Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    bambadoo skrev:
    Aner ikke hvor det vil gjøre mest forskjell i lyden og aner heller ikke hvorfor det er et godt bytte :) bortsett fra om du har en masse 6922 rør i himen som du vil prøve ut..

    Men det er morsomt å prøve forskjellige ting så lærer du en hel del underveis også.
    haR ingen 6922 i heimen enda :) men som du sier er gøy å lære og teste nye ting, får bare undersøke mer
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.419
    Antall liker
    1.128
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    jokris skrev:
    har ett spørsmål , i både pre og dac har jeg 12au7 rør, men jeg er jo blitt så glad i rør at jeg kunne tenkt meg på sikt å bytte om til 6922 i enten dac eller pre, hvor vil det gjøre størst forskjell ? og hvorfor er det eventuellt ett godt bytte ?
    Hvorfor ikke skifte ut hele linjekortet? Bytte fra 12au7 til 5687 rør. ;)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.196
    Antall liker
    10.745
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    5687 (SRPP AN kretsen) krever iofs. OPTer - da ruller kronene.
    Men det finnes alternativer som eks. BHO (Border Patrol) kretsen tidligere i tråden. Tror du vil bli overrasket over ytelsen :)

    Selv bruker jeg 6463 i min pre for tiden. (AN silver kondiser) på utgangen i stedet for OPTer.

    Skal forsøke den kretsen i dacen og tilbake til trafobasert pre etterhvert.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    gode forslag, takker :) får høre med fagfolk om modifikasjoner ev bytte av hele kortet for ti tommeltotter er medfødt :8
    noen som vet hvilken retning lyden stikker med ett slikt bytte av linjekort, eller BHO løsningen kontra 12au7 ?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.196
    Antall liker
    10.745
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Men min mening vedr. 6922 vs 12au7 kretsen (AN kretsene) er at 12au7 spiller forholdsvis mye bedre.
    Til tross for kun krem komponenter på 6922 og siemens cca (rette typen rør) og relativt rimelige komponenter på 12u7 kretsen (og rør til 50 kr/stk).

    For min del så spilte 12au7 (til omlag 1000 kr for alt (rør inkl.) mye bedre enn den forrige 6922 (omlag 6000 kr for alt, 2w tantaler, black gates, cca rør etc. )
    Mer levende, mer organisk etc. den 6922 kretsen blir mer hifi'ish om du skjønner.

    Så jeg ville ikke satse på den personlig.
    I enkelte oppsett er det selvsagt mulig at den matcher bedre.

    Mine 0,02
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    bambadoo skrev:
    Men min mening vedr. 6922 vs 12au7 kretsen (AN kretsene) er at 12au7 spiller forholdsvis mye bedre.
    Til tross for kun krem komponenter på 6922 og siemens cca (rette typen rør) og relativt rimelige komponenter på 12u7 kretsen (og rør til 50 kr/stk).

    For min del så spilte 12au7 (til omlag 1000 kr for alt (rør inkl.) mye bedre enn den forrige 6922 (omlag 6000 kr for alt, 2w tantaler, black gates, cca rør etc. )
    Mer levende, mer organisk etc. den 6922 kretsen blir mer hifi'ish om du skjønner.

    Så jeg ville ikke satse på den personlig.
    I enkelte oppsett er det selvsagt mulig at den matcher bedre.


    takker for det, da er det ikke aktuellt for meg :) kanskje jeg får kikke etter en pre til med tiden som har litt andre rør løsninger, masse 12au7 rør jeg ikke har testet enda heldigvis:)
    Mine 0,02
     

    U-96

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Innlegg
    293
    Antall liker
    4
    Hei folkens,

    Har hatt eit kort besøk av ØivindJ i dag med kit AN 2.1x Signature dac i bagasjen og eg må sei at eg har latt meg begeistre endå meir av AN sine dacer :) Kanon lyd rett og slett. Er veldig godt fornøgd med min eigen dac men den har nok forbedringspotensiale i forhold til ØivindJ sitt eksemplar.

    U-96
     

    U-96

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Innlegg
    293
    Antall liker
    4
    ansepe74 skrev:
    U-96: Oppgradert eller original?
    Trur den er original. Har vert i kontakt med Upgrade angåande oppgradering men dei ville ikkje ta jobben på akkurat denne. Det var vist heller ikkje so mykje å hente meinte dei. Eg har null erfaring angåande lodding og herjing inne i desse boksane dessverre.
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    U-96 skrev:
    ansepe74 skrev:
    U-96: Oppgradert eller original?
    Trur den er original. Har vert i kontakt med Upgrade angåande oppgradering men dei ville ikkje ta jobben på akkurat denne. Det var vist heller ikkje so mykje å hente meinte dei. Eg har null erfaring angåande lodding og herjing inne i desse boksane dessverre.
    Hadde en liknende for inntil for enmmnd siden, og fikk den modifisert for 2500 (hos upgrade). Synes selv oppgraderinga var verdt det!!
     

    U-96

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Innlegg
    293
    Antall liker
    4
    ansepe74 skrev:
    U-96 skrev:
    ansepe74 skrev:
    U-96: Oppgradert eller original?
    Trur den er original. Har vert i kontakt med Upgrade angåande oppgradering men dei ville ikkje ta jobben på akkurat denne. Det var vist heller ikkje so mykje å hente meinte dei. Eg har null erfaring angåande lodding og herjing inne i desse boksane dessverre.
    Hadde en liknende for inntil for enmmnd siden, og fikk den modifisert for 2500 (hos upgrade). Synes selv oppgraderinga var verdt det!!
    Hmmm, blei fortalt at det var vanskeleg å få til noko fornuftig oppgradering på min og at det ofte hadde vert problem tilknytta røret i disse tidligare, piping og ulydar. Kanskje best å la den være som den er :)
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    U-96 skrev:
    ansepe74 skrev:
    U-96 skrev:
    ansepe74 skrev:
    U-96: Oppgradert eller original?
    Trur den er original. Har vert i kontakt med Upgrade angåande oppgradering men dei ville ikkje ta jobben på akkurat denne. Det var vist heller ikkje so mykje å hente meinte dei. Eg har null erfaring angåande lodding og herjing inne i desse boksane dessverre.
    Hadde en liknende for inntil for enmmnd siden, og fikk den modifisert for 2500 (hos upgrade). Synes selv oppgraderinga var verdt det!!
    Hmmm, blei fortalt at det var vanskeleg å få til noko fornuftig oppgradering på min og at det ofte hadde vert problem tilknytta røret i disse tidligare, piping og ulydar. Kanskje best å la den være som den er :)
    Kan være at min gav dem litt "kalde føtter" ;)
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Måtte berre prøve med elna cerafine lyttene i 2.1dac igjen og lodde inn mundorf 0,22uf silver/oil på lyttene.

    Det er nok den beste komboen til no,mest merkbart i strammere bass og finere diskantlyd.

    Nesten litt flaut med såpass fram og tilbake erfaringer på kort tid,men slik er det av og til.

    Men det kan alltids vere verdt tweaket heilt uten lyttene,da det sikkert kan slå ut ulikt i ulike oppsett.

    Mvh.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.196
    Antall liker
    10.745
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kort spørsmål. Er det noen her som har den 12au7 kretsen til dac 2.1 liggende elektronisk? Bruker den jo selv, men fikk den bare på papir og papiret er borte vekk :)

    Om noen har den så send gjerne på epost eller lignende.

    Det er i hovedsak i/v tilpasningen som er interessant.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.196
    Antall liker
    10.745
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Men da har jeg gjort noe ikveld.

    5687 kretsen fra L3 var det noe galt med. Mistenkte AN koblingskondisen og ganske riktig. Dette er andre AN cu PIO kondis som har kortsluttet de siste årene.

    Nå i mellomtiden har jeg spilt på en veldig enkel 6463 krets (med AN silver kondis på utgangen). Dette har svingt og spilt skikkelig bra.

    Nå når jeg skulle tilbake til den gamle 5687 kretsen med opter benyttet jeg sjansen til å bytte til 6463 rør her også.

    Det ble Mundorf supreme silver/oil koblingskondiser og 6463 krets med opter. Ellers identisk som før.

    Men dette var ikke bra. Ikke bra i det hele tatt. Nå skal det sies at det er kun spilt 15 minutter og rør var nye, kondiser likeså - men her er det mye mindre bass og generelt et veldig mye lysere lydbilde.

    Første inntrykk - ikke så bra. 6463 skal være "drop in" elektrisk men en annen pinne konfig.

    Må gi det noen timer før jeg evt. bytter tilbake til 5687.....

    Kortet med den enkle 6463 kretsen er tenkt benyttet i dacen...

    EDIT: Små endringer i arbeidsbetingelser ser ikke ut får å hjelpe heller.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.196
    Antall liker
    10.745
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Var heller ikke noe bedre idag morges. Skal gå tilbake til 5687 med opter og sjekke om det blir stor forskjell. Om det blir det skjønner jeg ikke helt.

    Evt. spilte den 6463 kretsen med kondiser på utgangen rett og slett mye bedre enn AN kretsen. Kan jo være. Ørene er tilvendt lyden og man blir litt lurt...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.196
    Antall liker
    10.745
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Et annet spørsmål til menigheten (er jo ikke mye svar her da :) ) Blir en monolog ser det ut for.

    Vil dere velge en analog krets med OPT'er i en evt. dac eller preamp?

    Min mening er preamp da den elektrisk passer omtrent alt av effekttrinn impedansmessig. Men lydmessig. Hvordan vil alternativene arte seg?
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Får vel melde meg inn i klubben da jeg venter på en Audio Note OTO phono SE fra posten ;).

    Jeg må aerlig talt innrømme å aldri ha hørt en Audio Note, og jeg er usikker på om den har nok krefter til mitt oppsett. Jeg spiller ikke så veldig høyt lenger og høytallerene har nå 95 db/1W.

    For øyeblikket kjører jeg : Abrahamsen v6.0 dac, Bladelius Advantage S2 pre, Mcintosh mc 275 effekt, Tannoy Glenair 15.

    Audio Noten skal altså erstatte bladelius S2 + mc 275.

    Det jeg savner litt i lyden nå er enda mer rørlyd :), og jeg tror kun Singel ended konstruksjon kan gi meg det. En annen bonus med den OTO en er jo at det følger med et brukbart RIAA trinn etter hva jeg har lest ?

    Blir spennende å prøve, selger ikke mc 275 riktig enda, da jeg må se om 10W klasse A holder til disse 15" erene :).

    Hva tror dere om dette ? Oppsettet blir altså :

    Dac: Abrahamsen v6.0
    Platespiller: Project rpm 3
    Forsterker : Audio Note OTO phono SE
    Høytallere : Tannoy Glenair 15

    Nå skal det sies at jeg ikke bruker platespiller så mye enda, men det kan kanskje forandre seg med RIAA en i Audio Noten.
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    bambadoo skrev:
    Jeg tror du vil bli positivt overrasket over dette.
    Høres bra ut :) . Lurer på en ting, virker som du har en del erfaring med Audio Note.

    La oss si at den blir litt for svak( noe jeg ikke tror ) og jeg har lyst å prøve den som preamp på mc 275. Er det veldig mye jobb å få til dette på denne oto en?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.196
    Antall liker
    10.745
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er det så at det er en M1 linje del på denne? Så tror jeg ikke det er mye arbeid. For alt jeg vet er det "pre out" på den også. Har aldri lyttet til Oto eller hatt den i hende, men ryktene sier at det er en veldig bra sak. Den vil selvsagt ikke ha kreftene som ditt gamle oppsett hadde, likevel tror jeg du blir rimelig fornøyd. Om du drar på maks og hører på hardrock så mener jeg du ikke har den beste matchen. Den skal flytte 15" element.
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Min erfaring med Glenair 15 er at de trenger litt krefter for å våkne til liv. Du får da også en helt annen kontroll på bassen.

    Mcintosh mc 275 effekt har masser av "rørlyd". Jeg hadde testet den med en annen forforsterker enn den du har nå.

    Lf
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    ELEL6200 skrev:
    Min erfaring med Glenair 15 er at de trenger litt krefter for å våkne til liv. Du får da også en helt annen kontroll på bassen.

    Mcintosh mc 275 effekt har masser av "rørlyd". Jeg hadde testet den med en annen forforsterker enn den du har nå.

    Lf
    Ja det ble mye mer "rørlyd" bare jeg prøvte en marantz surround receiver jeg hadde stående som pre :) . Bassen ble litt mere uoppløst og svulstig dog. Det er vel her bladelius har sin styrke.

    Jeg er litt redd for audio noten kan bli for svak ja, men det er et par grunner til jeg kjøpte meg den.

    1. Forforsterkerene jeg vil ha til systemet ble litt i dyreste laget ( audio valve eclipse mk2, Ec 4.8, mc 220 )

    2. Jeg vil ha et ok RIAA trinn ( noe oto etter sigende skal ha )

    3. Om den blir kraftig nok for mitt bruk kan jeg selge mc 275 og pre ( er allerede til salgs ) og få inn mer penger en jeg bruker :).

    Så er det dette om den ikke skulle bli kraftig nok så må jeg prøve å få brukt oto'en som preamp på mc 275. Usikker selv om den har utgangen, men har forstådt det slik at den har forforsterker modulen som er i M1.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    samlanes skrev:
    Måtte berre prøve med elna cerafine lyttene i 2.1dac igjen og lodde inn mundorf 0,22uf silver/oil på lyttene.

    Det er nok den beste komboen til no,mest merkbart i strammere bass og finere diskantlyd.

    Nesten litt flaut med såpass fram og tilbake erfaringer på kort tid,men slik er det av og til.

    Men det kan alltids vere verdt tweaket heilt uten lyttene,da det sikkert kan slå ut ulikt i ulike oppsett.

    Mvh.
    Kjenner meg godt igjen hvor vanskelig det ofte er å høre hva som er "best".Tror igrunnen jeg for min egen del har konkludert med at der sjeldent er noe som er best.Det er som regel gi og ta,variasjoner,matching mot eget oppsett,smak og behag osv.
    Jeg har sett flere som foretrekker å kutte ut katodekondisen,mange mener den står direkte i signalveien,og alt man kan fjerne direkte i signalveien vil ha potensiale til å gi mer ro og klarhet.
    På den andre siden så forstår jeg det slik at man innfører lokal feedback i kretsen når man fjerner den kondisen,som muligens kan vere negativt,så igjen, gi og ta ;)
    Skal prøve å fjerne de ved en passende anledning for å høre hvordan jeg liker det :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    bambadoo skrev:
    Et annet spørsmål til menigheten (er jo ikke mye svar her da :) ) Blir en monolog ser det ut for.

    Vil dere velge en analog krets med OPT'er i en evt. dac eller preamp?

    Min mening er preamp da den elektrisk passer omtrent alt av effekttrinn impedansmessig. Men lydmessig. Hvordan vil alternativene arte seg?
    Interesant monolog,du får fortsette :D

    Artig å høre hvordan du oppfatter de forskjellige variantene,og når det gjelder trafo eller kondis så liker jeg igrunnen begge variantene,men er kanskje ekstra svak for den roen og mer naturlige dynamikken gode trafoer virker å bidra med.Mens kondiser virker på meg ofte å kunne ha litt mer friskhet over seg,kanskje litt mer direkte lyd,men begge deler vil jo også vere svært avhengig av kvalitet på trafoer og kondiser,pluss ikke minst match og smaken og baken ;)
    Nickel og sølvtrafoene jeg hadde i M8en manglet verken friskhet eller nærhet i lyden bare så det er sagt 8) og likte de bedre på alle områder enn noen kondis jeg har hørt,men da snakker vi idiotiske priser ;D ,og sannsynligvis noe av det beste som noensinne er laget av trafoer!

    Er enig med deg at preamp kanskje er det beste stedet å ha trafo på utgang pga som du sier evnen til å drive neste trinn viss man kjører en step-down trafo.

    Selv har jeg litt ideer om å prøve DHT i preamp eller DAC,45,2A3,300B,26,71 eller lignende.
    Ser DIY Hifi Supply har kommet med noe slikt nå,en ny versjon av TRAM : http://www.diyhifisupply.com/catalog/121
    http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0810/diy_hifi_supply_tram_mk2.htm
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Spørsmål,

    Jeg har altså bestillt en Audio Note oto phono SE til mine glenair, og jeg googlet selvsagt audio note+glenair for å se om det var noen tester av denne komboen.

    Og det var det, til min store overaskelse ;) . Testen er på Russisk av alle ting, men jeg brukte google translate og bet meg merke i dette utdraget :

    " Sound Quality

    Gitt "opprinnelse" og parametere Glenair, under testing jeg var guidet til banen med slange forsterkere. 10-watts odnotaktnik Audio Note OTO SE var den perfekte partneren (bedre å bruke 4-ohm output trafo svingete). Når du installerer høyttalerne i lytterommet ikke ansiktet ikke noen vanskeligheter. Høyttalere ble plassert i en avstand på ca 3 meter fra hverandre, og en meter fra bakveggen, uten å snu lytteren."


    Ikke så lett å forstå seg på, men han hevder vel her at 4 ohms utgangen er bedre en 8 her ( selv om glenair er rated 8ohm fra produsent) ? Noen som har noen mening på dette ?

    Ellers så var det bare skrøyt fra den Russiske anmelderen av det jeg kunne forstå, så jeg gleder meg mye til denne forsterkeren kommer :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.196
    Antall liker
    10.745
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bruk den trafo tappingen som låter best. Enkelt og godt råd.
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    GisleB: Så nesten ut som ett brev jeg fikk ifra ei russisk dame for 1 år siden :)

    Har hørt litt på Glenair og beste her var div kombier med Audio Valve Eclipse som pre... Det hele ble toppet med Baldur 80.

    Deriblandt hørte jeg på endel Iron Maiden og det rocket noe sykt!
    Gjengivelsen av basstromma og skarptromma smalt så fandenivoldsk at jeg skvatt i stolen førstegang jeg hørte det!!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.196
    Antall liker
    10.745
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Flekket vekk preampen og kommer til å gå bygge opp "trafo" kretsen på ny.

    Noen som har testet med og uten choke avkobling ? kretsen som audionotekits introduserte for litt siden.

    Nå har preampen min vært 100% tyst på 108dB følsomhet så har ikke noe problem der. Rapportene sier noe om "stillere". Men når min allerede er 100% tyst så ser jeg muligens ikke helt hvorfor?

    Er det andre lydmessige fordeler. Er jo bare en ekstra komponent i kretsen slik sett. (mot b+)


    Evt. spenningstabilisering mot b+ ?

    R7 skal den verdien da endres?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Kanskje man isolerer bedre mellom de 2 forsterkningstrinnene med den choken mot første trinn ? Har bare prøvd av de tidligere versjonene uten den choken.
    Sannsynligvis vil det også bli litt tystere ja siden det vel blir en ekstra filtrering av nettstøy.

    Vet ikke om en slik choke dropper så mye spenning ? Mulig det er lite slik at R7 ikke skal forandres ?
    Passende spørsmål for Upgrade kanskje,Lars Erik ,Olooof ,where are you ! ? :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.196
    Antall liker
    10.745
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Men jeg byttet tilbake til denne kretsen nå.


    og den er veldig vellydende.

    Så tenkte jeg å teste et par "anode choker" som jeg har liggende. Så i stedet for anodemotstand et par anode chokes med Ri = 2.3kOhm.

    Men det var faktisk bedre med en anode motstand. Så prøver jeg i serie med motstanden akkurat nå og det virker enda bedre igjen. Selvsagt forskyves arbeidsbetingelsen noe.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    GisleB skrev:
    Spørsmål,

    Jeg har altså bestillt en Audio Note oto phono SE til mine glenair, og jeg googlet selvsagt audio note+glenair for å se om det var noen tester av denne komboen.

    Og det var det, til min store overaskelse ;) . Testen er på Russisk av alle ting, men jeg brukte google translate og bet meg merke i dette utdraget :

    " Sound Quality

    Gitt "opprinnelse" og parametere Glenair, under testing jeg var guidet til banen med slange forsterkere. 10-watts odnotaktnik Audio Note OTO SE var den perfekte partneren (bedre å bruke 4-ohm output trafo svingete). Når du installerer høyttalerne i lytterommet ikke ansiktet ikke noen vanskeligheter. Høyttalere ble plassert i en avstand på ca 3 meter fra hverandre, og en meter fra bakveggen, uten å snu lytteren."


    Ikke så lett å forstå seg på, men han hevder vel her at 4 ohms utgangen er bedre en 8 her ( selv om glenair er rated 8ohm fra produsent) ? Noen som har noen mening på dette ?

    Ellers så var det bare skrøyt fra den Russiske anmelderen av det jeg kunne forstå, så jeg gleder meg mye til denne forsterkeren kommer :)
    Du må nesten bare prøve som bambadoo sier.Du gjør ingenting galt,og bruk den du synes låter best :)
    Selv om en produsent sier en høytaler er 8ohms nominell impedans,så kan den ha kraftige diper,og ofte ligger de i bassområdet,ikke uvanlig at de er ned mot 3-4ohm i visse områder.
    15" synes jeg ofte krever mer kraft enn man skulle tro utifra å bare se seg blind på følsomhetstall,for eksempel har jeg eid Klipschhorn med 15" bass oppgitt til 104dB følsomhet,og de syntes jeg var mye vanskeligere å drive skikkelig enn et Lowther PM6 i Fidelio kasser oppgitt til ca 97dB.

    Otoen jeg eide hadde ikke pre in/out,men pre delen er seperat fra driver/forsterkningsdelen inni der,så det er sikkert mulig å lage seg noen pre in/out viss du vil.
    Viss du ser ut du må ha mer effekt så vil det kanskje vere like greit å se seg om etter en brukt L2 med phono,M2,preamp kit ? Føllte ikke at riaa delen i Oto var noe bedre enn den jeg har i mitt preamp kit,men har vel heller ikke sammenlignet så voldsomt nøyaktig.......
    En L2,M2,preamp kit mener jeg har en bedre strømforsyningsdel enn Otoen har,Otoen har ikke rørlikeretter og L2 strømforsyningen er igrunnen en meget avansert og god regulert strømforsyning.Det finnes nok preamper til over 100k som har dårligere strømforsyning enn den som er inni desse billige AN preene.

    Men Oto er uansett en meget musikalsk og artig alt i ett løsning,så funker det bra på dine Tannoy så er nok det det enkleste og beste :)
    Vi venter på rapport ! :)

    Her er innmaten i den Oto jeg hadde:
     

    Vedlegg

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    351
    Antall liker
    149
    Er der nogen der kender Audio Note Zero DAC?

    Hvordan lyder den i forhold til øvrige AN DACs?
    Er den uden oversampling?

    AN skulle være kritiske med belastningen, nogen der kender udgangskondensatorens størrelse og type?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.895
    Antall liker
    10.743
    Torget vurderinger
    10
    Groove skrev:
    Er der nogen der kender Audio Note Zero DAC?

    Hvordan lyder den i forhold til øvrige AN DACs?
    Er den uden oversampling?

    AN skulle være kritiske med belastningen, nogen der kender udgangskondensatorens størrelse og type?
    Har hatt en Xero 1X. Den låter likt som 2.1X. 2.1X er en tanke mer oppløst. Tror alle AN Dacs er uten oversampling.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    hel skrev:
    Groove skrev:
    Er der nogen der kender Audio Note Zero DAC?

    Hvordan lyder den i forhold til øvrige AN DACs?
    Er den uden oversampling?

    AN skulle være kritiske med belastningen, nogen der kender udgangskondensatorens størrelse og type?
    Har hatt en Xero 1X. Den låter likt som 2.1X. 2.1X er en tanke mer oppløst. Tror alle AN Dacs er uten oversampling.
    0 oversampling ??? ::)

    Nuvel. Alle nyere er vel levert uten filter og med 1x OS ?

    /jan
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Tror eldre DAC Zero hadde både oversampling og filter,hadde en slik engang,men låt uansett veldig fint!

    Har heller aldri forstått om det er snakk om 0 oversampling eller 1X som de har brukt å skrive på fronten? ::)
    Prinsippet med oversampling er vel at der da er en prosessor som "ser over" signalet så og så mange ganger,sammenligner bit inn med utgang,for så å dermed skulle kunne rette opp "feil" . Ikke sikkert jeg har forstått det rett ,men det høres ivertfall ut som idioti ! :D Samme tankegangen som med at feedback skulle kunne rette opp noe som helst,alt det gjør er å gi noen bedre nøye selekterte måledata for så å låte mer "maskin" og mindre naturlig levende. Derfor har AN gått vekk fra desse tingene :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    5.380
    Sted
    oslo
    JanR skrev:
    hel skrev:
    Groove skrev:
    Er der nogen der kender Audio Note Zero DAC?

    Hvordan lyder den i forhold til øvrige AN DACs?
    Er den uden oversampling?

    AN skulle være kritiske med belastningen, nogen der kender udgangskondensatorens størrelse og type?
    Har hatt en Xero 1X. Den låter likt som 2.1X. 2.1X er en tanke mer oppløst. Tror alle AN Dacs er uten oversampling.
    0 oversampling ??? ::)

    Nuvel. Alle nyere er vel levert uten filter og med 1x OS ?

    /jan
    sakset fra audio note sine sider:

    we do not oversample the input signal or digitally tamper with it at all. Hence 1x oversampling (not oversampled). And this also precludes the use of bitstream and delta sigma DACs, which rely on processing.
    zero dac bruker en 24 Bit 96 Khz Delta sigma chip, altså en chip som oversampler signalet.

    så vidt jeg har forstått, har alle dac'ene med "1x" i navnet ingen oversampling, og ingen filtre.
    altså er f.eks dac One.1x en Zero dac med en annen chip (samme som i de større dac'ene) (Analogue Devices AD 1865)

    specs på zero dac:

    Output impedance Less than 2K ohm
    Reference output 2.5V RMS

    tror dette betyr at man trenger høy input impedanse på pre-inngangen for å ikke miste bass? (minimum 47 kOhm i følge en på headfi)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.358
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Inn imp bør være 100x ut imp
    i dette tilfelle 200K
    mvh
    Leif
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    5.380
    Sted
    oslo
    LMC skrev:
    Inn imp bør være 100x ut imp
    i dette tilfelle 200K
    mvh
    Leif
    er ikke dette litt mye?
    en rask runde med google sier minimum 10x, men optimalt 30/40x
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.196
    Antall liker
    10.745
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Visstnok noe å si på signalkabel lengden og slikt også uten at jeg har forstått det helt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn