Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.083
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tilbud etterspørsel. AN har vært gode på branding bl.a.
    Prisene er blitt til tider useriøse i mine øyne
     
    Sist redigert:

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Tilbud etterspørsel. AN har vært gode på branding bl.a.
    Prisene er blitt til tider useriøse i mine øyne
    Litt trist utvikling. Føler at favorittproduktene mine blir uoppnåelige pga alt for frisk prising. Utviklingskostnadene for AN/J er dekket inn for lengst, og det er en svært enkel og gammel konstruksjon. En «riktig» pris for J/LX Hemp burde være rundt 35k, ikke nærmere 80.

    Skal høre med Støre om han kan ordne opp i dette, med noen subsidier; det er jo «vanlige folks tur» nå😉
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    ^ Det er et slagord noen av produsentene i Hifi-bransjen burde plukke opp! 😁
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    En sommer er over....
    Lyset, lettheten og leken er forbi:
    P1040693.JPG


    Men vi skal ses igjen til neste år... :)

    I mellomtiden, welcome to the Prince of Darkness...!

    P1040695.JPG


    Mørket er tilbake i huset.
    Roen senker seg. La vinteren komme.
    :devilish:
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Kloke Audio Note venner. Jeg har en AN Dac One 1x. Spiller bra, men etter at den har stått på en stund, begynner den å skurre litt. Lyden er ikke konstant, og når den kommer høres det ut som hvit støy. Har bestilt nye lytter som erstatning til Jensen capsa. Utover det er jeg usikker på hvor feilen kan ligge. Noen med gode forslag til andre potensielle feilkilder?
    5E42C2FC-12AA-4901-9DE7-D3024E6123E2.jpeg
     

    llars

    Medlem
    Ble medlem
    23.05.2014
    Innlegg
    38
    Antall liker
    128
    Jeg oppgraderte i sommer fra min Tonemister til en M5 preamp og en Jinro Soschu effekt basert på 211 rør. Skal innrømme at jeg var litt spent. Det er innen samme “level 3” hos Audio Note, men et ikke ubetydelig hopp i pris.

    Forskjellen er betydelig. Først og fremst i bassen. Den går vesentlig dypere og er bedre definert. En helt noen opplevelse av fundamentet i musikken. Charlie Haden er en av mine favoritter, f.eks sammen med Pat Metheny på Missoury Sky. Bassen er mye bedre definert, rommet er større og luften mellom gitar og bass gjør at detaljer kommer mer frem. Det andre er hvor mye “større” rommet har blitt. Bredere og dypere. Det er som om noen har byttet ut høyttalerne mine med noen som er “større” i alle retninger.

    Er noe tapt? Tonemeister, eller er det kanskje 300B generelt, har noe litt romantisk, som å være i et rom hvor solens siste stråler gir et gyldent skjær. Noe av magien i 300B ligger i det lyset, følelsen å være tilstede. Jinro er litt mer analytisk, uten at magien er borte - bare anderledes. Setter på siste fra The Black Keys, rytmen er fantastisk og det svinger, fy f som det svinger, høyttalerne som født på ny, reinkarnert fra pyntelige jazzkasser til tung Mississippi blues lydvegg - joda, saker dette.
    537F1449-2CA0-4BAB-B367-58E7F60F9A9F.jpeg


    Rommet det spilles i er en vesentlig komponent og mitt er langt fra perfekt. En stue hvor både sofa og peisovn har prioritet. Med hjelp av Lyd & Akustikk fikk jeg opp noen paneler med demping fra RPG. Det ga en stor forbedring, men jeg vet det er mer å hente i rommet.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Ellers må jeg si jeg liker navnet du benytter på din forrige forsterker i innledende setning; Tonemister er jo en nokså talende betegnelse! :D
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.083
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Forskjellen er betydelig. Først og fremst i bassen. Den går vesentlig dypere og er bedre definert. En helt noen opplevelse av fundamentet i musikken. Charlie Haden er en av mine favoritter, f.eks sammen med Pat Metheny på Missoury Sky. Bassen er mye bedre definert, rommet er større og luften mellom gitar og bass gjør at detaljer kommer mer frem. Det andre er hvor mye “større” rommet har blitt. Bredere og dypere. Det er som om noen har byttet ut høyttalerne mine med noen som er “større” i alle retninger.
    En av årsakene her er nok også at du har skaffet deg effekt som er 150% kraftigere og i tillegg en preamp som driver det meste (kan faktisk drive super lettdrevne HT direkte).
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Jeg oppgraderte i sommer fra min Tonemister til en M5 preamp og en Jinro Soschu effekt basert på 211 rør. Skal innrømme at jeg var litt spent. Det er innen samme “level 3” hos Audio Note, men et ikke ubetydelig hopp i pris.

    Forskjellen er betydelig. Først og fremst i bassen. Den går vesentlig dypere og er bedre definert. En helt noen opplevelse av fundamentet i musikken. Charlie Haden er en av mine favoritter, f.eks sammen med Pat Metheny på Missoury Sky. Bassen er mye bedre definert, rommet er større og luften mellom gitar og bass gjør at detaljer kommer mer frem. Det andre er hvor mye “større” rommet har blitt. Bredere og dypere. Det er som om noen har byttet ut høyttalerne mine med noen som er “større” i alle retninger.

    Er noe tapt? Tonemeister, eller er det kanskje 300B generelt, har noe litt romantisk, som å være i et rom hvor solens siste stråler gir et gyldent skjær. Noe av magien i 300B ligger i det lyset, følelsen å være tilstede. Jinro er litt mer analytisk, uten at magien er borte - bare anderledes. Setter på siste fra The Black Keys, rytmen er fantastisk og det svinger, fy f som det svinger, høyttalerne som født på ny, reinkarnert fra pyntelige jazzkasser til tung Mississippi blues lydvegg - joda, saker dette. Vis vedlegget 760035

    Rommet det spilles i er en vesentlig komponent og mitt er langt fra perfekt. En stue hvor både sofa og peisovn har prioritet. Med hjelp av Lyd & Akustikk fikk jeg opp noen paneler med demping fra RPG. Det ga en stor forbedring, men jeg vet det er mer å hente i rommet.
    For et system! Ser helt fabelaktig flott ut. Er det RCA 6V6GT jeg skimter som inngang/driver?
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Er det noen som har synspunkter på betydningen av hemp vs. papir på Audio Note høyttalerne? Har nye J LX på gang, og spørsmålet er om det blir med papir eller hemp. Har hørt at hemp er noe stivere, og at de er mer avhengig av hjørneplassering for å få tilstrekkelig varm klangbalanse. Men at hemp gir et mer åpent og utilslørt lydbilde. Forskjellene skal være små, men tendensen er klar.

    Har tenkt å bruke dem med OTO SE Signature. OTOen er litt tilbakeholden i bassen, og jeg antar at det er like greit med papir. Liker et litt varmt og avslappet lydbilde. Heller ikke dumt å spare 5 000;)
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har synspunkter på betydningen av hemp vs. papir på Audio Note høyttalerne? Har nye J LX på gang, og spørsmålet er om det blir med papir eller hemp. Har hørt at hemp er noe stivere, og at de er mer avhengig av hjørneplassering for å få tilstrekkelig varm klangbalanse. Men at hemp gir et mer åpent og utilslørt lydbilde. Forskjellene skal være små, men tendensen er klar.

    Har tenkt å bruke dem med OTO SE Signature. OTOen er litt tilbakeholden i bassen, og jeg antar at det er like greit med papir. Liker et litt varmt og avslappet lydbilde. Heller ikke dumt å spare 5 000;)
    Hei,

    Underlig det du sier med at OTO Sign er tilbakeholden i bunn? Her er det den rørforsterkeren jeg har hatt i hus med desidert best bunn…

    Er den gammel?
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Jeg bruker en E/L 'papir' på en P1SE og dette gir etter min mening en god klangbalanse på alle typer musikk. Har også hørt på en AN-J/Lx i butikken for ikke så lenge siden. Jeg ville nok anbefale å høre på begge hvis mulig. Men jeg hadde nok valgt papir igjen hvis jeg ikke kunne sammenligne begge modeller. Papir skal ha en litt mørkere klang i en direkte sammenligning med hemp.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Otoen er fra 2013. Sammenlikningsgrunnlaget er Audio Innovations Series 500 med nye rør. S 500 var langt mer saftig i bassen. Det hører med til historien at dette ble testet på Snell Q, som nok blir en for tøff belastning for Otoen.
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Otoen er fra 2013. Sammenlikningsgrunnlaget er Audio Innovations Series 500 med nye rør. S 500 var langt mer saftig i bassen. Det hører med til historien at dette ble testet på Snell Q, som nok blir en for tøff belastning for Otoen.
    Her kan jeg være enige. AI500 er en PP EL34 med 25W som jeg selv har hatt i bruk på mine E/L i mange år. Denne gir klart mer 'trykk' i bassen. Jeg mener selv at en AI500 med 5881 rør nærmer seg klangbalansen en SORO PP klarer å levere.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Er det noen som har synspunkter på betydningen av hemp vs. papir på Audio Note høyttalerne? Har nye J LX på gang, og spørsmålet er om det blir med papir eller hemp. Har hørt at hemp er noe stivere, og at de er mer avhengig av hjørneplassering for å få tilstrekkelig varm klangbalanse. Men at hemp gir et mer åpent og utilslørt lydbilde. Forskjellene skal være små, men tendensen er klar.
    Tror du er helt spot on. Har bare dilla med E-kits, men har gjort akkurat den samme erfaringa selv. Mye tyder vel også på at romakustikken til de fleste nordisk stuer er mer livlige enn den overfylte "hula" til Peter Q. Kan ha litt å si det også. Alternativet er å bøtte på med mer varmtlydende forsterkere ala. Shindo med Allen Bradley, diverse Sprague og fortinnet kobbertråd. Gjennomsiktighet og klarhet vs. varme og en tanke grums. Foretrekker faktisk det siste.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg kjøpte nylig AN-E SPe HE, altså med hemp. Har ikke hørt dem med papir. Men jeg byttet fra AN-SPa høyttalerkabler til Lexus, altså fra sølv til kobber og må si det @VB beskriver over her stemmer veldig bra. Har en litt livlig stue og jeg syntes (uten å ha landet helt på konklusjon ennå) at sølvkablene gjorde at lydbildet tippet litt over i det skarpe noen ganger. Med kobberkabler endret dette seg ganske mye. Adskillig varmere, en del mer som skjer i bunnen, men også et tap av oppløsthet i toppen.
    Min anbefaling er å kjøpe med hemp og heller eksperimentere med kabler.
     

    Kvad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    66
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    3
    På innspurten av 2020 fikk jeg muligheten til å overta et nydelig Audio Note anlegg fra @GisleB
    Lovet å vise frem noen bilder, og det har tatt erhm... litt tid.

    Var allerede godt på vei med Audio Note med et par eldre AN-E/D, en DAC 3.1x, men drevet av en Dared Saturn Signature. Det hørtes allerede da fortreffelig ut.

    Inn kom et par særdeles fine AN-J/SPe, en OTO SE og - enda en DAC 3.1x.

    Var i utgangspunktet litt redd for å miste noe av bunndraget ved de mindre høyttalerne og mindre kraft i forsterker (fra 25 til 10 watt), men føler ikke noe savn. Den drar godt nok nedover til å få frem gåsehuden fra musikken. Der det derimot er betydelig bedre er oppover i frekvensene med en mye større klarhet. AN-E/D føles litt mer laid-back i sammenligning. Prøvd å bytte litt frem og tilbake mellom både forsterkere og høyttalere - kvalitetshevningen skal definitivt tilskrives dem begge, men usikker på hvilken fortjener mest cred. Tror dette vil fortsette å være endepunktet mitt ganske mange år fremover.

    Har byttet/oppgradert en del av rørene og syns det har hjulpet, men merker at OTO har mye mer egenlyd enn hva Dared hadde, der et rørbytte fikk den til å fullstendig endre personlighet. Her er det mindre forbedringer, men selv med de billigste rørene kommer det godlyd ut.

    DSC_9403b.jpg


    Plasseringen inn mot hjørnene med litt toe-in. Sitteposisjon er som regel litt udisiplinert i senterområdet. Ikke helt optimal sofaplassering, ei heller vinduet på høyre side. Det får nå være, all den tid det fortsatt spiller fortreffelig!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Ser meget lekkert ut, @Kvad ! Skulle likte å høre dette.

    Edit: du burde vel prøve med J-ene alene helt i hjørnene?
     

    Kvad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    66
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    3
    Absolutt! Må bare finne et nytt hjem til AN-E så skal de få stå helt alene.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Du trenger jo ikke finne et nytt hjem for å teste hvordan det låter ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Stativene til Audio Note AN-E har spiles nedover og oppover. Bruker alle spikes opp mot høyttalere, eller er det noen som bruker andre mellomlegg mellom stativ og høyttaler?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Stativene til Audio Note AN-E har spiles nedover og oppover. Bruker alle spikes opp mot høyttalere, eller er det noen som bruker andre mellomlegg mellom stativ og høyttaler?
    Har faktisk aldri hverken sett eller hørt om at noen bruker spikes mot høyttalerne. I manualen nevnes kun blue-tack.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takk. Mine stativer er levert med gjengede hull i topp og bunn. Spisse, lange spikes nedover, med låsemutter. Korte spikres med låsemutter oppover. Så lar de seg selvsagt bruke uten. Men spikes rett i høyttalerne herper selvsagt fineren. Kan jo starte med bluetac. Det er dessuten enklere ved flytting av HT.

    Takker gutter!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det antar jeg, siden jeg har handlet der jeg har. Men jeg har ikke spurt, ble bare fortalt at stativene var relativt kostbare nye.

    Har erfart at dette kan ha ekstrem betydning. Ikke AN dette, men tematisk relevant.

     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Mener at AN stativene var gjenget både i topp og bunn i det minste tidligere. Men vet AN uk alltid bruker Blue tack mot HT.
    Jeg måtte rett og slett bort og sjekke :D Og du/dere har rett. Mine har også gjenger på topplaten. De var bare så fylt av bluetac at jeg ikke la merke til det da jeg satte ned høyttalerne 😁
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Stativene til Audio Note AN-E har spiles nedover og oppover. Bruker alle spikes opp mot høyttalere, eller er det noen som bruker andre mellomlegg mellom stativ og høyttaler?
    prøvd blue tac ol lignende selv på stativer og de har en tendens til å sette seg dønn fast. Kan risikere å rive av finer av kasse ved uhell om man ikke passer på når man evt skal løfte de av stativene.. liker da bedre myke gummiføtter ala disse for avkobling..
    Likte bedre de sorte små de hadde før som var seigere,men disse er også myke nok til at de sitter godt.
     

    Vedlegg

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Litt av poenget er å få HT å koble mest mulig til stativene. Da er Blue tack veldig bra. Så må man bare ta det med ro skal man få det fra hverandre. 😊
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Vanlig gummiknotter som selges til kjøkkendører osv på ikea er også brukbart 🤙
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har selv brukt Blu Tack på AN-E i over 24 år og har tatt høyttalere fra stands mange ganger uten å skade noe som helst. Blu Tack blir brukt og anbefalt av Audio Note. Hvis jeg ikke tar helt feil følger det vel en eller to pakker Blu Tack med et nytt par AN stands.
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Litt av poenget er å få HT å koble mest mulig til stativene. Da er Blue tack veldig bra. Så må man bare ta det med ro skal man få det fra hverandre. 😊
    [/QUOTE

    Har alltid likt avkobling foran kobling hos meg.
    Men kanskje ikke hatt gode nok stativer til de stativhøyttaler som har vært innom alle disse årene. Ofte lagd de selv , da jeg syntes prisene for «custom» stativer har vært tullete mtp hva man faktisk får. Stativer er jo ikke en akustisk del av høyttalerne vel.?
    Alltid tenkt hensikten var å få de i riktig høyde og være solide og tunge nok så de avkobles fra underlaget. Aldri tenkt på stativene som en akustisk del av høyttalerne. Men jeg lærer fortsatt.😉
     
    Sist redigert:

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Å koble HT fra eller til stativene kan man selvfølgelig leke seg med å se vad man liker best. Men siden AN anbefaler å koble til stativene er jeg sikker på at det gir best lyd er stativene gode.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn