Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Takk for tilbudet, men heller nok mer i retning av en integrert. Skulle gjerne sammenlignet OTO og SORO. tviler på at det noensinne blir mulig på samme sted.
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Tipper at det er min P1SE :). Denne har fortsatt en Noble Volume pot som AN brukte på alle sine forforsterkere. og denne er veldig god. Den forsterker har gode NOS rør i utgangspunkt. Men det er smak og behag. Det er muligens verdt å teste andre ECC83'ere, dette vil gi merkbare forskjeller i klang på denne forsterkeren.

    Jeg har eid denne P1SE og har de siste måneder kunne sammenligne med en P2SE Sig. Flere sier (grove linjer) at en P1SE går mer i retning av en 300B/P3 og en P2SE i retning av Jinro. Jeg kan nok være enige i det. Begge er veldig gode forsterkere. En P1SE er noe mer romantisk i klang, og en P2SE er mer direkte. Om det er verdt å oppgradere fra en P1SE til en PxSE Signature er en kost/nytte vurdering. Men jeg er ikke i tvil om at Signature versjonen er bedre, men det trengs riktig utstyr for å få ut potentiale, etter min mening. En P1SE med forforsterker vil gi mer fleksibilitet, hvis det er ønskelig. Slik kan du bytte ut Pre og effektforsterker etter behov. Både P1SE og P2SE uten Pre fungerer utmerket, men jeg mener at en Audio Note Pre foran din P1SE og også en P2SE gir det siste løftet for å få en utrolig bra musikkopplevelsen. Jeg ville faktisk anbefalle å sette en M3(Line/Phono) eller M5(Line/Phono) foran en P1SE framfor å bytte den ut med noe annet, men dette koster også. Et 'rimligere' alternativ er en M2(Line/Phono) Signature, men den har jeg ikke prøvd på en P1SE. Skulle jeg ha valgt å gå integrert så hadde jeg nok gjerne sammenlignet en OTO og SORO, begge i SE Signature og muligens SE Silver Signature utgaven, og gjort opp min mening.
    Har selv en OTO SE Signature, og med litt rør-rulling er dette den beste lyden jeg har hatt!!

    Og så driver den 97dba ht med autoritet til øredøvende nivåer i 40kvm stue!!!
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Har selv en OTO SE Signature, og med litt rør-rulling er dette den beste lyden jeg har hatt!!

    Og så driver den 97dba ht med autoritet til øredøvende nivåer i 40kvm stue!!!
    Jeg får slå er slag for SORO SE jeg da 😉. En fantastisk forsterker med søkker og lass av krefter! Har Doxa 8.2, som den driver uten antydning til pusteproblemer.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    459
    Sted
    Jar
    Under utprøving av en eldre Soro SE på AN/K ble den ene høyttaleren i farten feilkoblet på bi-wiring terminalene, slik at begge kablene gikk til samme polaritet og kretsen ble kortsluttet. Forsterkeren stod på med volumpot'en i bunn i ca 5 minutter, før vi begynte å spille og hørte at kun den ene kanalen virket. Feilen ble oppdaget etter et par minutters spilling, og forsterkeren ble da slått av. Etter en halv times hvile, ble forsterkeren tent igjen, og alt virket perfekt.

    Spørsmål: Hvor sårbare er egentlig AN-forsterkerne mot kortslutning på utgangen? Er det kun utgangstransformatorene som beskytter mot skade? Kan forsterkeren ha tatt skade av dette, selv om den virker som den skal nå?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Generelt så er forsterkere med trafo på utgangen immune mot kortslutning der. Det er faktisk værre å ikke koble på noen last i det hele tatt. Altså motsatt enn dersom en bruker "tradisjonell" forsterker.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    ^Så også annonse på Hifisentralen.
    Er dette AN konstruksjon i bunn?
    Så ut som en spennende dac, siden jeg går å sikkler på AN dac
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Fra Peter Qvortrup på et annet forum:

    Slawa Roschkow who is SW1X used to be a customer who "converted" to making his own equipment, yes there is a great deal of inspiration in what SW1X does from what we do and that is fine with us, at the end of the day it is up to customers to decide whether they prefer the real thing as it were or a product, which may be perfectly good in its own way, at the end of the day customers vote with their money and ears.

    Peter
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Refererer til det som @Håkon_Rognlien har skrevet i 'Dreamcatcher'.

    Første gang jeg hører denne kombo i hjemmestue, med CDT-Two/II og DAC 4.1x Balanced. Hva skal jeg si. Helt enig med Håkon: 'This is how to play music from a digital source. Forever.'

    08051EAE-EBD5-45E6-889C-F6194F91B4A8.jpeg
    Dette her setter også andre saker for meg i perspektiv. Som synergi av et AN drivverk sammen med en AN DAC, kan alle som fortsatt satser på musikk på CD og egentlig ikke ser verdi i store investeringer i et AN drivverk (som meg selv), å utforske dette allikevel.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Apropo kopier.
    Var innom nettsiden til AN for å se om jeg kunne sammeligne hvor i AN hierarkiet en SW1X Dac I Spesial ville være. Det ble jeg ikke klok på.
    Men AN har nå en stor advarsel på nettsiden mot piratkopier av merket. Jeg kan forstå at det kan være et problem for AN. Da de har kostbare produkter med innmat som er enkelt å kopiere til å se likt ut rent visuelt.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tja, det er nok "filisofien" som kopieres de reagerer på. Filosofien er i bunn og grunn sgs. hele markedsføringen. Det som skaper inntekter. Det er det tydligvis flere som vil ha en del av.
    Flere av produktene til AN har jo kjente skjema på eteren så det er fritt fram for alle å kopiere de men ikke å kommersialisere.
    Advarslene er mer mot kopier/rebranding av passive komponenter (kondiser, kabler, motstander etc.)
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Apropo kopier.
    Var innom nettsiden til AN for å se om jeg kunne sammeligne hvor i AN hierarkiet en SW1X Dac I Spesial ville være. Det ble jeg ikke klok på.
    Men AN har nå en stor advarsel på nettsiden mot piratkopier av merket. Jeg kan forstå at det kan være et problem for AN. Da de har kostbare produkter med innmat som er enkelt å kopiere til å se likt ut rent visuelt.
    Jeg diskuterte akkurat SW1X direkte med Peter Qvortrup i fjor.
    Som også atlerovik linker til, tar ikke AN dette merket veldig tungt. De har god oversikt over hva han lager og selger, siden han handler deler direkte fra Audio Note, dessuten mener Peter at mannen bak merket er en hyggelig fyr som han treffer ofte. Ergo, så enn så lenge har de ikke noen problemer med det som foregår.

    Akkurat hvor den havner i AN-hierarkiet er noe mer komplisert. Peter sier den "stort sett er en kopi", men det er vel i grunn kvalitetsnivået på komponentene som avgjør eksakt hvilken AN dac den ligner mest på.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Jeg kan forstå at det kan være et problem for AN. Da de har kostbare produkter med innmat som er enkelt å kopiere til å se likt ut rent visuelt.
    Mye bra kan sies om Audio Note UK, men kopiering så er nok ikke deres sterkeste kort. Mye av elektronikken er basert på kjente konstruksjoner, høyttalerne er en direkte kopi, ja tilogmed navnet Audio Note tilhører en annen produsent. En av de to forsterkerne under er originalen:
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det er ikke så mange likheter mellom AN Japans produkter og AN UK's produkter, etter at Andy Grove har gjort sine endringer. Det er en lang historie med sterke uenigheter, og nå er den ene av de impliserte dessuten død, så det blir litt som å piske en død hest, det der.

    Og hva angår høyttalerne, så var de to Peter'ne, Qvortrup og Snell, nære bekjente, og AN har fortsatt der Snell slapp, han døde ung av en ganske så utsvevende livsstil... I stor grad "reverse engineering", ettersom Snell hadde det meste inne i hodet, og ikke noe på papir. De største forskjellene er komponentkvalitet, der PS var opptatt av å benytte billige komponenter, har AN stadig forfinet sitt konsept, ad absurdum, nærmest.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Lite hjertesukk
    Litt utfordringer for en som akkurat har begynt å snoke på bruktmarkedet dette. :)
    Mange modeller og variasjoner. I tillegg kommer alle forskjellige hjemmemod på standard produkter, Piratkopiering. Og "hemmelig" prisstruktur. Ønsker å være venn. Har veldig godt inntrykk fra de gangene jeg har hørt AN. Men føler det er en høy terskel å få kontroll. Og mye info som er veldig intern.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    ^ Fullt forståelig. Det nærmer seg et kaos. Særlig når du tar med alle modifikasjonene på toppen av myriaden av modeller som finnes. Og selvbygg av ymse slag i tillegg!!
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Alle disse piratkopiene hadde kansje ikke eksistert evt vært et langt mindre problem om Audio Note ikke opererte med disse prisene de har.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Takk Atle det skal jeg gjøre når jeg har noen konkret å spørre om :)
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    459
    Sted
    Jar
    Jeg har satt opp en testrigg i kjellerstua for å prøve ut forskjellige forsterkere. To sett med Snell type Q står ved siden av hverandre, og jeg mater to forsterkere med signal fra samme CD-spiller (Copland CDA 266), hvor analogutgangen går rett til den ene forsterkeren og digitalutgangen går til en Musical Fidelity DAC og derifra til forsterker nr. 2. Det gir mulighet for direkte sammenlikning av forsterkerne, og avslører store forskjeller. I går prøvde jeg min OTO SE Signature mot nyeste versjon av Rega Brio. Det som slo meg var at Rega Brio er en ekstremt god forsterker til Snell; åpen, ren og vanvittig rytmisk. OTOen sliter litt med Q'er, som blir tung last selv ved moderat volum. OTOen burde likevel klart seg bedre mot Brio. Prøvde deretter med Audio Innovations Series 500 med nye 5881 rør, som spilte klart bedre på Q enn begge de foregående.

    Jeg vet at OTO kan langt bedre. Trenger tydeligvis nye rør for å få potensialet ut, før jeg kobler OTO opp med nye Audio Note AN/J LX som jeg har i bestilling. Noen som har anbefalinger til gode rør? Noen som har prøvet Harma Cryo E84L fra Watford Valves, som Jeff Day skryter av til OTO?

    Tube swapping in the Audio Note (UK) Oto Phono SE Signature integrated amplifier! - Jeff's Place (positive-feedback.com)
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Snell type Q er vel 86 dB? Det kan allikevel bli for tung last for en OTO med 10W. En OTO klarer seg utmerket med en J/Lx. Jeg liker selv NOS Ei og RFT EL-84 i en P1SE eller OTO, men hvis dine rør i OTO-en fortsatt er bra, så ville jeg nok avvente til J/Lx-ene har kommet. Ellers lurer jeg på hvordan New Stock Tungsol (Sensor) EL-84 låter :)
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Nå har jeg én OTO SE phono og én P1 SE. Kan de brukes sammen, eller er det bare et idiotspørsmål?
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Det blir dobbelt opp. Såvidt jeg vet har OTO ikke pre-out. I tillegg er en OTO SE en AN M1+P1SE i 1 boks som bruker samme strømforsyning.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Lurer på om rørbestykningen i OTO har vært lik opp gjennom årene? Dette er den angitt med nå på hjemmesiden:

    1 x ECC82 2 x ECC83 1 x 6DJ8 (phono stage) 1 x ECC83 (Phono stage) 4 x EL84.

    I min er det ett 5751 rør, som sikkert er erstatning for et ECC83, i phonodelen. Da vill jeg også tro at det er mindre gain i phonoodelen.
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Er dette en ny OTO og er denne 5751 original fra fabrikken? 5751 har mindre gain. Dette valget kan ha blitt gjort av lydmessige årsaker.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Noen som har anbefalinger til gode EL84 rør til OTO? Nå bruker jeg RFT rørene som fulgte med P1 som jeg kjøpte av mrg01 her på S. Og et litt genrelt spm: passer alle EL84 rør her, eller er det noe jeg bør passe på? (ser at TomVen har stilt samme spm om anbefaling av rør)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har satt opp en testrigg i kjellerstua for å prøve ut forskjellige forsterkere. To sett med Snell type Q står ved siden av hverandre, og jeg mater to forsterkere med signal fra samme CD-spiller (Copland CDA 266), hvor analogutgangen går rett til den ene forsterkeren og digitalutgangen går til en Musical Fidelity DAC og derifra til forsterker nr. 2. Det gir mulighet for direkte sammenlikning av forsterkerne, og avslører store forskjeller. I går prøvde jeg min OTO SE Signature mot nyeste versjon av Rega Brio. Det som slo meg var at Rega Brio er en ekstremt god forsterker til Snell; åpen, ren og vanvittig rytmisk. OTOen sliter litt med Q'er, som blir tung last selv ved moderat volum. OTOen burde likevel klart seg bedre mot Brio. Prøvde deretter med Audio Innovations Series 500 med nye 5881 rør, som spilte klart bedre på Q enn begge de foregående.

    Jeg vet at OTO kan langt bedre. Trenger tydeligvis nye rør for å få potensialet ut, før jeg kobler OTO opp med nye Audio Note AN/J LX som jeg har i bestilling. Noen som har anbefalinger til gode rør? Noen som har prøvet Harma Cryo E84L fra Watford Valves, som Jeff Day skryter av til OTO?

    Tube swapping in the Audio Note (UK) Oto Phono SE Signature integrated amplifier! - Jeff's Place (positive-feedback.com)
    Som venn av begge merker, Snell og AudioNote, er jeg usikker på om modellen Q noen gang har vært tenkt som en naturlig følgesvenn av Peter Q sine greier. Q er heller ikke en Snell, konstruksjon men kom etter Peter Snell sin bortgang. Tror og effekt med OTO kan bli noe snau, de dipper og er lett tungdrevne dessverre for småforsterkere. Men, å prøve ut i eget rom , er neppe feil. Lykke til :)
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    459
    Sted
    Jar
    Enig i at Q ikke er optimalt til AN med lav effekt. De spiller forrykende med gamle Audio Innovations Series 500. Men OTO blir i svakeste laget, ja. Trodde det skulle gå greit på lavt volum, men det hjelper ikke så mye at volumet er lavt.

    Q er ellers fremragende til å få fram forskjeller i klang mellom forsterkere. Åpne, glatte og fine i lyden.
     

    Kanki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    219
    Antall liker
    63
    Lite hjertesukk
    …Og "hemmelig" prisstruktur. Ønsker å være venn. Har veldig godt inntrykk fra de gangene jeg har hørt AN. Men føler det er en høy terskel å få kontroll. Og mye info som er veldig intern.
    Enig! Håper på å kunne bli en venn jeg også en vakker dag. Men hva koster for eksempel et par AN-E hos Stereofil?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Enig! Håper på å kunne bli en venn jeg også en vakker dag. Men hva koster for eksempel et par AN-E hos Stereofil?
    Det er litt som å spørre "hvor stor er en en fisk?". :)
    Årsaken er at AN-E er en samlebetegnelse for en nær uendelig rekke modeller som strekker seg fra ca. 50 000,- opp til godt over 1 000 000,-
    De ser ganske like ut fra lytteposisjon, men det er en masse detaljer som skiller på dem oppover i modellene.
     

    Kanki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    219
    Antall liker
    63
    Såpass. Hvor i denne løypen treffer man på diminishing returns sånn omtrentlig?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn