Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    2.1x Balanced er vel trafokoblet og i like stort kabinett som 3.1?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er jo prisnivået som er nedsiden med AN...
    Jeg har bestemt meg for en langsiktig spareplan til en DAC 2.1X Signature, til tross for at jeg har en absolutt strålende DAC allerede. Sånn er'e å være junkie. 🧟‍♂️

    Problemet er at det er som å skyte på bevegelig mål, jeg er usikker på hva som stiger raskest, sparekontoen eller prisen....
    Vi tar med et balltre neste gang vi skal ut med Peter på middag... Jeg holder , og du .. Nei, prisene er hva de er.. Stuff of legendes and lost worlds.. Kanskje også "words" når en ser lenger opp i hierarkiet..
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    2.1x Signature er uten trafoer. Jeg har ikke hørt den, så jeg tar bare sjansen ut fra mitt generelle kjennskap til Audio Note-produktene.

    En av grunnene til at det ikke bekymrer meg, er blant annet opplevelsen av hvordan den aller enkleste, 0.1x spiller; selv den er jo helt rå til å formidle musikkens nerve, jeg hørte den f.eks. side om side med en av mine andre favoritter Heed Obelisk DA, og selv om Heed har en touch mer åpenhet i mellomtonen, er dynamikk, liv og nerve i AN 0.1x faktisk enda bedre enn den livlige Heed'en.
    Resten klan jeg regne ut sjøl. :)
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Har over tid blitt snikvenn av Audio Note.
    Har altid vært litt skeptisk til merket. Synes de har lagt produkter med høy pris og lite innmat. Men vær gang jeg har satt meg ned å hørt har jeg blitt imponert. Det klare skillet for meg var når jeg for et par år tilbake fikk en halvtime alene i Audio Note rommet på messa i Horten. Etter det har jeg bitt snikvenn av merket. Har lest Håkons beskrivelse av Dac 3. Må si den høes spennende ut. Men personlig kan jeg ikke prioritere så mye investeringer i et produkt. Så tørr rett og slett ikke å høre på den:) Ønsker Håkon tillykke med å spare penger til en lillebror. Om du ikke når helt å ta igjen for prisstigningen så får du i alle fall kroner på bok:)
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    159
    Antall liker
    405
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en AN Dac3 Sr. nr 115 som samler støv - har sluttet å bruke digitalekilder. Er den fremdeles kurant som dac i disse hi res tider? Eller bare avleggs skrap? Kan den oppdateres? Råd søkes.
    Selge den til meg da?
     
    • Haha
    Reaksjoner: LMC

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    Det er flere som har vist interesse i den Ilp av ettermiddagen.
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    159
    Antall liker
    405
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Har en brukt DAC 3.1 x balanced på handa for 3000 euro fra utlandet.. Er det en grei pris med tanke på at det kommer på ca 40000 med moms og frakt? Enheten er i topp stand.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Har en brukt DAC 3.1 x balanced på handa for 3000 euro fra utlandet.. Er det en grei pris med tanke på at det kommer på ca 40000 med moms og frakt? Enheten er i topp stand.
    Er omtrent der de har ligget, de jeg har sett.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har en brukt DAC 3.1 x balanced på handa for 3000 euro fra utlandet.. Er det en grei pris med tanke på at det kommer på ca 40000 med moms og frakt? Enheten er i topp stand.
    Hvor mange runder er det rundt Bislett ?? :)...Spørs jo helt på tilstand, hva som sitter i den av trafoer, rør etc.. Få noen bilder og legg ut, så ser en fort om det er genuint noe å satse på..
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    159
    Antall liker
    405
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Den er fra 2005 og AN gjør rett som det er forbedringer på produktene sine uten å "skryte" så mye av det. 40k for en 15 år gammel dac ville jeg vært skeptisk til. Ha is i magen, plutselig kommer det noe interessant på børsen her i Noreg. Bruktprisen er som regel best her selv om AN har en tendens til holde seg godt i pris.
    I denne tiden har det vært utvikling på pcb, interstage, PSU etc.

    Husker ikke hva Akustisk Bureau solgte de for i den tiden men kan ikke tenke meg det var så ufattelig mye over 50k?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Den er fra 2005 og AN gjør rett som det er forbedringer på produktene sine uten å "skryte" så mye av det. 40k for en 15 år gammel dac ville jeg vært skeptisk til. Ha is i magen, plutselig kommer det noe interessant på børsen her i Noreg. Bruktprisen er som regel best her selv om AN har en tendens til holde seg godt i pris.
    I denne tiden har det vært utvikling på pcb, interstage, PSU etc.

    Husker ikke hva Akustisk Bureau solgte de for i den tiden men kan ikke tenke meg det var så ufattelig mye over 50k?
    Enig, synes prisen var litt drøy her for en helt standard boks.
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    159
    Antall liker
    405
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Den er fra 2005 og AN gjør rett som det er forbedringer på produktene sine uten å "skryte" så mye av det. 40k for en 15 år gammel dac ville jeg vært skeptisk til. Ha is i magen, plutselig kommer det noe interessant på børsen her i Noreg. Bruktprisen er som regel best her selv om AN har en tendens til holde seg godt i pris.
    I denne tiden har det vært utvikling på pcb, interstage, PSU etc.

    Husker ikke hva Akustisk Bureau solgte de for i den tiden men kan ikke tenke meg det var så ufattelig mye over 50k?
    Tusen takk for god input! Da sitter jeg på gjerdet inntil videre 😎👌. Vurderer Veridian Sirius også.. Den er vel ikke så veldig langt bak 3.1 vil jeg tro. Eventuelt gå for en ny Audio Note Zero 0.1x for å komme i gang med en budsjettvennlig introduksjon av Audio Note i mitt system.
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    159
    Antall liker
    405
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Enig, synes prisen var litt drøy her for en helt standard boks.
    Her er litt mer info:
    Hi Sigurd,


    This is an original Audio Note, no kit!
    It is only one year in use, i bought it new in the box (new old stock)
    I have recently replaced The tubes with The best tubes available.
    Two Philips NOS (1960) and a Bendix stuurbuis.
    Bendix is the top and hard to find.
    I will give you also The original tubes.

    Endrer det ditt synspunkt?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Her er litt mer info:
    Hi Sigurd,


    This is an original Audio Note, no kit!
    It is only one year in use, i bought it new in the box (new old stock)
    I have recently replaced The tubes with The best tubes available.
    Two Philips NOS (1960) and a Bendix stuurbuis.
    Bendix is the top and hard to find.
    I will give you also The original tubes.

    Endrer det ditt synspunkt?
    Markedet for å finne en slik er nok begrenset. Men et par rør gjør ikke all verden. Trafoene koster litt +++.. Nei, fortsatt dyr.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Dac 3.1b fra 2005 kjøpt i Norge og ikke herjet med kan jeg tenke meg en fornuftig bruktpris på opp i mot ca 20k. 40k ferdig inn til Norge er for dyrt og der er jeg enig med andre her.

    Å kjøpe AN fra andre steder enn her på berget er sjelden god butikk.
    Litt av problemet når man er på "merkjekjøret" så er det fare at man går litt blind og hopper på første og beste som dukker opp.
    Deretter begynner oppgraderingssyken og tweak/komponent skifte syken.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hei, forstår det slik at Stereofil er forhandler av Audio Note men finner ikke de rimeligste modellene som R Zero og M1 serien på sidene. Er det noen som har kjennskap til prisnivået på disse.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Solide saker! Hvordan låter de sammenlignet med P2SE?
    Jeg er ikke helt ferdig konkludert ennå. Men her er noen inntrykk så langt. Da jeg hørte dem første gang i går, var det også første gang jeg hørte 300b. Umiddelbart var det en solid wow-effekt med den magiske mellomtonen. Litt utypisk 300b etter hva jeg har forstått, var at de også ga litt mer i bunnen enn P2SE Sig, litt mer «trøkk» liksom. Opplever også en solid definisjon av plassering i stereobildet, kanskje naturlig med monoblokker kontra stereoeffekt. Men, etter å ha lyttet mer, savner jeg oppløstheten og raffinementet i toppen. Det gir seg utslag i mindre tre-dimensjonalitet, mindre dybde og rom. Lydbildet blir litt flatere, rett og slett, hvis dette gir mening. Mer konkret handler det nok om en ganske magisk oppløsthet i toppen i P2SE Sig. Så, Håkon var nok ikke så langt unna sannheten i sin prediksjon :)
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    @bevisfrond RCA 6SH7, Gold Lion PX300B, EH 5U4GB. Jeg har akkurat gått til innkjøp av to nye par med 6SH7; KenRad JAN '44 og NOS Tung-Sol glassrør. Spennende... Nye 300B har man ikke råd til for tiden, dessverre. Uten at jeg savner det, egentlig.
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    mulig jeg er treig, men Tungsol "glassrør", er det likeretterrør? Min erfaring er at det betaler seg godt med gode likeretterrør i AN.
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    TUNG-SOL 6SH7GT er et rør med glasskolbe. Jeg er veldig fornøyd med dette som driverrør i AN Interstage monoblokkene.
    Låter imo mer åpent og naturlig en metal kolbe variantene.(har testet en del varianter) Enig i at også likeretter rørene spiller en vesentlig rolle i AN.
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Nei, 6SH7. Ikke likeretter. Det fulgte med noen ok likeretterrør, men de gnistret voldsomt ved oppstart og tok sikringen, så jeg ble nervøs. Skal finne noe annet etterhvert. Glassrør fordi nesten alle 6sh7 er metallrør.
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    @Haglund84 har du noen anbefalinger til 5U4? Jeg ser noen nevner GZ37 som ekvivalent, men det er vel ikke helt korrekt?
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    GZ37 er primært laget for Choke input powersupply(LC, LCLC, etc)
    Audionote monoblokkene har Cap input; CLC psu.
    GZ37 tillater også dette, hvis den første kondensatoren ikke overskrider en gitt kapasitans. Monoblokkene har 2stk 47uf i serie=23.5uf som første kondensatorverdi. Dette er teoretisk for høy verdi for disse rørene. Ved å redusere kapasitans verdien til under 16uf, så vil det fungere bra med GZ37.

    Har testet endel 5U4 varianter.
    Anbefaler Tungsol 5U4GB og RCA 5U4GB
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn