Audio Note byggesett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Hei byggevenner, blir en ANK - DAC på meg, spørsmålet er hvilken? Den kommer til å bli brukt i stueanlegget som er aktivt, delt på 250 hz, altså blir den brukt for mellomtone og diskant sammen med EL34 triodeforsterkeren jeg bygga i fjor (edit-bildet). Den har AN kondensatorer og AN motstander og Lundahl utgangstrafoer (Hypex NCore benyttes for bass).

    Jeg vurderer DAC 1.1 og 2.1. Fordelen med 1.1 er mindre kabinett (WAF), 2.1 ser jeg har en annen strømforsyning. Så hvilken går jeg for? Vis vedlegget 983222
    Er ikke rørene satt helt inn i soklene? Er forsterkeren i test?
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Er nok greit nå, var forsiktig, soklene var litt trange spesielt til å begynne med (spesielt den høyre), kommer seg litt etter hvert.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    @Steinkare var flink til å påpeke at rørene ikke satt ordentlig i soklene, var nok akkurat nybygd da jeg tok bildet, men det er fort å glemme ting når men er ivrig etter å få lyd i greiene. Tok nærbilde nå og det ser mer sikkert og greit ut, takk for at dere følger med. Beklager at det ble russiske rør, det tenkte jeg dessverre ikke på når jeg kjøpte inn.
     

    Vedlegg

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Fort gjort å glemme! Flott forsterker du har bygget. Har sjøl kjøpt en del russiske rør de siste 5-6 årene, og etter Russlands invasjon, så har jeg handla fra Ukraina . Har aldri hatt problem med feil på rørene, og de låter veldig bra. Hvis man laget rør til forsvars industrien , og hvis de ikke hadde god kvalitet, ble ledelsen gjerne sendt til en eller annen leir. Har kjøpt 6SN7, 6SL7, EL84, ECC88 og visse andre typer fra Ukraina, og alle låter bra, og er rimelige i innkjøp.
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    446
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Har gjort en liten endring i min ANK Mentor L4 preamp. Før jul bestilte jeg en ferdig loddet Elma stepped attenuator med AN Tantalum Non-magnetic resistorer fra Hificollective. Denne har jeg nå montert i preampen i isteden for den originale Khozmo attenuator en.

    20240113_123603.jpg
    20240113_123624.jpg

    Slik så det tidligere ut:
    20240113_112414.jpg

    Har hatt null problem med Khozmo'n og lyden har vært veldig bra. Årsaken til byttet var egentlig bare nysgjerrighet på om og hvordan en attenuator med bedre resistorer ville påvirke lyden.
    Og ja, lyden er nå om mulig enda åpnere enn tidligere. Den klassiske sammenligningen med å pusse vinduene passer også her.
     

    Vedlegg

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Ahhh min feil, blir så ivrig så jeg glemmer bilder, jaggu bra du følger med @VB
    Akkurat nå venter jeg på noen manglende deler som 6922 rør og RCA. Nå er det sikkert noen som lurer på hvorfor jeg har plassert kondiser under linjetrinnet og power supply? Vel etter å ha bygga og målt temperaturer endel så ser jeg at den er betydelig lavere under PCB om det er nok lufting under, dette hjelper på levetiden på kondisene. Kommer derfor til å løfte PCB med rør endel, faktisk tenker jeg å løfte de slik at rør blir synlige over lokket (med hull), da matcher de også rørforsterkeren min.

    Dette er endel av et aktivt oppsett, så jeg trenger en stereo DAC til, muligens jeg går for en DIY Soekris R2R (til bass), ANK (mellomtone-diskant). Time will show kjære venner.
     

    Vedlegg

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Her ser dere dagens løsning som blir oppgradert. Seas fullrange brukes for mellomtone og diskant 250 hz - 20 Khz med rørforsterkeren (ANK vil benyttes her). 2 stk Seas 8" bass pr side (snart 4). Bass spiller inn mot veggen fra egne kasser gjemt bak stativene. Veggen benyttes som reflektor og sikrer at en ikke får dips, NCore 250W har kontroll på bass. MiniDSP styrer lineært FIR delefilter på 250 Hz og time-alignment av fullrange og den reflekterte bassen fra veggen. Enheten blir bytta ut med MiniDSP Flex Digital som ikke har DAC enhet (derfor 2 stk DAC).
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Takk for bildene! Moro å se hvordan andre gjør ting. Temperaturen inni DAC'ene til AN blir vanligvis ikke så veldig høy. Du trenger ihvertfall ikke å bekymre deg for levetiden på kondensatorene for å si det sånn.

    Skal bli interessant å lese en liten "review" av lyden når du kommer så langt.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    Har noen AN RCA sølv/gullforgylte kontakter som korodere litt. Egentlig ikke veldig gamle heller , ett par år kanskje. Hva funker best til å rense og konservere disse?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Har AN RCA kontakter som er gullforgylte? Trodde de holdt seg til sølvbelagt kobber eller messig. Uansett. Hvis det er sølvet som har begynt å bli svart så spiller det egentlig liten rolle siden korrosjonen på sølvet er ledende (i motsetning til kobberkorrosjon). Det kommer rett fra "hestens munn" (Peter Qvortrup) så da får vi tro at det er sant. Rent generelt så skulle jeg også tro at helt vanlig sølvpuss med en liten ettervask med sprit for å fjerne eventuelle rester av pussemidlet burde være mer enn godt nok.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn