Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Denne er jo spennende, da:

    Audio Note har for øvrig tett samarbeide med Psvane om rørutvilking, og har til og med eget AN brand laget hos Psvane.

    Og når det gjelder smårørene, hva med å sjekke hos Audiomix?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Ja, de er meget spennende! Og til vurdering.

    Audiomix har smårør som passer. Men av samme merke, ser det ut som.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Pene saker :)



    Hadde besøk av et par hifikompiser i går. Spilte først lenge på Audio Note, deretter Primaluna. Sistnevnte oppleves som at den har litt mer futt og sprett, for å bruke gode hifi-begreper. Altså, strammere, mer kontrollert bass, AN oppleves noe mer bløt i bass/nedre mellomtone. PL virker også som den har mer diskant.
    Til sammen så er dette faktorer som gir PL en litt høyere wow-faktor sånn umiddelbart. Kompisene mine var tydelige på at de foretrakk Primaluna. Jeg er mer usikker. Audio Note oppleves mørkere, men også sabla varm, på en positiv måte og, som nevnt før, ekstremt bra på oppløsthet (uten veldig tydelig diskant) og fasekontroll.

    Beskrivelsene over er noe av bakgrunnen for at jeg ønsker å teste andre rør. For å se om jeg kan beholde alt det som er bra, og samtidig oppleve litt strammere bass og noe mer diskant ved hjelp av andre rør. Jeg spiller mest pop og rock, rytmisk musikk, og er ikke først og fremst ute etter rør som låter avrundet i toppen, med stort fokus på mellomtone. Relativt lite jazz og ikke noe klassisk. Vurderer derfor, ut i fra det jeg har lest, Gold Lion KT77. Men har jo også hørt mye bra om Winged C og Psvane.
    Takk for svar! Ja, rør er definitivt ikke bare rør. ( Eller ER det bare rør;? )
    For lyst er ikke bare bra det heller, solgte en Luxman SQ N10 fordi jeg synes den ble for lys og skarp.
    Har såvidt startet høstjakta selv, -heller litt mot rør-pre og SS Amp, men frister også med ren analog rørforsterker (integrert)
    Men du som har god erfaring med Doxa: er rør veien å gå mener du?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Takk for svar! Ja, rør er definitivt ikke bare rør. ( Eller ER det bare rør;? )
    For lyst er ikke bare bra det heller, solgte en Luxman SQ N10 fordi jeg synes den ble for lys og skarp.
    Har såvidt startet høstjakta selv, -heller litt mot rør-pre og SS Amp, men frister også med ren analog rørforsterker (integrert)
    Men du som har god erfaring med Doxa: er rør veien å gå mener du?
    Sender deg en PM, jeg :)

    Edit: men det korte svaret er: ja. Og så Doxa høyttalere 😁
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Hei, er det noen som har oversikt over når de ulike inkarnasjonene av AN Dac 3.1x kom på markedet?Jeg vurderer en slik dac, og har lest litt forskjellig om dem. Jeg skal sende en mail til AN dersom ingen her har stålkontroll på dette 😊
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    E2BB74EA-95C0-420E-9591-46B46AF8EFBE.jpeg

    B64CDE27-7063-435D-B8B8-318925B2E9C3.jpeg


    8A2390FB-91CE-4B49-9967-8156DD044970.jpeg


    En kjapp oppdatering om bytting av rør i Cobraen. Eller - jeg er litt usikker på om jeg klarer å gjøre det kort, for jeg er så begeistra. 🤩
    Etter å ha vurdert blant annet KT77, fant jeg ut at jeg ville ha vanlige EL34 rør. Når det er det som står i forsterkeren fra Audio Note’s side, er det vel en fornuftig tanke bak. Jeg ønsket meg nye rør, levert av norsk forhandler. Deilig å vite at det er helt nytt og ikke minst, nylig produsert. Og godt å ha en forhandler som kan ordne opp kjapt om noe går galt. Det er jeg ekstra glad for nå, for denne lyden ønsker jeg ikke å måtte være foruten.
    Jeg endte opp med Psvanes We Series EL34 Philips Replica, blant annet etter gode anbefalinger her. For en forskjell det gjorde!! Siste CD-plata jeg spilte før jeg reiste ut for å kjøpe rørene, ble også første på nye rør. Det er en plate fra «verste» 80-tall, med ganske hard mellomtone, gated skarptromme og så videre. Med nye rør - rett ut av boksen - ble denne plata plutselig deilig å høre på. De harde, litt vonde, skarptrommeslagene mistet fokus, innspillingen opplevdes mykere og behageligere, men ikke minst - mer engasjerende, bouncy og spretten. Alle innspillingene jeg hørte gav meg et kjempeengasjerende lydbilde, med en soft, oppløst og detaljert topp. Mørk, og en følelse av «uendelig» bakgrunn. Svært tydelig stereobilde, med en naturlighet og autentisitet på stemmer og akustiske instrumenter som var nesten skummelt å oppleve. Det var som en god film på en god kino - jeg glemte nesten tid og sted, og var «inni» musikken.
    Ja, jeg vet - dette er fluffy beskrevet, så det holder. Men, som jeg skrev i starten, jeg er begeistra. Og jeg er rett og slett litt overveldet. Hadde ikke trodd at rørene skulle gjøre så stor forskjell. Og jeg er, ikke minst, overlykkelig over det som faktisk bor i denne «rimelige» forsterkeren. Jeg skal ikke love at det varer, men akkurat nå føles det som om at jeg har fått det lydbildet jeg har drømt om. Hvis dette er level 1, så lurer jeg på hvordan level 4 låter! o_O
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Beklager, glemte i min euformisme å ta med det som ikke er like bra. Bassen/nedre mellomtone er for svær og udefinert. Jeg antar at dette vil endre seg over tid når rørene er spilt inn. Inntrykkene ovenfor er tross alt med rør rett i fra boksen.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Høres ut som de Psvane WE EL34 er bra greier:)

    Har du prøvt å flytte litt frem og tilbake på høytalerene?

    Et annet rørmerke jeg tenkte å nemne er RCA.Viss du finner RCA smårør,så opplever jeg de som innimellom ha litt mindre nivå i de nederste register,men samtidig veldig naturlige og finoppløste.
     
    Sist redigert:

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Er det noen som vet (ca.) hvor mye en DAC 3.1x veier? På nettet (også AN sine sider) oppgis både 13 og 22 kilo. Mener jeg har sett 8 kilo et sted også...
    Edit: evt 2.1x balanced eller 4.1. For å få en pekepinn. 4.1 har kanskje kobberkabinett?

    Mvh Veleik
     
    Sist redigert:

    Kvad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    66
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    3
    Min veier ca. 5,5kg, men det er kanskje den balanserte II versjonen du er ute etter vekten på?
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Ja, det er den jeg tenker på. Den kan da ikke være 22kg? Selv om det står i manualen...
     

    Kvad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    66
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    3
    Så noen annonser for brukte der det var oppgitt 12 kg på en og 25 lbs på en annen.
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Takk. Kanskje det er noe forvirring fra AN rundt lbs og kg. Satser på det:)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    12-13 kg høres rett ut for en en AN DAC eller pre med utgangstrafoer.
    Tviler på en DAC 4 kan ha kobberchassis. Mulig topputgavene har det. Og det dyreste driverket mener jeg har tykt kobberchassis.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    grattis det gikk fort
    men de extra tresidene er vel med på å stive av kassene og egentlig litt imot ANs filosofi
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    grattis det gikk fort
    men de extra tresidene er vel med på å stive av kassene og egentlig litt imot ANs filosofi
    I følge upgrade gutta ville ikke disse sideplatene ha noe særlig å si.
    De spillte forrykende bra hjemme hos meg. Men merket forbedring ved hvordan de ble koblet til stativene.
    Bluetac fungerte aller best, og er også AN sin anbefaling.
    I tillegg tar det en stund før BG i filteret «går seg til» når de har stått ubrukt en stund.
    De har jo ikke stått lenge ubrukt. Men kan hende det er noe å hente på spilling ila kvelden 😊
     
    Sist redigert:

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    688
    Antall liker
    624
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Ser jo av bildet at det ikke ligger an til hjørneplassering. Der er er det nok et uutnyttet potensiale.
    Sagt i beste mening.

    mvh. Ole G
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Ser jo av bildet at det ikke ligger an til hjørneplassering. Der er er det nok et uutnyttet potensiale.
    Sagt i beste mening.
    Ja, jeg er klar over at jeg må på sikt finne en bedre løsning for plassering, men enn så lenge får dette duge :). Den viktigste jobben er gjort, og det er å få dem i hus!
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Hva med et par falske vegger på siden av høyttalerne. Flyttbare, eller blir det bare tull?
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Aner ikke. Kan godt tenkes at det er en mulighet :). Blir nok litt prøving og feiling i tiden fremover.
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    688
    Antall liker
    624
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Godt sagt! («Viktigst å få dem i hus»)
    For min del er jeg overrasket over hvor viktig hjørneplaseering er. Faktisk virker bare noen få centimeter fra eller til mye inn på bassKontroll og lydbilde. Beste er å følge manualens anbefaling.

    mvh. Ole G
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Godt sagt! («Viktigst å få dem i hus»)
    For min del er jeg overrasket over hvor viktig hjørneplaseering er. Faktisk virker bare noen få centimeter fra eller til mye inn på bassKontroll og lydbilde. Beste er å følge manualens anbefaling.

    mvh. Ole G
    Det er helt rett. Utrolig hvor mye en cm fra eller til betyr.
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Det er så mange som gjør et poeng ut av hvor lite pene AN-boksene er. Jeg er ikke enig, jeg synes den blanke, svarte fronten med litt gull er flott og "siklbar". Jeg må vel bare innse at jeg er en simpel AN-fanboy. Til mitt forsvar siklet jeg også over Forsellproduktene tilbake på 90-tallet...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn