatert firmware gratis på reklamasjon i fjor pga. de berømte røde slanger som kunne forekomme, bl.a. i filmen The Hunt For Red October.
Blir vel til at jeg kjøper en billig TV, tror ikke det er verdt å betale 12-15k når en bare skal se TV....... Til det er flat TVene for dårlig enda......
Optical out: Selects the audio signal that is the output from the DIGITAL AUDIO OUT (OPTICAL) terminal on the rear of the TV: Set to "Auto" when equipment with Dolby Digital is connected, and set to "PCM" when non-compatible equipment is connected.
Jeg har en Philips 46PFL9704H. Den har analog RCA ut og digital S/PDIF RCA ut. Analog ut virker alltid. Digital S/PDIF RCA ut til Logitech Transporter virker bra for TV-kanaler som sender tokanalslyd. En del HD-kanaler sender flerkanalslyd. Det gir det jeg kaller teknisk ulyd via Logitech Transporter fordi den får et flerkanalssignal selv om den kun forstår tokanalslyd.
Jeg fant ingen meny for å skru på dekoding til tokanalslyd for digital ut. Forhandleren spurte Philips, men etter et mislykket forslag, sa de at det ikke gikk. Vi spurte også forgjeves om det fantes noe i en serviceteknikermeny el.l. jeg kunne endre på.
Philips hevdet deretter at Riks-TV og Canal Digital (m.fl.) krever at digital ut for kanaler som sender flerkanalslyd skal være flerkanal. Jeg forstår at dette er "defaultvalget", men jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke kan få lov til å velge noe annet i en passende bortgjemt meny.