Audio out på tv

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
565
Sted
Bergensregionen
Ulf-B skrev:
JK skrev:
Ulf-B skrev:
JK skrev:
Ulf-B skrev:
JK skrev:
niels skrev:
Aldrig hørt om noen tv med dts ut.
Har en Panasonic 37" PV60E, kostet 16500,- i 2006, har audio ut/inn analogt. Bruker dog digitalt og analogt ut fra Get dekoder.
Skal ikke ha ny tv før den tilter, fikk oppdatert firmware gratis på reklamasjon i fjor pga. de berømte røde slanger som kunne forekomme, bl.a. i filmen The Hunt For Red October.
Vel dette har jeg ikke så mye grei på, men i spec. står det DTS ut på alle nyere TVer jeg har sjekket! Dette p.g.a "alle" skal ha "surre rundt" lyd fra TVen. Tragisk.....
Blir vel til at jeg kjøper en billig TV, tror ikke det er verdt å betale 12-15k når en bare skal se TV....... Til det er flat TVene for dårlig enda......
Er det ikke slik at DTS-ut er en mulighet, men ikke noe tvang? Jeg trodde at man kunne gå inn i TVens oppsettmeny og velge hva slags lyd man vil ha ut. Det er tross alt ganske mange som ikke har surrerundtoppsett, og som må ha lyden i stereo.
Ikke i følge specs på Samsung og Sony som jeg har sjekket. Der er det bare Toslink digitalt med DTS som format....
Dette syntes jeg var såpass rart at jeg googlet meg til en tilfeldig brukermanual på et voksent Sony-TV (Bravia LCD-modeller):

Optical out: Selects the audio signal that is the output from the DIGITAL AUDIO OUT (OPTICAL) terminal on the rear of the TV: Set to "Auto" when equipment with Dolby Digital is connected, and set to "PCM" when non-compatible equipment is connected.
Takk! Dette får en ikke opp ved å lese oppgitte specs.! Ei heller ved å spørre "idiotene" i butikkene....
Til "idiotenes" unnskyldning, skal sies at dette står på side noen og tredve i manualen - den skal ha god tålmodighet, og skal vite hva han leter etter, som skal ha håp om å finne det. Jeg er nesten tilbøyelig til å legge skylden på manualene i dette tilfellet - hele opplegget med TV og surround er jo blitt så komplisert at man må ha innsikt på ekspertnivå bare for å lese det som står i manualen - langt mindre å forstå det. Og hvis man har forstått det, forandrer det seg hele tiden - så det du trodde at du kunne, basert på det du kjøpte for et par år siden, er helt steinalder når du kjøper noe nytt.
Det er mulig at dette varierer mellom produsenter.

Jeg har en Philips 46PFL9704H. Den har analog RCA ut og digital S/PDIF RCA ut. Analog ut virker alltid. Digital S/PDIF RCA ut til Logitech Transporter virker bra for TV-kanaler som sender tokanalslyd. En del HD-kanaler sender flerkanalslyd. Det gir det jeg kaller teknisk ulyd via Logitech Transporter fordi den får et flerkanalssignal selv om den kun forstår tokanalslyd.

Jeg fant ingen meny for å skru på dekoding til tokanalslyd for digital ut. Forhandleren spurte Philips, men etter et mislykket forslag, sa de at det ikke gikk. Vi spurte også forgjeves om det fantes noe i en serviceteknikermeny el.l. jeg kunne endre på.

Philips hevdet deretter at Riks-TV og Canal Digital (m.fl.) krever at digital ut for kanaler som sender flerkanalslyd skal være flerkanal. Jeg forstår at dette er "defaultvalget", men jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke kan få lov til å velge noe annet i en passende bortgjemt meny.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hm....

Jeg sjekket Get-boksen min akkurat nå - for sikkerhets skyld - og der kan jeg velge mellom følgende digitallydinnstillinger:

1. "Av" - for det tilfellet at jeg ønsker å ta lyden analogt ut.

2. "Dolby Digital" - for maks. surroundmuligheter

3. "SPDIF" - for digitallyd i stereo.

Hvis Get kan, bør vel de andre kunne også. Kan ikke skjønne annet.

Hva TVen min kan, vet jeg ikke - den var noe som fulgte med på lasset da vi kjøpte leiligheten - og jeg har ikke brydd meg med å lære altfor mye om hva den kan og ikke kan.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
565
Sted
Bergensregionen
Ulf-B skrev:
Hm....

Jeg sjekket Get-boksen min akkurat nå - for sikkerhets skyld - og der kan jeg velge mellom følgende digitallydinnstillinger:

1. "Av" - for det tilfellet at jeg ønsker å ta lyden analogt ut.

2. "Dolby Digital" - for maks. surroundmuligheter

3. "SPDIF" - for digitallyd i stereo.

Hvis Get kan, bør vel de andre kunne også. Kan ikke skjønne annet.

Hva TVen min kan, vet jeg ikke - den var noe som fulgte med på lasset da vi kjøpte leiligheten - og jeg har ikke brydd meg med å lære altfor mye om hva den kan og ikke kan.
Det er jo åpenbart at det tekniske grunnlaget for det allerede er til stede i enhver TV (og TV-boks) hvis den har egne stereohøyttalere og/eller analog ut. Problemet er så langt jeg kan forstå, vilje og/eller (misforstått) politikk.

Hvis noen har fått det til med Philips TVer, er jeg interessert i tips og råd.

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
57
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Jeg har også prøvd meg på en phillips-tv, uten hell.
Den putter ut SPdif, men bare som DTS.

Virker som de rett og slett ikke har tatt seg bryet med å lage en menyknapp.

E

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
Jeg har prøvd gefen både den vanlige med pcm lyd og den med dolby digital.
Den med kun pcm får u lyder når kanaler eller blueray med dolby digital lyd settes på.
Den som skal ta begge formatene får smelle lyd i høyttalerne når kanaler med dolby digital settes på. Også fra blueray.

Jeg har derfor fortsatt ikke fått koblet lyden fra phillips tv'n til stereo forsterkeren :'(

Hva skal jeg velge som takler digital lyden tv'n sender ut??

mvh stereo

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
565
Sted
Bergensregionen
stereo skrev:
Den med kun pcm får u lyder når kanaler eller blueray med dolby digital lyd settes på.
Den som skal ta begge formatene får smelle lyd i høyttalerne når kanaler med dolby digital settes på. Også fra blueray.

Jeg har derfor fortsatt ikke fått koblet lyden fra phillips tv'n til stereo forsterkeren :'(

Hva skal jeg velge som takler digital lyden tv'n sender ut??

mvh stereo
Jeg har ikke prøvd Gefen-produktene, men har forøvrig som nevnt, snublet i samme problemkompleks, og hørt om andre i (omtrent) samme sitasjon.

Jeg har etterhver fått inntrykk av at mange før eller senere gir opp og velger enten å benytte TVens analog ut direkte til stereoforsterker, eller kjøper en, ofte rimelig, hjemmekinoreceiver.

Hjemmekinoreceiverløsningen høres i utgangspunktet voldsom ut, men p.g.a. store produksjonsvolumer og høy produktutviklingstakt, er de rimelige i forhold til hva de kan og gir. Alle moderne hjemmekinoreceivere kan ta i mot og dekode digital TV-lyd via HDMI, RCA S/PDIF og(/eller) Toslink. Den innebygde DAKen er ofte (rimelig) god. Husk at digital TV-lyd har ganske lav bitrate, og dermed neppe utnytter gode stereo-DAKer fullt ut uansett. Noen/mange hjemmekinoreceivere har også digital lydutgang som (jeg antar) kan mate en stereo-DAK. Man kan benytte en eller flere av hjemmekinoreceiverens funksjoner etter ønske og behov: dekoder, DAK, forforsterker, effektforsterker. Man behøver overhode ikke å benytte bakkanaler hvis man ikke vil.

Man kan få (ganske) rimelige hjemmekinoreceivere med analog pre ut for i hvert fall frontkanalene. Den innebygde DAKen er antagelig helt OK. En del har dessuten som nevnt digital lydutgang.

Ja, man benytter neppe alle funksjonene i en hjemmekinoreceiver, men det gjør vel ingenting hvis det man benytter fungerer bra og prisen for det er OK(?)

S

Stereo_Mono

Gjest
Har dessverre ikke erfaring med Philips TVer.
På min Sony KDL-55HX920 kan jeg velge 2 kanals PCM ut på optisk digitalutgangen på TVen.
Fungerer glimrende og all lyd fra HDMI kildene på TVen som routes via denne digitalutgangen er 100% i synk med bilde.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
565
Sted
Bergensregionen
digiman skrev:
På min Sony KD-55HX920 kan jeg velge 2 kanals PCM ut på optisk digitalutgangen på TVen.
Fungerer glimrende og all lyd fra HDMI kildene på TVen som routes via denne digitalutgangen er 100% i synk med bilde.
Slik virker analog ut på min Philips-TV (inkl. synk.), men dessverre ser det ut som om Philips ikke har forstått at det ville være fint med det samme for digital ut.

S

Stereo_Mono

Gjest
CDWMcInSpots skrev:
digiman skrev:
På min Sony KD-55HX920 kan jeg velge 2 kanals PCM ut på optisk digitalutgangen på TVen.
Slik virker analog ut på min Philips-TV (inkl. synk.), men dessverre ser det ut som om Philips ikke har forstått at det ville være fint med det samme for digital ut.
Forstår! Veldig dumt med tanke på ønske om å bruke DAC osv.
Mulig Philips er som Sony å tilbyr ofte ny funksjonalitet via oppgradering av firmware?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
565
Sted
Bergensregionen
stereo skrev:
Dette er antagelig akkurat det samme som jeg opplever med RCA S/PDIF fra Philips TV til Logitech Transporter.

Jeg har prøvd gefen [...] med dolby digital.
[...]
Hvilke Gefen-produkter benytter du? Gefen TV Digital Audio Decoder?

Noen har nevnt DTS i tillegg til Dolby Digital. Kan det tenkes at kanalene benytter flere ulike (sub)standarder og at Gefen bare støtter noen av dem?

music_first

Medlem
Ble medlem
12.11.2006
Antall liker
0
Nå har jeg lest gjennom hele denne tråden, men man må jo være ingeniør for å skjønne alle begrepene. Selv har jeg samme problem som flere her: jeg har tv og ønsker lyd ut i stereoforsterkeren. Jeg har følgende oppsett:

TV: LG 47 LV450N
Forsterker: Cayin C220i
Dekoder: innebygget i tv, signaler fra Canal Digital kabel-tv
DVD-spiller: LG DVX492H

Er det noen som kan svare meg på om jeg kan bruke en av de Gefen-modellene til Hifi-klubben? Evt. er jeg en kløpper på Ebay, så jeg bestiller gjerne derfra i steden ;D

EndreS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
37
Sted
Bergen
Jeg møtte på et tilsvarende problem da jeg kjøpte Abrahmsen V6 dac nå nylig, for å ha på TV-stuen. Samsung 40LCD med CAM-modul og Rikstv. Samsungen har bare surrerundtlyd og ingen mulighet for bytte til PCM.

Resultat: La bort CAM-en som jeg har betalt kr 1000,- for og skaffet en Grundig Rikstv-boks. Antenne inn i boksen, HDMI ut til TV og optisk s/pdif ut til DAC. Flere kabler og en ekstra boks bare fordi det ikke er et menyvalg i tven som lar meg velge digitalt format ut. Dustete.

E

EndreS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
37
Sted
Bergen
Ja, det kan du, men du må først sjekke om du har DTS eller PCM ut fra tven. Ser at den konverteren som Hifiklubben selger finnes i to versjoner. En Dolby digital og en for PCM. Hvis du har PCM ut fra tven eller dekoderen i tven så kan du bruke hvilken som helst dac med optisk s/pdif inngang.

Endre

ToreFK skrev:
Nå har jeg lest gjennom hele denne tråden, men man må jo være ingeniør for å skjønne alle begrepene. Selv har jeg samme problem som flere her: jeg har tv og ønsker lyd ut i stereoforsterkeren. Jeg har følgende oppsett:

TV: LG 47 LV450N
Forsterker: Cayin C220i
Dekoder: innebygget i tv, signaler fra Canal Digital kabel-tv
DVD-spiller: LG DVX492H

Er det noen som kan svare meg på om jeg kan bruke en av de Gefen-modellene til Hifi-klubben? Evt. er jeg en kløpper på Ebay, så jeg bestiller gjerne derfra i steden ;D

music_first

Medlem
Ble medlem
12.11.2006
Antall liker
0
Jeg er inne i TV-menyen nå, og der har jeg noen forskjellige valg:

1. Infinite Surround (Av/På) (står som standard av)
2. Digital lyd ut: (PCM/Automatisk) (står standard PCM)

Betyr det at jeg kan gå for den billigste gefen-dac'en? Vil det fungere greit når jeg kjører signalene fra DVD-spilleren også?

EndreS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
37
Sted
Bergen
Ja. Da kan du bruke den billigste gefen-dacen. Hvis du har coaxial ut fra DVD-spilleren kan den også kobles på. Mener det var en swithc på gefen. Men jeg ville tenkt litt på fremtidig behov også og kanskje kjøpt en annnen (dyrere) dac med flere innganger. (Spillemaskiner, lyd fra PC o.a.)

PS! Du må inn i menyen på DVD-spilleren og velge PCM på lyd ut.

E

ToreFK skrev:
Jeg er inne i TV-menyen nå, og der har jeg noen forskjellige valg:

1. Infinite Surround (Av/På) (står som standard av)
2. Digital lyd ut: (PCM/Automatisk) (står standard PCM)

Betyr det at jeg kan gå for den billigste gefen-dac'en? Vil det fungere greit når jeg kjører signalene fra DVD-spilleren også?

music_first

Medlem
Ble medlem
12.11.2006
Antall liker
0
Takk for svar!

Dette skal kun stå i stua, så det blir ikke noen flere ting som skal kobles til. I kjellerstua derimot, har jeg en Onkyo-receiver "i midten", som tar imot alt av signaler fra både ps3 og pc og distribuerer videre til TVen.

Topp Bunn