Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Rune S skrev:
    Vil igrunnen anbefale deg å begynne med loddebolten,viss ikke du allerede er igang,for min erfaring er at småkomponentene i kretsen rundt røret har minst like mye å bety tonalt som forskjel på rør,ingen motstander eller kondiser er perfekte,de har alle sin lydsignatur,og jeg tror grunnen til at du oppfatter den enkle versjonen med 5687 og 6SN7 som såpass like er fordi det ser ut for meg som det er brukt akkurat samme komponentene på de 2 korta.
    Helt klart noe i det du sier der. De er 95% identiske de to kortene så likhetene er (og burde være) absolutt til stede. Noe mere "varme" i 6sn7 røret føler jeg.

    En dag jeg kjeder meg veldig skal jeg bytte tilbake til original linjekortet bare for å bekrefte det man hører ;)

    /jan
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Ikke noen kritikk av komponentene som er brukt altså ;) ,kjenner kun til utgangskondisene viss det er Mundorf som det ser ut som ?
    Er bare et velment tips ;) ,for den muligheten til å voice slike enkle kretser med skifte av småkomponenter til ens eget oppsett og smak,har gjort hobbyen mye enklere og artigere for min del .
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Rune S skrev:
    Ikke noen kritikk av komponentene som er brukt altså ;) ,kjenner kun til utgangskondisene viss det er Mundorf som det ser ut som ?
    Er bare et velment tips ;) ,for den muligheten til å voice slike enkle kretser med skifte av småkomponenter til ens eget oppsett og smak,har gjort hobbyen mye enklere og artigere for min del.
    Setter pris på alle tips, ikke misforstå.
    Er fersk ennå når det gjelder å leke med AN produkter men lærer og suger til meg info :)
    Mm, er nok kanskje mere å hente der enn å bruke tusenvis av kroner på rør, eksempelvis. Og AN ber jo om å bli "moddet" i en eller annen form, imho.

    Sitter vel 2x 1uF Mundorf der nå ja. Skal inn med ett par "andre" etterhvert ;)

    /jan
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Personlig har jeg ivertfall opplevd forskjelene som større ved skifte av utgangskondiser enn jeg har fått til med rørskifte.Samme med motstander direkte i signalveien.

    Vil ivertfall anbefale å prøve litt forskjellig,spør du 10 stk om hva du bør sette inn får du sannsynligvis ca 7 forskjellige forslag ;D
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.196
    Antall liker
    10.745
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Da har jeg akkurat foretatt litt lodding og montert inn et NOS rca 5r4gy rør i stedet for 5z3p(5u4g). Og det var også en ubetinget lydmessig forbedring.
    Siden det er større spenningsfall med disse ble en effektmotstand på 33ohm utelatt og spenning B+ lik som før.

    Må gjøre noe med første kondis som likeretter ser. Den er for høy nå. Så et par skifter må til....
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Rune S skrev:
    Personlig har jeg ivertfall opplevd forskjelene som større ved skifte av utgangskondiser enn jeg har fått til med rørskifte. Samme med motstander direkte i signalveien.
    Da har jeg litt å leke med innimellom - fremover :)
    I første omgang bytte ut mundisene med ett annet merke som bla BHO har erfaring med.
    Samme verdi selvsagt ;)


    Rune S skrev:
    Vil ivertfall anbefale å prøve litt forskjellig,spør du 10 stk om hva du bør sette inn får du sannsynligvis ca 7 forskjellige forslag ;D
    Hehe ja det vil jeg tro. Noe annet ville skuffe meg ;D

    /jan
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.896
    Antall liker
    10.746
    Torget vurderinger
    10
    @ Jan

    Vil et slikt DIY linjekort (eller er det røret som gjør susen) senke utgangsimpedansen til et mer passende nivå for mitt behov?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.196
    Antall liker
    10.745
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og ez81 røret som jeg monterte i preampen tok kvelden. Det holdt ikke lenge. Noen hundre timer. Så da var det tilbake til 6x5 der. En liten stund.
    Nå tok jeg ez81 fra dacen og inn i preamp og tilbake til 6x5 i dac. Det passer bedre.
    Konklusjon: ez81 i preamp er bra og bedre enn 6x5. Litt usikker i dac om det har så mye for seg der. Liker egentlig lyden rimelig bra akkurat nå...

    Noen som har et ez81 eller to og avse?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    hel skrev:
    @ Jan

    Vil et slikt DIY linjekort (eller er det røret som gjør susen) senke utgangsimpedansen til et mer passende nivå for mitt behov?
    Aner ikke. Men tror neppe du forandrer utg.imp mye ved å gjøre som jeg har gjort. Mulig med andre rør, vet ærlig talt ikke.

    Noen andre her som vet ?

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    bambadoo skrev:
    Og ez81 røret som jeg monterte i preampen tok kvelden. Det holdt ikke lenge. Noen hundre timer. Så da var det tilbake til 6x5 der. En liten stund.
    Ergelig. Var litt nysgjerrig på JJ sine og har ett på gang.
    Litt skeptisk jeg nå.

    /jan
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    JanR skrev:
    hel skrev:
    @ Jan

    Vil et slikt DIY linjekort (eller er det røret som gjør susen) senke utgangsimpedansen til et mer passende nivå for mitt behov?
    Aner ikke. Men tror neppe du forandrer utg.imp mye ved å gjøre som jeg har gjort. Mulig med andre rør, vet ærlig talt ikke.

    Noen andre her som vet ?

    /jan
    Tror det kommer ann på vilken høyspenning man har på røret,viss man senker den tror jeg man får lavere utgangsimpedans,men da også mindre forsterkning.
    Jeg har ellers en billig kanongod pre til salgs med lav utgangsimpedans,hint hint hint ;) 5687 rør med utgangstrafoer,som er en måte å få lav utgangsimpedans ut fra et rørtrinn.
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Har fått hjem en AN kit DAC 2.1 Level B Signatur og opplever noe rart.

    Når den spiller gjennom min AN M2, får jeg ganske mye brum i begge kanaler. Ikke levelig med såpass til brumming. Om jeg lar signalene gå direkte fra DACen inn i min reserveforsterker (integrert), er det ikke brum. Alt dette med hjelp av hodetelefoner, prøvde litt gjennom høyttalere, men det var altfor mye til at jeg turte la det stå på. Har byttet om på kabler etc, samme resultat. Jeg har en GNDskrue bak på M2 (ikke i bruk), men det finnes ingen på DACen.

    Er det noen som har tips til løsning/feilsøk etc? Takker for all hjelp ...
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    patro skrev:
    Har fått hjem en AN kit DAC 2.1 Level B Signatur og opplever noe rart.

    Når den spiller gjennom min AN M2, får jeg ganske mye brum i begge kanaler. Ikke levelig med såpass til brumming. Om jeg lar signalene gå direkte fra DACen inn i min reserveforsterker (integrert), er det ikke brum. Alt dette med hjelp av hodetelefoner, prøvde litt gjennom høyttalere, men det var altfor mye til at jeg turte la det stå på. Har byttet om på kabler etc, samme resultat. Jeg har en GNDskrue bak på M2 (ikke i bruk), men det finnes ingen på DACen.

    Er det noen som har tips til løsning/feilsøk etc? Takker for all hjelp ...
    Har testet litt mer, nå også på høyttalere, og resultatet er det samme: når DACen kjøres direkte inn i integrert forsterker: ikke noe brumming. Men når den går innom M2, kommer støyen. Det er en svak brumming i M2 når DACen ikke er koblet til, og det virker som om brummet forsterkes når jeg kobler til DACen.

    per a
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    patro skrev:
    patro skrev:
    Har fått hjem en AN kit DAC 2.1 Level B Signatur og opplever noe rart.

    Når den spiller gjennom min AN M2, får jeg ganske mye brum i begge kanaler. Ikke levelig med såpass til brumming. Om jeg lar signalene gå direkte fra DACen inn i min reserveforsterker (integrert), er det ikke brum. Alt dette med hjelp av hodetelefoner, prøvde litt gjennom høyttalere, men det var altfor mye til at jeg turte la det stå på. Har byttet om på kabler etc, samme resultat. Jeg har en GNDskrue bak på M2 (ikke i bruk), men det finnes ingen på DACen.

    Er det noen som har tips til løsning/feilsøk etc? Takker for all hjelp ...
    Har testet litt mer, nå også på høyttalere, og resultatet er det samme: når DACen kjøres direkte inn i integrert forsterker: ikke noe brumming. Men når den går innom M2, kommer støyen. Det er en svak brumming i M2 når DACen ikke er koblet til, og det virker som om brummet forsterkes når jeg kobler til DACen.

    per a
    Hvis M2 støyer "godt hørbart" på dine ht's så er det helt klart noe som ikke stemmer helt ja.
    Muligheter for å teste med ett annet 6SN7 rør ? Begynner med det enkle :)

    Bruker en M2 sjøl på klipschorn, så de kan være ganske tyste når de vil de M2'ene.

    /jan
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Takk for svar, Jan!

    M2en er ganske så tyst når jeg bruker min reserveCDspiller, og det lille som er er overhodet ikke sjenerende. Når jeg bruker min gamle AN DAC1 er det heller ikke noe brumming. Så det virker som om problemet er i kombinasjonen kit DAC - forforsterker. Men ja, rørbytte er en av de tingene som bør testes. Men har egentlig mer tru på at det er et jordingsproblem ...
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    patro skrev:
    Takk for svar, Jan!

    M2en er ganske så tyst når jeg bruker min reserveCDspiller, og det lille som er er overhodet ikke sjenerende. Når jeg bruker min gamle AN DAC1 er det heller ikke noe brumming. Så det virker som om problemet er i kombinasjonen kit DAC - forforsterker. Men ja, rørbytte er en av de tingene som bør testes. Men har egentlig mer tru på at det er et jordingsproblem ...
    Brum (50hz) som er problemet ?
    Konkludere med at det er A: dac , B: M2 "problemene" ligger da kanskje. Hva med å teste med en ledningsnutt mellom M2 - Dac ? Midlertidig jording sånn i test øyemed :)

    Hjemme er ingenting jordet sammen. Bruker M2/Dac 1/P1SE. Eneste som er jordet er stepup -> riaa.

    /jan
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    JanR skrev:
    patro skrev:
    Takk for svar, Jan!

    M2en er ganske så tyst når jeg bruker min reserveCDspiller, og det lille som er er overhodet ikke sjenerende. Når jeg bruker min gamle AN DAC1 er det heller ikke noe brumming. Så det virker som om problemet er i kombinasjonen kit DAC - forforsterker. Men ja, rørbytte er en av de tingene som bør testes. Men har egentlig mer tru på at det er et jordingsproblem ...
    Brum (50hz) som er problemet ?
    Konkludere med at det er A: dac , B: M2 "problemene" ligger da kanskje. Hva med å teste med en ledningsnutt mellom M2 - Dac ? Midlertidig jording sånn i test øyemed :)

    Hjemme er ingenting jordet sammen. Bruker M2/Dac 1/P1SE. Eneste som er jordet er stepup -> riaa.

    /jan
    Har tenkt det samme, men er usikker på hvordan jeg skal koble sammen dac og pre, det er en GNDskrue på M2, men ingen på DACen. Hvor bør jeg koble den til på DACen?

    Per A
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    patro skrev:
    JanR skrev:
    patro skrev:
    Takk for svar, Jan!

    M2en er ganske så tyst når jeg bruker min reserveCDspiller, og det lille som er er overhodet ikke sjenerende. Når jeg bruker min gamle AN DAC1 er det heller ikke noe brumming. Så det virker som om problemet er i kombinasjonen kit DAC - forforsterker. Men ja, rørbytte er en av de tingene som bør testes. Men har egentlig mer tru på at det er et jordingsproblem ...
    Brum (50hz) som er problemet ?
    Konkludere med at det er A: dac , B: M2 "problemene" ligger da kanskje. Hva med å teste med en ledningsnutt mellom M2 - Dac ? Midlertidig jording sånn i test øyemed :)

    Hjemme er ingenting jordet sammen. Bruker M2/Dac 1/P1SE. Eneste som er jordet er stepup -> riaa.

    /jan
    Har tenkt det samme, men er usikker på hvordan jeg skal koble sammen dac og pre, det er en GNDskrue på M2, men ingen på DACen. Hvor bør jeg koble den til på DACen?

    Per A
    For eks på en av skruene som holder netttrafo/choke på plass ? (M2 psu i den regner jeg med?)
    Burde fungere. Litt prøv og feil :)

    /jan
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    JanR skrev:
    For eks på en av skruene som holder netttrafo/choke på plass ? (M2 psu i den regner jeg med?)
    Burde fungere. Litt prøv og feil :)

    /jan
    Nedslående resultat: ledningsstump mellom M2 GNDskrue og netttrafoskruen på DACen medførte mere brumming ...
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    patro skrev:
    JanR skrev:
    For eks på en av skruene som holder netttrafo/choke på plass ? (M2 psu i den regner jeg med?)
    Burde fungere. Litt prøv og feil :)

    /jan
    Nedslående resultat: ledningsstump mellom M2 GNDskrue og netttrafoskruen på DACen medførte mere brumming ...
    Omtrent som her mao. Derfor bruker jeg ikke jording mellom komponentene.
    Sette oss i tenkeboksen litt skjønner jeg :)

    Og lage mat til ungene som er hjemme om litt.

    /jan
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    JanR skrev:
    patro skrev:
    JanR skrev:
    For eks på en av skruene som holder netttrafo/choke på plass ? (M2 psu i den regner jeg med?)
    Burde fungere. Litt prøv og feil :)

    /jan
    Nedslående resultat: ledningsstump mellom M2 GNDskrue og netttrafoskruen på DACen medførte mere brumming ...
    Omtrent som her mao. Derfor bruker jeg ikke jording mellom komponentene.
    Sette oss i tenkeboksen litt skjønner jeg :)

    Og lage mat til ungene som er hjemme om litt.

    /jan
    Hehe, ja, mat og tenking er en bra kombo det også!

    Per A
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.196
    Antall liker
    10.745
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fjern nettjord på dacen. Se hva som skjer..
    Og ta bilde av innmaten av dacen. Er den fra audionotekits eller an selv?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    bambadoo skrev:
    Fjern nettjord på dacen. Se hva som skjer..
    Og ta bilde av innmaten av dacen. Er den fra audionotekits eller an selv?
    Kit dac vel. Og ja bilde er en god ide.

    /jan
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    bambadoo skrev:
    Fjern nettjord på dacen. Se hva som skjer..
    Og ta bilde av innmaten av dacen. Er den fra audionotekits eller an selv?
    Kit, ja! Og når du sier nettjord, mener du at jeg skal koble DACen til et ujorda støpsel? I tilfellet har jeg gjort det, men jeg har ikke satt den på en separat kurs. Men det skulle vel ikke være nødvendig?

    Legger ved et bilde, om dere vil ha nærbilde av enkeltdeler/kort, bare si fra. Veldig glad for all hjelp!
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Hei! Bare et svar på spørsmålet fra "hel":

    Anodemotstanden til 5687-røret er mindre enn halvparten av 6SN7-røret, så utgangsimpendansen vil bli tilsvarende lavere med førstnevnte. Gå inn på Duncan amp og finn data for begge rørene og sjekk "plate resistance".

    Mvh Vidar
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    VB skrev:
    Hei! Bare et svar på spørsmålet fra "hel":

    Anodemotstanden til 5687-røret er mindre enn halvparten av 6SN7-røret, så utgangsimpendansen vil bli tilsvarende lavere med førstnevnte. Gå inn på Duncan amp og finn data for begge rørene og sjekk "plate resistance".

    Mvh Vidar
    Takk for den. Flere som lurer :)

    Men gain messig lik som for eks 6sn7, mer eller mindre ?
    Spør kun fordi jeg har en L2 m/5687 rør stående og gain føles lik vs M2 m/6sn7.

    /jan
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.196
    Antall liker
    10.745
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er både digitaldelen og analog delen jordet til stjernejord? Det er galvanisk skille mellom de siden det benyttes I/V trafoer.
    Foresten må vel det for i det hele tatt få lyd....
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Så langt:
    Kit dac'en støyer sammen med M2, Dac 1 støyer ikke sammen med M2.
    Kit dac støyer ikke rett i amp.
    Rør er byttet (i M2), samme skjer.
    Riktig så langt ?

    Ikke det at jeg ble noe klokere av det her på morrankvisten :)

    /jan
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.896
    Antall liker
    10.746
    Torget vurderinger
    10
    Jeg maser fortsatt litt til om impedansematching og har begynt å lese meg opp.

    AMP: First Watt F4 = 47000 ohm
    PRE: AN M2 = 5000 ohm (feedback off, med feedback on 2500 ohm)

    Gylden regel: AMP skal ha 10 ganger så høy inngangsimpedans som PREAMPen sin utgangsimpedans!
    Dvs 47000 / 5000 er perfekt

    Spm 1) Det blir nevnt at AN M2 har veldig høy utgangsimpedans??? Har den det???

    Spm 2) Når jeg bruker 2 F4 forsterkere enten koblet som biamp eller parallell, så halveres inngangsimpedansen på F4 til 23500 ohm?

    Spm 3) Hvis jeg da har forstått spm 2 korrekt så er man fortsatt innenfor den gyldne regelen hvis An M2 kjøres med Feedback? (23500 / 2500)

    Spm 4) Dersom jeg kjører uten feedback så blir forholdet 23500 / 5000 = 4,7 gangen. Hvor negativt er dette egentlig, har lest noen artikler på diverse forum og innen PA så kan forholdet være langt lavere og det fungerer perfekt. En skrev at det hadde absolutt ingen innvirkning på lydkvaliteten. Etter det jeg har forstått så kan man risikere et misforhold mtp gain. Men det kan man jo få andre veien også, bare tenkt en rørpre med et transistortrinn etter. Når volumet står på klokka halv-åtte så er volumet kjempehøyt. Preampen må jo bli en flaskehals mtp struping av signalet i en aktiv krets??

    Spm 5) Har også lest at korte signalkabler med en viss konstruksjon kan avhjelpe dette angivelige problemet?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.360
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    1: JA
    2: JA
    3: KNAPPT til MINSTEKRAVET : JA
    4: ref svar punkt 3! (Kan lede til avgrensing av frekvensgangen og bør prøves først!)
    5: FEIL...vil ikke forhindre avrulling om innimp er for lav for utimp. vil bare ikke forsterke problemet ytterligere! viss konstruksjon?? ??? hvor har du den fra?
    imp.-mismatch kan også lede til opplevelse av "kvalt dynamikk" og mangel på headroom, idet pre sliter med å drive power
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.896
    Antall liker
    10.746
    Torget vurderinger
    10
    Mulig jeg har misforstått men har lest flere steder, inklusive her i Audio Notes vennetråd, at korte kabler er lurt.

    Her leste jeg at "super lavkapasitans signalkabler" som er korte er lurt???: http://www.audiocircle.com/index.php?topic=76842.0


    Tilslutt: Dersom jeg vil kjøre mine 2 x F4 forsterkere på en fornuftig måte så bør jeg ha en preamp med utgangsimpedanse på mellom 1000 og 2350 ohm?

    Finnes det noen slike som både har høy gain (+/- 20 volt) og som gjerne også har mulighet for balansert ut? (for da kan jeg brokoble og få 100 watt / ohm pr kanal)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.360
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    korte kabler kan være lurt, men om du allerede har et frekvenstap pga en impedans mismatch er skaden allerede gjort , og rettes ikke opp av korte kabler, de bare forhindrer at det blir verre
    mvh
    Leif
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    hel skrev:
    Mulig jeg har misforstått men har lest flere steder, inklusive her i Audio Notes vennetråd, at korte kabler er lurt.

    Her leste jeg at "super lavkapasitans signalkabler" som er korte er lurt???: http://www.audiocircle.com/index.php?topic=76842.0


    Tilslutt: Dersom jeg vil kjøre mine 2 x F4 forsterkere på en fornuftig måte så bør jeg ha en preamp med utgangsimpedanse på mellom 1000 og 2350 ohm?

    Finnes det noen slike som både har høy gain (+/- 20 volt) og som gjerne også har mulighet for balansert ut? (for da kan jeg brokoble og få 100 watt / ohm pr kanal)
    Mulig jeg ikke har fått med meg alt,men har du både F4 og M2en i annlegget ditt nå,og du er misfornøyd med lyden ?

    Som sagt så har jeg ikke så stor tro på at man trenger å bli redd om ikke forholdet følger "den gyldne regel" om et forhold på 1/10 ,hva skal man da si om impedans-forholdet rør-effektforsterker til høytaler som ofte i beste fall er 1/1 ?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.896
    Antall liker
    10.746
    Torget vurderinger
    10
    M2 og 1 stk F4 låter rett og slett fantastisk. Det jeg som nevnt lurer på er 2 stk F4 som jeg enda ikke har prøvd (har ikke hatt tid til å pakke opp den nye)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Det kan ivertfall ikke skje noe galt ;) Kobl opp,og tipper når det låter bra nå så vil ikke en halvering av impedansen fra 2 stk ha så mye betydning :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.360
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jo det er bare å prøve
    ville bare at han skulle forstå hva som "kan" skje og hvorfor og hva det kan resultere i
    mvh
    Leif
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    JanR skrev:
    Så langt:
    Kit dac'en støyer sammen med M2, Dac 1 støyer ikke sammen med M2.
    Kit dac støyer ikke rett i amp.
    Rør er byttet (i M2), samme skjer.
    Riktig så langt ?

    Ikke det at jeg ble noe klokere av det her på morrankvisten :)

    /jan
    Riktig. Og har fått tips fra oven om at det sannsynligvis er en jordingskobling i DACen som ikke passer kombinasjonen med min M2. Forsker videre :)

    Per A
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.196
    Antall liker
    10.745
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja det virker som det er en jordingssløyfe som ikke er helt heldig nei.
    Jeg måtte fjerne jordingskabel (fra nettstikket) til stjernejord. Ble tyst da.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn